Hej,
Jeg oplever at min computer crasher spil til skrivebordet. Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre...
Min computer består af følgende:
Bundkort: ASUS ROG STRIX X470-I GAMING
CPU: AMD Ryzen 7 2700X with Wraith Prism
RAM: G.Skill - F4-3600C18D-16GTZRX
Grafikkort: EVGA GeForce GTX 1070 Ti SC GAMING ACX 3.0
SSD: Samsung 970 EVO SSD M.2 2280 - 500GB
Rammene er på QVL listen over mit bundkort. Jeg har også prøvet at konfigurere RAM efter (DRAM Calculator for Ryzen) Men jeg oplever stadig spil bare pluslig lukker ned til skrivebordet.
Jeg har haft installeret Windows på ny. RAM og bundkort har jeg fået ombyttet en gang. Men dette afhjalp heller ikke problemet.
Håber nogle kan svare på hvad det er der er galt med computeren....
Tak på forhånd 🙂
Min gæt er at dine ram er ustabile. Muligvis cpu?
Har du kørt stresstest for at teste stabilitet?
Selvom rammene er på QVL listen, er der ikke garanti for at de kan køre xmp hastighed.
DRAM calculator er også kun vejledende.
Kør en memtest og se hvad den siger.
Jeg har kørt Memtest86, Prime 95 og Windows indbygget hukommelses test natten over flere gange. Men der kommer ikke nogle fejl op..
Ja, kun spil oplever jeg computeren pluslig lukker ned, uden nogen fejlkode eller noget. De lukker i et splitsekund og så er jeg tilbage på skrivebordet. Nogle gange er de få minutter inde i spiller andre gange en halvtime ca.
Prøv at give dine ram lidt mere spænding. Det kan jo også være dit grafikkort, når nu har skiftet de andre ting.
Hvad med at skifte skræm-kabel. PSU?
Har også prøvet at give ram'ene et nyk opad med lidt spænding. Uden held.. min PSU er en Corsair RM650x 2018 model. En tanke er, kan CPU'en være defekt? har ikke prøvet at andet skærmkabel, da jeg ikke har regnet med dette kunne have indflydelse på det.
Prøv at kør Furmark i et par timer for at teste dit grafikkort. Tryk på knappen Benchmark, så bliver den ved med at kører testen indtil at du selv stopper den.
jeg havde et gtx 1080ti hvilket havde samme problem efter jeg opgraderede til et bedre setup så begyndte mine spil at crashe, jeg underclockede mit grafikkort og så forsvandt problemerne. ved ikke om det er det problem du har, men det er da værd at prøve. jeg underclockede mit gtx1080 ti med 114 Mhz
Har kørt furmark og heaven uden resultat tidligere :(
Hvad settings af OC ram kører du med? bare xmp profile på 3600mhz og save/exit?
kan se du havde prøvet med lidt mere spænding, hvor meget? har du også prøvet at øge spænding på SoC?
Jeg ville prøve at sætte RAM ned til 3200 og køre uden overclock på CPU; husk at tjekke om RAM kører med den rigtige spænding
Har også prøvet at sætte lidt mere spænding på SOC. Men uden held... (Hvad anbefaler i af spænding?) Jeg har ikke nogle overclock på udover XMP. Ram'ene får den spænding de skal have 1.35 volt. (alt andet står til ''Auto'' Jeg vil prøve at sætte dem til 3200. Men har prøvet tidligere uden held. Kan det skyldes CPU'en at jeg oplever dette problem?
spil belaster baade gpu oh cpu
saa det e e ngod idea t kmbinet prime95 + furmark for tatalt stress test
noget kunne tyde paa det masske er et varme/stroem problem hvis de indivudell dele virker fint men i kombination gaa de ned under load
Det kunne sagtens være din PSU som er problemet. Har haft det samme problem for nogen år siden med min gamle PSU. Efter lidt tid i spil, så genstartede min maskine uden at komme op med nogen fejl.
Det var kun i spil at den genstartede. I benchmarks kunne jeg ikke fremtvinge problemet. Problemet var at i spil, kan der komme pluselige powerspikes når dit GFX kort lige skal have lidt ekstra power, fordi der er noget i spillet der kræver mere arbejde fra dit GFX kort.
Det var det der var problemet med min gamle PSU. Den gik død når den pluselig skulle føde GFX med lidt mere power. Efter jeg fik ny PSU, har der ikke været nogen problemer med genstart i spil og dette er med GTX 1070, GTX 1080 og nu RTX 2080.
