Vand på en Ryzen 3700X og et 2070 Super?

Vandkøling d.  27. juli. 2019, skrevet af KingGuru
Vist: 855 gange.

KingGuru
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2019 19:04:19
Svar/Indlæg:
624/173

Jeg har kørt med vand i maskinen i små 18 år, men efterhånden er det ved at være mange år siden jeg har lavet de store ændringer til setuppet.  På mine GFX har jeg kørt en blok på GPU, og evt sat nogle kølerip på ram, men det er så det, og CPU hoved har jeg kunne flytte med på et par intel. 

Men nu hvor jeg er ved at skifte en større potion på en gang, overvejer jeg om jeg skulle købe ny køling og sætte i loopet, eller droppe vandkølingen. Det er ikke så meget grundet OS, som det er hvor lydløs systemet er der sender mig i retning af vand de sidste mange år. Men hvis man ikke vil hører på blæsere i høje omdrejninger, er det så stadig vand, eller kan man få kølere der får et grafikkort til at tie stille selv under spil?

Og hvis det skal være vand, hvad skal man så anskaffe sig? (har ikke lagt mig fast på model af 2070 endnu. Havde længe tænkt AMD, men skrev speciale omkring Ray Tracing implementering på GPU, så Nvidia trækker mig lidt i den retning. 

TolaGarf
 
Overclocker
Tilføjet:
28-07-2019 13:52:46
Svar/Indlæg:
269/14

Der er jo AIO løsninger til både CPU og GPU efterhånden, dog er AIO til CPU ikke ligefrem fantastisk mere hvis man sammenligner med de store luft kølere fra Be Quiet og Noctua. Ulempen ved AIO er pumperne kan larme en del, typisk en irriterende brummende lyd eller en højfrekvent hyletone. Hvis man er overfølsomme for sådanne lyde (hvilket er specielt relevant hvis man bruger støjsvag blæsere), så er det ikke vejen at gå.

 

Jeg ville til enhver tid hellere vælge luftkøling frem for AIO nu om dage, og de fleste producenter af grafikkortene laver meget effektive og stille luftkølere. Skal det være vandkøling, mener jeg det skal gøres ordenligt. Det er dog meget dyrt hvis det skal være kvalitet, vi snakker om typisk ca. 3000-5000 kr for et komplet loop, alt afhængig af mærke og hvor heldig man kan være med tilbud på dele.



gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
28-07-2019 14:27:04
Svar/Indlæg:
5678/460

så ahr jeg været forskånet for den slags lyde i en AIO .. .. jeg har aldrig kunne høre min pumpe på den ene eller anden .. og siden min første AIO til dem jeg har nu ... er jeg på nr4 ..  ingen af dem har larmet fra pumpen 

 



Zhaq
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2019 15:50:54
Svar/Indlæg:
207/27

Alle AIO jeg har haft kunne høres fra pumpen. Dog kan dette fjernes ved at give pumpen mindre strøm, koster minimalt ydelse og giver mulighed for stilhed 🙂



KingGuru
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2019 16:18:52
Svar/Indlæg:
624/173

Egentlig kan jeg vel klare mig med en AM4 til cpuen, fange mig en køler til en 2070 super hvis det kan lade sig gøre, og så evt en chipset køler fremfor en x570 chipsæt blæser, og så koble dem på den gamle dcc pumpe mv. 

er der noget jeg overser?

det sværeste her bliver vel 2070 super køler, og om en std chipset køler passer på x570