Youtube - hvad må man egentligt??

Diverse d.  27. januar. 2019, skrevet af Burgurne
Vist: 1075 gange.

Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2019 22:32:15
Svar/Indlæg:
5874/1287

Min datter har opdaget, at der ligger hele albums af forskellige kunstnere (f.eks. Anne Linnet som jo også er dansk) på youtube.com, som alle kan klikke sig ind på og lytte til, ganske gratis. Er det lovligt i Danmark?

Man kan downloade sådan en playliste som mp3 og lægge disse numre på sin telefon. Er det lovligt?

Bemærk her, at omtalte download som mp3 er kun til eget brug.

Man må jo godt optage en sang i radio'en på bånd, men må man også optage en sang fra en DAB-radio på sin PC? (også som mp3)

crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2019 22:44:19
Svar/Indlæg:
7765/230

"Youtube betaler via reklameindtægter penge til kunstnerne. Der er dog også musik som er uploadet til Youtube uden rettigheder og dermed ikke lovlig, men det bør være op til Youtube selv at opretholde orden på egen side."

Så hvis de ikke selv fjerner det så må det jo være lovligt, det er sådan jeg ser det...🙂



ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2019 23:12:50
Svar/Indlæg:
3799/43


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2019 00:55:27
Svar/Indlæg:
5874/1287

#2 det link bliver jeg ikke klogere af, gør du?

#1 Det er også umiddelbart sådan jeg ser på det, men jeg er ikke jurist, og har derfor måske misforstået noget.



Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2019 09:29:09
Svar/Indlæg:
5474/39

før oplevet Youtube har fjernet baggrundsmusik fra upload film fordi, copyright ikke tillod det. 


Ved ikke om kunsterne bliver til delt kroner og øre for afspilling af musik. Det er andre bruger har stjålet sangen og gjort til deres.

 

ved ikke om ulovligt, men da jeg har gratis lov musisk fra min udbyder. Jeg arbejder ved pc., at jeg hør youtube musik. 



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Shadowhunter d. 28-01-2019 09:32:17.


1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2019 10:55:38
Svar/Indlæg:
5750/124

Det er indholdsudbyder som har ansvaret for ophavretsligt rigtig brug, ikke indholdsforbrugeren. Så så længe du ikke tilgår noget som du med rette ikke bør tilgå (altså du ikke har hacket dig vej ind), så kan alt hvad der er frit tilgængeligt på internettet betragtes som lovligt at forbruge og downloade privat. Du må ikke videredele, uden du har ophavsmæssigt sikret dig lov til dette (referencer samt links, deep-links osv. er ikke gen-publicering, men kilde skal angives "tydeligt"). 

 

Der er dog en lille krølle: hvis du med rette bør vide, at indholdet er uploadet af indholdsudbyderen i strid med ophavsrettigheder, må du ikke forbruge/downloade det. 

 

Kort og godt: brug løs, du må lave alle de kopier du har lyst til, så længe du holder dem i privaten, medmindre du med rette ved det er ulovligt uploadet (fx download af et album på pirate-bay er ikke okay, men fra youtube må du godt, da de generelt er en "legitim indholdsudbyder").



akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
29-01-2019 12:19:41
Svar/Indlæg:
547/34

 

Jeg er ikke bekendt med de danske regler på området, men i USA er det ulovligt at downloade filer fra Youtube.

Det kan virke en anelse ulogisk, når det er lovligt at streame indhold fra tjenesten,.

Youtube (Google) er stort set ligeglade med at de krænker ophavsretten på daglig basis

Groft sagt er det op til brugerne af tjenesten at vurdere hvorvidt de moralsk kan stå inde for at stjæle eksempelvis musik.

Jeg tror de færreste mennesker ville arbejde uden at blive betalt for det, derfor finder jeg det vanskeligt at forsvare tyveri af film og musik, uanset hvor let tilgængeligt det er.

Hvis film- og musikindustrien på et tidspunkt beslutter sig for at tage kampen op, gætter jeg på at de i første omgang vil gå efter udbyderne af rettighedsbeskyttet materiale, på den anden side tror jeg at der er større sandsynlighed for at rettighedsindehaverne i de forskellige lande indgår aftaler med eksempelvis Youtube, set i lyset af hvor vanskeligt og omkostningstungt det ville være at stoppe tyveriet i praksis.

Men her og nu, kan din datter stjæle med arme og ben uden at risikere juridiske konsekvenser.



