Jeg spekulere på om i har erfaring med om det er bedst at have pumpen på fremløb eller retur løbet fra cpu til væske beholderen?
Tænker hvilket setup tænker i er bedst og hvad er jeres erfaringer?
Alle erfaringer og meninger er velkommen 🙂
Jeg har en dual 5.25 cd rom bay tank/beholder med flowmeter, tempmåler til -20°, en separat pumpe og 2 cpu køleblokke. 8mm ID/10mm UD slange samt 2 Y fordeler stykker og diverse fittings så alt kan samles.
På toppen af tanken har jeg monteres et DFS. Køle element som har en køle blok ca 3.8cm ned i kølevæsken, det kan køle ned til max -30° og væsken kan tåle -21° før den fryser til is. Det er indstillet til mellem -5° til -10° men da jeg ikke er helt sikker på om pumpen vil have bedst effekt på frem eller retur løbet så kunne det være rigtig fedt hvis der er nogle venlige sjæle der vil dele deres erfaringer og meninger om dette🙂
Spørg endelig hvis i vil vide mere om mit setup.
Det skal køle 2 Xeon X5675 3.06Ghz LGA 1366 som er overcloket til 4.5Ghz.
Pumpe Specifications:
Compatible with all standard water cooling system setting.
Multi-port, up to 4 different ways to connect heat pipes.
Efficient MCU controlled 3-phase brushless DC circuit.
Using universal G1/4 thread tube connector.
Super energy saving design, the max current is only 0.5A.
Supports speed testing function. Speed-test wire connects to 3pin terminal on the board.
Item Name: Water Circulation Pump
Max Flow: 450L/h
Max Lift: 3m
Max Current: 0.5A
Voltage: DC 12V
Power Port: Small 4-pin
Speed Test Connector: PMW
Tube Connector: G1/4 Thread
Water Inlet: G1/4 Thread
Work Noise: 25dB
Service Life: 50,000h
Bearing: Full Ceramic
Circuit: MCU Controlled 3-Phase DC Brushless Circuit
Size: 5.6cm x 5.9cm x 3.4cm/2.2" x 2.3" x 1.34"
Køle elementet og en fan kører på en separat vandtæt PSU som levere 12V-10A-12watt men tempmåleren kan tilsluttes til både et 4 pins cd rom stik af den type som bruges til de ældre IDE drev som power tilslutning eller til den separate PSU.
Det hele fylder 3x5.25 og i det øverste front dække er der lavet hul til et dobbelt digitalt cpu temperatur måler, sensorerne er monteret på begge cpu'er
Min PSU i kabinettet er en 1250watt fra Cheiftec.
Pumpen skal trække vand fra reservoiret og sende det til køleklodserne. Derefter sendes det til radiatorerne og tilbage til reservoiret.
Ok men uanset om pumpen sidder på fremløb eller returløb så trækker pumpen væske til køleklodserne.
Er der en speciel grund til at pumpen bør sidde mellem reservoir og køleklodserne?
Tænker om effekten er den samme hvis den sidder efter køleklodserne og trækker det igennem kølehovederne og op i radiatoren, således at pumpen sidder midt i hele systemet.
Jeg har ikke bygget vand køling før men jeg er blikkenslager og har bygget vand, varme, køling, ventilation og gulvvarme i mere end 33år. Jeg tænkte nemlig på den måde man styrer gulvvarme på. Det er retur styret så jeg tænkte om det måske virkede bedre hvis der altid var fuld knald på fremløb så der altid kommer det koldeste væske afsted. Pumpen burde have samme effekt om den sidder før eller efter cpu'erne eller er det ikke rigtigt?
Tak for hjælpen👍
så længe pumpen sidder lige efter reservoir, så er det lige gyldigt hvordan du forbinder resten
Nogen der kan fortælle om hvilke temperatur deres væske har i reservoir og gennem systemet. Når det rammer køleklodserne og hvor koldt det kan blive i radiatoren?
Mit reservoir kan blive ned til -21° så er det nødvendigt med en radiator også?
Tanken indeholder 600ml, slanger, køleblokkene og pumpen nok ca 100ml til sammen.
