efter jeg købte en samsung 970 m2 til min pc og fik den op at køre igen, er min pc total langsom til næsten alt, når jeg bruger nettet er sidder lang tid om at dukke op, mine spil tager evigheder om at loade og generalt bare en del trælse fejl..
hvad gør jeg forkert
pc 9600k 16 gb 3000 MHz ram 1060 gfx også den nye m2 disk
hjælp mig( hvis i kan )
Jeg går udfra du har lavet en ren installering af Windows på din SSD? Ellers skal du måske lige ind og kigge på nogle BIOS indstillinger / opdateringer, for det sidste jeg ville skyde på er en virus. Prøv at benchmarke din SSD og se om du får de hastigheder som den er opgivet til, evt. diskcheck.
Har du driversupport til M.2?
#3 er jeg ikke lige med på, alle driver er installeret, men måske m2 sidder i forkert port, da jeg bar smed den i den nederste og ikke den over gfx port, ved dog ikke om det har noget at sige
Hvis den sidder i den nederste port er det ikke der fejlen er. 🙂
Som andre er inde på, prøv at køre en benchmark af din M.2 disk og se om du får ca den hastighed der er forventet. Brug f.eks Crystal disk mark https://crystalmark.info/en/so...
Du kan også prøve at åbne Enhedshåndtering og se, om der er anmærkninger ved en eller flere enheder.
En memorytest vil også være en god ide, f.eks mem86 https://www.memtest86.com/down...
temp siger 40 grader memtest ingen fejl
test af sdd siger
CrystalDiskMark 5.5.0 x64 (C) 2007-2017 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/  ;
-----------------------------------------------------------------------
* MB/s = 1,000,000 bytes/s [SATA/600 = 600,000,000 bytes/s]
* KB = 1000 bytes, KiB = 1024 bytes
Sequential Read (Q= 32,T= 1) : 3560.781 MB/s
Sequential Write (Q= 32,T= 1) : 3270.916 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 32,T= 1) : 528.299 MB/s [128979.2 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 32,T= 1) : 475.440 MB/s [116074.2 IOPS]
Sequential Read (T= 1) : 2244.678 MB/s
Sequential Write (T= 1) : 2677.633 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 1,T= 1) : 50.330 MB/s [ 12287.6 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 1,T= 1) : 232.423 MB/s [ 56743.9 IOPS]
Test : 1024 MiB [C: 33.0% (138.3/418.6 GiB)] (x5) [Interval=5 sec]
Date : 2019/04/09 19:14:12
Din hastighed på din NVMe disk ser ganske udmærket ud. Det er ikke der fejlen er. Du må søge videre. Du har ikke fået skubbet lidt til en af dine ramkredse, så der er dårlig forbindelse da du satte NVMe-drevet i? Eller til noget andet? Prøv at se i enhedshåndteringen, om noget der ser forkert ud (gule trekanter ud for en eller flere enheder f.eks). Ellers må du i gang med ramtesten.
nej alt sidder som det skal og ingen fejl ud for nogen enheder..
eneste er at min cpu hopper mellem 800mhz og 3700 mhz konstant, men ved ikke om det kan være det
Nej, det er ikke det. At din CPU hopper erIntel's "speedstep" som sørger for at CPU'en ikke kører hurtigere end nødvendigt, og dermed ikke bliver varmere end nødvendigt. Har du tjekket enhedshåndtering??
Så er der ramtesten tilbage. Hvis den heller ikke viser noget, så ser det umiddelbart ikke ud til at være en HW-fejl.
Jeg går ud fra, du har flyttet Windows over på NVMe-disken, så du booter fra den? En lidt hårdhændet måde at tilrette windows på kan evt være at frakoble alle andre drev, så Windows er nødt til at bruge NVMe drevet til temp-filer, pagefile osv osv. Hvis du har flyttet windows, hvilket program har du gjort det med?
er en total ren installation fra usb uden andre drev sat til
ingen problemer med Temp.
har lige smidt den gamle 500 gb 850 evo i og ny installeret på denne uden at andre drev var sat til, men abselut det samme problem pisse langsom til, mistænker mit 1660ti som blev købt sammen med M2 disk..
elller måske at det er mit 370chipset som er blevet opdateret så den skulle passe til min 9600k..
er dog total lost lige nu og ved sq ikke hvad problemet er....
Hvilket ASUS mobo er det du har? Går ud fra du har flashet nyeste BIOS, nu den passer til 9600k?
Har du mulighed for at pille grafikkortet ud, og så benytte onboard grafik, så dit 1660ti kan afklares?
Har du kørt en ramtest?
ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING Bundkort - Intel Z370 - Intel LGA1151 socket - DDR4 RAM - ATX
og ram er testet fejler intet
Det er jo samme bundkort som jeg selv benytter 🙂. Dvs du har BIOS ver 1801?
Kører du med microsoft eller samsung driver til dit NVMe-drev?
Bortset fra dit grafikkort, så har jeg ikke rigtig noget bud, eller ... men det er svært at teste. Måske en dårlig PSU og/eller dårlig VRM på bundkortet, således, at CPU ikke får nøjagtig den strøm den "ønsker sig". Jeg tror dog ikke rigtigt på det alligevel, hvis din PC er helt stabil, men "bare" for langsom. Har dog en lille mistanke, da du tidligere skrev at din cpu "hopper mellem 800 og 3400". Hvis du kører en stresstest f.eks. prime95, hopper din CPU så også? Der skulle den meget gerne ligge fast på max turbofrekvens. Hvis den ikke gør det, så er det her fejlen skal søges.
ja bios 1801
samsung til drev
sad før med en 8600k og 1060 kort med samme ram og bundkort og der var ingen problemer
Har du stadig den 8600k, så du kan prøve at sætte den i for at se om det giver en forskel?
valgte at pille alt fra undtagen m2 og lavede en ny installation, og nu kører det bare, ved dog ikke hvor fejlen faktisk var/ er.. ( måske en fejl 40 )
men tak for hjælpen
Jeg er sikker på, at det var en atomar forbindelse mellem thorium og pallax-termitterens interne vandrekerne. 😉
Godt, du fik det til at virke 🙂