Beskyt svindlerne.dk

Om siden d.  22. februar. 2019, skrevet af akacomicsdk
Vist: 1861 gange.

akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
22-02-2019 17:40:52
Svar/Indlæg:
547/34

I køb og salg popper en gammel svindler op og vil "sælge" mere grej.

En bruger der er blevet svindlet, kommenterer i tråden og advarer andre brugere mod at handle med vedkommende.

Jeg kommenterer også lidt i tråden.

Og hvad gør HWTs moderator?

Moderatoren sletter da både advarsel og kommentarer.

Som om det ikke er rigeligt at HWT i årevis har set nærmest passivt til, mens brugere bliver svindlet, nu holder de simpelthen hånden over det menneskelige affald.

Den attitude holder ikke en meter.

Selvfølgelig er det ikke HWTs skyld at brugere bliver snydt, men hvornår mon man har tænkt sig at lave nogle tiltag der begrænser mulighederne for at svindle hwts brugere.

Der har været flere forslag oppe, især i advarselstråden der ligger godt begravet i køb og salg-sektionen (men burde ligge sticky på forsiden) men HWT forholder sig passive.

Lad os få nogle friske bud på hvad der bør søsættes for at begrænse svindel.

loopdk
 
Superbruger
Tilføjet:
22-02-2019 19:40:23
Svar/Indlæg:
1351/206

Årk satme



Tyller
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2019 20:43:32
Svar/Indlæg:
106/3

En synd og skam, det er samme holdning på Hol.dk

 

Tror man fokuserer på besøg på siden, jo flere jo bedre, om det så er fra bedragere eller ej er underordnet



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2019 22:58:26
Svar/Indlæg:
5873/1286

#0 Har du links til de 2 tråde du skriver om? Især den med advarselsindlæg!



cyph3r_smurf
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2019 09:54:48
Svar/Indlæg:
825/30

Et par forslag:

  • Lav en indsamling til et nem-id valideringssystem som på HOL
  • Lav et system til bedømmelse, start med en sticky tråd i køb og salg og så kan der måske senere udvikles noget mere intelligent


Køb & Salg må vel snart stå for 75% af de besøgende på HWT, så det var måske en idé at bruge energien på at udvikle den del :) Jeg er sikker på at hvis i opsætter en kickstarter lignende donation med forskellige delmål, så kan i let indsamle de penge det koster at få udviklet systemet.



akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
23-02-2019 10:10:55
Svar/Indlæg:
547/34

 

Tråden findes stadig, dog er den redigeret til ukendelighed.

Iflg. brugeren er sagen politianmeldt og HWT var tilsyneladende involveret ifbm. anmeldelsen i sin tid.

 

4

Nemid er en halvdyr løsning og stopper ikke personer der er ligeglade med den slags, men måske begrænser det det lidt, hvem ved.

Umiddelbart mener jeg at man eks. kunne begrænse nyoprettede brugeres aktivitet i køb og salg, således at de for eksempel skulle have haft en form for aktivitet i forum, inden der kan oprettes handelstråde.
Som det er nu, bliver en tråd oprettet af en ny bruger, og opslaget er for det meste den første aktivitet der er synlig.
Det gør det selvfølgelig lettere at spotte potentielle plattenslagere, men idet K/S ikke bliver overvåget godt nok, er der brugere der ryger i.

Til HWTs forsvar, kan det siges at det undrer mig en hel del at godt slidte brugere overhovedet er villige til at sende tusindvis af kroner til en nyoprettet bruger, når nu alle er (eller burde være) klar over at der bliver fusket en del.

Der er blevet foreslået brugerbetalingsrelaterede løsninger talrige gange, men interessen er der ikke fra HWTs side.

 

 

 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af akacomicsdk d. 23-02-2019 10:12:09.


akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
23-02-2019 10:25:58
Svar/Indlæg:
547/34

2

Ja, HOL er endnu værre.

Som om det ikke er rigeligt at den såkaldte hardwareportal er endt som brevkasse for psykisk syge, ejeren redigerer i kommentarer han ikke personligt finder relevante.

Den side er en vittighed, sådan er det.



mfcods
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2019 10:35:36
Svar/Indlæg:
4216/223

#6 har HOL ikke altid været lidt af en joke, og for det yngre publikum?

a la pubg vs fortnite



akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
23-02-2019 10:48:19
Svar/Indlæg:
547/34

 

7

Eller Lademanns Leksikon vs. Ekstra Bladet.



LarsDa
 
Overclocker
Tilføjet:
23-02-2019 11:32:18
Svar/Indlæg:
29/0

Det er altid nemt at pege fingre. I kunne jo også vælge at bidrage til sidens eksistens ?

Der må vel være kompetence nok på et nørd site til at løfte som et hold fremfor at klage i flok. Problematikken omkring svindlere, slipper man aldrig helt for. De er overalt, og så længe der er folk dumme nok til at hoppe på diverse former for svindel, vil svindlerne ikke forsvinde. 

Det handler vel mere om at minimere skadens omfang, og så naturligvis lave en handleplan fra redaktionens side. 

Problemet ligger vel også lidt i der ikke er ressourcer nok hos f.eks. politiet til at håndtere svindel i bagatel segmentet.  



akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
23-02-2019 11:45:18
Svar/Indlæg:
547/34

 

9

Som du selv er inde på, er det let nok at pege fingre, så lad da være med det.
Jeg bidrager i det omfang min begavelse rækker til.
Jeg har selv lært stort set alt hvad jeg ved om at bygge computer og løse problemer, gennem dette forum.
Jeg betaler retur i form af hjælp til nye og gamle brugere, der ud over er min kæphest problemerne i K/S, og der er jeg særlig opmærksom og holder øje med potentielle plattenslagere, for ligesom at forsøge at begrænse skaden.

Der er forskel på at pege fingre og på at smide relevant kritik på bordet.
Konstruktiv kritik slår ingen ihjel, og generelt bliver nye brugere godt modtaget, undtagelsen er de nye brugere der lægger ud med at svindle gamle brugere.

 

Så ro på med forargelsen og velkommen til forum.



akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
23-02-2019 11:51:14
Svar/Indlæg:
547/34

 

I øvrigt er man ikke nødvendigvis dum, som du siger, hvis man bliver snydt.

Dumhed handler i min optik om helt andre ting, eksempelvis at udnytte andres tillid og svindle og bedrage uden respekt for nogen.

Det er en omvendt logik at man selv er skyld i at andre personer har en lav moral og er nogle forpulede skvat.
Med den tankegang, styrker man forråelsen mennesker imellem.



Blindnoob
 
Overclocker
Tilføjet:
23-02-2019 11:56:55
Svar/Indlæg:
95/17

#9
er det ikke lidt hønen og ægget ?

skal vi bidrage til en side hvor snyd og bedrag foregår (endda angiveligt med sidens billigelse) ?

eller 

skal vi have en side hvor der er orden og bliver slået ned på snyd og bedrag - og så bidrage ?

Jeg synes ikke det er brugerne der skal tage første skridt !



akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
23-02-2019 12:01:16
Svar/Indlæg:
547/34

12

Der er lidt af en tilsnigelse at påstå at HWT billiger svindel, det gør de jo overhovedet ikke.
De er bare ikke så opmærksomme og lydhøre over for brugerforslag, som man måske kunne ønske.



Blindnoob
 
Overclocker
Tilføjet:
23-02-2019 12:06:51
Svar/Indlæg:
95/17

#13

Det var derfor jeg brugte ordet "angiveligt"



The
 
Chefredaktør
Tilføjet:
23-02-2019 12:07:01
Svar/Indlæg:
4741/1690

#0

Klap lige hesten, vi beskytter ikke svindler - men vi kan som site ikke kalde en bruger for svindler uden der er en dom for det.


Og der er jo også advarsels tråden " https://hwt.dk/marked/346681/s... " som selvfølgelig ligger sticky.
Jeg har selv skrevet i den for mindre end en uge sigen #191 og gjort opmærksom på hvordan man bør handle.

