Køb og salg..

Diverse d.  21. maj. 2019, skrevet af loopdk
Vist: 2217 gange.

loopdk
 
Superbruger
Tilføjet:
21-05-2019 18:43:01
Svar/Indlæg:
1351/206

Er folk begyndt at sælge deres grej et andet sted ?

 

 

Køb og salg er jo helt dødt

damp
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2019 19:00:59
Svar/Indlæg:
1040/106

Yes især de sidste par måneder, er der ikke sket ret meget.

Og når det går lidt hurtigere med salg og køb, på andre sites, ja så fravælger man jo hwt.. desværre.

Det gælder faktisk også andre emner end køb/salg btw.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af damp barn d. 21-05-2019 19:02:00.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
21-05-2019 19:57:15
Svar/Indlæg:
15982/637

Må nok erkende at en del salg fra min side er røget på dba.dk, da ofte så rykker tingene hurtigere der end på hwt el. hol. Jeg er personligt blevet lidt træt af budrunder og auktioner, jeg vil hellere vide hvad prisen er, eller om man kan blive enige om en pris og så handle nu og her i stedet for venten og lidt "katten om den varme grød".
Dertil så oplever jeg desværre også mange såvel almindelige oplæg i forum men også i køb/salg sektionen, hvor en tråd bliver oprettet, men trådopretter vender aldrig tilbage til den, og spørgsmål bliver derved aldrig besvaret eller andet kan ikke besvares uden trådopretters deltagelse. Det kræver ikke mange ture i forum for at finde nye tråde, der blot efterlades af opretter uden man kommer nogen vegne.



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Gripen90 d. 21-05-2019 23:46:27.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2019 21:03:23
Svar/Indlæg:
5874/1287

Enig med #2 (desværre)



jmose
 
Moderator
Tilføjet:
21-05-2019 21:16:34
Svar/Indlæg:
3863/538

Jeg er også enig med #2. 

 

Overordnet set så er der 3 ting som "spolerer" det: 

  1. Ingen tilbagemelding fra sælger, som i øvrigt ofte sælger flere steder. 
  2. for meget kværuleren om prisen på grisen
  3. købere der springer fra

 

Just my 2 cent



loopdk
 
Superbruger
Tilføjet:
21-05-2019 22:31:42
Svar/Indlæg:
1351/206

Trist.

 

Førhen var der altid en god handel her.

 

 



cellkill
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2019 08:29:11
Svar/Indlæg:
246/26

Tror også en del er hoppet over på platformen facebook.



Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2019 08:51:54
Svar/Indlæg:
833/98

for mit vedkommende er det klart at jeg HADER de satans budrunder herinde. Og skriver tit hvis vi ikke har en pris der kan handles med idag, så er jeg ikke interesseret. SOm andre også siger dette er ikke en auktions side, kom nu med prisen på grisen og lad os handle.

Det samme er der lidt af på facebook, men ikke så galt som herinde, hvor alt nærmest bliver sat op i budrunde, selv ting til 50kr 



wood
 
Overclocker
Tilføjet:
22-05-2019 09:26:31
Svar/Indlæg:
165/27

Enig med #2



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
22-05-2019 11:47:36
Svar/Indlæg:
6368/477

Det er lidt svært med de budrunder. Da alle kan se bud vil der næsten altid være nogen der vil byde lidt højere. Som sælger vil man jo have mest for sine ting.

Normalt kan jeg heller ikke lide budrunder. Jeg plejer at sætte et HBO og så snart der er en der byder det så sælger jeg. Jeg har før haft folk der har været træt af dette, og jeg har fået nogle ret ubehagelige beskeder fordi en person ville byde 50kr. over men jeg solgte i mellemtiden hvor personen ikke har haft mulighed for at reagerer.

Så en kombination af at man som sælger gerne vil have mest muligt, og at man gerne vil give alle en chance, så ender det ofte med budrunder. Dette er helt anderledes på DBA hvor man sætter en pris (medmindre man er lidt nederen og sætter 1kr på) og så kan man evt. forsøge at handle prisen lidt ned derfra.

Det er svært, men det er samtidig også noget som vi ikke rigtig kan styre. Hvis en sælger vil se hvad bud han kan få i løbet af nogle dage, er der jo ingen der kan stoppe ham. Hvis vi går ind og styre det bliver der hurtigt kaos.

