Sticky: Retningslinjer for svindel

Diverse d.  26. februar. 2019, skrevet af CDCRenegade
Vist: 1968 gange.

CDCRenegade
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
26-02-2019 14:06:20
Svar/Indlæg:
1919/73

Vi står igen i den situation at nogen er blevet svindlet og igen er der problemer med at advare imod dem på vores site.

Hvad skal vi gøre for at afhjælpe problemet?

Skal vi støtte op om at alle der vil handle på HwT skal NemID´s og evt. give et bidrag via en crowfunding så der kan blive råd?

Kan vi også kræve at alle der vil sælge skal have været medlem i en periode før de må oprette en salgs annonce subsidiært have begået x-antal indlæg så de er lidt kendte?

Jeg forstår at HwT ikke bare kan tillade at hvem som helst udråber den eller den til svindler - der kan komme juridiske tømmermænd hvis man tillader den slags - specielt hvis nogle er komplet uskyldige og en eller anden er sur fordi nogen har kysset på den forkerte kæreste.

Men vi trænger til nogle helt klare spilleregler som kan administreres relativt enkelt og en liste over kendte skumle typer man ikke bør handle med - listen kan evt. være lukket og bruges udelukkende af moderatore til at fjerne skumle salgsindlæg - det betyder at salgstråde skal afvente godkendelse før de bringes 

Jeg giver gerne et bidrag til NemID så vi kan komme i gang 

 



Tråden blev redigeret 3 gange, sidst af CDCRenegade d. 26-02-2019 14:09:44.
sdjensen
 
Superbruger
Tilføjet:
26-02-2019 15:02:19
Svar/Indlæg:
112/0

Hvis man som køber nu begynder at bruge sund fornuft så vil det hjælpe.

 



Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2019 16:33:09
Svar/Indlæg:
3385/80

Der er mange gange før blevet tilbudt indsamling for at dække omkostninger - det er enten blevet ignoreret eller afvist.

 

Jeg har helt droppet at bruge køb/salg her, og det har for mit vedkommende løst problemet fuldstændigt :)



neemos
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
26-02-2019 16:41:53
Svar/Indlæg:
1129/307

#2
problemet er jo at "i" som regel er 5-7 stk der siger i gerne vil spytte lidt i kassen. Men det vil jo på ingen måde dække noget som helst, da det er en relativ stor udskrivelse.

Men det er selvfølgelig en problemstilling vi er utrolige opmærksomme på, og som vi også arbejder på at løse. 

Men faktum er bare, at selv med nem-id kan folk fuskes og vil ende med den samme problemstilling, nemlig at politiet stadigvæk ikke vil gøre noget, og så har vi brugt en masse unødigt krudt på absolut ingenting.

Men har folk nogen andre ideer end nem-id validering?

Vi har en Black/white list, og som udgangspunkt så er sund fornuft vejen frem. Jeg laver selv 10-30 handler pr. uge, og er endnu ikke blevet snydt, da jeg selvfølgelig tager mine forholdsregler. 

Tjekliste til handler:
Passer navn, adresse og telefon sammen, hvis nej stop med handlen
Er brugeren ny, arranger face to face handel. jeg har som regel altid kunne finde en fra mit netværk/hwt i nærheden at selv den søvnigste flække
Er de fra dba, så sørg for de er nem-id valideret, men ovenstående skal stadig passe sammen.
En simpel google søgning på vedkommende du handler med.
Er prisen for god til at være sand, så er det kun ved afhentning man handler.

Disse få men simple regler har gjort jeg endnu ikke er blevet løbet over ende så at sige.



Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
26-02-2019 17:02:50
Svar/Indlæg:
5363/442

Problemet er bare, at NemID ikke rigtig løser problemet. DBA har NemID validering, og der bliver folk jo snydt konstant alligevel.. 



Anonym2021815192642
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2019 18:30:47
Svar/Indlæg:
2418/151

Altså når folk køber af mig, så får de et track & trace nr som jeg sender på billede plus hvordan Pakken ser ud, men alle kan snyde selv på dba 



crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2019 19:02:43
Svar/Indlæg:
7765/230

Er der penge at lave, er der også ALTID nogle der gør hvad som helst for at få del i pengene...

