Hej på HWT !.
Hvis i var mig hvor ville i så opgradere først?
Min computer er ca 2 år gammel og består af:
Ryzen 1700
16 Gb 3200 Mhz ram
EVGA 1060 3 GB grafik
750 GB SSD
Asus X370 prime-pro bundkort (biosopdateret)
osv.
Jeg er typen som helst opgraderer lidt hen af vejen, og ikke skifter hele maskinen på en gang ;)
Jeg mangler ikke plads (og ellers er det jo let at smide en SSD mere på ).
Men det jeg er i tvivl om er om jeg får mest ud af at smide en Ryzen 3700 på den, (som det skule kunne tage med biosupdate - som allerede er gjort, ELLER om jeg får mest ud af pengene med at bedre grafikkort?
Og hvis svaret er bedre grafikkort, hvor stort et "hop" bør jeg så lave for at føle en reel forskel ? Er et 1070TI nok, eller et 1080?
Eller skal jeg op i noget RTX -evt super ?
Min skærm er 32" men vist hverken alt det der G-syng eller 144 hz eller noget. !
Jeg tror CPU'en kunne være den nuværende flaskehals.
Hvilken opløsning? Og hvad bruger du computeren til? Hvor oplever du at computeren ikke kan følge med?
Som #2 skriver kommer det helt an på hvad du bruger computeren til, hvilken opløsning på skærmen, og hvor der skal lidt ekstra på.
En Ryzen 1700 er en rigtig fin CPU, og du burde kunne overclocke den til 4GHz, og så er forskellen ikke så stor til de nye Ryzen.
Hvis vi snakker gaming og FPS i 3D spil, så er tommelfingerreglen at du altid får flest FPS ved at opgradere dit grafikkort. Med mindre du har det bedste grafikkort på markedet, er der ringe grund til at opgradere din CPU hvis du jagter FPS - der vil pengene altid være givet bedre ud til bedre grafikkort.
Spiller du i høj opløsning (1440p eller 2160p) vil grafikkortet også være flaskehals, så der er det selv med store grafikkort igen ligegyldigt at opgradere CPU. Kun hvis du spiller i 1080p med høj-HZ skærm og jagter de sidste FPS vil CPU'en være en vigtig parametre.
Ift. dit 1060 3Gb er der ret stor forskel op til et 1070Ti eller bedre - vi snakker næsten dobbelt op på FPS:
Måske burde jeg i virkeligheden skifte min skærm først så ?
Jeg kan bare huske jeg blev imponeret over for ca 1½ år siden at man kunne få en 32" skærm for under 2000 kr, så er ret sikker på den hverken er 144 hz, har Gsync, IPS, eller alt det andet fine der ?
Jeg spiller alle mulige slags spil, og jeg har endnu ikke oplevet et hvor den ikke kunne følge med i. Så det er mest et "opgrader bare fordi jeg kan" gg.
Og nu er og AM4-folket jo så heldigt stillet at det bare er at poppe en cpu ud og putte en anden i, hvorimod Intel-folket altid skal have nye bundkort og tit også nyere RAM. Eller nærmere en helt ny computer.
Men altså den kører fint de spil jeg spiller, men jeg kan godt forestille mig at et 1060 3 GB snart er i underkanten, og omvendt er 3000-serien Ryzen jo kommet.
Begge ting skal ske uden tvivl. Den ene vil jeg nok selv betale og ønske mig den anden ting i julegave. Spørgsmålet er bare hvad der giver mig mest ydelse her og nu, til den del jeg køber selv. Cpu eller grafikkort.
For selvom det yder fint som det skal nu kommer der jo utvivlsom nogle spil i fremtiden som kræver mere jo.
Men jeg er så heller ikke typen det går ud og køber et RTX2080 til 6000 kr, eller et RTX-TI til 9000 kr. Ligesom jeg heller ikke køber en Iphone XS, eller Samsung Galaxy 10.
Vil gerne finde et midter-segment - uden at være håbløst bagud ;) Jeg er førtidspensionnist, så der er grænser for hvor mange penge jeg kan smide i ny hardware ;/
Jeg ved ikke helt hvad opløsning min skærm er. FullHD går jeg ud fra, også kaldet 1080 P.
Det var den billigste 32" jeg kunne finde for et års tid siden, en AOC. Jeg er fuld tilfreds med den, men jeg har lidt på fornemmelsen at hvis jeg først har set en 144 hz skærm i forhold til så vil jeg aldrig have andet gg.
Og de koster jo en del mere . Kan i al fald ikke passe med en 144 hz 32" skærm til under 2000 kr vel, så det må næsten være en 60 Hz
Jeg har det egenligt godt med størrelsen, vil nødigt ned på 24 eller 27" igen. Jeg prøvede en overgang med dual setup, men jeg fik simpelthen "spat" af at side og dreje hovedet fra den ene skærm til den anden, så den lille 24" solgte jeg igen.
