Svedels køkken - pasteurisering af mad

Hyggehjørnet d.  29. december. 2018, skrevet af svedel77
Vist: 2933 gange.

svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
29-12-2018 13:16:41
Svar/Indlæg:
2263/307

For mange år siden, opdagede franskmanden Louis Pasteur, at hvis man varmer mad op til 68 grader, så dør alle bakterier. Man kalder derfor denne konserveringsmetode for pasteurisering. Det er sådan man laver mad på dåse som holder sig i stuetemperatur i minimum 2 år. Her laver vi det samme. Blot med en pose af plastik, og ikke en dåse af aluminium. Maden holder sig som sagt 2 år, ved stuetemperatur. Så slipper man også at bruge dyrebar plads i dybfryseren.

Da jeg sjældent orker at lave mad fra bunden, så pasteuriserer jeg mange halvfabrikata, så jeg lynhurtigt kan lave et måltid til hverdag.

Her i tråden, kan De se hvordan man gør :












 



 

 

 



Tråden blev redigeret 3 gange, sidst af svedel77 d. 29-12-2018 13:21:45.
nCa
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2018 15:45:40
Svar/Indlæg:
714/10

Host host....

 

Jeg ville ikke anbefale andre at spise sådan en pose efter 2 år uden den havde været på frost.

 

Det ser svært ud, at måle kernetemperaturen på de poser når de pasteuseres.

 

Men det begynder at blive sjovt når det kan gøres så billigt.

 

Velbekomme



svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
29-12-2018 15:50:32
Svar/Indlæg:
2263/307

Jeg har et infrarødt termometer. Hvis maden bliver dårlig, så puster den posen op (og eksploderer). Forbliver posen flad, så fejler maden intet.



Had
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2018 17:36:12
Svar/Indlæg:
804/29

Når zombie apokalypsen kommer, så ved jeg hvor, jeg skal scoute efter forsyninger 🙂



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
29-12-2018 17:52:11
Svar/Indlæg:
6368/477

Man kan jo spare mange penge ved at handle stort ind på tilbud og gemme på denne måde. Jeg kan også godt se at det vil være nemmere og hurtigere lige at tage en pose i hverdagen.

 

Jeg vil ihvertfald kigge efter om jeg kan gøre noget lignende 😀



svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
29-12-2018 17:52:15
Svar/Indlæg:
2263/307

Når zombie apokalypsen kommer, så ved jeg hvor, jeg skal scoute efter forsyninger 🙂

Skrev Had d. 29-12-2018 17:36:12

Bøf Bearnaise med fritter morgen, middag og aften til apokalypsen er overstået. Yessir.



akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
29-12-2018 19:20:09
Svar/Indlæg:
547/34

 

Hvis man er strandet et sted i livet hvor man ikke gider bruge tid på at forberede sin aftensmad og samtidig magter at konservere konserves, bør man tage sit liv op til revision.

Nul kritik af dine valg på det personlige plan, jeg forstår ganske enkelt ikke at du ikke hellere vil bruge din tid på friske råvarer til fremstilling af retter der kan fryses og anvendes de dage hvor dit sind trækker dig i kælderen.

Det pis du lever af gør ingen gavn, det smager af helvede til og minder dig om at du ikke gider gøre noget for dig selv.



svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
29-12-2018 19:44:08
Svar/Indlæg:
2263/307

 

Hvis man er strandet et sted i livet hvor man ikke gider bruge tid på at forberede sin aftensmad og samtidig magter at konservere konserves, bør man tage sit liv op til revision.

Nul kritik af dine valg på det personlige plan, jeg forstår ganske enkelt ikke at du ikke hellere vil bruge din tid på friske råvarer til fremstilling af retter der kan fryses og anvendes de dage hvor dit sind trækker dig i kælderen.

Det pis du lever af gør ingen gavn, det smager af helvede til og minder dig om at du ikke gider gøre noget for dig selv.

Skrev akacomicsdk d. 29-12-2018 19:20:09

Så meget for "Nul kritik af dine valg". Men tak fordi du er her.



akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
29-12-2018 20:26:23
Svar/Indlæg:
547/34

7

"nul kritik af dine valg på det personlige plan"

Hvis du skal citere, skal du citere korrekt.

Jeg havde taget højde for din reaktion, derfor distinktionen var bevidst.

Inden du flipper helt ud; jeg har fulgt dig på sidelinien, vi er kolleger, så at sige, så jeg er klar over hvilke udfordringer du slås med på dagligt plan, jeg har bare ikke samme behov for at udstille mine svagheder her i forum som du har, og når jeg skriver som jeg gør, er det absolut ikke for at jorde dig, det er baseret på min egen erfaring.

Jeg er blevet bedre rustet til at imødegå de daglige udfordringer igennem at udfordre mig selv, det kan eksempelvis være at få kontrol over daglige gøremål, såsom madlavning og andre almindeligheder.

