Decoding/afspilningsproblem - What to do?

Software d.  30. april. 2019, skrevet af Senosk
Vist: 1126 gange.

Senosk
 
Overclocker
Tilføjet:
30-04-2019 06:52:23
Svar/Indlæg:
233/38

Hej HWT

I forbindelse med at jeg var på RUST i fredags sammen med nogle venner, der optog jeg en række små videoklip som skal bruges af en af mine venner.
Jeg har selvfølgelig sendt videoerne til min ven, men han kan simpelthen ikke afspille dem uden at farverne bliver forvrænget, som I kan se på billedet herunder. Han har forsøgt at afspille dem i VLC.
 



Det undrer mig virkelig meget, da jeg ingen problemer har med at afspille dem.
Jeg kan fint afspille dem i Windows 10' egen Film og TV-app, Windows Media Player og VLC.
Kan endda afspille klippene uden problemer i Google Drev, hvor de er uploadet til og har endda uploadet nogle videoklip til YouTube, hvor de også kan afspilles uden problemer.

Jeg undrede mig så meget over, at min ven ikke kunne afspille videoklippene, at jeg valgte at sende dem til et par andre venner og de kan, ligesom mig, fint afspille videoklippene.

Jeg forstår det ikke helt, jeg tænker at det er et decoding problem af en art hos ham.

Videoerne er optaget på min telefon, Sony Xperia XZ1, som kan optage i 4K.
Højreklikker jeg på videoklippene for at se info, så står der at de er optaget i 4K.



Som I kan se, så kan jeg fint afspille dem i VLC



Jeg synes det er en anelse irriterende, at han ikke kan afspille dem.
Hvad kan vi mon gøre uden at ændre på opløsningen?



Tråden blev redigeret 5 gange, sidst af Senosk d. 30-04-2019 06:54:39.
McCleod
 
Superbruger
Tilføjet:
30-04-2019 07:19:18
Svar/Indlæg:
2470/41

Hvilken computer har din ven?

 



Senosk
 
Overclocker
Tilføjet:
30-04-2019 07:21:42
Svar/Indlæg:
233/38

Pas.

Han arbejder på et spillested, hvor de redigerer en del billeder og videoer samt laver plakater.

Han siger den skulle være kraftig nok til at kunne trække 4K-videoer.

Det er jo trods alt MP4-filer, så det burde han kunne.

 

Oprindeligt havde jeg lagt dem ud på Google Drev, så han kunne hente dem derfra.

Jeg har her for lidt siden valgt at nedskalere videoerne til HD og smidt dem på en USB, så tager jeg ud på hans arbejde her lidt senere.



komplekskompleksitet
 
Ny Bruger
Tilføjet:
30-04-2019 16:24:20
Svar/Indlæg:
4/1

Kunne det måske tænkes, at din ven bare mangler at installere nogle codecs? Evt. K-Lite Codec Pack. 



Senosk
 
Overclocker
Tilføjet:
30-04-2019 20:14:13
Svar/Indlæg:
233/38

Jeg var forbi min vens kontor i ved middagstid, hvor jeg havde en USB-pind med, som indeholder to mapper - en med videoklippene i HD og en med videoklippene i 4K.

Inden vi overførte videoklippene, så afspillede min ven de videoklip, som han havde hentet ned fra mit Google Drev.
I VLC hakkede det og farverne blev forvrænget.
I både Windows 10 Film og TV-app var der bare sort skærm og Windows Media Player nægtede at afspille dem. After Effects nægtede at åbne filerne, men så forsøgte vi med Premiere Pro. Der ville den kun afspille lyden.

Vi overførte så filerne fra USB'en og der åbnede vi så en af 4K-filerne i Premiere Pro, der ville den gerne afspille den. Det er mega mystisk, men vi tænker lidt at det er hans computer som ikke er stærk nok til 4K-opløsning.

 



Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
01-05-2019 14:44:15
Svar/Indlæg:
3661/82

undersoeg hvilket format filmen er i

 



Senosk
 
Overclocker
Tilføjet:
01-05-2019 20:21:34
Svar/Indlæg:
233/38

De er i mp4, hvilket alle computere burde kunne afspille.

Hvis du gad læse seneste kommentar, så er problemet løst. :)



yupper
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2019 21:18:36
Svar/Indlæg:
1346/11

det kan tit være et problem at afspille direkte fra en usb-stick, mange gange er den for langsom, deraf manglende eller forvrænget billede og lyd.