Som jeg ser det så skal man ikke købe for penge man ikke har råd til at miste eller kun handle f2f...



Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2019 19:40:29
Svar/Indlæg:
833/98

Jeg har tit brugt at få venner eller sådan til at hente hvis det er langt væk, og jeg ikke kan komme til selv at hente, hvorpå de sender det til mig.

 

Så en liste over kendte troværdige personer her på sitet, der vil træde til ved handler og hente ting og sende videre med nye brugere osv, kunne være en genial mulighed, jeg stiller mig gerne til rådighed her i Hjørring området oppe nord på, til at hente og sende ting videre i mit nær område.

At opfordre til handler med nye brugere foregår ved den erfarne kun sender er lille beløb indtil man modtager pakken, og alt er som det skal være, evt med en mellemmand som formidler af pengene, så køber ikke render fra det uden forklaring osv.

 

Har selv brugt det, at kun betale for hvad det koster at sende pakken, indtil jeg modtager et tracking nummer og billeder af en pakke der er klar til at blive sendt, sender jeg ikke resten. Det er ikke fail proof, men har reddet mig et par gange ( vil jeg tro ) , hvor sælger ikke gider det, på trods af han ikke har penge ud at flyve, så har jeg droppet handlen, for hvorfor vil man ikke ordne det, med 50.- allerede modtaget til forsendelse.

Den liste her på siden, er egentlig okay, men folk kommer først der på efter en handel, god eller dårlig, og det hjælper ikke på nye snydere, også er den simpelthen for uoverskuelig tror jeg

 

Også sund fornuft, tjek op på adresse tlf osv, stil spørgsmål til hvorfor det ikke passer, kommer der bare lidt underlige svar, jamen det er fordi jeg bor ved moster oda men pakken ligger et andet sted, det var den adresse du fik osv, så drop handlen.

Og som ivrig sælger herinde. så forbløffes jeg stadigvæk over, folk uden at spørge til mit navn eller andet, bare sender mig penge, det er i 80% mig der skal spørge, om de ikke vil vide hvem jeg er, altså lidt info om mig, inden de sender mig flere 1000 kroner for noget, nej tag nu sig lidt sammen og undersøg hvem man handler med som det mindste. Jeg spørger altid efter info, tjekker det op med det navn på det mobilepay nummer jeg tit sender penge til, det skal bare passe sammen, ellers dropper jeg handlen.

.



The
 
Chefredaktør
Tilføjet:
27-02-2019 11:05:41
Svar/Indlæg:
4741/1690

Ville dette være en mulig løsning for jer?....

NemID tror jeg som Pizzadude heller ikke meget på - se bare hvor meget svindel der er på DBA.


 


Men ville det afhjælpe svindel, hvis man som bruger vil besvare en salgstråd - at der så kommer en pop-up text box, hvori der står...

 


"Inden du handler på Hwt.dk - så læs disse to tråde" og så linke til:

 

https://hwt.dk/marked/346681/s...

https://hwt.dk/marked/355017/s... ;
 

 



Mange af jer faste vil nok hurtigt bare lukke text boxen, men så har i hurtig link til de gode og dårlige handler mm.


Det skal selvfølgelig ikke bare være en sovepude for os, så derfor foreslår jeg vi opdater tråden med gode/dårlige handler f.eks. en gang om måneden.

 

The Boss



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af The Boss d. 27-02-2019 11:13:59.


Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2019 15:41:48
Svar/Indlæg:
833/98

Det ville da være en start, det vil måske få nogen til at tænke sig om en ekstra gang, og se lidt fornuftigt på handlen.

Men i min optik er de tråde bare alt for uoverskuelige, så meget, ja man kan søge i dem, men hvis det er en ny bruger, vil han ikke figurere på listen før en sætter ham der på, hvilket kræver han har handlet eller snydt en allerede.

 

Men den vigtigste ting, er at bruge sin sunde fornuft og mave fornemmelse, jeg har droppet mange handler, alene på grund af jeg ikkefølte det var rigtigt. Om jeg ville blive snydt, ja det ved jeg ikke, men vedkommende fik ikke chancen 



The
 
Chefredaktør
Tilføjet:
27-02-2019 17:32:07
Svar/Indlæg:
4741/1690

#9

 

Ganske fornuftig indstilling til at handle...