Det har været en lang rejse fra indlæggelse på indlæggelse, boykot af medicin, sociale udrensninger, og ikke mindst selverkendelse og accept af de udfordringer der er forbundet med at skulle leve med en sygdom.

Derfor beder jeg dig læse min forrige kommentar endnu engang med nye briller, inden du dømmer kommentaren som et negativt angreb på din person.

Og kommentaren var forfattet i god mening, jeg er udmærket klar over at tonen er konfronterende, det er bevidst.

Pointen i den specifikke sammenhæng er; spiser du bedre, lever du bedre.

F*** bearnaise på dåse, pølser og hvad du ellers helt ukritisk indtager af skidt.

Det har nul positiv effekt på dit velvære, hverken fysisk eller mentalt, tro mig.

 

 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af akacomicsdk d. 29-12-2018 20:27:29.


svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
29-12-2018 20:50:13
Svar/Indlæg:
2263/307

7

"nul kritik af dine valg på det personlige plan"

Hvis du skal citere, skal du citere korrekt.

Jeg havde taget højde for din reaktion, derfor distinktionen var bevidst.

Inden du flipper helt ud; jeg har fulgt dig på sidelinien, vi er kolleger, så at sige, så jeg er klar over hvilke udfordringer du slås med på dagligt plan, jeg har bare ikke samme behov for at udstille mine svagheder her i forum som du har, og når jeg skriver som jeg gør, er det absolut ikke for at jorde dig, det er baseret på min egen erfaring.

Jeg er blevet bedre rustet til at imødegå de daglige udfordringer igennem at udfordre mig selv, det kan eksempelvis være at få kontrol over daglige gøremål, såsom madlavning og andre almindeligheder.

Det har været en lang rejse fra indlæggelse på indlæggelse, boykot af medicin, sociale udrensninger, og ikke mindst selverkendelse og accept af de udfordringer der er forbundet med at skulle leve med en sygdom.

Derfor beder jeg dig læse min forrige kommentar endnu engang med nye briller, inden du dømmer kommentaren som et negativt angreb på din person.

Og kommentaren var forfattet i god mening, jeg er udmærket klar over at tonen er konfronterende, det er bevidst.

Pointen i den specifikke sammenhæng er; spiser du bedre, lever du bedre.

F*** bearnaise på dåse, pølser og hvad du ellers helt ukritisk indtager af skidt.

Det har nul positiv effekt på dit velvære, hverken fysisk eller mentalt, tro mig.

 

 

Skrev akacomicsdk d. 29-12-2018 20:26:23

Jeg tænker at vi to aldrig bliver kolleger. Jeg ved ikke hvor din vrede kommer fra. Men du virker meget passiv aggressiv. Det var en voldsom lang stil, din sidste kommentar. Jeg kunne ikke kere mindre for hvad du synes om min kost - din mening på den front er ikke valid.



akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
29-12-2018 21:03:26
Svar/Indlæg:
547/34

9

Næ, kolleger i traditionel forstand bliver vi næppe.

Men fair nok, du sorterer i begge kommentarer og så fortæller  du hvilket resultat du er nået frem til, upåagtet at intentionen for bare et øjeblik siden blev konkretiseret.

Du reagerer forudsigeligt, og det bebrejder jeg dig ikke.

Vi er alle forskellige, vi håndterer alt på hver sin måde, din måde er at gå i defensiven med et blødt svar på tiltale, så ingen kan beskylde dig for at være ondskabsfuld, og det er også fint nok at du kalder mig aggressiv, det er ikke helt forkert; jeg er en anelse træt af de af mine kolleger (altså som allerede fastslået, ikke kolleger af profession) der trækker offerkortet  og ikke tåler livsstilskritik, men til hver en tid forsvarer vanen, uanset hvor  tydeligt det er for enhver med omløb i hovedet, at skal det blive bedre, kræves der en indsats på alle mulige levels.

 

Og selvfølgelig kerer du dig ikke om min mening, hvorfor skulle du da også det.

Du poster jo bare noget i et forum, fred være med det.

 

 

 

 

 



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af akacomicsdk d. 29-12-2018 21:05:25.


svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
29-12-2018 21:05:56
Svar/Indlæg:
2263/307

 

Og selvfølgelig kerer du dig ikke om min mening, hvorfor skulle du da også det.

 

Skrev akacomicsdk d. 29-12-2018 21:03:26

Nej, der har du en pointe. Jeg kan heller ikke finde en grund


 

 



IgIbUu
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2018 21:15:23
Svar/Indlæg:
639/66



akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
29-12-2018 21:20:40
Svar/Indlæg:
547/34

11

Hvis du vil være tyk og trist resten af dit liv, skal du være forberedt  på at jeg højst sandsynligt ikke er den eneste der vil forsøge at provokere dig til at tage ansvar for de ting du er i stand til at ændre, men du har ret i at det ikke er mit job at have en mening om dine valg.

