Freenas install bøvl på x58

Software d.  04. januar. 2019, skrevet af Tha PAC
Vist: 655 gange.

Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2019 21:57:13
Svar/Indlæg:
833/98

Jeg har sådan et lækkert gigabyte x58 mobo

https://www.gigabyte.com/Mothe...

Sammen med en xeon l5640

Jeg vil bruge det til nas server og vil installere freenas der på. 

 

Men for satan jeg kan bare ikke få den til at boot op på USB med freenas installer på. Har prøvet med win10 på USB uden problemer. Jeg har så fundet min gamle brænder frem og lavet en boot cd, ja den kan godt boot fra den, men så går den i stå lige i starten af installationen. 

Har prøvet 7 forskellige USB sticks, og syntes jeg har prøvet alt jeg lige kan komme i tanke om, nogen der har ideer til hvad jeg kan gøre. 

Har også prøvet unraid og den vil den heller ikke boot fra. 

 

Fatter ikke hvad fanden der er ivejen 

 

Hjælpppp 😢

 

Boomboy
 
Overclocker
Tilføjet:
05-01-2019 02:26:22
Svar/Indlæg:
351/36

Har du sikret usb er mbr og ikke gpt?



Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2019 09:27:13
Svar/Indlæg:
833/98

Den kan boot op på de 3 andre maskiner jeg lige har på kontoret, så det burde være lavet som det skal. Eller skal det være anderledes på den her 



Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2019 13:28:28
Svar/Indlæg:
833/98

Nu har jeg prøvet igen igen igen.

Det ser sådan her ud, når jeg prøver at boot fra usb med win10 på og vil installere det, ingen problem.

Prøver at installere windows på en USB fra USB ingen problem

Sætter jeg en hvilken som helst USB med linux, Freenas, Open media vault, så 1 enten vil den ikke boot fra mediet, 2 så staller den lige i starten. For jeg den endelig til at boot, så kan jeg ikke installere på en anden USB, for den fryser simpelthen når jeg har 2 USB storage devices i på engang, og den poster godt nok med 2 usb i, men stopper ved optælling af ram. 

Kan sagtens have 2 i når det er en windows BOOT usb jeg har i, men er der freenas eller andet end windows på den usb, ja så sker der det samme.

 

Kan det passe der er noget jeg skal slå til/fra i bios for den vil boot fra andet end windows, syntes jeg har læst lidt om det, da jeg googlede problemet, men kan sgu ikke lige se hvad det skulle være

 



Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2019 14:17:17
Svar/Indlæg:
833/98

Nu har jeg installeret Freenas på en anden maskine jeg havde, indtil den beder om reeboot, har læst mig frem til, sp kunne man flytte USB drevet over i anden maskine og køre videre derfra.

Men så snart jeg stopper det usb i med freenas på, kommer der kun post billede og den når ikke længere, du kan hverken gå i bios eller andet. 

Nogen med ideer er meget velkomne med deres vise ord, jeg ved sgu ikke hvad der er ivejen

 

 



Had
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2019 15:13:42
Svar/Indlæg:
804/29

Hvilken port sidder USB nøglen i? Jeg havde samme problem, FreeNas / BSD har ikke så mange drivere i kernel. Nogen USB porte kommer direkte fra south bridge, andre fra en add-on chip



Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2019 15:30:30
Svar/Indlæg:
833/98

Nogen steder man kan se hvilke porte der går til hvad



Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2019 15:42:58
Svar/Indlæg:
833/98

Nu er alle porte prøvet, og med samme resultat desværre



Had
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2019 16:27:49
Svar/Indlæg:
804/29

Ok, trælst 😕



Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2019 13:35:55
Svar/Indlæg:
833/98

Update

 

Ja ved ikke hvad der lige var ivejen, men havde nyeste bios lagt på kortet, og troede så alt var som det skulle være. For sjov prøvede jeg at nedgradere bios for at se om det var problemet, det hjalp heller ikke. opgraderede så til nyeste bios igen, for når det nu ikke virkede med ældre versioner.

 

Bum så virkede det, alt kan bootes fra, uden problemer overhovedet. Så ved ikke lige om der havde været fejl i første opdatering eller hvad, men nu virker det ihvertfald



#10
Had
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2019 21:17:48
Svar/Indlæg:
804/29

Ok, godt tænkt med at nedgradere / opgradere 🙂