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2019 18:55:33
Svar/Indlæg:
5874/1287

#6 Lige for at få en ting på det rene. At hente fra youtube (eller piratebay som #5 er inde på) er IKKE at STJÆLE. At stjæle hører under straffeloven, men at piratkopiere hører under Ophavsretslovens § 76, og det er altså 2 forskellige ting. Og eftersom youtube betaler en del af reklamepengene til de "stakkels" kunstnere, så kan det nærmere sammenstilles med streamingstjenester. 

Så din hadske tone er særdeles upassende i det her tilfælde.

Spørgsmålet gik på, om man må downloade og bruge musikken privat, eller om den KUN må høres som streamning. 

 

Edit: typo



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 29-01-2019 18:56:02.


akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
29-01-2019 19:59:08
Svar/Indlæg:
547/34

7

Rolig nu.

Jeg hader skam ikke nogen.

Jeg pointerer at jeg ikke aner hvilke regler der gælder på dansk grund, men at det i USA er at betragte som en overtrædelse af lovgivningen når man som YT-bruger downloader og konverterer en rettighedsbeskyttet fil.

Ergo er det at betragte som tyveri. (i USA eksempelvis. Hvilke spilleregler der er gældende i Danmark og resten af verden, har jeg ikke styr på)

Og så giver jeg udtryk for min holdning til tyveri, den kan man være enig eller uenig i, det er fint med mig.

Om du kalder det rettighedskrænkelse eller tyveri, kan du selvfølgelig selv bestemme, det blander jeg mig absolut ikke i.

Jeg er bare typen der kalder en spade for en spade.

 



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2019 20:04:30
Svar/Indlæg:
5874/1287

Ja, det er nok rigtigt at du kalder en spade for en spade, men det bliver det altså ikke mere rigtigt af! Tyveri hører under straffeloven, og det gør kopiering ikke. For at stjæle noget, så skal der mangle det der stjæles hos offeret (en bil, penge, tv, skib, stol, pc eller anden ting), hvilket ikke er tilfældet ved kopiering, så hele det danske (og EU SVJV) retsvæsen skelner skarpt mellem kopi og tyveri. At du så ikke gør det, ja, det er dit problem mere end mit. Men jeg vil sgutte finde mig i at blive kaldt "kriminel" (eller min datter kaldes det), når det ikke har noget at gøre med virkeligheden. Hvordan loven er i USA er jeg flintrende ligeglad med, da jeg ikke er i USA.



akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
29-01-2019 20:25:40
Svar/Indlæg:
547/34

 

9

Det bliver lidt OT, det her, men nu ringer du det jo selv op.

Det er okay med mig at du ikke mener at piratkopiering er tyveri.

Der er nok nogle pladeselskaber og filmproducenter der er uenige med dig, det er højst sandsynligt derfor at de jævnligt lægger sag an mod personer der benytter deres materiale uden at betale for det.

Og at påstå at piratkopiering ikke falder under straffeloven som alle andre lovovertrædelser, er ganske enkelt forkert.

Jeg beklager meget, men tyveri er tyveri, det ændrer sig ikke, blot fordi man har besluttet sig for at kalde  det svømning eller hækkeløb.

 

 

 



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2019 20:58:40
Svar/Indlæg:
5874/1287

Det er okay med mig at du ikke mener at piratkopiering er tyveri.

Det er som skrevet tidligere ikke noget som bare JEG mener, men sådan er reglerne nu engang her i DK (og SVJV i EU)

Og at påstå at piratkopiering ikke falder under straffeloven som alle andre lovovertrædelser, er ganske enkelt forkert.

Nej, det er faktisk IKKE forkert. At det er forkert at piratkopiere kan vi nok hurtigt blive enige om, men man kan altså ikke få en plet på sin straffeattest fordi man bliver dømt for pirateri, da det netop IKKE hører ind under straffeloven. At det ikke er tyveri er bestemt ikke noget jeg har fundet på, spørg bare google.

Og nej, både filmindustrien og pladeselskaberne ved det godt, det er jo derfor de har forsøgt sig med "antipiratgruppen" og lign. tiltag, da der skal civilt søgsmål til. "Alle andre lovovertrædelser" falder heller ikke ind under straffeloven, som du påstår. Man er f.eks heller ikke kriminel, hvis man kører for stærkt. Det hører under færdselsloven, men det er måske for kompliceret for dig at der ikke bare er ens straf for noget ulovligt uanset hvad det er?

Så uanset hvor meget du beklager og prøver at gøre grin med mig, så ER piratkopiering nu engang ikke tyveri, men hører under civilretten (ikke dermed sagt, at piratkopi er OK, for det er det bestemt ikke). Men det var dig selv der bragte piratkopiering på banen med dit hadske indlæg i #6. Her har på intet tidspunkt i denne tråd ellers været tale om piratkopiering, men om hvad man må/ikke må til EGET brug.