Men sådan er reglerne; lægger man sit liv ud til offentligt skue, er der en risiko for at der dukker nogen op og har en mening, uanset om man har efterlyst den eller ej.



akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
29-12-2018 21:21:12
Svar/Indlæg:
547/34

12

Er hun single?



svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
29-12-2018 22:16:25
Svar/Indlæg:
2263/307

11

Hvis du vil være tyk og trist resten af dit liv, skal du være forberedt  på at jeg højst sandsynligt ikke er den eneste der vil forsøge at provokere dig til at tage ansvar for de ting du er i stand til at ændre, men du har ret i at det ikke er mit job at have en mening om dine valg.

Men sådan er reglerne; lægger man sit liv ud til offentligt skue, er der en risiko for at der dukker nogen op og har en mening, uanset om man har efterlyst den eller ej.

Skrev akacomicsdk d. 29-12-2018 21:20:40

Jeg har på fornemmelsen at du blot søger konfrontationen. Det er noget værre bavl du lukker ud. Vi to kender jo ikke hinanden. Så når du udtaler dig om hele mit liv på det grundlag, så fremstår du ubegavet. Og uhøflig. (Og som HWTs landsbytosse).



mfcods
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2018 22:34:55
Svar/Indlæg:
4217/223

@svedel, comicsdk har godt nok fat i noget, selv om tonen er ret aggressiv.

Indpakket pølse, og sovs er ikke godt for ens velvære. Ikke for at være belærende, men den er god nok. Man skal tage mere afstand for færdige tunge retter, og selv prøve sig frem med nye og friske ingredienser. Det kan være super svært at komme i gang med, men man kan mærke på sig selv at det gør noget, når man har stået og bakset noget mad sammen i en times tid🙂



akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
29-12-2018 23:11:00
Svar/Indlæg:
547/34

15

Selvfølgelig provokerer jeg, det fremgår tydeligt.

Intentionen ignorerer du, det er også okay, det hele er okay, alt hvad du siger er ok.

Men at jeg vover pelsen og siger hvad enhver kostvejleder ville bakke mig op i til hver en tid, gør det ikke til vrøvl, uanset hvordan du vælger at tolke beskeden.

Kald mig bare en landsbytosse, det kan ikke bringe mit pis i kog.

Men nu går du på mig på det personlige plan, mens du nogle kommentarer tidligere klynkede over det du  tolkede som et personangreb, hvilket det ikke var, jeg understregede det endda højt og larmende.

Nevermind, konserver dit krænkede ego, så holder det sig længere.

 

 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af akacomicsdk d. 29-12-2018 23:11:45.


#18
Ebo
 
Superbruger
Tilføjet:
29-12-2018 23:14:32
Svar/Indlæg:
709/10

svedel77 allerførst så kender vi heller ikke hinanden, men jeg har fulgt dig lidt fra sidelinjen over et længere stykke tid.

Comicsdk har altså fat i noget der. Der kan godt være at du har dit og slås med i hverdagen, men det har vi da alle.

Bare det og bruge præfabrikeret sovs og bruge den tid, som det nu engang tager, inden det er klar til fryseren, så havde jeg da lavet en rigtig sovs fra bunden af, af friske råvarer, som smager godt og ligger godt i maven og glædet mig over det.

Jeg har lavet mad siden jeg var 14 hvilket vil sige i ca. 39 år, og jeg laver alt til familien helt fra bunden, så behøver man ikke putte i poser, for dyrene får resten. Jeg er sgu ikke Gordon Ramsey, men jeg kan lave rigtig god mad og min nuværende kone har sgu ikke klaget i de 7 år vi har været gift, så et eller andet må jeg jo gøre rigtigt, ikke sandt?.

Tag da et aftenkursus i madlavning, mød nogle fremmede mennesker og hyg dig sammen med dem, og  lav mad, grin lidt af digselv og af de andre, fordi alle laver fejl vedr. mad. Få lidt selvtillid ind i kroppen igen, det føles faktisk godt.

Alt er skrevet i bedste mening.

Mvh

Sam



anru2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2018 00:23:09
Svar/Indlæg:
5891/423

Hej Svedel, 

Først og fremmest fedt at du gør nogle alternative og anderledes mad forberedelserne, men jeg tror ikke næringsværdien i den mad er specielt sundt for nogen. Jeg har læst lidt med fra siden om din rejse gennem div. Hwt tråde, og det er bare fedt du gør alle disse forskellige ting. 

 

Ift mad, burde du dog se om du måske ikke bare kan madpreppe for en uge af gangen? Også stille det i køleskabet. Der er langt mere næring og du skal egentlig kun bruge tid på det en gang om ugen! 

 

Husk at næring giver energi, som giver motivation til hverdagen. Derfor er kost så vigtig. Det er ok med en pizza, færdiglavet mad osv., en gang i mellem, men helst ikke i længere perioder. 

 

Generelt skal man undgå konserves af færdigbearbejdet mad, pga tilsætningsstofferne. 