Se om du ikke kan låne en PSU af nogen og se om det ikke hjælper på problemet
Jeg har prøvet at stessteste både CPU og GPU natten over på samme tid. Uden noget udslag. Min computer lukker ikke ned. Men det er bare spil der crasher... :(
#15 Det kan også sagtens være fordi at din PSU ikke kan levere nok strøm til dit GFX kort i spil, når der kommer spikes, hvor dit GFX kort skal have noget mere power
Jeg havde samme underlige problem på mit gamle bundkort.
Jeg havde først et MSI X370 bundkort med en 1600x, så en 1700, og til sidst en 2700x. Jeg blev ved med at have bøvl med at enkelte spil crashede gang på gang. Alle stress-tests kørte helt glimrende igennem no problemos. Men f.eks. Fortnite crashede i et væk. Andre spil ville også bare crashe til desktop som om jeg havde trykket alt-F4.
Efter skift til nyt bundkort (et Asus X470) forsvandt alle problemer og jeg har ikke haft et eneste crash.
Det kan være et væld af kombinationer der gør problemet. RAM, bundkort, grafikkort etc. og så kan spil lige få en spids-belastning som selv de vildeste stress-test aldrig får gjort. Et spil kan lige ramme den kombi der gør at det bliver ustabilt.
Jeg vil sige prøv om du kan låne nogle andre RAM. Ryzen er meget følsom over for RAM, og selvom du følger QVI så er det stadig der hvor problemet kan ligge. Du kan også være uheldig med dit bundkort. Altså ikke bare bytte til ny af samme model men prøv en helt anden model.
Og husk at opdatere BIOS!
/content/gfx/smilies/smile1.gifJeg havde samme problem indtil jeg øgede ram og soc voltage. Jeg tror jeg endte på 1.385v og 1.15 soc.
Amd har selv været ude at sige 1.45 volt på ram er fint. Hvis du kun har dem på 1.35 volt, så kan det sagtens være problemet.
Folk anbefaler max 1.20-1.25 SoC voltage.
Prøv 1.4 volt på ram / 1.15 SoC voltage. Crasher det stadig, så prøv helt op til 1.45 ram / 1.25 soc. Er det stabilt, går du den anden vej.
Burde løse problemet!
BIOS er opdateret! - Jeg har prøvet at øge spændingen som forslået, og lige siddet og prøvet det af. Spil crasher stadig :(
Har du prøvet med RAM hastighed sat ned? 2933mhz eller 2600mhz?
Den officielle understøttelse er max 2933mhz - selvom bundkort og ram producenter laver hurtigere. 🙂
https://www.amd.com/en/product...
Og Windows blev installeret helt frisk da du installerede det?
Hvis disse ting ikke virker vil jeg næste sige at du bør gå ind i BIOS og trykke "Load optimized defaults", derefter "save & exit". Så kører RAM 2133 JEDEC istedet, og CPU'en kører totalt stock.
Får du stadig crash her, så tror jeg næppe det har noget med RAM eller CPU at gøre.
Det kunne vel aldrig være noget så åndssvagt som en firewall/antivirus program ? Men ja hvis det stadig crasher efter du har gjort som freak_master skriver, så er det godt nok underligt.
Har muligvis den til at kører med 3400mHz på rammene med timings på 16-18-18-36. Men tror det er for tidligt endnu, at sige om det er stabilt. Den har i hvert fald ikke lukket CS ned imens jeg har spillet det endnu. Ved ikke om det er okay timing i forhold til det standard 3600mHz 18-22-22-42.
3600MHz på Ryzen er stadig et hårdt træk på IMC'en i CPU'en. Sweet spot på 2000 serien er 3200MHz mens det var 2933MHz på 1000 serien. Så hvis du kan kører 3400MHz med skrappere memory timings så har du samme ydelse.
Som du kan se her, så har du faktisk en bedre latency ved 3400MHz CL16 end 3600MHz CL18. Faktisk ville 3200MHz CL14/13 give endnu lavere latency.
Tror jeg har fået den til at køre med 3400 16-17-17-30 ( https://valid.x86.fr/1gvuzk )
En cinebech scorer på 1711 - Hvad skal en Stock 2700x ligge på med Precision Boost sat til?
Er det et bencmark jeg bør køre?
Siger eller tak for alle jeres indput.. Havde ikke regnet med det var hastigheden på rammene der var synderen. er lidt træt af jeg købte de ram jeg købte i sin tid såkaldte ''AMD ram. Med hynix C-DIE Tror jeg det er. Skille have haft Samsung..
Er det FlareX ram du har købt?
Nej det er dem her: https://www.happii.dk/RAM/GSki...
