Hvad er den bedste måde at kontrollere CPU og GPU temp på?

Bundkort / CPU d.  05. december. 2018, skrevet af pupil
Vist: 1433 gange.

pupil
 
Overclocker
Tilføjet:
05-12-2018 09:21:16
Svar/Indlæg:
5/1

Hej! 
For nylig arbejdede jeg på min pc (godt der også omfatter at spille spil), så jeg følte irriterende fan lyd kommer ud af mit system. 
Jeg læste nogle artikler, de var teling det er et tegn på høj CPU temp. Men det er også, at de forklarer, at der ikke er nogen indbygget software til at kontrollere CPU-temperaturen på Windows. 
Så her kom jeg med samme quiry, der er der nogen måde at jeg kan tjekke min CPU temp. 
Som jeg fortalte dig, elsker jeg også at spille spil, så jeg vil også kontrollere GPU-temperaturen. 
Kan du hjælpe mig. Jeg er ikke ekspert.

svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
05-12-2018 09:46:19
Svar/Indlæg:
2263/307

Hej,

Man kan ikke kontrollere temperaturen med software. Her kan du kun overvåge/aflæse den.

Vil du kontrollere din temperatur så den bliver så lav som muligt, så er det vigtigt at den blæser der sidder dels på CPUen, og på grafikkortet kan flytte luft nok. Herudover skal du også have gode blæsere i dit kabinet, til at sørge for kølig luft i dit kabinet - ellers vil CPU og Grafikkort blæseren jo bare puste for varm luft på CPU og grafikkort, og så køler det ikke godt nok.

Det er også vigtigt at dine kølere bliver gjort rene en gang imellem. For meget støv = det bliver for varmt.

 

Blæsere fåes i mange fabrikater og kvaliteter. Jeg bruger altid blæsere af mærket Noctua. De er både efektive, og støjsvage.



CDCRenegade
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
05-12-2018 10:06:04
Svar/Indlæg:
1919/73

Som #1 forklare så er det vigtigt at de system kan flytte den varme luft ud.

Hvis du vil have konkrete tip til hvordan du forbedre dit build skal vi have flere oplysninger: CPU -  GPU - nuværende køling - kabinet osv osv.

Man kan hæve fanspeed men ofte så giver det mere støj - så hvis man vil have en støjfri PC så begynder det med hvordan man har skruet systemet sammen samt hvilke komponenter man vælger.

Nogle gange kan udskiftning af blæserne gøre hele forskellen andre gange skal der mere til.

 

 



AliasGus
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-12-2018 12:44:34
Svar/Indlæg:
1300/30

Hent HWmonitor. Dejligt lille no-nonsense freeware der kan flæse en del i dit system 🙂



pupil
 
Overclocker
Tilføjet:
05-12-2018 13:50:37
Svar/Indlæg:
5/1

Hej,

Man kan ikke kontrollere temperaturen med software. Her kan du kun overvåge/aflæse den.

Vil du kontrollere din temperatur så den bliver så lav som muligt, så er det vigtigt at den blæser der sidder dels på CPUen, og på grafikkortet kan flytte luft nok. Herudover skal du også have gode blæsere i dit kabinet, til at sørge for kølig luft i dit kabinet - ellers vil CPU og Grafikkort blæseren jo bare puste for varm luft på CPU og grafikkort, og så køler det ikke godt nok.

Det er også vigtigt at dine kølere bliver gjort rene en gang imellem. For meget støv = det bliver for varmt.

 

Blæsere fåes i mange fabrikater og kvaliteter. Jeg bruger altid blæsere af mærket Noctua. De er både efektive, og støjsvage.

Skrev svedel77 d. 05-12-2018 09:46:19

ja du har ret det var min fejl, jeg vil skrive check, men jeg har fejlagtigt skrevet kontrol. 
Fan er der, og de kører konstant i høj fart. Desuden forbliver temperaturen ved 70 ° C.



pupil
 
Overclocker
Tilføjet:
05-12-2018 13:57:47
Svar/Indlæg:
5/1

Som #1 forklare så er det vigtigt at de system kan flytte den varme luft ud.

Hvis du vil have konkrete tip til hvordan du forbedre dit build skal vi have flere oplysninger: CPU -  GPU - nuværende køling - kabinet osv osv.

Man kan hæve fanspeed men ofte så giver det mere støj - så hvis man vil have en støjfri PC så begynder det med hvordan man har skruet systemet sammen samt hvilke komponenter man vælger.

Nogle gange kan udskiftning af blæserne gøre hele forskellen andre gange skal der mere til.

 

 

Skrev CDCRenegade d. 05-12-2018 10:06:04

min CPU er i5 kerne kender ikke eksakt model nummer. Jeg har en GPU på GT 1030. Mit system har kun indbygget kølesystem, der ikke har et efterkølesystem.



pupil
 
Overclocker
Tilføjet:
05-12-2018 13:59:06
Svar/Indlæg:
5/1

Hent HWmonitor. Dejligt lille no-nonsense freeware der kan flæse en del i dit system 🙂

Skrev AliasGus d. 05-12-2018 12:44:34

kan du venligst give mig link til webstedet, da der er mange websteder, der tilbyder samme ting.



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
05-12-2018 14:13:14
Svar/Indlæg:
15982/637

Hent HWmonitor. Dejligt lille no-nonsense freeware der kan flæse en del i dit system 🙂

Skrev AliasGus d. 05-12-2018 12:44:34

kan du venligst give mig link til webstedet, da der er mange websteder, der tilbyder samme ting.

Skrev pupil d. 05-12-2018 13:59:06

 

Til CPU

HWmonitor https://www.cpuid.com/software...


HWinfo https://www.hwinfo.com/downloa...

 

Til GPU

GPU-Z https://www.techpowerup.com/do...


MSI Afterburner https://www.msi.com/page/after...



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 05-12-2018 14:13:31.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
05-12-2018 15:07:09
Svar/Indlæg:
3661/82

Du kan kun indirekte kontrollere temperaturen eftersom det er et biprodukt af at den arbejder.

En nemt hurtig mad at holde cpu og gpu temp nede under spil er at slaa vsync /gsync/freesync til.

Det kan alt efter systemmet reducer varmeudvikling markant.

 

men hvis din cpu har brug for koeling har den brug for koeling og det galder om at designe et effektiv koelings system saa der ikke er blasre der skal unyttige paa overarbejde.

Derefter galder det om at kontrolelr sin koeling saa kun det nodvendige koeling bliver  udfoert. hertil kan jeg anbefale at bruge speedfan

http://www.almico.com/speedfan...



CDCRenegade
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
05-12-2018 16:53:47
Svar/Indlæg:
1919/73

#5 Hvis jeg forstår dig ret så har du kun en stock cooler på din CPU og det er ikke optimalt når du gamer.

Nu kender jeg ikke dig kabinet men i de fleste kabinetter er der plads til en AIO-hydro køler og du bør anskaffe dig en og monterer på din CPU.

Hvilket kabinet har du og evt. upload et billede hvor vi kan se dit build - jo flere info vi har jo bedre kan vi rådgive dig.

 

 

 



pupil
 
Overclocker
Tilføjet:
07-12-2018 12:50:27
Svar/Indlæg:
5/1

Mange tak, det er meget nemt at downloade denne software



Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af pupil d. 07-12-2018 13:11:29.