Rigtig vandkøling er vel uden blæsere tænker jeg ellers er det jo luftvandkøling 😉
så længe pumpen sidder lige efter reservoir, så er det lige gyldigt hvordan du forbinder resten
Skrev don mygger d. 13-05-2019 09:30:57
Ok 👍 Tak
#4 hvis du har plads til en stor stue radiator, så kan du køre uden blæsere på
du skal overveje en støre pumpe, bruger pt en 3400l/t akvarie pumpe til min chiller og 13l res med omkring 6 l kølervæske den kan have problem ved 2 blokke hvis der er det mindste snavs i blokkende ved omkring -25c. når du skriver et DFS køle element. mener du så et Peltier element. og hver opmærksom på at når du kommer under dugpunktet skal det isoleres ellers kommer der vand over det hele
Tænkte også om den pumpe er stor nok. Jeg må have en større pumpe 👍
DFS/Danish Freeze System er et køleskabs/box element der elektrisk og luft køler i bil kølebokse og små køleskabe. Det kan fås i 2 modeller som det jeg bruger og med en freon kompressor i mini udgave. Præcis som i en ægte fryser 🙂 det er ikke lavet til det her, det er min egen ide at prøve det på denne måde. Jeg har skåret et hul på 4.2x4.2cm i toppen af mit reservoir og sænket køle elementet ned i væsken så det fungere som en fryser der køler væsken ned .det er selvfølgelig tætnet med pakning og der dannes ikke dug på reservoiret ved -10° men måske når der kommer mere varme i kabinettet kan der måske nok dannes dug. Jeg har en plast kar med isolering i som reservoiret kan stå i hvis der dannes dug. Det skal lige testes godt med lidt spil så jeg kan se om der kommer meget varme og der dannes dug.
Hvor stor diameter slange/rør bruger du på dig system og har du måske et link til en god pumpe?
Tænkte om det kunne være godt med 2 pumper, en efterreservoir og en lige efter radiatoren.
Det gode er at reservoiret står i 5.25 pladserne i fronten og at 20cm blæseren lige under sørger for at det varme luft i kabinettet bliver blæst op til 2 top blæsere og en blæser bagpå som alle 3 suger varm luft ud. Jeg tænkte på at ligge en radiator i toppen og spænde 2x120mm blæsere på den. Der bliver ikke ret varmt i kabinettet da luft cirkulationen er perfekt så jeg håber på at der ikke skabes dug.
Enten læser jeg noget forkert ellers også må du uddybe det for mig :)
1.
Du skriver at du vil køle vandet med en kompressor fra et minikøleskab, hvilket effekt har denne kompressor?
-Den skal jo gerne kunne aftage en del mere effekt end systemet tilfører, ellers vil vandet jo bare blive varmere og varmere.
2.
Du skriver du overvejer en radiator i loopet? Denne vil jo blot opvarme vandet fra de -5 til -10C til rumtemperatur.
3.
Kondens, ja det vil du få masser af hvis du ikke isolere hele systemet med de temperature du ønsker.
Ved en rumtemperatur på 21C og en luftfugtighed på 65% vil der dannes dug på alle overflader som er 14C eller under.
Hej kompressoren kan køle et 2 delt kammer ned til -31° konstant med optil 4 liter væske. Det vil sige at selv om retur væsken er på 40° så køles væsken ned til -31° på kort tid og det koldeste væske er i bund kammeret og bliver suget først videre af pumpen. Effekten af køle elementet står desværre ikke på det. Jeg har selv bygget og sammensat det fra dele jeg har købt ind.
Det fungere på den måde at køle elementet som er aluminium er sænket 5cm ned i væsken og samtidig er der blæser på så elementet hele tiden ekstra køles med luft. Selve fryse elementet tilføjer kulde til aluminiums blokken som i en fryser som vi alle kender fra vores køkken. På ret kort tid er væsken nede på -31° en del hurtigere end system pumpen trækker det rundt. Væsken er altid kølet ned til max -grader selvom cirkulationen kører på fuld knald.
Der er ikke noget kondens da alle slanger er isoleret med karpe og isolering. Det fungere upåklageligt og perfekt. Der er heller ikke noget støj.
Jeg har selv gennemtænkt hele systemet og bygget det. Overvejer at masse producerer det.
Det vil dog koste lidt mere end de færdigbygget standard systemer som sælges med effekten er også mange gange bedre og stabilt. Væsken kender i fra kølesystemer i VW biler. Det er nok det bedste på marked til den slags.
Sorry det sene svar. Har haft en del at se til.
DFS/DanishFreezeSystem. Kalder jeg det.
Det er noget, som allerede har været lavet tidligere og som gik i sig selv igen.
Produktet var vapochill og blev produceret af danske asetek.
Det er også andre producenter, som har lavet den slags kompressorkøling med isolerede slanger.
Ok. Det må jeg søge lidt på 👍