 

Håber det giver lidt stof til eftertanke, men du skal jo også selv vurdere hvad du vil 🙂 



Crashzone
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2018 01:17:46
Svar/Indlæg:
480/8

svedel77 laver da hjemmelavet chili con carne i en tidligere tråd af hans. Så mon ikke han kender sine valg og lever med det, som vi andre gør. Og hvem her inde, har ikke prøvet at købe en færdiglavet sauce alene for bekvemmelighedens skyld? Det er vi mange som har! 

 

Selvfølgelig har mad en effekt på psyken og helbredet - men er hwt.dk virkelig blevet et sted, hvor sundhed skal påpeges som en aftenbøn? Hvis nogen har oprigtig bekymring for kære svedel, så burde han/hun i stedet skrive en kærlig privat besked til ham direkte. 

 

I bliver overrasket, når i vil prøve at undgå tilsætningsstoffer og færdigbearbejdet mad - for det er nemmere sagt, end det er gjort. (Her tænkes der på sprøjtekemikalier og vækst præparater).

 

 

 

 



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2018 01:26:02
Svar/Indlæg:
5874/1287

#20 Nej, vi gamere lever alle af agurker og tomater fra drivhuset, samt de snegle vi kan fange i haven. Pizza og Cola er KUN noget vi har læst om i reklamer 😉

Svedel77 har nogle gode ideer ind i mellem mht mad, men lige den her med at gemme "spand bernaise" er nok ikke min favorit. Hans Chili Con Carne derimod (som #20 skriver om) er dog rigtig god. 

 

Mit Nytårsforsæt: Spis mere kød, tag 5 kilo på og sov mere hvert døgn. Mon ikke jeg kan overkomme det??



sesam
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2018 02:10:21
Svar/Indlæg:
2516/381

Tilbage til Topic.

 

Vildt at du gør det, om det kan holde i 2 år, aner jeg ikke, men ville ikke selv vove at gøre det samme.

Og hvis så måske ikke lade det ligge mere end nogle uger, ville aldrig turde  op til 2 år, går meget op i alt det der dato, ved ikke helt hvorfor, spiser helst ikke noget der har ramt datoen, alt efter hvad det er.

Selvfølgelig, noget der kan holder i flere måneder, kan godt gå et par dage over, men noget der kun kan holde i en uge, niks.

 

Samt det tager jo også en masse tid, og forberedelse,  held og lykke med det, sjov at se dine indslag i ny og næ. det burde der klart at være plads til i soapbox, fra tid til anden.



#23
nCa
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2018 07:16:01
Svar/Indlæg:
714/10

Mit Nytårsforsæt: Spis mere kød, tag 5 kilo på og sov mere hvert døgn. Mon ikke jeg kan overkomme det??

Skrev Burgurne d. 30-12-2018 01:26:02

Modigt, med chance for at blive irettesat af ernæringseksperter, udvikle stress og holde mere i kø hver dag.

 

Ak ja... det er næsten komisk at alle ens valg, har en konsekvens, spørgsmålet er blot, kan man lære at leve med dem??

 

Og forresten, den Chili Con Carne, så fandme lækker ud Svedel.



Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2018 07:46:47
Svar/Indlæg:
2897/83

Bare fordi det er pasteuriseret, betyder ikke at maden kan ændre karakter over tid. Molekylerne bliver langsomt omdannet til andre, også uden indblanding af mikroorganismer. Fedt kan fx blive harsk, hvilket går hurtigere ved stuetemperatur end ved frost. 



Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2018 13:57:55
Svar/Indlæg:
3385/80

"Bearnaise".. hovedingrediensen er vand. Puha.



#26
BPM
 
Senior Skribent
Tilføjet:
30-12-2018 22:03:00
Svar/Indlæg:
223/2

"Bearnaise".. hovedingrediensen er vand. Puha.

Skrev Die_Happy d. 30-12-2018 13:57:55

nope så den i hvert fald lavet helt forkert ;)

 

men igen der er mange måder at lave den på :D



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af BPM d. 30-12-2018 22:05:27.


#27
BPM
 
Senior Skribent
Tilføjet:
30-12-2018 22:04:11
Svar/Indlæg:
223/2

hva faen koster det egentlig i poser det der vakum halløj der ? kan det virkelig betale sig ? jeg er bare nysgerrig :)



Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2018 23:22:01
Svar/Indlæg:
833/98

Tak fordi du giver os indblik i metoder til hjælp i vores dagligdag. Om vi er enige med dig og dine valg er vel sagen underordnet, når du bare prøver at være sød og vise os hvad an kan gøre.

 

Man behøver ikke nedgøre end mand, og hans måde at spise på og forberede sin mad på, så det giver mening i hans liv og der hvor han er lige nu. Hvis det er hvad han ønsker, bør vi støtte op om det og sige tak for han viser os måder at gøre nogle ting på som vi ikke vidste eller tænkte på.

