Win7: Slet af filer har fjernet filer, men ikke frigivet plads - kritisk!

Software d.  21. februar. 2019, skrevet af tipsen
Vist: 709 gange.

tipsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2019 11:12:10
Svar/Indlæg:
197/63

Brug af myTorrent fik pludselig fyldt min SSD op og jeg fik warning om "low disk space" med få hundrede MB tilbage. Det gav lidt issues i forhold til at torrent-programmet ikke kunne lukke ordentligt ned, men jeg fik stoppet processen.
De torrent-filer jeg efterfølgende har slettet ("permanent slettet" med shift-delete) via sti-finderen har dog ikke frigivet plads på SSD'en! Jeg har slettet mapper med filer der fyldte omkring 100GB, men har stadig kritisk low disk space!
Der må være kikset noget med file-handles på SSD'en og spørgsmålet er nu, hvordan jeg får fikset det problem - der må være noget grundlæggende filsystemsværktøj der kan gøre noget?

freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
21-02-2019 12:00:26
Svar/Indlæg:
6368/477

Hent tree size free, det giver dig et overblik over hvor præcis de store filer ligger, og du kan slette dem direkte igennem programmet. Det er muligt at du ikke har fået slettet det og det måske ligger som skjulte filer eller noget.



Selas
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2019 12:43:51
Svar/Indlæg:
2845/91

Jeg bruger selv windirstat:

https://windirstat.net/



Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
21-02-2019 16:25:12
Svar/Indlæg:
3661/82

Koer en chkdsk til at starte med. det kan vaere lost cluster fra en fejl slet operation



SpaceDog
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2019 19:48:36
Svar/Indlæg:
1455/78

du skal slette downloads i myTorrent,  og bagefter tømme din papirkurv 



tipsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2019 22:56:31
Svar/Indlæg:
197/63

#4: Det er normal procedure - ikke bare et papirskurv problem.
#3 Var testet uden held inden mit skriv her.
#2: Jeg prøvede WinDirStat med succes! Fik identificeret en tilsyneladende tom mappe under Downloads og efter slet af den fik jeg reetableret noget plads. Explorer er indstillet til at vise alle filer, men noget har været "ekstraordinært" usynligt på en eller anden måde - der må være noget meget grundlæggende som er kikset på en eller anden besynderlige måde. Programmet hjalp mig også med at identificere et par andre plads-tyve på SSD'en - så jeg fik ca. 100Gb tilbage - dejligt 🙂
#1: Tænker det kan det samme som WinDirStat og ville nok have givet samme resultat.

Tak for inputs alle sammen - og beklager mit sene svar - jeg havde bedt om at overvåge tråden, men havde ikke fået besked om nogle skriv, så havde lidt opgivet det...