Jeg ved også at når HWT sælger ud af vores ældre test systemer eller andet hardware vi ikke kan bruge så bliver der også sat en pris, og den der kommer først løber med handlen. Dette er ofte rigtig gode handler, og generelt ser det ud til at folk respekterer det hvis man ikke når at får budt, men det er nok også fordi reglen er sat med det samme, givet at dette står i #0. Folk regner bare med at hvis der ikke står at der handles med det samme så er det budrunde.

Forum er desuden også ved at være ret død desværre. Jeg har forsøgt så meget jeg kunne givet den situation jeg selv står i, i mit eget liv, at hjælpe folk der spørger, således at de måske vil komme igen næste gang.

Det har desværre ikke givet det store. Kigger man på hol er der mange der har problemer jeg nok nemt kunne svare på, men jeg bruger det ikke rigtigt, og synes ikke at den lille tid jeg har i øjeblikket skal bruges på andre sider.



KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
22-05-2019 14:13:36
Svar/Indlæg:
4295/306

Fast pris på DBA er også et eventyr. Hver gang man sætter noget på DBA får man bud i øst og vest på halvdelen af prisen. DBA priser er IMO et "højeste" pris man håber kan gå igennem, men man ved at der skal skrives frem og tilbage og ender på noget lavere.

 

Jeg kan faktisk rigtig godt lide HWT/HOL metoden hvor man skriver et HBO som er en minimumspris man vil sælge for, og så må folk byde ind i et åbent forum hvor alle kan se det, og når det så er ved at være slut med bud er den rette pris fundet. IMO fungerer det rigtig fint.

 

At der mangler aktivitet på køb/salg er nok generelt set også manglende aktivitet på Forum. Vi gør hvad vi kan med fede tests og skriver/hjælper når der er forum posts, men hvis der er gode idéer til at tiltrække flere brugere er alle dyr rådne! 🙂



Tahiti
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2019 19:50:15
Svar/Indlæg:
2676/147

Jeg er personligt stoppet med at bruge hwt. Synes der sker for lidt - og køb/salg af hw har ikke længere min intr.
Det virker til at der er flere der stoppet med at handle, om ikke andet, så herinde, for kan se at der er mange af de gamle man ikke ser længere, men kun nye brugere.

Det er en skam, men det virker til at facebook osv. har taget lidt over med hurtigere handler.



scummy
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2019 07:41:26
Svar/Indlæg:
267/20

Stort set enig hele vejen. 

Jeg synes også, der en stigende kedelig tendens, til at op til flere byder.For derefter, at springe fra.

Specielt hvis man/jeg ikke svarer inden for et par minutter. 

Nogle af os går desværre på arbejde. 

Og ikke alle (mig) kan svare omgående. 

Så jeg gider personligt ikke besværet for,  at sælge lidt overskydende HW. 

Sælger det hellere billigt, til en kammi,kollega eller familiemedlem  der mangler 



LarsDa
 
Overclocker
Tilføjet:
24-05-2019 09:47:53
Svar/Indlæg:
29/0

Hvorfor nytænker man så ikke eller tilpasser sig markedet. 



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
24-05-2019 11:38:44
Svar/Indlæg:
6368/477

Hvorfor nytænker man så ikke eller tilpasser sig markedet. 

Skrev LarsDa d. 24-05-2019 09:47:53

Vi lavede jo auktionssystemet som Kilo brugte rigtig mange timer på, for blot ikke at blive brugt overhovedet faktisk, og er derfor deaktiveret igen.

Hvis du har andre ideer så kom endelig med dem, for vi har ingen.



IStealUnderwear
 
Overclocker
Tilføjet:
24-05-2019 11:40:36
Svar/Indlæg:
105/1

Hvad jeg generelt er kommet frem til er at det er blevet mere og mere kedeligt at sælge ting, om så det er forbandet budrunder eller DBA/Facebook bud i øst og vest. Så prøver alle at krejle sig til en anden pris end hvad folk ønsker, selvom man giver en pris og skriver det er den pris. Det er lige som om købs/salgkulturen har ændret sig de sidste 10 år. Eller så er det min egen nostalgiske indtiling. Og jeg synes dette især er slemt med Hardware/PC/Mobil osv. .. 

