gaming monitor må koste op til 5000kr

Gaming d.  11. august. 2019, skrevet af korben
Vist: 1052 gange.

korben
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2019 17:25:32
Svar/Indlæg:
1081/251

Hej med jer.  Jeg har en dell 5K 27" monitor det er en super monitor, men den er ikke god til gaming.  Så jeg tænker på at købe en 27" monitor mere bare til gaming.

Jeg syntes bare det er mega svært at finde ud af hvad der er den bedste monitor pt. (pris op til 5000kr)

Jeg har et GTX 1080 GFX kort og tænker at det skal være et krav med G-sync  og en opløsning op til 2K

Jeg har læst lidt på Dell og asus  men jeg kan godt nok ikke finde en hvor jeg tænker at dette er bare et super køb.

Så med andre ord.  hvad for en monitor ville i/du købe i 27" og med en pris op til 5000kr..

Den skal KUN bruges til gaming,  Da jeg laver alt andre på min 5K monitor

 

 



Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af korben d. 11-08-2019 17:25:52.
KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
11-08-2019 21:13:39
Svar/Indlæg:
4295/306

LG 27GL850 skulle være den bedste lige nu.

 

https://www.lg.com/dk/skaerme/...

 

Test:

https://www.youtube.com/watch?...



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af KleitusIV d. 12-08-2019 18:11:57.


pansertjald
 
Superbruger
Tilføjet:
11-08-2019 22:56:28
Svar/Indlæg:
1119/58


pansertjald
 
Superbruger
Tilføjet:
11-08-2019 23:05:44
Svar/Indlæg:
1119/58

#1 Den er jo ikke udgivet endnu og så er den "kun" G-sync kompatibel, hvilket vil siger at det ikke er en 100% G-sync skærm. Kun at Nvidia har godkendt den til G-sync, hvilket vil sige at det er software styret g-sync og ikke hardware g-sync, hvilket altid vil være hit n' miss. Selv på de nyeste skærme og nu ville #0 jo gerne have g-sync, så jeg ville ikke anbefale den LG skærm



korben
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-08-2019 13:45:33
Svar/Indlæg:
1081/251

tak.  vil se lidt mere på den Acer monitor.  ser ok ud. 



pansertjald
 
Superbruger
Tilføjet:
12-08-2019 14:10:19
Svar/Indlæg:
1119/58

#4 Det er den bedste monitor jeg til dags dato har haft og jeg oplever ikke noget synligt IPS glow på den, som IPS skærme er kendt for.

 

Jeg kan kun varmt anbefale den



CDCRenegade
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
12-08-2019 15:00:44
Svar/Indlæg:
1919/73

ASUS ROG SWIFT PG279Q er den bedste IPS 1440p  G-Sync gamer skærm man kan købe



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af CDCRenegade d. 12-08-2019 15:01:09.


poulsen48
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-08-2019 15:39:59
Svar/Indlæg:
2885/268

Ægeligt at en Grafiker skærm er for langsom til at kunne bruges til gaming, for sådan en har så meget mere og byde på end en traditionel skærm.

 

 



korben
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-08-2019 17:56:55
Svar/Indlæg:
1081/251

mange tak.  ud fra den her.  Så er den Asus faktisk bedre.   https://www.rtings.com/monitor...

 

 



CDCRenegade
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
12-08-2019 17:59:24
Svar/Indlæg:
1919/73

#8 Jeg mener at den er og ser man efter hos mange Youtubers så er de af samme mening. Under alle omstændigheder så er det en super fed gaming skærm

Forskellene er små men de falder næsten alle ud til Asus´fordel - jeg fortryder ikke et sekund at jeg valgte den skærm.

Køb den et sted med god retur politik - i tilfælde at du skulle få en skærm med bleeding eller lign. (det gælder for alle skærme)

 

 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af CDCRenegade d. 12-08-2019 18:03:58.


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
12-08-2019 18:08:19
Svar/Indlæg:
4295/306

Se den Linus test af LG skærmen jeg linker til. Den er udnævnt til den bedste 27" 1440p 144hz lige nu, og den kommer på markedet inden for få uger (hvis den ikke kan købes allerede).

 

At det ikke er G-sync modul ser jeg kun som et plus. Så vil den fungere både med nvidia og AMD grafikkort hvis man i fremtiden vil skifte til AMD (rygterne siger de har en nvidia killer på vej). Hvis man køber en dedikeret Gsync skærm er man låst til nvidia. Den er trods alt stadig certificeret af nvidia til også at være G-sync kompatibel, i modsætning til gamle freesync skærme. I starten var den faktisk annonceret til G-Sync, men LG tog det ud efter Nvidia understøttede den åbne standard så den nu virker til begge.

 

Hvis I rigtig vil nørde paneler og finde ud af hvad der er bag de skærme der er på markedet, og hvad der er på vej, så er denne artikel super god:

 

https://www.tftcentral.co.uk/a...

 

De 27" 1440p 144hz skærme der er på markedet lige nu er AUOptronics AHVA, som er en "IPS type" panel, og de har efterhånden været på markedet i mange år. LG 27GL850 er det første 27" panel fra LG, som er dem der laver de "rigtige" IPS paneler - den har så også 1ms responstid og ser ret vild ud.



Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af KleitusIV d. 12-08-2019 18:21:39.


pansertjald
 
Superbruger
Tilføjet:
12-08-2019 20:12:19
Svar/Indlæg:
1119/58

Jeg valgte Acer skærmen frem for Asus Pga. alt for mange folk har haft store problemer med IPS glow og BLB på Asus skærmen og så er der kun i mellem 1-5% forskel på de 2 særme og de bruger begge to det samme IPS panel.

 

#10 Hardware G-Sync vil ALTID være at fortrække i forhold til software G-Sync.

Det er vel snart nr 100 gang at der kommer rygter om at AMD kommer med en Nvidia killer🤡



CDCRenegade
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
12-08-2019 20:28:46
Svar/Indlæg:
1919/73

#10 At der ikke er g-Sync ser jeg som et minus. I øvrigt så mener Linus at Asus PG279Q er den bedste IPS G-Sync 144/165 der kan købes. 



KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
12-08-2019 21:57:13
Svar/Indlæg:
4295/306

#11 Der er ikke noget der hedder software G-Sync. Der er nvidias G-Sync modul og så er der variable refresh rate (VRR) standarden gennem displayport og nu også HDMI. Sidste er også hardware. Nvidia har sagtens kunne understøtte det før i vinters, men de ville bare malke markedet ved at lave et unødvendigt modul der kun virker med deres grafikkort.

 

At der er billige og tarvelige VRR monitors derude som f.eks. kun kan variere mellem 45 og 60 hz er jo ikke ensbetydende med at standarden i sig selv er dårlig. