Backup af frisk installation

Software d.  12. april. 2019, skrevet af killman
Vist: 1122 gange.

killman
 
Superbruger
Tilføjet:
12-04-2019 12:29:27
Svar/Indlæg:
183/66

Hej

Jeg er ved at sætte Windows op igen og jeg ville høre hvad den bedste måde at lave en komplet backup af hele mit OS er. Bare så jeg ikke skal igennem hele turen igen næste gang. 

Jeg skal muligvis have anskaffet mig et nyt OS drev, så jeg ville helst have en løsning, som også kan flyttes til et nyt drev uden de store problemer.

 

Nogen anbefalinger?

Captain_Murderface
 
Overclocker
Tilføjet:
12-04-2019 13:35:49
Svar/Indlæg:
10/0

Jeg plejer bruge CloneZilla, men der findes sikkert mere fancy alternativer i dag. :D 



svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
12-04-2019 14:23:05
Svar/Indlæg:
2263/307

Hej

Jeg er ved at sætte Windows op igen og jeg ville høre hvad den bedste måde at lave en komplet backup af hele mit OS er. Bare så jeg ikke skal igennem hele turen igen næste gang. 

Jeg skal muligvis have anskaffet mig et nyt OS drev, så jeg ville helst have en løsning, som også kan flyttes til et nyt drev uden de store problemer.

 

Nogen anbefalinger?

Skrev killman d. 12-04-2019 12:29:27

Der har tidligere været en test, og mange gratis programmer, klarer det rigtig godt.



Kadett87
 
Superbruger
Tilføjet:
12-04-2019 14:30:47
Svar/Indlæg:
772/65

Jeg bruger også clonezilla.

Det er gratis og ikke nær så kompliceret som det ser ud til.



killman
 
Superbruger
Tilføjet:
12-04-2019 15:49:27
Svar/Indlæg:
183/66

Cool, virker som en god løsning at kunne boote fra en usb med clonezilla på, når der skal restoreres. 

Lige et spørgsmål om Clonezilla. Formaterer det det drev, som jeg kloner til eller laver det bare et image sammen med mine andre filer, som jeg så kan vælge, når jeg engang skal restorere drevet?   

 

Edit: Endnu et spørgsmål. Kan jeg have både Windows 10 og 

Clonezilla på den samme stick?



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af killman d. 12-04-2019 16:26:52.


yupper
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2019 19:42:17
Svar/Indlæg:
1346/11

Jeg har 2 diske til mit system, og laver backup en gang om måneden, typiskt før Microsoft kommer ud med deres opdateringer, det er nemt og hurtigt at skifte disken uden at skulle bruge tid på at genskabe fra et medie. Jeg bruger en ssd på ca. 500GB i størrelse, dvs. jeg har 2 stk. ideelt ville være at have 3 stk. udover det så har jeg en datadisk og så en backup af den på en usbdisk.



killman
 
Superbruger
Tilføjet:
13-04-2019 17:39:57
Svar/Indlæg:
183/66

Jeg endte med at bruge AOMEI Backupper efter at have kæmpet med Clonezilla i 5 timer. Den blev ved med at lave en error med mismatched MDR og GTP. Jeg tror jeg fik løst det, men så dukkede en ny error op. 

AOMEI virkede bare og det var endda brugervenligt nok til at jeg ikke behøvede at se en tutorial eller læse op på det. Det understøtter dog ikke cloning i den gratis version, men jeg har lidt svært ved at finde ud af hvad forskellen er.

 Ved nogen af jer om jeg med AOMEI backup kan fucke hele mit system os drev op og restore det præcis, som det kørte, med alle programmer osv., da jeg lavede backuppen? Gør udfra at backup og clone er gængse termer, der også gælder andre programmer.