Access Database - Sløv / Evt. Til SQL

Software d.  26. marts. 2019, skrevet af klokkeblomst
Vist: 751 gange.

klokkeblomst
 
Superbruger
Tilføjet:
26-03-2019 15:00:49
Svar/Indlæg:
194/44

Hej 🙂. 

 

Jeg har en Access database som ligger på en Synology NAS, og til gås ude fra af flere brugere. Denne er begyndt at være utrolig sløv, når der laves ændringer i den. Derfor har jeg overvejet at lave den om til en SQL database, men efter lidt søgning og læsning rundt omkring, føler jeg mig ikke helt klar til dette. 

Nogen der har forstand på dette, eller har tips til at forbedre den nuværende løsning på anden måde.

ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2019 20:54:05
Svar/Indlæg:
3799/43

Der findes en masse videoer og læse materiale omkring database optimering, ved hjælp af indexing. 

Det kunne være en god idé at læse det igennem, før at du skifter over til mysql. Men mysql kan også hjælpe med optimering ved hjælp af php. 



sdjensen
 
Superbruger
Tilføjet:
26-03-2019 21:31:09
Svar/Indlæg:
112/0

Hvordan bruges data? Har du kontrol over alt det der skriver og det der læser data? Hvad med adgang, er der nogle rettigheder der skal tages højde for?



yupper
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-03-2019 19:13:36
Svar/Indlæg:
1346/11

nu skriver du ikke hvor stor en NAS du har, men generelt elsker databaser store diskbaserede systemer og så hurtige cpuer.



@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
28-03-2019 10:28:13
Svar/Indlæg:
4033/364

hvordan er opsætningen helt præcist ?  og hvordan tilgår flere brugere til databasen?

Access er skidt til flere brugere  -  men optimering af indekses (det er et stykke tid siden jeg har arbejdet med access databaser, men tidligere var Access super følsom overfor manglende primære /sammensatte nøgler).  

Hvis dine tabeller er for store, kan du overveje at flytte nogle over i en arkiv tabel.  

Du kunne også overveje at flytte det over i MariaDB (mener det er en del af Synology DS).