Det er en kedelig tendens.



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
24-05-2019 11:46:18
Svar/Indlæg:
6368/477

Hvad jeg generelt er kommet frem til er at det er blevet mere og mere kedeligt at sælge ting, om så det er forbandet budrunder eller DBA/Facebook bud i øst og vest. Så prøver alle at krejle sig til en anden pris end hvad folk ønsker, selvom man giver en pris og skriver det er den pris. Det er lige som om købs/salgkulturen har ændret sig de sidste 10 år. Eller så er det min egen nostalgiske indtiling. Og jeg synes dette især er slemt med Hardware/PC/Mobil osv. .. 

Det er en kedelig tendens.

Skrev IStealUnderwear d. 24-05-2019 11:40:36

Det tror jeg har mere at gøre med at nogle folk mener at det de har er dens egen vægt i guld værd. Flere er stoppet med at kommenterer prisen da vi har strammet op på dette, men det betyder så bare at ham der vil sælge ingen bud eller svar får overhovedet, og det er muligt at den person sidder som et stort spørgsmålstegn overfor dette, og ender med at sælge et andet sted hvor han bliver budt under.

 

Jeg er selv nordjyde, hvilket betyder at jeg skal have noget rabat, og det er ikke en gang en joke. Hvis personen ikke vil sælge bare en smule under så står jeg af, det er også derfor at jeg sætter mine egne ting lidt højere, så kan jeg altid gå ned, det er sådan kulturen er her oppe, og det ser ud til at denne kultur er på vej til øerne også hvis man kigger på alle de bud der kommer under HBO eller den faste pris.



IStealUnderwear
 
Overclocker
Tilføjet:
24-05-2019 12:58:05
Svar/Indlæg:
105/1

Jeg har bare den filosofi, at hvis man har varen, og ved hvad du vil have så sætter man den til det. - Og hvis folk selvfølgelig vil byde skal de være velkommen, men det er bare træls når man prøver at sælge en vare og en byder 40-50% under det man sætter den til, så er det eneste det forårsager er frustrerende for sælger og man ikke gider at sælge og ikke får sin gris solgt. 

Det er fair man vil spare lidt, men man må også være fair. Hvis jeg har en vare der generelt bliver solgt for 1000kr og sætter den til 1000, og folk så byder 500kr, så ender sælgeren med ikke at gide at sælge til nogen. 

 



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
24-05-2019 13:04:31
Svar/Indlæg:
6368/477

Det er ganske korrekt. I det tilfælde du kommer med ville jeg nok smide en bud på 800, og måske ende med at give 900.

Jeg har dog ikke set dette ske ret tit. Det er mest hvis man ser en sælge et grafikkort til 1600 som koster 1800 fra nyt, så kan jeg godt forstå at folk byder langt under, især hvis det er over 2 år gammelt.



IStealUnderwear
 
Overclocker
Tilføjet:
24-05-2019 13:14:56
Svar/Indlæg:
105/1

Den er jeg fint med på og der kan jeg sagtens takke nej. 

Men jeg føler dette er sket for mig flere gange, selvom jeg føler jeg har undersøgt markedet, dette er især noget jeg oplever på FB og Dba, selvom andre har lignende produkter til meget mere. 

Forsøgte fx at sælge en Oneplus 5T for nogen tid siden ca. 8 måneder siden, (før 6T kom ud), denne havde jeg sat til 2000 ca. mindes jeg. Andre telefoner lå til 2500 eller mere, og jeg havde stadig folk der smed bud på 1000 kr mange steder, der endte jeg altså med komme lidt op i det røde felt. 

Og det også bare et eksempel, men bare det jeg har de stærkeste minde om. 

Men så er der selvfølgelig hele kulturen med at byde og så hoppe fra, som er en hel hel hel anden snak, som også kan pisse mig af, især efter man har aftalt diverse ting og har sagt den er solgt. 



Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2019 14:25:15
Svar/Indlæg:
833/98

Jeg er nordjyde og jeg elsker en god handel. Men når folk ikke smider en pris, en HBO eller andet, men bare skriver byd, er jeg tit pisse provokerende og lowballer helt vanvittigt fordi jeg syntes det er så useriøst man ikke skriver en pris, også kan man ikke blive fornærmet over lave bud. Og ikke mindst sætter folk det til nærmest ny elelr nogle gange over nypris, så ryger der altså også et lavt bud og eller kommentar med på vejen. Sæt sig ind i markedet, kom med en pris så alle bliver glade og drop de skide budrunder 



KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
24-05-2019 16:47:40
Svar/Indlæg:
4295/306

Netop med IT er det en kæmpe jungle for langt de fleste mennesker, og det at sætte en pris er ikke bare lige.

 

Mange mennesker har vildt svært ved at forstå at den PC de købte for 40K for 5 år siden ikke er mindst 30K værd stadig og at den faktisk er stort set usælgeligt for andet end et par tusind. Derfor vil der altid være diskussioner og forhandling og det der med at "man må sætte sin pris" giver ikke meget mening, for ofte er man jo nødt til i venlige termer at forklare at den altså ikke er det værd, og måske prøve at komme frem til en mere realistisk pris.

 

Det samme gælder i øvrigt den anden vej rundt, hvor en stakkel kommer til at sætte en computer til salg for et latterligt lavt beløb, og så skal han da have chancen for at der bliver budt op indtil prisen rammer det rigtige niveau.

 

Jeg er selv stor tilhænger af forum-salg hvor folk kan se hvad der bliver budt, og man kan lade den løbe en rum tid til den rette pris er fundet.

 

Problemet på HWT er at vi generelt har dalende brugere. Jeg tror den yngre generation søger andre steder hen for hardware info. YouTube eller andre mere let-fordøjelige kanaler. Vi er lidt de samme gamle hoveder der sidder og skriver med hinanden, og det giver også udslag i køb/salg.

 

Spørgsmålet må være: Hvordan får vi flere læsere på siden? Det vil automatisk give stort aktivitetsniveau i køb/salg også. Så alle der har gode idéer til tests, artikler eller andet der kan tiltrække folk må meget gerne give indspark.

 

 

F.eks. tager vi et par stykker til Computex på søndag, så der vil komme et hav af spændende nyheder, og artikler med boothbabes (!). Måske det er bryster der skal tiltrække... 😀



gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2019 17:16:39
Svar/Indlæg:
5504/640

Har været heldig med en ssd der blev solgt super hurtigt på dba (970 evo 500gb) og en samsung 1080 144hz va skærm herinde.

 

Stort set alle på dab forvnetr laver pris en det man har sat en vare til også selv om den er iorden, altså prisen.



LarsDa
 
Overclocker
Tilføjet:
24-05-2019 20:52:03
Svar/Indlæg:
29/0

Det handler vel om at lave kontent brugerne gider læse og dermed besøge sitet?

Generelt set, er forums globalt i nedadgående retning, og derfor man man nytænke for at holde fast. Om det betyder vedholde et snævert segment, eller sprede vingerne ud, er så et spørgsmål sitet må tage op. 

 



Calimero
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2019 08:49:02
Svar/Indlæg:
621/31

Jeg må sige jeg er ked af at den generelle aktivitet er dalene. Nu har jeg været med i ca 20 år, så det er nok også fordi en del af det gode gamle ikke er med længere. Om det skyldes alder, ændret livstil, familie ved jeg ikke. Jeg husker blot de gode gamle oc.dk dage og kæmpe computertræf hvor der blev kodet demoer, musik og kopieret i stor stil

/content/gfx/smilies/smile1.gif

Jeg plejer at sælge og købe brugt hw her, da jeg stoler en del mere på brugerne herinde, end på en tilfældig dba bruger. Jeg er også med på at det ikke altid er kønt at se på en salgstråd herinde...



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Calimero d. 25-05-2019 08:49:38.


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
25-05-2019 12:09:53
Svar/Indlæg:
2084/124

Og jeg går så imod strømmen, jeg er fan af køb salg på hwt. 

Desværre er mit hw flow reduceret til uigenkendelighed efter at jeg gik fra mig, til familie... Knægten har bare at skynde sig med at blive gamer..! 

Jeg har oplevet indbrud i privaten efter en netbook røg på dba.. Så har jeg det bedre med hwt, hvor at jeg generelt holder mig fra at handle med helt grønne brugere - såvel som dem der har klokket i den mange gange. 



Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2019 13:56:17
Svar/Indlæg:
1906/25

Folk handler nok heller ikke så meget brugt HW længere. 

I gamle dage, før alting kom på bundkortet, var der jo en masse dimser du kunne skifte. I dag køber du en gamer-maskine og så er man kørende. Man kan så opgradere grafikkortet eller smide en HD/SSD mere i, men det er så det.

 

 



LarsDa
 
Overclocker
Tilføjet:
25-05-2019 18:14:37
Svar/Indlæg:
29/0

Det er også lidt skræmmende, hvis det er køb/salg der skal holde HwT igang?



jmose
 
Moderator
Tilføjet:
26-05-2019 11:10:06
Svar/Indlæg:
3863/538

#27: 

Det er det nu ikke. Men K/S har altid "fyldt" meget her på hwt.dk 

 

Det er historisk set jo en del af forum, som der virkelig har været aktivitet på. Faktisk så meget at vi lavede et auktionsmodul til brugerne. Men det faldt så lidt til jorden. 

 

Nu til dags bruger jeg kun bærbare. Men tænker jeg har brugt de første 30.000 i de 16 år jeg har været bruger her på siden.  



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af jmose d. 26-05-2019 11:10:33.


LarsDa
 
Overclocker
Tilføjet:
26-05-2019 19:12:25
Svar/Indlæg:
29/0

Forums er dalende globalt, så det er måske en forkert hest at forsøge at hive hjem i stalden. 

 

Just my two cent



Boomboy
 
Overclocker
Tilføjet:
27-05-2019 23:45:12
Svar/Indlæg:
351/36

Min opfattelse er at sidst siden var nede, forsvandt der en helt del traffik.

Jeg har også PT det hardware jeg skal bruge, og ikke noget til salg.

Men jeg synes markedet er milevidt bedre end eks. hol.

Jeg har også altid set HWT som et forum med lidt mere seriøsitet.

 



CDCRenegade
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
28-05-2019 15:37:31
Svar/Indlæg:
1919/73

Problemet er at man får mere for sit grej på DBA og det går hurtigere med at sælge det der.

Jeg havde mit Asus 980 TI oc til salg her her men der skete intet - så smed jeg det på DBA for 2K og det var væk dagen efter.

Det sammen med min gamle monitor ASUS PB278Q - den blev hentet samme aften som annoncen var i.

Folk der køber og sælger her er lidt mere garvet og presse prisen mere end de gør på DBA - det er helt ok men hvis man gerne vil have max og det skal helst gå hurtigt så er DBA bedre. (Jeg ved godt at der kommer en del grove underbud på DBA - men dem siger jeg bare glem det til og fortæller dem hvad min mindstepris er; take or leave it)

Jeg tror også det er et spørgsmål om at sætte den rette pris - det kan godt være at jeg betalte 5000 for min monitor for 4 år siden - men der er kommet nye modeller og min kan nu fås fra nyt til ca. 3000 - så hjælper det ikke at kræve 3000,- - Jeg plejer at vælge en fornuftig pris plus 200,- så bliver køber glad hvis han kan få et lille afslag og jeg får dem pris jeg i bund og grund ønsker (jeg fik 2000 for min ASUS PB278Q)

Det er også vigtigt at man kan levere med den originale kasse plus software selv om ens produkter er 3-4 år gamle

Men skal man sælge stumper så er der flere købere her da de ved hvad de går efter - køberne på DBA vil helst have monitors/grafikkort/routere etc eller hele systemer de bare skal tænde for.

Skal jeg sælge ram eller CPU så er det her - resten er på DBA



Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af CDCRenegade d. 28-05-2019 15:51:57.


gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2019 10:27:38
Svar/Indlæg:
5504/640

Har et lettere defekt bundkort sat til salg for 1-2 timer siden, det er nu så godt som solgt, det tror jeg ikke jeg ville kunne have gjort herinde.



Toronto
 
Superbruger
Tilføjet:
31-05-2019 18:09:03
Svar/Indlæg:
382/3

Meget enig med #25 jeg har også handlet ret meget både køb og salg de sidste år,

(min søn er gamer og villig aftager) men kan da godt se udbuddet er ret lavt pt.

Jeg har kun haft gode oplevelser herinde - selv med nordjyden 😉