HVorfor prisforskellen?

Apple d.  11. juni. 2019, skrevet af Dennisffn
Vist: 2002 gange.

Dennisffn
 
Overclocker
Tilføjet:
11-06-2019 23:27:53
Svar/Indlæg:
3/1

Så lige den anden tråd om en der ville opgradere sin MAc 2012 med en SSD og måske nogle ram, da tingene er LODDET fast i i senere modeller. 

Hvad får overhovedet folk, til at betale dobbelt pris for halve Specs i forhold til MAC VS PC, og man kan ikke engang opgradere hen af vejen?

Jeg forstår det ganske enkelt ikke. 

Og begyndt ikke på byggekvalitet, og lækkert design det findes der også PCer der har lige så fint. Og skal man endelig køre MACoS eller hvad det hedder kan det også lade sig gøre på en PC, til det kvarte af hvad en ny Macbook pro koster.? Er man bare Applefan så eller hvad ?

Bevares jeg forstrækker også bestemte mærker inden for mange ting, men det virker jo som om vil du have en superlækker merecedes med 30 HK, eller en Ferrrai med 550 HK, og betale dobbelt for mercedens alligevel ?

I min verden er det ren og skær "ONDSKAB" at lodde ting fast, så vil man ha noget bedre, skal man købe en nyere model.... argh, og betale 22.000 kr igen, men samme specs som en PC til 6000 kr har...



Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Dennisffn d. 11-06-2019 23:29:12.
Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2019 08:16:54
Svar/Indlæg:
2185/186
Jeg er selv til PC og Windows, men jag har da forståelse for, at der er nogen som er mere til Apple. Deres OS er muligvis begrænset og der er ikek ehlt de samme muligheder for gaming, men så er en MAC god til det den er skabt til.

MAC OS udnytter hardware bedre, da der er tale om bedre optimering,fordi der ikke er lige så store hardware sammensætninger som ved en PC, derfor er der heller ikke det samme behov for løbende opgradering af hardware.

I bund og grund koster Apple mere, fordi der ikke er den samme konkurrence på den platform, ja i principet er der ingen konkurrence, da der ikke er andre producenter end Apple, som sælger et færdigt produkt og der er da heller ikke tivl om, at byggekvaliteten på et Apple produkt er højt.

Me jeg er mere til friheden ved at rode med hardware og den slags, så derfor er jeg til PC.


neemos
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
12-06-2019 09:15:49
Svar/Indlæg:
1129/307

nu er det jo en fri verden og folk kan bruge deres penge fuldstændig som de lyster 🤡



MadsAG
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2019 11:14:15
Svar/Indlæg:
5421/53

Stop nu med det der "MacOS kan også køre på PC'ere".

Det er måske meget sjovt at lege med at få MacOS til at køre på en PC, men det er LANGT fra stabilt nok eller besværet værd til noget der ligner skolearbejde eller proffesionelt arbejde.

 

Lad mig lige spørge dig OP, hvor mange gange har du skiftet CPU i en bærbar?



skaterpete
 
Superbruger
Tilføjet:
12-06-2019 11:55:28
Svar/Indlæg:
124/8

Du har helt ret Dennis. Det er mig fuldstændigt ubegribeligt hvorfor nogle mennesker vælger at købe en macbook. Eller noget som helst fra apple.

Men vi lever i en tid hvor størstedelen af befolkningen, er så usikre på sig selv at de er nød til at købe det dyreste, af frygt for at blive kritiseret.

PS. Kan i huske da apple troede at det ville være en god ide at lave en mus med kun en knap og så gik konkurs for anden gang? haha



bauner
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
12-06-2019 14:06:45
Svar/Indlæg:
853/71

Kvalitet koster - også hvis der skal være Windows på den... 12K for en lækker bærbare med RAM loddet på.

https://www.pricerunner.dk/pl/... (20KH006FMD)-14-Sammenlign-Priser

#4 Nej, jeg kan ikke huske historien om en mus med en knap. Til gengæld rager det mig langsomt, hvad andre tænker om mit hardware.



M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
12-06-2019 16:37:51
Svar/Indlæg:
2084/124

Det er dels for at styrke kompatibilitet, dels betaler de noget helt andet for varen. 

Jeg modtager snart min lenovo x280, den har desværre også loddet ram



wilson
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2019 21:49:36
Svar/Indlæg:
779/21

Mac Os køre godt på det rigtigt hardware, du skal købe det rigtigt hardware  til din hackintosh 🙂

https://www.tonymacx86.com/buy...



Anomynous
 
Superbruger
Tilføjet:
13-06-2019 00:22:02
Svar/Indlæg:
382/14

Jeg har lige erhvervet mig en macbook air - bruger den til surf og det er den fænomenal til! Meget bedre end nogen anden windows PC jeg har prøvet. Men ja, ren specs på papir så får du ikke meget for dine kroner hos Apple.



skaterpete
 
Superbruger
Tilføjet:
13-06-2019 08:54:45
Svar/Indlæg:
124/8

#5 det kan være du ikke var blevet født endnu.



svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
31-08-2019 14:41:28
Svar/Indlæg:
2263/307

Dennisffn - jeg er enig med dig. Jeg er selv en (nu desillutioneret) Apple fanboy. Apple har en helt anden approach til at lave computere. Apple interesserer sig ikke for megabyte og gigahertz. De går efter at levere en samlet oplevelse, hvor hardwaren ikke længere er relevant. Altså at en PC med 64 kerner, der alle kører 6 GHz med en stockkøler til kr. 50,- med 128 GB RAM og vibrerer af ren sexy cheetah-power, ikke har nogen værdi, hvis der ikke er et ordentlig styresystem, og ordentlige programmer. Jeg mener det er dér Apple og Windows fanboys strides. 