 

 Og vi hjælper gerne politiet med oplysninger, hvis nogen laver politi anmeldelser pga. svindel i forum..

https://politi.dk/anmeld/it-re... ;


Men at sige at vi som site  beskytter svindlerne, det er lidt for langt ude.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af The Boss d. 23-02-2019 12:46:54.


akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
23-02-2019 13:11:02
Svar/Indlæg:
547/34

 

15

Selvfølgelig er det langt ude at kaste den slags anklager ud i rummet.
Ikke desto mindre har du en moderator ansat, der synes at tage større hensyn til en svindler, fremfor den bruger der er blevet svindlet.
Nu er vi allesammen vågne og kan klappe hestene sammen.



The
 
Chefredaktør
Tilføjet:
23-02-2019 13:21:36
Svar/Indlæg:
4741/1690

#16

 

Ja, det er en moderator som passer sit arbejde!
(så Hwt.dk ikke skriver at nogle er forbryder uden det er bevist)

Det er muligt du ikke kan lide det, men som jeg skrev - vi kan ikke kalde folk for svindler og bedrager, uden der er en dom for det, for så overtræder vi loven.

 

 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af The Boss d. 23-02-2019 15:53:29.


akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
23-02-2019 13:30:26
Svar/Indlæg:
547/34

17

Det er fint med folk der passer deres arbejde, det er meget respektabelt.

Jeg skriver ingen steder at I skal kalde folk svindlere, jeg kalder bare en spade for en spade, og har større tillid til en kendt bruger, end en bruger der stort set kun er aktiv i køb og salg.
Skulle det vise sig at den gamle bruger er fuld af løgn, må jeg jo trække i land.
Indtil dét sker, fastholder jeg at I burde bremse enhver sælger, hvis der er bare et gran af tvivl om vedkommendes intentioner.

Det er muligt at du ikke er enig i den betragtning, men det havde jeg groft sagt heller ikke forventet.

 

 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af akacomicsdk d. 23-02-2019 13:31:11.


The
 
Chefredaktør
Tilføjet:
23-02-2019 13:54:05
Svar/Indlæg:
4741/1690

Jeg er enig med dig langt hen af vejen...
Og vi har senest i sidste uge låst to (nye) brugers konti pga. forsøg på svindel og "fake" bruger profiler.


Så vi gør skam noget, blot kan du ikke altid forvente at kunne se det i forskellige tråde.
Men start en tråd med "gode handler" - og håb så bare på at uærlige personer, ikke får deres venner eller evt. fake profiler til at tilføje dem.

 

Har du eller andre gode forslag til begrænsning af snyd, høre vi da gerne om dem.... 



akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
23-02-2019 14:01:10
Svar/Indlæg:
547/34

 

19

Det er godt at høre at I agerer, ingen tvivl om det.

Jeg har desværre ikke flere gode forslag til begrænsning af svindel, end de forslag jeg allerede har stillet i flere tråde rundt omkring på sitet.
Der har desværre ikke rigtig været nogen respons, før nu, hvor ovenstående indlæg med den provokerende overskrift, vækkede Tornerose.



M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
23-02-2019 15:54:05
Svar/Indlæg:
2084/124

Jeg er 4 gange blevet snydt i handler, 3 på HWT, én på HOL.
 

Den første gang var af et crew medlem for 100 år og en madpakke senere... Pakken på efterkrav blev aldrig afhentet - og var angiveligt aldrig kommet frem, uanset hvad track and trace sagde...

Næste gang var HOL med et grafikkort som aldrig blev sendt - GeForce 4....

Tredje gang var på HWT hvor at en tidligere bruger solgte en defekt vare, og prøvede sig med forsikringssvindel... Jeg måtte deltage til en konkurrence uden det grafikkort der skulle bruges - men fik senere afviklet det.

Sidste gang, var det køb af en mobil, som ikke blev sendt og en masse pis og papire..


Men alt overstående er ligemeget... Min oplevelse var at de 2 seneste gange var der hjælp at hente fra HWT, og ikke hammer over at tonen blev meget lidt pæn fra min side af.... Ja, man kan godt blive godt muggen når at den slags sker...