 

Underordnet om hvad man mener om maden eller ej 😕

 

Godt nytår til jer alle, og hver nu søde ved dem der bare prøver at informere og hjælpe 🙂



svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
31-12-2018 01:30:40
Svar/Indlæg:
2263/307

hva faen koster det egentlig i poser det der vakum halløj der ? kan det virkelig betale sig ? jeg er bare nysgerrig :)

Skrev BPM d. 30-12-2018 22:04:11

Jeg køber poserne hos www.vakuumpakker.dk der er de billigst. Mellem 1 og 2 kroner stykket. Til pasteurisering bruger jeg en speciel type, som kan holde til kogende vand.

Køb aldrig poserne i rulleform - det er 3 gange så dyrt som færdige poser. Jeg har 2 forskellige størrelser, plus de kogefaste.

Omkring min kost, kan jeg fortælle at jeg har tabt omkring 20 kilo de sidste 8 år. Hold nu op med at dømme en hel livsstil ud fra et par posts med et halvt års mellemrum. I øvrigt laves der meget sund mad i Svedels Køkken, hvis I lægger mærke til det.



tf-uno
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2018 08:25:46
Svar/Indlæg:
317/39

hva faen koster det egentlig i poser det der vakum halløj der ? kan det virkelig betale sig ? jeg er bare nysgerrig :)

Skrev BPM d. 30-12-2018 22:04:11

Jeg køber poserne hos //www.vakuumpakker.dk der er de billigst. Mellem 1 og 2 kroner stykket. Til pasteurisering bruger jeg en speciel type, som kan holde til kogende vand.

Køb aldrig poserne i rulleform - det er 3 gange så dyrt som færdige poser. Jeg har 2 forskellige størrelser, plus de kogefaste.

Omkring min kost, kan jeg fortælle at jeg har tabt omkring 20 kilo de sidste 8 år. Hold nu op med at dømme en hel livsstil ud fra et par posts med et halvt års mellemrum. I øvrigt laves der meget sund mad i Svedels Køkken, hvis I lægger mærke til det.

Skrev svedel77 d. 31-12-2018 01:30:40

Synes måske også der går lidt for meget helse freaks i folk - ALLE har sku købt færdig lavet mad, netop fordi det er dejlig nemt. Hvem siger Svedel77 spiser hele pivtøjet på en uge..? (hvilket nok ikke er så sundt :)
Ingen tvivl om det er smart og nemt til de dage hvor man ikke orker at lave mad. 

 

Rigtig godt nytår og fortsæt du bare med dine Svedels køkken post :)



Torben67
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2018 11:12:09
Svar/Indlæg:
736/274

Rigtig godt nytår til alle. 

Tak Svedel for endnu et sjovt - måske lidt skævt - indlæg, som gør jeg tænker🙂 Magter dog ikke selv det du gør, men sjovt tænkt ud af boksen.

Enig med flere: Comics.dk går over stregen ved at bringe stor personlig kritik ind i det - i en tråd der starter som ren madtråd. Svedel nævner intet om sine sårbarheder i #0

Vi er flere, der har en psykisk sårbarhed og umoden kritik som denne kan have to effekter: 

1. Det kan sparke et sårbart menneske længere ned

2. Via stigmatiseringen gøre, at flere ikke tør være åbne om det

Jeg valgte selv for mange år siden, at acceptere mig selv som jeg er, være åben og så skide være med de få, hvor fordommene er større end refleksionsevnen.



mfcods
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2018 12:09:18
Svar/Indlæg:
4217/223

#31 comics går ikke over nogen streg, han er bare hård/aggressiv i sin tone



akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
31-12-2018 13:01:20
Svar/Indlæg:
547/34

 

Jeg undskylder for det aggressive sprogbrug til alle krænkede parter i tråden.

At der skulle være tale om person-hetz, kan jeg ikke tage seriøst.

Men klart; det var måske lige groft nok, men heldigvis er der jo flere i tråden der står klar med soft snak og opbakning til forurettede.

Groft sprogbrug er en vane jeg har svært ved at slippe, men jeg er da villig til at give det et skud.

Fremover vil jeg forsøgsvis formulere mig blødt, ukritisk og simpelt.

Det må blive et nytårsfortsæt.

Godt nytår til de der ønsker et.



Torben67
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2018 15:10:16
Svar/Indlæg:
736/274

#33 Fair nok, har vi ikke alle prøvet den situation? Godt nytår til dig også🙂



PoloDude
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2018 15:31:44
Svar/Indlæg:
1083/4

Svedel77 undersøg også fermentering af grøntsager 😉

 



Pvt.P.Nutz
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2018 16:18:34
Svar/Indlæg:
5224/222

Svar #6 er på ingen måde groft, men til gengæld meget rigtigt og jeg forstår det som et bud på hjælp til en der forstår den situation #0 er i.

#7 Er til gengæld provokerende og defensivt på en negativ måde.

Derfra går det så ned ad bakke.



svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
10-01-2019 17:24:57
Svar/Indlæg:
2263/307

 


 




mfcods
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2019 21:19:23
Svar/Indlæg:
4217/223

hakkebøf, tyk sovs, og pomfritter.... ellers tak



korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2019 16:50:16
Svar/Indlæg:
1334/15

Ha ha - smag og behag samt ikke mindst livsmønster :)

#0 skriver jo ikke om sine idèer eller opskrifter fordi de skal være sunde - hvorfor snakken om hvor sundt det er, slet ikke hører til i tråden.. Han skriver om mad der kan konserveres/pasteuriseres for længere holdbarhed. Hvilken mad andre så vælger at gøre det samme med, er så op til dem!

