Scrubbing og sikkerhed QNAP TS-453 Pro-8G

Netværks  d.  01. juni. 2019, skrevet af Aliaz
Vist: 860 gange.

Aliaz
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-06-2019 12:43:04
Svar/Indlæg:
1015/333

Jeg har nogle spørgsmål. Måske I kan svare på 1 eller flere.

Jeg kan se at min QNAP NAS selv kører scrubbing - og det sløver imens det kører. Jeg tænker at slå det fra. Hvor vigtigt er det at køre og hvor ofte bør man? Er det egentligt noget ala det gamle diskfragmentering?

Spørgsmål til RAID5 og sikkerhed. Hvad er jeres erfaring med sikkerhed, hvis 1 ud af 3 hdd bryder ned?

Ifølge dette link så er sikkerheden med RAID 5 temmelig ringe - hvad mener I? https://www.computerworld.dk/a...

freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
01-06-2019 13:16:39
Svar/Indlæg:
6367/477

Jeg har selv en TS451 med 4 diske der kører RAID 5. RAID scrubbing er noget de begyndte at køre automatisk efter en opdatering der kom for snart 2 år siden, da dette er noget man bør gøre. Min gør det hver lørdag nat klokken 12.

Med hensyn til RAID 5 med 3 diske, så vil jeg mene at det er bedre end RAID 1, da det giver dig mere plads og en enkelt disk kan gå ned uden at du mister data. Hvis du har en ekstra disk liggende kan jeg ikke se problemet, da rebuild kun tager få timer.



Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
03-06-2019 06:37:10
Svar/Indlæg:
3661/82

 det kommer i den grad an paa hvor meget dit data aendre sig

 

hvis d u harm ulighed for det vil jeg heller anbeafel at sall ventetiden mellem verificering op istedet for at slaa det fra.

 

hvis du goer det 1 gang om ugen nu saa proev en gang om maaneden