4k op på TV

Media Center d.  04. februar. 2019, skrevet af Tha PAC
Vist: 1695 gange.

Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2019 13:36:14
Svar/Indlæg:
833/98

Hvis jeg nu har rippet mine 4k med og uden HDR, hvordan for jeg så dem på bedste vis op på mit tv igennem computeren.

Selv dem jeg har på maskinen nu, afspiller jeg dem i VLC player, hakker det, og det er trods alt en Ryzen 1700@3.9 mm.

De kan både ligge på min nas, komme over i mit plex katalog eller som jeg tænkte, har lige bygget en ITX maskine som skulle bruges til det, dog er den kun med en Pentium J2900 og 8gb ram maskine. men når selv min main maskine døjer, må jeg gøre noget forkert.

 

Hvad gør i andre, hvis i gør noget i det hele taget :) 

 

tf-uno
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2019 15:16:16
Svar/Indlæg:
317/39

Mon ikke det er et spørgsmål om codec og en kombi af hardware acceleration til at vise filmen.

prøv en anden afspiller som understøtter 4k.

Personligt er jeg ikke kommet til 4K endnu :)



KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
04-02-2019 18:47:43
Svar/Indlæg:
4295/306

Det afhænger af hvilket codec filmene er kodet med, og hvilken GPU du bruger. Selv den vildeste CPU kan ikke dekode x265 HDR film - den vil fuldstændig knække sammen på det. Det er også kun nyere grafikkort der har hardware decoding indbygget til at afspille disse medier. Derudover skal du også sikre dig at din medie afspiller udnytter hardware dekodning i din GPU. VLC er lidt bøvlet at få til at gøre det. Prøv evt. med KODI om det virker bedre med den.

 

Plex er en helt anden sag, for der er det serveren der står for dekodning og ikke afspilleren. Hvis du bruger plex på din NAS kan jeg næsten garantere den ikke kan håndtere 4k filer. Det er de fleste NAS alt for svage til. Så er det bedre bare at have fil-deling fra din NAS og så lade en ordentlig medie-afspiller med hardware dekodning stå for afspilningen.



LeetDonkey
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2019 19:00:10
Svar/Indlæg:
699/41

Hvis du alligevel leger med tanken om at bygge en dedikeret medie afspiller bør du overveje en t Nvidia Shield, den kan ihvertfald afspille 4k hdr uden problemer 😀

Det gør mine ihvertfald 🙂



Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2019 20:06:39
Svar/Indlæg:
1906/25

1: Har du enablet HW accel i VLC?
2: Find en anden soft-afspiller. VLC er god til det meste på "svage" maskiner, men andre playere er bedre når der skal laves høj kvalitet.



Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2019 20:09:29
Svar/Indlæg:
833/98

#3

Ja hvordan fungerer det på en shield, ligger du bare filmene på en DISK og smider den i via usb eller hvordan.

 

Og tænker hvis en Shield kan må man da for fanden også kunne lave en selv der kan. 

 

Hvad med en PS4 Pro ( Så har jeg en undskyldning for at opgradere den jeg allerede har )  

 

#4 Hvilken afspiller foreslår du så jeg evt skal bruge.

 

Og lige et ekstra, den Maskine jeg har lavet emd en J2900 i, den kan jeg ikke få til at køre 4k, hverken på min PC skærm eller TV via HDMI. Kan det passe den ikke kan det



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Tha PAC d. 04-02-2019 20:16:51.


Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2019 20:25:43
Svar/Indlæg:
833/98

Og hvis jeg vil lave noget selv, hvr finder jeg så information om hvilke GPU osv der understøttes af hvilke programmer så jeg kan lave det selv.

 

Mit Plex kører på min ryzen, med data filerne ligger bare på en NAS, så den har saft og kraft nok, bare ikke lige til 4k hdr filmene. Ville ønske jeg kunne direct stream dem, men hvad skal jeg lige kigge efter der.

