ASUS TUF Z390M Defekt?

Bundkort / CPU d.  15. december. 2018, skrevet af bvb
Vist: 721 gange.

bvb
 
Overclocker
Tilføjet:
15-12-2018 16:03:22
Svar/Indlæg:
65/12

Jeg købte for 14 dage siden en ny pc

Bundkortet er et ASUS TUF Z390M-PRO GAMING

Efter 2-3 dage opdager jeg at min ene lager harddisk spinder på 100%, jeg slukker systemet og tager den ud og konstatere at min 8 år gamle disk er så varm jeg ikke kan holde den i hånden. Jeg tænker at den hd nok er tæt på graven så jeg køber herinde en ny wd gold hd.

Næste formiddag høre jeg igen en ny spinde lyd fra pc’en, så er det den næste disk der får tur! Jeg tager den ud og opdatere alle drivere og bios i bundkortet. Derefter afventer jeg min ny hd.

Da jeg får den igår sætter jeg den i min pc og begynder en fuld formatering. Det tager ca 12 timer så den står natten over. om morgenen sætter jeg mig ned og ser den er færdig og syntes den larmer lidt og i det samme fryser skærmen!

Jeg slukker strømmen og tager lige disken ud og konstatere den er mindst 100 grader varm!

Jeg tænder pcen og den vil nu ikke starte! Inde i bios ser alt perfekt ud og den viser mig alt er som det skal være. Den vil bare kun nå forbi boot menu så genstarter den eller kommer med en ufærdig bluescreen der ikke er læslig.

Derfra tager jeg den ene ram blok ud og piller gfx ud og diske.... det virker ikke!

Jeg clear cmos... virker ikke

Jeg smider ssd over i den anden m2 port.... virker ikke

Jeg tager den anden ram stik og smider den i... virker ikke

Jeg tager en Windows stik og smider den i med ssd i maskinen og sætter den som boot.... virker ikke og alt i bios ser fint ud.

Jeg piller ssd ud og skifter usb port med stik... virker ikke

Nogle ideer eller konklusioner?

akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
15-12-2018 16:36:48
Svar/Indlæg:
547/34

Umiddelbart lyder det som om det har noget med strøm at gøre, muligvis for høj spænding.

Det er godt nok længe siden jeg læste en eller anden artikel om problemer med nogle ASUS-boards, men jeg tænker at det er et kvalificeret gæt.

 

Det er ikke tit jeg hører om to diske der står af stort set samtidig, jeg tænker at hunden kan ligge begravet i controlleren, muligvis en afbrændt komponent på boardet.

Men hæng mig ikke op på det.

Det lyder bare mistænkeligt meget som et strøm-relateret problem.



Renissen2
 
Senior Skribent
Tilføjet:
15-12-2018 17:25:14
Svar/Indlæg:
2045/273

Lav en RMA på PC'en. Det må være en bytter. Eller på bundkortet hvis det er en selvbyg.

🙂



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Renissen2 d. 15-12-2018 17:26:05.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
15-12-2018 17:39:10
Svar/Indlæg:
6368/477

Jeg tror nu ikke at din disk er 100 grader varm, så vil du få anden grads brændemærke så snart du røre ved den, og den varme ville du HELT sikkert kunne mærke i resten af kabinettet.

Det jeg tænker kan være synderen er en PSU der måske smider liiiiige meget nok volt ud. Du kan evt. måle om du får de korrekte volt igennem på et molex stik med et multimeter.



bvb
 
Overclocker
Tilføjet:
15-12-2018 20:25:19
Svar/Indlæg:
65/12

1# Jeg kan ikke udelukke de får for meget strøm det har jeg kun ringe forstand på. Men psu er en 1år gammel ax1200 og den har fungeret fint indtil nu. Alle diske har været på det samme modulerer kabel. Så fik de for meget strøm ville de så ikke alle blive varme?

2#  det er selvbyg. jeg har modtaget bundkortet den 5 så kan vel bare gøre brug af retur ret.

3# jeg har ikke lige et multimeter. Men de andre diske sidder på samme kabel så burde de vil også blive varme. Det er vel controleren på bundkortet der fortæller disken hvad den skal hive?



Renissen2
 
Senior Skribent
Tilføjet:
16-12-2018 00:12:30
Svar/Indlæg:
2045/273

#4

Jeps tilbage med det ASAP. 🙂



bvb
 
Overclocker
Tilføjet:
31-12-2018 01:52:22
Svar/Indlæg:
65/12

Hmm status er problemet bliver ved.

Jeg skiftede bundkort uden held - 1 sekund inde i boot = genstart/Blue 

Jeg skiftede strømforsyning uden held

Jeg strippede den helt igen og prøvede at få den til at boot fra andre enheder uden held.

Men så prøvede jeg at lave et oc af ram og CPU også bootede den op! Jeg opdaterede derfor alt og den har nu bare kørt derud af i en uge. Men så her i aften begyndte det hele igen!

Den er gået kold i uden jeg var der og der jeg slukker den mærker jeg igen mine harddiske og de er så varme jeg ikke kan tage dem ud. 

Jeg har ingen ide om hvad der kan være galt? Cpuen? Det er en 9900k

Jeg kunne sku godt bruge lidt hjælp her 😩