Nu er det på tide at den gamle Q6600 skal på pension efter den har tjent mig i mere end 11 år :)
Da mit nuværende system har tjent mig upåklageligt er jeg desværre blevet sat fuldstændig af udviklingen og har ikke meget indsigt i hvad der er toppen af poppen mere. Jeg håber derfor på Jeres kyndige input.
Jeg vil samle et system der skal bruges til kontor og så har jeg en naiv drøm om at kunne tage lidt gaming op igen :)
Nu har jeg læst en lille smule op på tingene og fundet frem til nogle dele til systemet. Jeg hører meget gerne Jeres input såfremt der er noget i mener jeg bør udskifte til noget andet. Budgettet ligger på absolut max. 10k men ser selvfølgelig hellere at det ender på 8k ;) Samlet pris for nedenstående setup er 9,4K
Kabinet: Be Quiet Silent Base 601 Black
PSU: Be Quiet! Straight Power 11 550watt 80 Plus Gold
Bundkort: ASUS PRIME X470-PRO
CPU: AMD Ryzen 7 1700X
CPU Køler: Be Quiet Dark Rock Pro 4
Grafikkort: MSI Radeon RX 580 Armor OC 8GB
RAM: G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3200MHz 2x8GB (F4-3200C16D-16GVK)
HDD: Western Digital Blue 3D Nand WDS100T2B0B 1TB
Herudover et hav af diske fra det gamle setup. Jeg ser frem til at høre Jeres input! :)
Elgiganten har et ret godt tilbud på en hp GAMING pc
https://www.elgiganten.dk/prod...
Skrev Biostud d. 14-12-2018 10:40:18
Vil det være et bedre setup end det jeg har skildret? Umiddelbart da jeg samlede mit seneste system (i 2007 😉) var der adskillige tusinde at spare ved selv at samle. Og kender du noget til lydniveauet på HPen?
Det er der ikke mere, ihvertfald ikke tusinder af kroner,Til gengæld bliver man ofte nødt til at gå på kompromi med en færdigsamlet computer
Jeg kan anbefale dig at kikke på Føniks computers hjemmeside, der kan du konfirkurere en computer
Du sparer ikke adskillige tusindlapper længere ved at samle selv, men du har fuld kontrol over komponent-valget - kigger du på de færdigsamlede systemer, vil du ofte se et kompromis der ikke altid er lige heldigt, og har du planer om OC, hvilket dit valg af processor antyder, kan det spille en væsentlig rolle ifht. resultatet, hvis du bliver spist af med middelmådige ram eller elendige køle-løsninger etc.
Det er i min optik sjovere at samle selv og du kan skræddersy dit system præcis som du ønsker det, så jeg siger go for it.
Nu du alligevel har planer om at gå AMD-vejen, bør du overveje 2700X frem for 1700X, 2700 er seneste skud på stammen af Ryzen-processorer, der er ikke meget fidus i at købe forrige generation, når vi taler indkøb af helt nye stumper.
Ellers har jeg ikke så meget kritik af de valgte stumper.
Lige nu kan du finde RX 580 til en fordelagtig pris, så umiddelbart er nVidia ude af billedet, hvis du sammenligner pris/ydelse, men på minus-siden, stiller RX 580 større krav til din strømforsyning, end eksempelvis GTX 1060, som nok er det nVidia-kort der skal sammenlignes med.
Du kommer muligvis til at fortryde både 1060 og 580 hvis dit valg er skærm ligger i den dyre ende med høj opløsning.
Groft sagt vil jeg mene at du skal vælge GPU ud fra dit valg af skærm.
Tak for input!
Ja, det er absolut sjovere at have fuld kontrol over komponenterne. Og da lys, glasruder og andre ekstravagante dingenoter er et no-go har jeg begrænset mig en del i forhold til kabinet.
Jeg har ikke før kørt med et AMD setup. Og er heller ikke stålfast på det. Men det virker til at at det er det mest økonomisk korrekte pt.? Eller tager jeg fejl her? Hvad kunne et alternativ til Intel være mht. bundkort og CPU?
Jeg har en ældre mid range skærm der ikke umiddelbart bliver skiftet.
5
Hvis det var mit valg, ville jeg, baseret på økonomien, vælge et ADM-setup.
Men der er jo frit valg på alle hylder, de ting du skal tage stilling til, er om du har planer om at spille AAA-titler eller om det primære fokus ligger på kontoret.
Og også om du gider tweake systemet, er det ikke tilfældet, er der absolut ingen grund til at bruge penge på dyre X- eller K-versioner af AMDs/Intels processorer.
Og hvis din skærm (med de hemmelige specifikationer) er en 1080p, er både 1060 og RX 580 rigeligt.
Jeg er er personligt temmelig budget-glad, jeg sidder med en Pentium G5600 til 800 kroner fra Intels Coffee Lake-serie, og den æder ældre titler uden problemer - jeg har ikke testet den på de allernyeste spil, fordi jeg som regel køber spil når de er nede i et prisleje der giver mening, dvs. 100-200 kroner.
Det nyeste er vist Far Cry 5, hvilket der heller ikke er problemer med at afvikle.
Pointen er selvfølgelig at man snildt kan købe det hurtigste, det nyeste, det dyreste, men har man andre interesser end at sidde foran skærmen, kan det hurtigt vise sig at være en elendig forretning.
Jeg har perioder hvor jeg absolut ikke gider bruge tid på at spille, så jeg sjussede mig frem til en samling stumper der ikke kostede en formue, men samtidig kan opgraderes senere uden at skulle skifte andet end processoren.
Fordelen ved de hp jeg linked til er at den har et gtx 1070 som er markant hurtigere til spil (ca. 30%), og i langt de fleste tilfælde vil 8400 være hurtigere end 1700X, medmindre du laver meget videoredigering. Men det er da ikke så sjovt som at bygge selv :)
Til kontorbrug er alle nye systemer med 4+ kerner og 8+ ram samt SSD monstermaskiner.
Så du behøver ikke et så smart system, når du har kunnet leve så længe med det gamle.
Til gaming i de fleste mainstream-spil, er det alligevel grafkikkortet der står for 90% af ydelsen.
Jeg ville skære ned på prisen på mobo / cpu / ram (kun 8), vælge det RX 580 samt finde en ny skræm med freesync.
Når alt kommer til alt, så er din skræm der leverer den primære interaktion :)
PS: I din profil står der, at du har et Lian Li CLASSICAL SILENT PC-101A kabinet? Hvis du har sådan et, bør du så skifte det?