 

Mit tv er et Panasonic ex600 tv



LeetDonkey
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2019 07:39:24
Svar/Indlæg:
699/41

#5

Det er en Android TV afspiller, så du kan nærmest frit gøre hvad du vil, du kan f.eks. installere Kodi og køre det fra en USB disk.
 

Andre kører bare PLEX fra et NAS.
 

Jeg selv kører Emby, som dybest set bare er et alternativ til PLEX

PS4 Pro'en kunne sikkert også gøre det, men det er ikke noget jeg har erfaring med.

 



Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2019 08:45:59
Svar/Indlæg:
1906/25

#5 - prøv at google for andre playere.

 

Den J2900-model er 6 år gammel. Understøtter næppe 4k...!

 

https://ark.intel.com/products...



KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
09-02-2019 17:14:43
Svar/Indlæg:
4295/306

Når vi nu er ude i en dedikeret box til afspilning af filer du selv har liggende, så er en af de absolut bedste på markedet Vero 4K+:

 

https://osmc.tv/vero/

 

Jeg skiftede selv min Shield ud med denne, og den er fantastisk til et stort film bibliotek fra en NAS.

 

Det der gør den helt store forskel (når man nu skal helt i detaljen på den perfekte afspilning) er hvordan afspillere håndtere skift i opløsning, frekvens og farvedybde. Den bedste oplevelse får du hvis afspilleren leverer det rå signal til dit TV og så lader dit TV om at skalere. 

 

Har du f.eks. en 24FPS film, vil Shield og mange andre konvertere den til 60hz billedsignal og sende det til dit TV. Dette passer naturligvis ikke sammen, og derfor opstår der mikro-stutter og andet fnidder. Her skal afspilleren kunne sende filmen ved 24hz til TV'et - det giver en langt bedre oplevelse.

 

Et andet eksempel er skift mellem 1080p og 2160p filer, og farvedybde. De fleste afspillere har du en opløsning og farvedybde, og spiller du en 1080p film men sender 2160p til fjernsynet, vil det være afspilleren der står for opskalering - her er det igen bedre at sende 1080p signal til TV'et og lade det stå for opskalering. Samme med skift mellem HDR og ikke-HDR filer.

 

Der er mange detaljer man kan kaste sig ud i, og jeg har selv gennem årene leget med hjemmebygget HTPC, Nvidia Shield og nu Vero boksen, som i min optik er suveræn. Man skal selvfølgelig være opmærksom på at Vero udelukkende er det det formål og en HTPC og Shield kan jo bruges til mange andre ting også.

 

🙂



KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
09-02-2019 17:21:28
Svar/Indlæg:
4295/306

 

Mit Plex kører på min ryzen, med data filerne ligger bare på en NAS, så den har saft og kraft nok, bare ikke lige til 4k hdr filmene. Ville ønske jeg kunne direct stream dem, men hvad skal jeg lige kigge efter der.

Skrev Tha PAC d. 04-02-2019 20:25:43

Og lige et ekstra, den Maskine jeg har lavet emd en J2900 i, den kan jeg ikke få til at køre 4k, hverken på min PC skærm eller TV via HDMI. Kan det passe den ikke kan det

Skrev Tha PAC d. 04-02-2019 20:09:29

Det er din CPU du beskriver, og nej den kan ikke dekode H265 og moderne fil formater. Men sætter du et passende grafikkort i maskinen kan det sagtens afkode. Jeg havde en gammel i3 i mit HTPC og det fungerede fint, men det er vigtigt hvilket grafikkort du sætter i. 

 

Det er dog desværre ikke lige til at finde ud af hvilke grafikkort der understøtter hvad i hardware dekode. Jeg brugte mange timer på diverse forums for at finde detaljerne. Et GTX 970 har f.eks. ikke de nødvendige HW dekodning, men et GTX 960 har fordi det udkom senere... Tilsvarende har 1050Ti flere muligheder end 1080 og 1070 fordi det udkom senere, og fik listet flere dekode understøttelser med.

 

Det bedste du kan sætte i er et 1050Ti med 4Gb ram (ram pga 4K opløsning).



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af KleitusIV d. 09-02-2019 17:25:21.