ESXi, unRAID eller HyperV

Diverse d.  07. juni. 2019, skrevet af Makpa
Vist: 613 gange.

Makpa
 
Nørd
Tilføjet:
07-06-2019 15:27:40
Svar/Indlæg:
24/4

Hej derude :)

Skal igang henover weekenden med at rode med min server/hypervisor.

Der er pt installeret win10, da min netkort ikk er understøttet af Server2016. Jeg overvejer en af de 3 ovenstående hypervisors.

Server konfig:
Ryzen 1700x
Gigabyte B450M
16 Lanes SAS raid controller = 16xsata6
32gb ram
8x4tb wd red
4x250gb ssd
1x250gb nvme

alt dette i et node 804 kabinet.

Det skal bruges til hjemmeserver og har pt 8 VMer og ca 5tb data.

Wd er pt sat i raid5 og bruges til data.
Ssd kører raid0 og indeholder alle VMer
Nvme er os.

Jeg kender til Hyper-V, da jeg arbejder med det, så er derfor midlertidig sat op. Der er fordele og ulemper ved hver hyperviser, jeg har bare lidt svært ved at vælge og vil derfor gerne jeres mening og erfaringer.

Lidt hurtig fordele og ulemper-
ESXi
Type1
Gratis
Har rodet lidt med det før, så kender det nogenlunde

Har ikk kunne få den til at se mine raids, så det giver lidt udfordringer
Har ikk haft held med passthrough af nvidia gpu
Syntes ikk det har været super stabilt på mit Ryzen

unRAID
Type1
Deres docker.
Relativ nemt interface.
Kan passthrough gpu.
Diske spinner ned og derved lavere strøm forbrug.

Kender minimalt til det ud over en enkelt trial.
Har skulle google mig frem til næsten alt.
Koster 1000kr.
Har hørt om ryzen udfordringer i forhold til hard lockups.

Hyper-V
Arbejder i det dagligt, så minimale udfordringer.
Nem opsætning.
Ingen problemer med raid osv.
Har været klippe stabilt.

Type2
Kan ikk passthrough gpu

Phz
 
Superbruger
Tilføjet:
07-06-2019 17:16:08
Svar/Indlæg:
157/0

Jeg er helt klart fortaler for ESXi - men da vmware er über krakilske med deres support af hardware og det er enten/eller (forklarer nok dine problemer med at se SAS/NIC osv). Så det dræber den måske for dig. 

Mit eneste reelle input til din problem stilling er nærmere - så vidt jeg ved er unRAID baseret på ZFS filsystemet og det dræber 110% pointen med at have din fine sas controller (som de 2 andre systemer er afhængig af - software raid stinker på windows - osv). i ZFS er det direkte frarådet at køre en dedikeret raidcontroller da deres system er baseret på at have fat i hver disk direkte og kunne tilpasse raid efter behov/belastning og OS'et holder styr på health status osv. 

Jeg bruger selv 2 stk freenas systemer (derfra jeg kender ZFS) til mine 3 vmware installation (forbundet med QSFP+). 

Håber du finder noget der passer dig - men tænker den med controller skal researches inden du tager unRAID der lyder til at være den der tiltaler dig mest. 

 

*EDIT - din controller - afhængig af model. Kan evt. crossflashes til IT mode - som gør den perfekt til ZFS. Nu skriver du ikke hvilken controller du har. 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Phz d. 07-06-2019 17:17:04.


Makpa
 
Nørd
Tilføjet:
07-06-2019 19:17:07
Svar/Indlæg:
24/4

Jeg har også rodet lidt med ESXi, men da jeg ikke kunne bruge mit raid kort, så gik luften lidt af ballonen. Måske jeg har manglet noget?? 

Jeg er heldigvis så godt stillet, at mit raid kort understøtter at de ses, selvom de ikke er lavet i raid, så jeg burde kunne passthrough diskene direkte til unRAID og lade den styre diskene. 

Det er en RocketRAID, kan dog ikke lige huske modelnr, så skal jeg have den fra hinanden.



Boomboy
 
Overclocker
Tilføjet:
07-06-2019 20:09:42
Svar/Indlæg:
351/36

Jeg kører selv ESXI og stod for ca 2år siden i samme situation.

Da tvivlen var for stor, startede jeg fra en ende af med Proxmox.
Men da jeg fattede hat af linux systemet, hoppede jeg videre.
Fandt hurtigt ud af at ZFS var optimalt med ecc ram og 1gb pr tb mener jeg, så det var ude (alt zfs)

Hyper-v forsøgte jeg mig med i windows 10 (layer 2) det virkede okay, men også lidt som at lege med duplo klodser, når man ville have lego.

Så hentede jeg "trial" af esxi altså deres gratis version med et par begrænsinger bl. max 32gb ram og max 8vcpu pr VM.

Efter at have tygget nettet tomt for tuts omkring netværket, har det faktisk kørt siden.

MEN jeg vil KLART anbefale dig at få fat i et intel netkort.

Jeg kører selv med en ryzen1700 og x370 kort.
LSI raid kort
Intel quadro gigabit

Og droppet min router, til fordel for en PFsense VM (overvej lige ulemperne først!)

Jeg synes det er den fedeste hobby.
Har siden forsøgt at lege med Hyper-v server (type 1) men falder hurtigt tilbage til vsphere...

Hvis du springer på esxi vognen, er du velkommen til at skrive for at komme igang, når du har siddet dag og nat uden at komme videre :)



Kadett87
 
Superbruger
Tilføjet:
07-06-2019 21:56:20
Svar/Indlæg:
772/65

Jeg bruger xcp-ng, som er opensource udgaven af Citrix Xenserver.

Det var måske værd at tage et kig på?



Phz
 
Superbruger
Tilføjet:
09-06-2019 11:50:04
Svar/Indlæg:
157/0

Jeg har også rodet lidt med ESXi, men da jeg ikke kunne bruge mit raid kort, så gik luften lidt af ballonen. Måske jeg har manglet noget?? 

Jeg er heldigvis så godt stillet, at mit raid kort understøtter at de ses, selvom de ikke er lavet i raid, så jeg burde kunne passthrough diskene direkte til unRAID og lade den styre diskene. 

Det er en RocketRAID, kan dog ikke lige huske modelnr, så skal jeg have den fra hinanden.

Skrev Makpa d. 07-06-2019 19:17:07

Jeg tænker du lige skal tage et kik på vmwares HCL. Det er oversigten over deres godkendte hardware i den forskellige ESXi versioner. Er det en gammel controller kan det godt være du skal tilbage i noget 5.0 eller 5.5 før den er genkendt. Mange nyere udgaver fjerner support for de ældste controllers og nics. Ift netkort - hvis dit onboard nic ikke genkendes er jeg også på 'køb intel' vognen. De sætter mere eller mindre standarden for den slags og genkendes af alle OS - incl ESXi. 

 

Med din rocketraid og single disk - så er 10.000,- spørgsmålet om den laver en JBOD med hver disk - eller passer den direkte igennem. Er det førstnævnte har du ikke health oplysninger du kan stole på.