SSD i bærbar

MSI d.  15. december. 2018, skrevet af Senosk
Vist: 1256 gange.

Senosk
 
Overclocker
Tilføjet:
15-12-2018 12:43:35
Svar/Indlæg:
233/38

Hej alle.

Min kammerat kunne godt tænke sig, at smide en SSD i hans bærbar - Jeg ved dog ikke hvorfor, men jeg har lovet lidt at kigge på det.
Han har kigget på denne https://www.elgiganten.dk/prod... men jeg har fortalt ham, at han jo skal være sikker på at bundkortet i hans laptop understøtter det. 
Jeg kan umiddelbart se, at computeren understøtter det, han har denne https://www.msi.com/Laptop/GV6... dog blot med en 500 GB HDD.

Han har aldrig skilt en computer, slet ikke en bærbar, af. Han har dog set en video på Youtube, som viser det er lige til.
Jeg har dog frarådet ham det, da hans computer er lige knap 6 mdr gammel. pga. garantien vil bortfalde, når den ikke er meget ældre.
Det lyder dog lidt til, at han er ret ligeglad med garantien.

Mit spørgsmål er hvilken SSD passer i hans PC? Jeg ved jo at der er forskel på de forskellige M.2 SSD'er.

Hav en god dag.
 

Vh.

akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
15-12-2018 12:47:58
Svar/Indlæg:
547/34

En SSD er en suveræn opgradering af en bærbar.

Jeg tvivler kraftigt på at garantien bortfalder ved et skift af HDD/SSD.

Men hvis han er en klovn med værktøj, burde han nok få dig eller en anden til at skifte den.

 

 

I øvrigt, hvis han vil udnytte hastigheden, er det en NVMe m.2 han skal vælge at montere.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af akacomicsdk d. 15-12-2018 12:51:25.


akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
15-12-2018 13:04:46
Svar/Indlæg:
547/34

Der er plads til en m.2, det er bare at skille skidtet ad.




akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
15-12-2018 13:11:26
Svar/Indlæg:
547/34

Det ligner den mest udbredte variant, dvs 2280.

Men så vidt jeg kan læse mig frem til, har du vist ret i at garantien ryger.

Men iflg. MSI, kan det afhænge af hvilket land computeren er købt i, så det må I selv lige læse op på.

Under alle omstændigheder ryger garantien garanteret (høhø) hvis han smadrer boardet i processen.



KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
15-12-2018 13:12:59
Svar/Indlæg:
4295/306

SSD er et absolut MUST i alle computere - bærbare som stationære. Det er den aller største faktor til påvirkning af hastigheden ved brugen af en computer.

 

Forskellen mellem forskellige SSD og M.2 er så mere tvivlsom ifht følt hastighed, men fra en almindelig harddisk til en SSD er der gigantisk forskel.

 

Og nej garantien bortfalder ikke ved at skifte harddisk eller ram - den er lavet til formålet.



akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
15-12-2018 13:15:19
Svar/Indlæg:
547/34

 

4

Jeg ville ønske at du havde ret, men MSI siger noget andet.



KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
15-12-2018 13:23:30
Svar/Indlæg:
4295/306

#5 Hvad skal man så gøre? Den er designet til at man kan skifte HDD, ram og M.2, så hvis man vil gøre det, skal den så sendes ind til MSI selv? Alternativt få det gjort ved en autoriseret MSI forhandler.



akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
15-12-2018 13:30:31
Svar/Indlæg:
547/34

 

6

Designet og designet..

Hvis de (MSI) havde kigget eksempelvis Lenovo over skulderen, havde de designet den med lettilgængelige låg til portene, men her skal hele bagsiden skrues af.

Anyway, iflg. MSI skal man kontakte sin lokale afdeling og tjekke op på betingelserne.

Men jeg tvivler også på at garantien ryger, men som min mormor altid sagde; better safe than stupid.



Senosk
 
Overclocker
Tilføjet:
15-12-2018 14:47:03
Svar/Indlæg:
233/38

Hey gutter

Jeg ved godt hvad forskellen er på HDD og SSD, det er mere M.2 (Da jeg somehow har læst der findes en del forskellige).
Jeg har bare altid fået at vide, at hvis man skiller sin computer af, så bortfalder garantien.
Min kammerats computer er købt hos Elgiganten her i DK.

Jeg har desværre ikke mulighed for at gøre det for ham, men jeg har egentlig forslået ham at hvis han køber en SSD og går til en pc-tekniker i hans by, så kan det være at han kun skal betale for timelønnen. 