 

HWT er ikke decideret pro-aktiv, men, hjælper når anmodet, og det er rigeligt.

The Boss har lavet nogle rigtig gode indlæg i debatten her, noget jeg måske synes bør stå under "kontakt" eller lignende - det er guldkorn som bør blive gemt!

Formular og hurtig afvikling, det er noget som holder.

 

Sidst men ikke mindst; Jeg forstår godt frustationen - MEN - som Boss også siger, er det sgu langt ude at nogle tror at HWT prøver at beskytte svindlere.

 

PS: Overstående er skrevet som bruger af siden igennem mange mange år 🙂



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af M.Beier d. 23-02-2019 15:55:06.


akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
23-02-2019 16:35:08
Svar/Indlæg:
547/34

21

Det er surt at du er blevet svindlet.
Det er ikke sket for mig endnu (7-9-13) men jeg handler også udelukkende med gamle brugere, hvis det er køb.
Det ser ud til at både du  og chefen tolker indlægget en anelse for bogstaveligt, jeg skrev indlægget mens jeg var rimelig hidsig, og hensigten er helt klart at provokere, det erkender jeg blankt.

Jeg tænker bare at jo mere fokus der er på de problemer i K/S, jo større er sandsynligheden vel for at der sker et eller andet.

 

Klart nok, jeg har ingen steder læst repræsentanter for HWT skrive at de står inde for svindel.
Jeg mener bare ikke at det giver mening at slette advarsler fra en bruger til andre, det er så ulogisk at jeg har svært ved at begribe det, specielt set i lyset af hvor forholdsvis ofte der bliver svindlet.

Jeg forstår ganske enkelt ikke den disposition, længere er den ikke.

Og når nu både crewmembers og chefkokken er klar over hvad der foregår, giver det heller ikke mening med en småfornærmet respons.
Selvfølgelig er det ikke en let opgave at stoppe svindel, men som nævnt; jo mere fokus, jo bedre.

Og hvorfor ikke have en sticky på frontpage.
Jeg ved godt at der findes en sticky i Køb og Salg, men den er gemt væk i underkategorien Diverse og bliver ikke set, medmindre den bliver bumpet en gang i timen.

Og jeg har stadig ingen reaktion set på de forslag både jeg og andre brugere har stillet.
Men altså, en start kunne være at have en sticky til bruger-til-brugeroplysning og at indføre nogle begrænsninger for nyoprettede brugere.
Og som sagt; det er fint at der bliver modereret i indlæg og kommentarer, men når en bruger gør opmærksom på en kendt svindler og stikker andre brugere et heads up, og endda tilbyder at dokumentere påstanden, er det da fuldstændig meningsløst at censurere kommentaren.
Hallo, mand.

 

 

 

 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af akacomicsdk d. 23-02-2019 16:35:43.


morteng
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2019 09:18:05
Svar/Indlæg:
242/71

Jeg takker mange gange for advarslen i tråden den anden dag, da jeg var ved at overveje en handel til en lille knægt, som sikkert ikke ville syntes om at miste sin flere årig opsparing til en Gaming computer

 

Jeg forstår dog ikke at advarslen skal slettes, når indlægget kan redigeres, det er jo kun en hjælp til dem der ønsker at snyde. I det mindste ville man da vide at her er face 2 face handel en endnu bedre ide end normalt. 

 

Til gengæld har jeg ud fra denne tråd fundet ud af det er en advarsel tråd... Den mangler dog at være mere synlig efter min mening



akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
26-02-2019 11:47:22
Svar/Indlæg:
547/34

23

Advarsler bliver slettet med hård hånd, så som det ser ud nu, bliver det sværere og sværere at søge på tråde relateret til en bruger hvis intentioner man er i tvivl om.
Hwt har med andre ord gjort det lettere for svindlere at operere på sitet.



akacomicsdk
 
Enthusiast
Tilføjet:
26-02-2019 11:59:02
Svar/Indlæg:
547/34

Jeg har i en PM fra ejeren af sitet, fået at vide at jeg skal holde min kæft og at jeg er en spade.
Sådan forholder man sig til kritik her på siden.