Har kørt en memtest86. De er stadig ikke stabille :(
Prøv at sæt dem længere ned - 2600mhz med standard indstilling. Prøve fra bunden af og test om det i det mindste virker. Og så gå opad bagefter.
Mit Flare 3200 sæt har aldrig kørt stabilt sammen med mit Asus X370-Pro/1800X.
Har forsøgt med diverse bios henover tiden, men efter timer/dage går det galt.
Har dog ikke forsøgt volt>1,35
Kører stabilt med 3066 MHz.
Jeg har skrevet til dem hvor jeg har købt rammene, at jeg ikke kan få min computer til at køre med dem..
Har kigget på dem her:
F4-3200C14D-16GTZR
F4-3200C14D-16GTZRX
Den eneste forskel jeg kan se på dem er at det ene er AMD brandet og har en højere pris. Er der nogle der vil sige god for dem her. Har findet dem på B-Die finder. : https://benzhaomin.github.io/b...
Hvis du vil skifte ram så skift til FlareX. Mine 3200mhz kører helt fint ved CL14 på mit nye bundkort. Ingen problemer her.
Men prøv lige at sæt dem du har ned i hastighed først og test. Har du gjort det? Det kan godt være de er købt som 3600mhz ram og det er øv hvis de ikke kan køre det, men hvis de nu kører fint ved 3200mhz så er det altså minimalt hvad du kan mærke af forskel alligevel. Og 3200CL14 er bedre end 3600CL18.
Har prøvet at sætte dem ned i hastighed, og strammer timings kan ikke lade sig gøre. Det siger ryzen dram calculator også :( - (Det er nogle skod ram) Synes det er ringe at G.skills siger de er gode for 2. generations ryzen. Vil gerne have nogle ram som kører ordenligt så jeg ikke går på kompromis med ydeevne. Hvad får du i cenibench?
Jeg vil helst gerne have nogle med RGB i, da mit kabinet er sådan et fint lille et (Jonsbo UMX1) med glasrude 🙂
#32 Ja det forstår jeg godt. Det er desværre en større videnskab med ram og Ryzen, men det skulle dog ikke være så slemt som i starten. Da jeg fik min første lige efter det udkom var der hundredevis af forum tråde og test og folk var virkelig frustrerede over det, indtil man fandt ud af "bare gå efter Samsung B og Single-sided". Men det giver så en begrænsning på 16Gb max, hvilket for mig er ok...
Jeg har ikke benchet mine ram, men de kører fint 3200mhz 14-14-14-34, og ifølge de tests jeg læste var det en rigtig fin hastighed. Flere mhz og slappere timings skulle ikke give noget nærmere tværtimod. Og eftersom mit system kører helt stabilt har jeg ikke gidet kigge mere efter det. Men mit første X370 bundkort var en anden historie. Det ville ikke være 100% stabilt ligegyldigt hvad jeg gjorde. 🙂
Dem jeg har købt rammene har medgået at tage dem tilbage, selvom det er noget tid over returretten. Jeg bestilte disse: F4-3200C14D-16GTZR. Fandt ud af at de også er på QVL liste over bundkortet, og de skulle gerne være B-Die. krydser fingere.. Endnu engang tak for alle jer der har været behjælpelige 🙂
Mvh
Morten
Hej morten
Jeg selv præcis samme problem, som opstår i dota 2. Hvor den bare lukker spillet også er man i desktop. MIn bios ville køre mine G.skill til 1800 mhz, men de kørte 3000 mhz stabil på et z170p. Har leget lidt med manuelt opsætning, og kom frem til 2933 mhz er vejen frem. Der forekommer stadigvæk crash, men disse kommer måske en til to gange om dagen. Du må gerne lige holde tråden opdateret vedr. Evt. Løsning.
Oplevede du også samme crash med dit første X370?
Har netop købt et bundle fra komplett med b450-f og 2700x, kunne være rart at udelukke cpu og mobo, så jeg var fri for at sende det retur til afprøvning :)
F4-3000C15Q-16GRR
Jeg har i dag, fået mine nye ram. Ind til videre ser det godt ud, har sat en mentest86 i gang. Så må jeg se hvad resultatet er om et par timer :D
Memtest86 havde ingen fejl, og nu har jeg spillet CS i nogle timer. Og spillet lukkede ikke ned.
/content/gfx/smilies/smile1.gif#38 Fedt at høre. Jeg har også kun gode erfaringer med 3200C14 Samsung B-die. 🙂
Hvilken ram købte du så i stedet?
Det blev F4-3200C14D-16GTZR