Regionskoder på gamle Nintendo NES/SNES konsoller (PAL/NTSC)

Spil d.  29. december. 2018, skrevet af Mr. Anderson
Vist: 1023 gange.

Mr.
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2018 00:52:53
Svar/Indlæg:
4107/224

Hej med jer.

 

Jeg håber lidt der er nogle retro-hajer herinde et sted, der kunne hjælpe med et par spørgsmål jeg har ang. regioner og hvilke begrænsninger de sætter. Jeg kan umiddelbart ikke finde ret meget omkring dette på nettet.

 

Jeg er helt med på at PAL udelukkende er lavet til det Europæiske (og vist også det Australske) marked.

NTSC skulle givetvis være Amerika (hvor NTSC-J og NTSC-C er til det Asiatiske marked).

 

Jeg har dog fundet ud af at der efter sigende skulle være noget der betegnes som ''PAL 1/PAL 2'' eller ''PAL A / PAL B''.

Med lidt søgen rundt omkring kan jeg forstå at den ene PAL-version er lavet til det Britiske marked (og det Italienske?), hvor den anden praktisk talt er til resten af Europa. 

Umiddelbart skulle disse ikke være kompatible med hinanden. Jeg har dog kunne læse mig frem til at en Britte købte Europæiske spil til sin Britiske maskine, uden problemer, men at det ikke skulle virke med Britiske spil i en Europæisk SNES konsol, eksempelvis. 

 

Nu er det bare sådan at jeg ejer en SNES i en (FRA) udgave, formegentlig fra Frankrig, med et UKV (Britisk) spil til, som virker helt fint.

 

Er det bare en skrøne med ''PAL A / PAL B'' når nu jeg tilsyneladende har en kombination der ikke burde fungere sammen?

alenkaer
 
Enthusiast
Tilføjet:
29-12-2018 14:25:09
Svar/Indlæg:
346/14

Det ikke et problem mere, de standarder et fra en gammel tid, hvor fjensynets frekvenser var bundet til til strømmens frekvens. F.eks. har vi i danmark 230v/50hz strøm hvilket giver 50hz/25fps, hvorimod i USA har de 110v/60hz strøm, så deres fjernsyn køre 60hz/30fps

Jeg er helt sikker på hvis man bruger et moderne fladskærms tv, så skulle det ikke betyde noget :)



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af alenkaer d. 29-12-2018 14:26:27.


Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2018 14:37:55
Svar/Indlæg:
1906/25

Regionskode betyder at spillene fysisk ikke kan afvikles på andre regioners maskiner. Fx. et JAP spil ikke vil kunne køre på en EUR maskine.

BTW så kører man i Frankring SECAM - det er fordi franskmænd altid skal have noget anderledes.



Mr.
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2018 17:01:14
Svar/Indlæg:
4107/224

Ah okay. Tusind tak for svarene. Så giver det jo fint mening af mit ''UK'' Mario spil virker fint i konsollen.

 

Rigtig godt nytår til jer begge 😀



mazlink
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2018 01:36:19
Svar/Indlæg:
743/13

#0/#3

Det ser ud til at https://bozz.dk kan fjerne regionslås på din konsol, så det kan du jo evt. overveje, hvis du vil have flere muligheder ;)