Lydkort ... hvad skal man vælge?

Apple d.  09. april. 2019, skrevet af Burgurne
Vist: 1714 gange.

Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2019 20:29:03
Svar/Indlæg:
5872/1286

Davs.

Har opgraderet min Windows til 19h1 og som forventet virker mit Auzentech lydkort ikke mere pga licensvrøvl med driveren. Da Auzentech har lukket og slukket for flere år siden kommer der ikke nye drivere (min nyeste driver til dette er fra 2012!!).

Jeg har så prøvet at køre med onboard lyd en lille uges tid, men jeg er ved at få spat af clicks og pops når man gamer. Onboard lyd spiller fint, når PC'en går tomgang, men når den presses, så er der "larm" i lyden.

 

Men .... hvilket lydkort kan anbefales i dag, som har (mindst) lige så gode data som mit gode gamle Auzentech X-Fi fra 2010?? Og som virker i den nye windows 19h1, som kommer sidst i maj i.flg. computerworld.

Anbefalinger modtages gerne! Skal hovedsaligt bruges til et Logitech højttalersystem 5.1 i gaming samt lidt film/serier.

EDIT: Nå ja, budget ... max 976,-kr



Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 09-04-2019 20:30:07.
Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
09-04-2019 20:41:58
Svar/Indlæg:
15982/637

Hvis til lige de penge da Sound BlasterX AE-5 Hi-Resolution PCIe Gaming Sound Card https://us.creative.com/p/soun...

https://www.happii.dk/Lydkort/...

(Koster ca 950kr)

Hvis lidt billigere så er disse to også gode alternativer.

Creative Sound Blaster Z til 5.1 lyd eller Creative Sound Blaster Audigy Rx til 7.1 lyd.



Svaret blev redigeret 5 gange, sidst af Gripen90 d. 10-04-2019 12:22:50.


#2
CF
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2019 20:50:49
Svar/Indlæg:
4689/105

Er der ikke digital indgang på dit højttalersæt?

Har aldrig selv oplevet "støj" efter jeg er gået over på digital på on-board.



Had
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2019 20:54:32
Svar/Indlæg:
804/29

Jeg har et BenQ ZOWIE VITAL, kommer sq nok aldrig til at skifte igen.

Alt er på kortet, så dine settings bliver ikke nulstillet på en anden PC eller OS.

Der er mulighed for at skifte output til højtaler og mute mic. Du har også styre lydstyrke samt mic niveau.

Jeg er super glad for det, lyden er eddermame go'

https://zowie.benq.com/en/prod...



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2019 21:03:33
Svar/Indlæg:
5872/1286

#2 Jo, men kanaladskillelsen er ikke nær så god på digital (optisk eller coax) da det er et stereosignal der "bare" er hakket i stykker (coax og optisk lyd er udviklet til stereo, og alt derudover er bare lappeløsninger). Der skal et HDMI stik til, for at digital lyd kan hamle op med det gode gamle analoge ledningsnet mht kanaladskillelse.

#1 Creative laver fin hardware, men deres drivere ..... Jeg vil dog kigge nærmere på dine forslag.

 



Anonym202187141154
 
Moderator
Tilføjet:
10-04-2019 05:56:45
Svar/Indlæg:
1767/90
#0 Jeg har købt AE-5, nok noget af det bedste creative har spyttet ud i længere tid, ang drivers så er der ingen bøvl med det.. de har godt nok været bøvlet førhen.. men nu go go +1


AzeOne
 
Superbruger
Tilføjet:
10-04-2019 06:03:29
Svar/Indlæg:
282/12

+1 til SB AE-5🙂

Har det selv og er meget tilfreds, jeg har ikke haft problemer med driver i win10.

Super lydkort som varmt kan anbefales herfra 😀



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2019 06:29:42
Svar/Indlæg:
5872/1286

#5+#6 ved I om det også gælder for windows 10 ver 18362.53? Hvis AE-5 også virker fra denne version, så køber jeg sådan et 🙂 

Windows versionen er nuværende build i Slow Ring for Insiders, men det har været et problem med insider-builds det sidste halve år, dog mest, SVJV, med de lidt ældre creativekort med X-Fi chippen.