 

@akacomicsdk - Hvis du skriver hans bærbar understøtter 2280, så kan han vel godt købe den SSD som han har kigget på?

 



akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
15-12-2018 15:22:50
Svar/Indlæg:
547/34

8

Det kan han da sagtens, men måske er 240GB lige i underkanten, hvis han vælger at skrotte den oprindelige HDD.

Han kunne også nøjes med en hurtig 120GB m.2 til OS  og så smide en større lager-SSD i den port hvor den nuværende HDD er monteret - muligheden er der da.

Hvis han er ligeglad med garantien (hvilket ikke giver mening når maskinen er så ny) kan han snildt selv pille bundpladen af og montere en SSD.

Det er jo ikke ligefrem rocket science.

Men igen; jeg ville personligt lige tjekke med MSI, inden jeg ville risikere at vinke farvel til 2 års garanti.

 

 

 



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af akacomicsdk d. 15-12-2018 16:02:53.


akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
15-12-2018 15:33:03
Svar/Indlæg:
547/34

 

Mht. SSD - der er de lynhurtige NVMe-versioner, de koster en del mere, men umiddelbart ville jeg da nok vælge sådan en til OS, frem for en sata-ssd.

Nyt er fedt, fart er også fedt, måske ville jeg endda male den rød og pynte den med gule lyn..

(Ikke fordi jeg tror at han kommer til at mærke den store forskel i dagligt brug)

Hvis penge ikke er et issue, ville jeg smide en NVMe m.2 på mindst 500 GB i og komme videre med mit liv.

 

https://www.proshop.dk/SSD/Sam...

 

 



akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
15-12-2018 16:00:40
Svar/Indlæg:
547/34


akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
23-12-2018 12:08:54
Svar/Indlæg:
547/34

 

Selv tak.



alenkaer
 
Enthusiast
Tilføjet:
23-12-2018 12:58:15
Svar/Indlæg:
346/14

Syntes det noget ærgeligt at vælge en 240gb sata SSD. For bare 256kr mere kan man få en 500gb 970 evo NVMe SSD. Bare et lille hint :)



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af alenkaer d. 23-12-2018 13:52:55.


LMCDK
 
Nørd
Tilføjet:
25-12-2018 21:39:45
Svar/Indlæg:
60/14

Jeg har selv samme bærbar, bare i versionen med en m2 ssd. 

Jeg har overvejet at sætte en lager disk i men  der er desværre et fint factoryseal klistermærke,

over en af skruerne i bunden, og så vidt jeg ved forsvinder garantien hvis det går i stykker. 

Nogen der ved om det kan varmes af eller noget?



akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
26-12-2018 11:18:04
Svar/Indlæg:
547/34

14

Kontakt MSI og få svar på hvorvidt din garanti bortfalder.

Hvis du læser tråden, kan du se at det kan afhænge af hvor maskinen er købt.

Umiddelbart vil jeg gætte på at MSI tillader et upgrade.



Mr.
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2018 01:09:52
Svar/Indlæg:
4107/224

Kan se der er en del der spørger ind til om garantien ryger på MSI maskiner og generelt hvis man går ind i en bærbar.

 

Som udgangspunkt mister du ikke din reklamationsret/garanti ved at åbne for en bærbar. Det er trods der sidder et klistermærke der siger det modsatte. Jeg arbejder i en PC-forretning, hvor vi dagligt får PC'er ind som vi sender videre til autoriserede værksteder (MSI/Lenovo/Acer/Asus osv.). Vi går tit maskinerne igennem inden de bliver sendt videre ind, for at se om problemet kan løses hos os, eller den skal have skiftet dele som kun producenterne har adgang til. Her bryder vi forseglinger hele tiden. Vi får også masser maskiner ind fra førnævnte mærker, der har fået renset støv, opgraderet eller på anden vis er blevet åbnet op.

Jeg har endnu ikke i mine snart 7 år oplevet en afvisning på baggrund af dette. Jeg håber det giver lidt ro i sindet 🙂

EDIT: 

Din garanti/reklamation bortfalder naturligvis hvis du forvolder skade på maskinen internt, og man kan se den har været åbnet. Det er det eneste lille ''MEN'' man skal tage hensyn til.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Mr. Anderson d. 29-12-2018 01:10:54.


Toronto
 
Superbruger
Tilføjet:
29-12-2018 02:45:03
Svar/Indlæg:
382/3

jeg har udskiftet hdd til ssd på mine børns lenovoer, der var absolut til at have med at gøre efter at have set en youtube video (jeg har bygget en del stationære, men aldrig før pillet ved en bærbar) og forskellen er fantastisk