Halløj,
Jeg skal til Holland på søndag, og ville gerne have noget dansk mad med til at give mine gode venner dernede, men er simpelthen så tom for ideer så ville høre om der er nogen der havde nogle gode bud.
Jeg er i bil så hvis det fylder lidt er det okay, men det skal kunne holde sig turen så tænker ikke noget på frost eller køl.
Er åbent for alt sjovt som de ikke har hørt om eller prøvet før :)
SILD!
Rugbrød med diverse pålæg.
Remoulade
Bacon
Romkugler / Træstammer / flødeboller
Haribo slik
Toms chokolade -> Skildpader
Anton Berg marcipan chokolade
Og alt andet der er produceret i Danmark. 🙂
Piratos
Tyrkisk peber
Rød Ålborg
Blodpølse
Flæskesvær
Snøfler
Kryddersild
Lakridspiber
Ost med lakridssmag
Vesterhavsost
Syltede søkonger
5kg spand med remo og en stor ske
Velbekomme! Dansk grande cuisine ad libitum. 😀
Som #1 siger, masser af chokolade og gris 🙂 Haribo er dog fra Tyskland, men Johan Bülow lakridser er vel en udmærket erstatning.
Pålægschokolade var en sikker vinder da jeg boede i New Zealand. Folk tror ikke på at vi spiser "sheets of chocolate" på morgenbollen 😀
Chips
Tuborg Squash
Gifler
Dansk Øl
Dansk gin, dansk whiskey.
Winerbrød
Cocio
Spegepølse
Rugbrød spegepølse og remoulade og rå løg.
I could kill for it, det har jeg har ikke fået i 5 år nu.😢
#3 Sorry my mistake med Haribo! 🙂 Men ja dansk lakrids er vist også specielt for Danmark.
#5 Ja eller ristede løg! Det får man vist heller ikke i udlandet.
Ja det var self.også det jeg mente hehe, ristede løg.😉
Tusind tak for alle de gode forslag!
Jeg må køre en tur i Bilka inden jeg kører mod Holland :D
#2 sild er unødvendigt - hollænderne spiser både kryddersild og marinerede - du kan endda købe dem på gaden i deres version af pølsevogne: marinerede sild med rå løg og æggeblomme på en bolle Og glem ost de er eksperter i ost
#4 Hollænderne laver bedre øl end os og resten køber de af eksperterne fra Belgien.
#3 hollænderne kender godt til rugbrød, men det er noget underligt noget i forhold til det du køber herhjemme. Og de kender godt til chokolade på brød, dog er deres som krymmel, hvilket er vildt underligt.
Deres almene brød er også ret sødt, så man begynder at forstå hvor amerikanerne har det fra
-
De fleste af forslagene er varer der skal tranporteres på køl, så det er omsonst at følge de råd.
Tag en pose sarkastisk selvironi med til dine venner, det kan I hygge jer i timer over at forholde jer til.
Du kan også vælge at medbringe en kasse fremmedhad og lidt generelt brok, det er ikke så udbredt i resten af verden som det er i Danmark.
God tur.
Pasteuriseret Stegt Flæsk & Persillesovs
Sovsekulør, det findes ikke andre steder end i Danmark.
Min søster og svoger bor i Schweiz, og han syntes vi er vildt mærkelige, fordi vi får brun sovs
#13 Ja tak send gerne 😀
#14 Ja det nemlig rigtig,fås kun i dk. Jeg har stadig lidt tilbage, stort nummer her hvergang det er i brug hehe.
Lakrids er da tysk opfindelse.
Vil sige frikadeller og flæsk.
Snaps, øl og brød.
Danske wiskey er wanna be. Rigtig whisky før lageret 10-12 år på fad.
Til jer i udlandet, så lav en gastrik selv, og brug i stedet for kuløren. Det er super enkelt:
Du kan også fremstlle den af 1/2 l mørkt øl og 250 brun farin - den giver mindre smag til maden og kan også bruges som erstatning for maltekstrakt til mørkt rugbrød.
Super😉 det er skrevet ned,det skal jeg prøve en ad dagene.Jeg mangler nemlig maltekstrakt ❤