McCleod
 
Superbruger
Tilføjet:
10-04-2019 07:06:17
Svar/Indlæg:
2470/41

Asus ROG Strix. Gode komponenter og godt design hele vejen igennem.



alenkaer
 
Enthusiast
Tilføjet:
10-04-2019 07:21:20
Svar/Indlæg:
346/14

Man skal ikke vælge Creative soundblaster Z, det har problemer i build 1809, lydkortet driveren fejler og laver total lockup, ofte i 15-20sec. Sidste driver er fra starten af 2017, og jeg kunne ikke forestile mig, at det bliver bedre i næste release, uden opdatering fra Creative



Anonym202187141154
 
Moderator
Tilføjet:
10-04-2019 08:19:28
Svar/Indlæg:
1767/90
#7 Der skulle ikke være nogle problemer med det, jeg har ikke oplevet nogle fejl.


#11
nCa
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2019 08:42:15
Svar/Indlæg:
714/10

Du skal da have et Asus Essence STX II, det vil du ikke fortryde.

 

https://hwt.dk/marked/389381/S...



#12
Had
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2019 11:58:36
Svar/Indlæg:
804/29

Zowie Vital er driver fri..



McCleod
 
Superbruger
Tilføjet:
10-04-2019 12:14:51
Svar/Indlæg:
2470/41

#11

 

Essence er ikke et film- og gamerkort.



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2019 15:30:04
Svar/Indlæg:
5872/1286

#9 Det er næsten lige så slemt som mit gamle Auzentech. Det ville kun afspille via det lille onboard AUX-stik 😉. Både digital ud og analog ud virkede slet ikke. Det lader til, at Creative stadig laver god hardware og elendige drivere 🤢

 

Nå, men jeg faldt alligevel til patten og har bestilt et Sound BlasterX AE-5 Hi-Resolution PCIe Gaming Sound Card. Når det er monteret (sandsynligvis på fredag) vender jeg tilbage og beretter om det virker i Windows 10 19h1. 😎



Anonym202187141154
 
Moderator
Tilføjet:
10-04-2019 15:57:18
Svar/Indlæg:
1767/90
#14 +1 velkommen i klubben :D


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
11-04-2019 18:59:30
Svar/Indlæg:
3661/82

#4

kan du forklarer hvad du mener med der ikke er god kanal adskillelse paa digital?



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2019 19:50:20
Svar/Indlæg:
5872/1286

Ja, jeg skal prøve. 

Et alm digital signal fra optisk eller coax er udviklet til stereo, og de ekstra kanaler til 5.1 / 7.1 er så hakket i stykker og puttet ind imellem, efter samme princip (men ikke samme metode) som da vi havde Dolby Pro Logic i et stereo signal på vores videobåndoptagere. HDMI f.eks er derimod helt adskildte kanaler, så det er langt det bedste signal vi i dag kan bruge. Jeg hardog ikke set et højttalersystem til PC med HDMI indgang.

Modsat analog forbindelse, hvor hver kanal har "sin egen ledning", der er signalet konstant.

 

Men er det så noget man kan høre?? Ja, jeg kan rimelig tydeligt høre forskel på mit Z5400 Logitech 5.1 sæt. Når f.eks en fjende nærmer skråt bagfra, så er lyden fra ham noget smallere (og dermed mere nøjagtig), når jeg bruger analoge stik fremfor optisk digital.

Samme med mit Okyoanlæg i stuen til surround. Der er enddog meget stor forskal på kanaladskillelse om jeg bruger HDMI eller COAX-digitalt signal. HDMI er klasser bedre på samme udstyr sammenlignet med COAX/optisk digital, når man snakker surround. Til musik i stereo, er coax / optisk digital lyd lige så god som HDMI.



Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
11-04-2019 23:27:37
Svar/Indlæg:
3661/82

#17

Det er ikke helt forkert hvad du siger men du udfylder din konklussio godt op med hjemmebrygget ting og  tekniske sammenblandinger

 

 

SPDIF signalet om det er optisk eller coax understoettet korrekt kun PCM i stereo

for 5.1 eller 7.1 bruger der AC3 kodning istedet for PCM. (ligesom paa din dvd)

at sige det er det samme som dolby pro logic er bestem ikke det samme.