Hvis ikke man kan forkæle sig selv i ny og næ, kan man jo ligesågodt hoppe i havet, da netop selvforkælelsen samt forventningen om denne på et tidspunkt f.eks. efter lang tids personlig/fysisk indsats er helt ok, og langt fra skadeligt i målbart størrelse, hvis man f.eks holder "svineriet til de 2 gange/md... Har man børn kan man faktisk bruge denne "fedtret" til noget positivt, da det kan bruges som et mål, de virkelig kan forstå, og er med på..

Så venligst lad Svedel få lidt albuerum herinde. I kan jo altid selv sortere i hvad i synes er ok eller not, men at nogle få altid kører no go kritik af folk med gode meninger og ønske om lidt konversering på kryds og tværs er ikke iorden..

Bl.a. også derfor at en vis person har fået ½ års banning fra HOL !(til at starte med) 



Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2019 18:23:47
Svar/Indlæg:
833/98

#39

fuldstændig enig, i sådanne situationer her, har man kun negativt at sige, så burde man SHUT THE FUCK UP



IgIbUu
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2019 19:34:13
Svar/Indlæg:
639/66

Hold nu op den aftensmad ligner min. Eneste forskel er ketchup og hamburgerryg. 🤣



mfcods
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2019 22:02:54
Svar/Indlæg:
4217/223

#39 hvis du nu tjekker nogen af hans andre mad opslag, så er de ikke videre sunde, eller holdbare

#40 du kan selv holde kaje



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2019 00:02:43
Svar/Indlæg:
5874/1287

#42, nej, det er de ikke, men SVJV har Svedel heller aldrig udgivet sig for ernæringsguru 😉



Kasp270011
 
Overclocker
Tilføjet:
12-01-2019 00:08:37
Svar/Indlæg:
1/0
ku da godt være man skulle prøve dette engang


krikke
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2019 02:40:39
Svar/Indlæg:
2335/16

#42 Og?

Dvs.Han må kun poste hvad du syntes er godt/sundt.?

Som #43 Siger har han aldrig udgivet sig for ernæringsguru,så hvad er problemet her?



svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
12-01-2019 07:40:06
Svar/Indlæg:
2263/307

#39 hvis du nu tjekker nogen af hans andre mad opslag, så er de ikke videre sunde, eller holdbare

#40 du kan selv holde kaje

Skrev Kramler d. 11-01-2019 22:02:54

Jeg er ikke enig. 

I mine indlæg er der hjemmelavet chili con carne, lavet fra bunden

I mine indlæg er der hjemmelavet pasta og kødsovs, lavet fra bunden

I mine indlæg er der hjemmelavet no knead brød, lavet fra bunden (sundere end hvad du putter i munden)

Du er hermed afsløret i at være en troll. I gamle dage hed det en kværulant.

 



arsenio3d
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2019 10:44:22
Svar/Indlæg:
2823/238

Hakkebøf, tyk sovs, og pomfritter.... jo tak ! 😀



mfcods
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2019 21:35:41
Svar/Indlæg:
4217/223

#46 okay....

husker jeg ikke

husker jeg ikke

usker jeg ikke, og det beklager jeg. (Øh du ved ikke hvad jeg putter i munden, da jeg kun har vist en gang hvad jeg spiste)

Ikke en skid troll



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2019 22:42:16
Svar/Indlæg:
5874/1287

#48 Da du tilsyndeladende ikke husker noget af det Svedel tidligere har postet, men generaliserer ud fra denne ene tråd, så vil jeg give Svedel lidt ret ... du kværulerer!



korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2019 16:42:07
Svar/Indlæg:
1334/15

#0 - Kære Svedel :)

Der er absolut intet i vejen med dine forskellige opskrifter. De er alle indenfor de almindelige gode gamle danske opskrifter, der så tidstypisk kommer færre forbrugere til. Dèt er så deres problem, hvis de ikke vil vide, hvad der er godt her i livet. Selvf. som alt andet godt! - MED MÅDE :)

At ytre sig som en sundhedsapostel er ikke ok i noget som helst land, da det er ligesom religion!. En styrende, indoktrinerende tilgang der ud fra menneskets bedste bla. bla, faktisk kun opnår langt større livs utilfredshed hos alle de, der har det bedst med det de nu bedst kan lide.

Igen er det overordnede problem, at folk grundet overbefolkningen vil styre de personer, der har det bedst med de lidt større afsondringer af co2 (kød) frem for, at leve af grøntager/lignende.. Dette er samtidig en dokumentation for, at menneskets konstante formering udover hvad vi rent faktisk vil/kan modarbejde af medfølgende problemer slet ikke kan følge med!