Jeg laver ikke så meget billede og videoredigering, men jeg ser en del youtube, og streamer TV, samt spiller skydespil ala CS:go
Det er med ret stor sandsynlighed denne skærm du sidder med AOC 31,5" LED FreeSync Q3279VWF, 2560x1440, 75Hz, MVA panel.
https://www.komplett.dk/produc...
Sådan har konen herhjemme også.
Et CPU skifte vil næppe gøre den store forskel, især på grund af grafikkortet. Hvis du skal have bedre ydelse i spil, er det helt klart det du skal skifte. Du kan få RTX 2060 kort på tilbud mere i 2600kr omegnen.
DU skal bare købe et nyt grafikkort og hop på RTX 2070 Super, og din CPU er fin endnu, jeg køre med en gamle intel og kan stadig være med i spil og andre programmer ..
Det bedste råd i forhold til at spare penge er at vente med at opgradere, til du har noget software der ikke kører som du gerne vil have det. Jo længere tid du venter med at opgradere, jo mere får du for pengene.... Medmindre vi får noget nyt bitcoin galimatias.
Hvis det er den skærm Gripen linker til så er det da fuldstændig oplagt at du skal have dig et AMD RX 5700XT grafikkort. Den har jo Freesync og sikkert med et snævert spænd som Gsync ikke er så glad for. Så har du også et 100% AMD system. 🙂
https://www.techpowerup.com/re...
Der skulle gerne snart komme non-reference kort ud på RX 5700XT med bedre køling.
Det er helt klart det jeg ville gå efter hvis jeg var dig. Men check lige den præcise monitor model.
5700XT er et fint kort, men pointen ryger når man skal skifte den skod køler som er på, så rammer prisen over et 2060 super
Så er det heldigt der er flere tredjeparts kort på vej. Skulle komme her til aug/sep. 🙂
super godt at hører 😀
#6 Ja det er netop sådan en skærm ! Den er i al fald identisk med den på billedet på dit link! ;)
Ok jeg samler penge sammen til et grafikkort i første omgang så.
Så kan jeg evt ønske mig en Ryzen 3700 i julegave. Så er de nok også faldet lidt i pris til den tid ;)
Så er spørgsmålet så bare hvilket jeg skal gå efter. Er lidt ligeglad med det der "Raytracing" som RTX-kortene kan. Ville et 1080TI så stadig være "potent" nok - også om et par år ?
Eller bør jeg alligevel se mig om efter et 2070(super)så?
#14 Jeg synes som sagt du skal gå efter et RX 5700 XT når de kommer med tredjeparts kølere i løbet af de næste par uger.
jeg sidder med samme 1440p skærm 75hz samme cpu .. og 1080 gtx .. så jeg ville sigte efter og opgradere grafikkort til dig :) 2060 super eller 2070 super alt efter pris og penge pung :) 1080 gtx rammer 1440p ret godt :) .. og når du så skal have cpu så sigt efter 3600 ... ikke X .. det er bare spild af penge .. spar pengene og køb en god køler istedet :) .. så er du godt kørene :)
DU skal bare købe et nyt grafikkort og hop på RTX 2070 Super, og din CPU er fin endnu, jeg køre med en gamle intel og kan stadig være med i spil og andre programmer ..
Skrev bender!!! d. 31-07-2019 13:39:28
Skal han ihverfald ikke købe for en ryzen 7 1700 kan ikke udnytte et så kraftig grafikkort som et rtx 2070 super der skal man op i en ryzen 3600 eller 3700
#17 Når han spiller i 1440p på max 75 FPS er det ikke CPU'en der er flaskehals. Så får han altså stadig flere FPS ved at bruge pengene på grafikkort end ved at opgradere CPU.
Ryzen 1700 + 5700XT / 2700S > Ryzen 3600 + 1060 3GB
🙂
En ryzen 1700 kan ikke udnytte et rtx 2070 super,2080 i 1080,1440 optimalt (max fps)
Et rtx 2070 super/2080 skal have mindst en ryzen 3600
Ikke en Ryzen 1700 + 5700XT / 2700S eller Ryzen 3600 + 1060 3GB
Simpelthent åndsvagt med et rtx 2070 super når kun har en ryzen 1700
Køb et rtx 1070 ti eller gtx 1080 og oc din ryzen 1700 til mindst 4ghz
https://www.youtube.com/watch?...
En ryzen 1700 kan ikke udnytte et rtx 2070 super,2080 i 1080,1440 optimalt (max fps)
Et rtx 2070 super/2080 skal have mindst en ryzen 3600
Ikke en Ryzen 1700 + 5700XT / 2700S eller Ryzen 3600 + 1060 3GB
Simpelthent åndsvagt med et rtx 2070 super når kun har en ryzen 1700
Køb et rtx 1070 ti eller gtx 1080 og oc din ryzen 1700 til mindst 4ghz
https://www.youtube.com/watch?...
Skrev gasolin d. 03-08-2019 00:46:54
Jeg har haft et RTX 2080 på en R7 1700 og der var ingen hickups.