Ny bærbar - optimering af RAM forbrug?

Ram d.  04. maj. 2019, skrevet af M.Beier
Vist: 1047 gange.

M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
04-05-2019 16:31:01
Svar/Indlæg:
2084/124

Jeg står i den situation, at min aldrende Lenovo ThinkPad X220 står overfor en udskiftning, og pladask, bliver jeg tilbudt en X280 - altså en noget nyere sag.

Det vil betyde dobbelt op på CPU kerner, og nok også mere på single-trådet ydelsen fra i5-2520 til i5-8250u, og så vil NVMe være super rart løft over SATA SSD, da jeg skal behandle billeder i ny og næ...

IPS i FullHD er også en anden ting som bliver rart!

Problemet er blot at Lenovo har valgt at lodde RAM, og den er 'født' med 8GB - jeg har pt. 16GB i min X220. Er der nogle gode måder at optimere sit RAM forbrug, ud over at skille sig af med Chrome? Jeg havde lidt regnet med 32 eller 64GB i kommende maskine... Hvis blot det ikke var loddet 😕

jmose
 
Moderator
Tilføjet:
04-05-2019 20:38:00
Svar/Indlæg:
3863/538

For år tilbage var der lange diskussioner omkring ram kontra disk cache ydelsen. Det var vist dengang ram kostede en halv månedsløn. 

Det var også dengang at Windows Vista kunne bruge et USB drev som arbejdshukommelse. 

 

Jeg aner ikke om det gjorde nogen forskel, men det koster jo gratis at google det. (der findes helt sikkert en million hits på pagefile) 

Derudover kan skal du nok være selektiv. Kig på antallet af opstartsprogrammer, kig efter browsere med lavt memory footprint. 

Ellers kan jeg ikke rigtig komme i tanke om noget, da jeg selv sidder på en Lenovo m/ Linux Mint på. Med 3 faner åbne i Chromium bruger den 1,2 Gb ram :) 

 



ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-05-2019 23:43:20
Svar/Indlæg:
3799/43

Hvad skal du bruge så mange Ram til? 

Der findes 16Gb modeller, men hvis at du ikke kan få den til en god pris, så bør du nok kigge efter en anden model eller producent. 

 

Trist at Lenovo benytter sig af Apple metoder. 



M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
05-05-2019 00:33:45
Svar/Indlæg:
2084/124

Hvad skal du bruge så mange Ram til? 

Der findes 16Gb modeller, men hvis at du ikke kan få den til en god pris, så bør du nok kigge efter en anden model eller producent. 

 

Trist at Lenovo benytter sig af Apple metoder. 

Skrev ICE-Cool d. 04-05-2019 23:43:20

Jeg kan få herligheden til under 6.000 kr, desværre tilbyder de ikke mange valg 😕



Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
05-05-2019 21:02:41
Svar/Indlæg:
3661/82
  • lad vare at pille ved din page fil
  •  lad vare at bruge ram cleaners
  •  undgaa at have unoedvendigt programmer koerende


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2019 14:49:10
Svar/Indlæg:
4112/52

JEg har en klap med 16GB, og der har jeg sjældent mere end 6GB igang, og det er når jeg har gang i Civ. 6 via Win10, hvor jeg så rammer 8-9GB.

Så tænker ikke at du skal være så nervøs for "kun" at have 8GB RAM.

Og når du nu har en nVme disk, så smid lidt cache på den, så skulle det nok gå fornuftigt. Skift evt. væk fra dåsen og over til linux, så plejer RAM forbruget at blive reduceret gevaldigt, men gaming skal man ind over dåsen med, for at få en ordentlig udnyttelse af grafikkortet til eye candy.



Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
06-05-2019 15:20:39
Svar/Indlæg:
3661/82

#5

nu ved jeg ikke hvor du har maalt dit hukkomelse forbrug.

men hvis det er taskmanger i windows saa viser der kun process  Private hukkomelse forbug dvs ikke hele det hukkomelse overfladen og bestem  magende af Ram der skal til for ikke at have nedgang i performance

 

RAM/hukkomelse er ikke noget der blot er i en binaert  brug/ikke i brug opsaetning



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2019 15:50:42
Svar/Indlæg:
5872/1286

Medmindre du vil spille store tunge spil og/eller roder med store billeder i f.eks RAW-format, så bør du bestemt ikke blive bremset af 8 Gbyte ram, specielt ikke når din pagefile vil komme til at ligge på et NVMe drev af (forhåbentligt) god kvalitet. Som SvenBent er inde på, så er det "ramforbrug" du ser i taskmanager ikke det aktuelle FORBRUG, men det aktuelle ALLOKEREDE ram, hvilket jo vil ændre sig, når der er mindre ram til rådighed. 

Det største problem er nok, om der er et dedikeret grafikkort i den laptop, eller om rammen til grafik skal tages af de 8 Gbyte??



M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
06-05-2019 20:40:25
Svar/Indlæg:
2084/124

Medmindre du vil spille store tunge spil og/eller roder med store billeder i f.eks RAW-format, så bør du bestemt ikke blive bremset af 8 Gbyte ram, specielt ikke når din pagefile vil komme til at ligge på et NVMe drev af (forhåbentligt) god kvalitet. Som SvenBent er inde på, så er det "ramforbrug" du ser i taskmanager ikke det aktuelle FORBRUG, men det aktuelle ALLOKEREDE ram, hvilket jo vil ændre sig, når der er mindre ram til rådighed. 

Det største problem er nok, om der er et dedikeret grafikkort i den laptop, eller om rammen til grafik skal tages af de 8 Gbyte??

Skrev Burgurne d. 06-05-2019 15:50:42

Rodder med store billeder i raw i utide. 36Mp, men det bliver større indenfor computerens forventede levetid. Når at det er sagt, bliver behandling primært lavet fra stationær. 

 

Det er integreret (cpu) gfx



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af M.Beier d. 06-05-2019 20:41:42.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2019 20:58:41
Svar/Indlæg:
5872/1286

Hmmm, ja så kan jeg faktisk godt forstå dit ram-issue. Den findes ikke i en 16Gbyte udgave??