Anyway - Selv er jeg èn af dem, der aldrig bruger samme opskrift 2 gange, da jeg nyder at eksperimentere i det daglige - frem for - seperat at købe ind til div. eksperimenter. Livet har man kun 1 gang, så hvorfor lave de samme retter igen og igen  (udover måske til børn) - ad bad da da :)

Svedel old chap! - Prøv næste gang at skrive om "Fermentering" evt. bare begynd med div. kål og fisk. Husk evt. at få det på video, så vi kan se, hvordan dit køkken "måske" får sig en ny sildespraymaling hehe

Der findes færdige fermenteringssæt på nettet - så bare få det bett` professor/mad/gen aktiveret yes yes :)

Til alle andre - husk at fermenterede ting for en sikkerhedsskyld bør åbnes under vand



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af korsk d. 14-01-2019 16:47:57.


svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
14-01-2019 18:44:54
Svar/Indlæg:
2263/307

Jeg synes det er en rigtig god idé, med at fermentere sin mad. Men af en eller anden grund, har dillen ikke rigtig bidt mig.

Derudover går jeg ind for at fermenterede Surströmming skal åbnes i et indelukket klasseværelse på 9 m2 med 15 elever. Sidste mand der ørler, er en fermenteret ostemad.



korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2019 18:55:26
Svar/Indlæg:
1334/15

#51 - ha ha skøn humor - og de møgunger ka` sku bare lære det :)

Der findes faktisk færdige fermenteringssæt, der består af ekstra tykke sylteglas og tætte "syltelåg" :)

Jeg har lige nogle absolut vigtige ting, jeg skal ha` styr på først, hvorefter en omgang surstrømling eller sauerkraut  allà  stink i à dåsss, ku` komme indenfor mine kommende pensionistiske hygge tju hej hobby interesser - oh yes yes :)

Påtænker at købe en gasmaske for alle tilfældes skyld :)



korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2019 19:29:11
Svar/Indlæg:
1334/15

Kære Kramler :)

#0`udlæg for pasteurisering, var bare er en form for stilstand for de fleste bakterier, der ved 65 grader ophører med, at formere sig!!!

Dermed skal man så ikke føle sig sikker, da sygdomsbakterier først kreperer omkring de 75 grader !!!

Derfor stiller jeg spørgsmål ved, hvorvidt en sous wide kan slå disse 75 graders dødsbøller ihjel, hvis/når man "nøjes" med sousvidenen`s evt. 50 - 65 graders langtids "not kogning/opvarmning" ???

Evt. problematik vil nok først forekomme, hvis evt. kød i forvejen er infiseret med for mange sygsdomsspecifikke bakterier - hvilket vi jo allerede jævnjigt er vidende om, har været ude og ødelægge liv og helbred for almene folk - NOT?

Så hold hjerne og øjne åbne over for alt nytilkommende habengut, og udelad evt. luksus/nemhed frem for almen brug, der allerede er gennemtestet af millioner af brugere!!!.. Fremtiden vil kun blive endnu sværere, at finde rundt i, medmindre - i selv finder et solidt ståsted i og jeres familier kan være uden de større ødelæggende tiltag fra omverdenen..

Med håb for alles bedste

/Kim



svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
14-01-2019 20:02:51
Svar/Indlæg:
2263/307

Jeg plejer at give det væsentligt mere end 68 grader. Bare for at være sikker. Nu ser vi over de næste 24 måneder, om jeg falder død om.



korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2019 20:09:08
Svar/Indlæg:
1334/15

#54 - Oh noo  hvis du falder død om, så sørg i det mindste for, at falde ned i et stort syltetøjsglas, så vi andre kan få noget godt fermenteret svedel ud af omstændighederne 😀



svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
07-06-2019 14:12:50
Svar/Indlæg:
2263/307

Så er der friske forsyninger. Denne går ud til Kramler og Comics :

😎

 


 



korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2019 16:29:58
Svar/Indlæg:
1334/15

Hej igen Svedel, og tak for god "initiativ/underholdning" :)

Ku` du evt. ha` interesse i div. supper som fremtidige "eksperimenter" ? Der findes jo utallige af slagsen, og

incl. de millioner af mulige tilsætninger ud fra alm. grundbasis, ku` du måske finde noget, der virkelig sparkede røv til flertallets mere eller mindre i forvejen tilvænnede smagsløg? 

Selv har jeg fået smag for kartoffel/porre suppe - eksperimenterende via forskellige tilsætninger, der hver gang sætter tænderne i vand. Men vi er jo alle så forskellige mht. til smag, så idèer på både fremstilling samt nævnte engredienser, ville måske også være noget for dit "forskergèn" ? 

Og benene på jorden, så tror jeg ikke, at de 2 herrer du nævner, tør spise din bearnaice, hverken nu eller om 2 år. Men al respekt herfra, og jeg er så heller ikke er sikker på, at man som privat må sende mad/lignende ud til andre uden tilladelse? Men ved det ikke...