Efter snart 10 år med Apple, er det min erfaring at macOS udnytter hardwaren langt bedre end Windows. Det kan Apple fordi det er dem der både leverer hardware- og software. Og der findes kun 20 forskellige Apple computere. Windows derimod, skal supportere i millionvis af forskellige enheder på verdensplan. Det er ikke let.

Omkring at Mac er en dyr computer : Der følger tonsvis af virkelig god software med. Både til foto og videoredigering. Og en officepakke, som rent faktisk kan bruges af hr. og fru jensen (og mig). Denne pris skal vi så lægge oven i en Windows computer. En Mac holder en sygt god brugtpris. 60% af nypris, selv efter 4-5 år. Denne skal vi så trække fra ved næste køb. En PC er næsten værdiløs på det brugte marked. Så hvis vi ser på økonomien over en periode på fx. 5 eller 10 år, vurderer jeg at PC og Mac koster tilnærmelsesvis det samme.

Jeg er just hoppet af Applevognen. De er nogle røvhuller, på den måde de kører deres forretning. Da jeg var lille, var der en Apple reklame i biograferne, der viste en totalitær verden, med borgere der var zombier, og forblændet af "den store leder". Så kom der en Appledame og smed en stor forhammer op på storskærmen, så alle kunne se, at de var blevet taget i røven. Apple er idag selv blevet den store leder. Køb køb køb. Forbrug forbrug forbrug. Men tag ikke fejl - jeg synes stadig at Mac er verdens fedeste computer. På denne kører verdens fedeste styresystem. Og herpå kører verdens mest velskrevne programmer.

Funny fact : Apples pengetank er blevet 3 gange størrere EFTER Steve døde, med Tim Cook ved roret. De har en billion dollars. En... Freaking... Billion... DOLLARS. Trump kan ikke købe Grønland. Apple kan købe både Grønland og Fyn (og drive det i mange år, langt bedre end den Danske stat, eller Trump kan præstere.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af svedel77 d. 31-08-2019 14:46:45.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
31-08-2019 21:12:33
Svar/Indlæg:
4981/47

Når man snakker Apple er der kun 2 "ord" der betyder noget :

Louis Rossmann 🤣

https://www.youtube.com/channe...

Det er faktisk ret vildt at de stadig dd slipper afsted med at lyve for og bedrage deres kundebase (mht fejl/defekter/service osv), for slet ikke at tale om alle de design fejl der konserkvent bliver ved med at dukke op på deres mainboards.

Som Louis siger, ingen anden producent end "The Cult of Apple" ville kunne slippe afsted med den finte i over to årtier 🤣



Fumlestar
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-08-2019 21:38:38
Svar/Indlæg:
104/3

#5

Kvalitet koster siger du.
Det er derfor at Apple laver en 2019 model Macbook Pro som allerede er en del af det udvidet reparations program istedet for at lave et ordentligt design.

Det OSER af kvalitet.

 



Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-08-2019 22:19:29
Svar/Indlæg:
1906/25

Skal man blære sig på en fancy kjøvenhaver-cafe, mens man inhalerer sin bæredygtige og økologiske latte til 80 kroner, så kræver det man har nyeste appel-produkt.



CDCRenegade
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
01-09-2019 10:32:46
Svar/Indlæg:
1919/73

Design og så forstår de at udnytte hardware til max. - Mange mennesker er heller ikke som os - de gider ikke at rode - de vil bare skrive mails og på Instragram osv.

Og helt seriøst deres nyeste er sgu da rå lækker

Jeg gad da godt at bygge min PC i det kabinet


 


 

 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af CDCRenegade d. 01-09-2019 10:37:37.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
01-09-2019 11:18:12
Svar/Indlæg:
4981/47

#12

Det er faktisk en blanding af kvalitet, og dårligt design (mainboards, ikke udseende) skal man være helt korrekt.

Apple er faktisk dem som bruger den højeste kvalitet af batterier, og PCB til mainboards er også toppen af poppen. Lige de to produktionsdele står for en god del af produktions omkostningerne.



jmose
 
Moderator
Tilføjet:
01-09-2019 15:11:56
Svar/Indlæg:
3863/538

Jeg forstår nu godt tankerne bag indlægget. Og jeg forstår også tankerne bag dem som argumenterer for Windows. 

Nogen er til det ene og nogen er til noget andet. Fact. 

For mig personligt repræsenterer Apple det værste i mennesket overhovedet. Nemlig hjernedødt forbrug. Apple er meget bevidste omkring hvad der driver menneskers behov, og er sygt gode til at påvirke mennesker i en retning af et behov de slet ikke vidste de havde. Og hvis de ikke fatter det, så gør deres opdateringer bare tidligere modeller "obsolete" - selvom de rent teknisk ikke fejler noget. 

Derfor kører jeg Linux på en 10 år gammel bærbar, som jeg forresten har købt brugt. For den fejler ikke noget. 

 

Uden at ville dreje denne tråd til noget klima debat, så er Apple i min verden medvirkende til at det kommer til at gå ned af bakke. Sådan som en gennemsnits dansker forbruger i dag, ville det kræve 4,2 jordklode at opretholde forbruget. Men vi har jo altså kun 1......



Fumlestar
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2019 09:21:44
Svar/Indlæg:
104/3


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
02-09-2019 12:01:23
Svar/Indlæg:
4981/47

#17 

Det er louis der mener det, så det stoler jeg næsten blindt på, manden har vel efterhånden manhandled samtlige US model boards som minimum 😀

Men self er man nød til at bruge en nogenlunde høj standard af batterier når man lukker skidtet inde, giver lidt sig selv.