Køb af ting privat som er købt i et firma

Diverse d.  06. februar. 2019, skrevet af Sønne
Vist: 819 gange.

Sønne
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2019 18:58:14
Svar/Indlæg:
2263/135

Jeg har set noget hardware som er til salg på DBA. Men sælger har købt en computer igennem et firma og sælger derfor kun nogen dele af den. 

Hvad gør man så med kvittering? Og hvad hvis der er noget som går i stykker?

Tør jeg købe det af personen?

Toronto
 
Superbruger
Tilføjet:
06-02-2019 19:24:25
Svar/Indlæg:
382/3

der skal også være en kvittering, når firmaet sælger tingene igen!

men du overtager kun den garanti firmet havde



Sønne
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2019 19:36:53
Svar/Indlæg:
2263/135

Har firmaere ikke 2 år som os private? Den ting jeg ville købe er kun 2 måneder gammel.

Så hvis personen laver en kvittering på den ene ting som er solgt igennem firmaet, så er det vel fint nok?



Phz
 
Superbruger
Tilføjet:
06-02-2019 20:06:53
Svar/Indlæg:
157/0

Solgt B2B - business2business - kan der i mange tilfælde 'kun' være 1 års garanti. Da det er den oprindelige salgsfaktura der ligger til grundlag for garanti vil nogle forholde sig til dette i tilfælde af RMA. I andre tilfælde er producentens garanti på 2, 3, 5 år inde og override hvorvidt tingene er solgt med 1 eller 2 års garanti(reklamationsret) alligevel. 



Sønne
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2019 22:05:21
Svar/Indlæg:
2263/135

Ville i købe?



akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
06-02-2019 22:22:54
Svar/Indlæg:
547/34

 

Det afhænger af hvilke varer der er tale om og til hvilke priser.

Hvis du er i tvivl om sælgerens integritet, så drop indkøbet.

Personligt er jeg stort set ligeglad med kvitteringer når jeg handler brugt hardware, i langt de fleste tilfælde er hardwaren så gammel at garantien som regel er bortfaldet inden jeg kaster penge i den.

I øvrigt tror jeg det bliver for bøvlet at skulle slås med reklamationer på løse komponenter der har indgået i et færdigt produkt der står i en anden mands stue.

Men i dit tilfælde synes jeg at det er vanskeligt at vurdere, set i lyset af hvor lidt information der bliver smidt på bordet.

 



akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
06-02-2019 22:46:13
Svar/Indlæg:
547/34

 

Efter at have læst dit indlæg et par gange, begynder formuleringen så småt at give mening.

Hvis jeg forstår det ret, har sælger købt en maskine gennem sit firma, og har nu planer om at videresælge enkelte dele i privat salg.

Nogle personer køber  ind via  deres registrerede firmaer og sparer på den måde momsen, men om det er det der foregår i dit tilfælde, skal jeg ikke kunne sige.

Jeg er tæt på at kalde det momssvindel, men igen; der mangler lidt flere detaljer i historien.

Personligt ville jeg ikke på nogen måde  kunne stå inde for at assistere en potentiel plattenslager, men det er vel op til den enkelte at vurdere om moralen kan bære det.

 

 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af akacomicsdk d. 06-02-2019 22:47:04.


Sønne
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2019 08:24:54
Svar/Indlæg:
2263/135

Det er en i7-8700K til 1600 kr. som var i den maskine han købte hos MMvision og han så har købt en i9 i stedet for. 

Jeg har telefon nummer og og navn og skal mødes face to face med manden.

Jeg er mere nervøs for om den virker, for jeg kan ikke teste det, da jeg ikke har et bundkort. 

Men hvis jeg får en kvittering af en art på den enkelte CPU, med hans informationer på og firma navn, så tænker jeg den er god nok. 
Men han ville ringe til MMvision i dag og høre dem hvad der evt kan gøres i den her sammenhæng. 



M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
07-02-2019 10:28:26
Svar/Indlæg:
2084/124

 

Efter at have læst dit indlæg et par gange, begynder formuleringen så småt at give mening.

Hvis jeg forstår det ret, har sælger købt en maskine gennem sit firma, og har nu planer om at videresælge enkelte dele i privat salg.

Nogle personer køber  ind via  deres registrerede firmaer og sparer på den måde momsen, men om det er det der foregår i dit tilfælde, skal jeg ikke kunne sige.

Jeg er tæt på at kalde det momssvindel, men igen; der mangler lidt flere detaljer i historien.

Personligt ville jeg ikke på nogen måde  kunne stå inde for at assistere en potentiel plattenslager, men det er vel op til den enkelte at vurdere om moralen kan bære det.

 

 

Skrev akacomicsdk d. 06-02-2019 22:46:13

Moms er kun en del af det. 

Når at det går fra firmaet til løn, er der jo skat... Købes ting derimod fra firmaet og sælges videre.. Så omgås indkomst skat. 

... Medmindre at det er firmaet som sælger, meeeen.... 

Jeg ved blot at det skete rigtig meget for mange år siden i Danmark... En dansk tandlæge som købte mange dyre cpuer og solgte privat...



akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
07-02-2019 15:07:57
Svar/Indlæg:
547/34

7

Okay, så er det jo et videresalg fra et firmakøb,  og ikke bare en stodder der sælger en CPU efter en opgradering.

Så er der ikke betalt moms, sådan er dét.

Jeg ved ikke om det er normalt at sælge en 8700K til under halv pris, men nu det er ansigt til ansigt, er der vel ikke så meget at spekulere over.

Hvis I kan mødes hos sælger, kan han jo montere den i sit bundkort så du kan se den i funktion.

Vil han ikke dét, er jeg personligt typen der takker nej til de gode tilbud.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af akacomicsdk d. 07-02-2019 15:10:13.


Sønne
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2019 18:41:33
Svar/Indlæg:
2263/135

Han har slettet sin annonce, så enten har han solgt til en anden eller sprunget fra. Så måske meget godt jeg ikke gjorde det.