Kim



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af korsk d. 08-06-2019 16:58:27.


svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
08-06-2019 17:43:54
Svar/Indlæg:
2263/307

Hej igen Svedel, og tak for god "initiativ/underholdning" :)

Ku` du evt. ha` interesse i div. supper som fremtidige "eksperimenter" ? Der findes jo utallige af slagsen, og

incl. de millioner af mulige tilsætninger ud fra alm. grundbasis, ku` du måske finde noget, der virkelig sparkede røv til flertallets mere eller mindre i forvejen tilvænnede smagsløg? 

Selv har jeg fået smag for kartoffel/porre suppe - eksperimenterende via forskellige tilsætninger, der hver gang sætter tænderne i vand. Men vi er jo alle så forskellige mht. til smag, så idèer på både fremstilling samt nævnte engredienser, ville måske også være noget for dit "forskergèn" ? 

Og benene på jorden, så tror jeg ikke, at de 2 herrer du nævner, tør spise din bearnaice, hverken nu eller om 2 år. Men al respekt herfra, og jeg er så heller ikke er sikker på, at man som privat må sende mad/lignende ud til andre uden tilladelse? Men ved det ikke...

Kim

Skrev korsk d. 08-06-2019 16:29:58

Godt du nævner suppe. Jeg har i min serie her på HWT lavet en god chili con carne suppe, helt fra bunden. Den er møggod, og kan med held laves et par dage inden den skal spises, så trækker den en god smag. Og skal den gemmes, kan du pasteurisere den, som vist her i tråden.

 

Edit : chili con carne suppen er lige her : https://hwt.dk/forum/349304/sv...



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af svedel77 d. 08-06-2019 17:45:18.


svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
13-06-2019 19:05:42
Svar/Indlæg:
2263/307




korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2019 19:09:19
Svar/Indlæg:
1334/15

#59

Well - long time no soup 😀

Har du fået helt styr på - Svedels not/non forgettable International bearnaise souce delievery factory? :)

Selv holder jeg madeksperimenterne  lidt tilbage rent prioritetsmæssigt her i varmen, jeg døjer meget med - og ikke mindst fordi, jeg har fuld knald på udskiftning af møbler/tv osv. for stille og roligt, at få arrangeret en ny "fornøjelsesfront" med en tvbænk, der så først kommer om små 14 dage.

Faktisk så jeg i en af mine frysere, at jeg havde masser af ingredienser til suppe, og væske skal man jo ha`her i varmen, så fisker nok lidt frem til samme..

Har du selv noget nyt på bedding, eller nøjes du med, at sidde med fusserne i koldt vand, og bestille Just Eat :)

Take it cool

Kim



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af korsk d. 30-06-2019 19:13:03.


Anonym202031110209
 
Superbruger
Tilføjet:
01-07-2019 11:02:07
Svar/Indlæg:
388/15

Ser fint ud, men har dog ikke selv samvittighed til at bruge en masse plastik på at ompakke ting på den måde. Kan man få genanvendelige beholdere til sous vide?



korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-07-2019 17:29:45
Svar/Indlæg:
1334/15

Hej igen Svedel :)

Tænkte på, om en fiffig fyr som dig, ikke ku` ha` interesse i f.eks. at lave sin egen karry krydderiblanding eller en form for lage at smide kylling/gris/okse osv. i ?

Karry er jo lavet af flere forskellige krydderier, og findes jo i alt fra mild til brændende (tunge) - i de forskellige indiske områder.

Derfor kan man uden skam i hu - sagtens selv eksperimentere sig frem til noget, man med ro i sindet, kan foreslå andre madelskere at prøve..

Husk forøvrigt, at vi i danmark sagtens selv kan gro/levere nogle af de stærkere produkter til den slags, da chilli f.eks. gror vældig fint i de fleste vindueskarme/altaner - også de stærkeste af slagsen. Been there - tryed that :)



gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
08-07-2019 17:35:33
Svar/Indlæg:
5678/460

Når zombie apokalypsen kommer, så ved jeg hvor, jeg skal scoute efter forsyninger 🙂

Skrev Had d. 29-12-2018 17:36:12

aftale .. vi raider vedel sammen ;) 

 



korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-07-2019 17:53:54
Svar/Indlæg:
1334/15

#Svedel - for at aktivere dit interessegèn lidt ekstra, kan jeg fortælle dig, at jeg selv køber krydderier ind i kilopakker, hvorefter jeg evt. blander tingene med de ting jeg nu har fået banket op i vindueskarmen.

Når jeg så besøger folk jeg holder af, tager jeg altid noget med, da jeg selv forventer, at blive vartet rimelig pænt op, således det kan blive en begivenhed fremfor et ligegyldigt tidsfordriv!

Sådanne poser med krydderier til okse/gris/pip/fisk - vil altid sammen med lidt rød/hvidvin, cognac, chips/nødder etc. gøre - at man ikke bliver smidt ud lige med det samme, og så selv kan deltage i de festligheder ingredienserne bliver brugt til.

Så bare på med tænkehatten bassemand :)