Under ac3 er dine kanale stadigvaek isoleret det er dog komprimeret data maeissgt

 

Dolby prologic 1 og 2 bruger phaseskift til at udregner de extra kanaler fra steroe signalt. og er en staerk anderledes teknologi da den er baseret paa det analog signal 

Saa at bruge en term som kanal adskillse probleme fra dolby pro logic til dolby digital er altsaa ganske teknisk forkert da det problem slet ikke er til stede. alle dine kanaler er isoleret under ac3 lyd

 

HDMI understoeter PCM til alle kanaler ja. men igen det har intet med kanal adskillse at goere. blot data komprimering.

 

Ethver "problem" du matte opleve ved spdif til 5.1 vil du ogsaa opleve paa en dvd. Eller for den sags skyld en bluray afspiller der ikke har DTS/LPCM eller raa PCM lyd signal

 

at antyde analog stik er bedre til kanal seperation end digital forbindelse er ogsaa igen 100% hamrende forkert.

Rent signal maessig vil analog i bedste fald vare lige saa seperat som digital signalet.

 

Hvis du kan hore en forskel er det langt mere pga

- AC3  komprimering . dvs et kvalites maessigt tab fra at komprimer data.

- Daarlige DAC i dit dine hoejtaler end i dine analog lydkilde (lydkort)

 

saa kort :

Det du siger bruger forkert terme og forkert forstaeelse af emnet samt ingen af dine test har isoleret  problemet du oplever til rent faktisk at vaere dene aarsag du paapeger

 

Bare at holde det I mente naar du koeber udstyr

 



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2019 01:03:54
Svar/Indlæg:
5872/1286

Ikke desto mindre er min forklaring den jeg i sin tid fik i HiFi klubben, og som jeg kan genskabe hjemme på mine PC-højttalere. Jeg skriver jo også, at det bestemt IKKE er efter samme metode som Pro Logic var.

 

Ethver "problem" du matte opleve ved spdif til 5.1 vil du ogsaa opleve paa en dvd. Eller for den sags skyld en bluray afspiller der ikke har DTS/LPCM eller raa PCM lyd signal

Nu var det ikke hverken DVD eller bluray der var emnet her, men en lydoplevelse i.forb. med gaming. Og jo, der er ret klart tydelig forskel mellem "6-kanal analog" og optisk digitalt lyd på både retnings- og "bredde" af den lyd man hører, når f.eks en fjende kommer mod en skråt bagfra. Med optisk digitallyd fylder fjenden måske 45° i lydbilledet, hvor dette snævres ind til omkring halvdelen ved 5.1 analog lyd. Dette har intet med lydkvaliteten at gøre (tydelig bas/diskant, fylde osv), men er udelukkende et retningsspm.

Igen, i stuen er HDMI optisk digital langt overlegen ved 5.1, men IKKE ved stereo (film og musik). Optisk / coaxdigital er nu engang et stereoudviklet produkt, men måske derfor er det så dårligere end HDMI, da der ikke er videreudviklet så meget på det? 

At jeg så ikke er fagmand og kender de rigtigt udtryk er helt korrekt, men det forhindrer mig jo ikke i at kunne høre denne forskel (som er mest tydelig ved FPS spil, da man jo her skal kunne høre hvor fjenderne befinder sig). Du kan sagtens have ret i, at ac3-komprimeringen er årsag til dette, det ved jeg ikke nok om til at kunne modsige dig, dog vil jeg tro (!!), at du med kvalitetstab i komprimeringen mener lydkvaliteten skulle forringes, og det er jo slet ikke det jeg mener.

 

Hvorom alting er, så benytter jeg nu 5.1 analog tilslutning mellem lydkortet og mint Z5400 højttalersæt, og er tilfreds med dette. Jeg har også mulighed for at benytte et optisk digitalt kabel, hvilket jeg så ikke gør af ovenstående grund, uanset den tekniske forklaring 🙂

 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 12-04-2019 01:27:03.


mopeygoth
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2019 12:43:56
Svar/Indlæg:
150/11

er super glad for mit AE-5 - super lækkert og detaljeret lyudbillede og ekseptionel stereo / surroujnd kanal-definition.

 

har aldrig haft bedre siden x-fi tiderne