 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 29-01-2019 20:59:25.


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2019 21:04:21
Svar/Indlæg:
7765/230

Youtube musik sælger jo et abn. så man kan hører musik uden reklamer... Iflg dansk lovgivning er det tilladt at hente musik til personligt brug..... Får man hentet noget ulovligt er det imo. youtubes problem at de har solgt og taget penge for noget ulovligt....

 



akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
29-01-2019 21:14:32
Svar/Indlæg:
547/34

11

Jeg er ikke ude på at provokerer dig.

Men det nytter ikke noget at du lægger ord i munden på mig.

Men altså.. Nu skal vi så ud i færdelslov.

Okay. Så du mener  altså ikke at eksempelvis en overtrædelse af færdelsloven kan resultere i en straf efter straffeloven?

Undskyld mig, men... Det holder heller ikke.

 

 

Tilbage til det oprindelige OT.

Jeg er ligeglad med hvad google siger om piratkopiering, for at sige det mildt.

Der er faldet talrige domme efter straffeloven i Danmark for piratkopiering, sådan er dét.

Igen; jeg er ikke ude på at gøre dig til grin eller noget i den stil, men du er simpelthen nødt til at læse op på sagerne, inden du bliver sur over de ting jeg skriver.

 

Det er fint nok med mig at du ikke vil kalde pirateri for tyveri.

Det kalder jeg det når man tager noget der ikke tilhører én eller som man ikke har betalt for.

Det kan vi sagtens være uenige om, uden at nogen behøver dø.



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2019 22:00:18
Svar/Indlæg:
5874/1287

Det er da dig der vil lægge ord i munden på mig ved at kalde det tyveri. Jeg har indtil flere gange forklaret hvad tyveri er og hvad det hører under. At du ikke gider/kan bruge google er ikke mit problem. Ej heller dit selvopfundne med, at ALT hører under straffeloven, for det gør det altså ikke.

Okay. Så du mener  altså ikke at eksempelvis en overtrædelse af færdelsloven kan resultere i en straf efter straffeloven?

Nej, det kan en overtrædelse af færdselsloven IKKE. Man kan derimod blive dømt efter færdselsloven. Dvs man får ikke en "plet" på sin straffeattest af at f.eks. køre for stærkt. 

 

Der er faldet talrige domme efter straffeloven i Danmark for piratkopiering, sådan er dét.

Næ, ikke en eneste. Der er derimod faldet en hel del civilretslige domme. Igen, man får ikke en "plet" på sin straffeattest for dette.

Stjæler man derimod f.eks en gryde i en isenkræmmer og dømmes for tyveri der, SÅ får man en "plet" på sin straffeattest.

Igen; jeg er ikke ude på at gøre dig til grin eller noget i den stil, men du er simpelthen nødt til at læse op på sagerne, inden du bliver sur over de ting jeg skriver.

Nej, det er DIG der bør læse op på dette når du nu selv starter med at skrive om det, for det er åbenbart for kompliceret for dig. 

Endvidere vil jeg stadig ikke finde mig i at blive kaldt kriminel efter dine hjemmelavede regler, du gider/kan ikke bruge google, nå men så gå en tur på biblioteket og læs op på dansk retsplejelov. Det trænger du godt nok til. Jeg har dog stadig ikke helt forstået, hvorfor du absolut vil gøre mig og min datter kriminel, og kalder det at stjæle at se/høre på youtube. Er du egentlig klar over, hvormange mennesker i verden du nu mener er "kriminelle" (efter dine hjemmelavede regler)?



akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
29-01-2019 22:47:31
Svar/Indlæg:
547/34

 

14

 

Jeg skriver ingen steder at du kalder det tyveri.

Jeg kalder det tyveri.

Jeg behøver ikke tolerere din nedladende attitude, du kan læse hvad jeg skriver, istedet for at tolke som vinden blæser og blive sur.

Jeg kalder hverken dig eller din datter for tyveknægte eller kriminelle, det er simpelthen utroligt at du ikke bare læser hvad jeg skriver, i stedet for at blive sur og lægge mig ord i munden.

 

Nu dropper jeg lige et par links med eksempler der underbygger min argumentation, og så skrider jeg.

 

 

https://bogmarkedet.dk/artikel...

 

 

https://vidensbasen.anklagemyn...

 

 

Hav en røvsyg aften.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af akacomicsdk d. 29-01-2019 22:57:15.


akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
29-01-2019 22:54:06
Svar/Indlæg:
547/34

 

Det nederste link kokser totalt, det beklager jeg..

Jeg gider ikke bruge mere tid på det her op ad bakke-show.

Men du kan selv læse op på stoffet, hvis du har tiden og lysten.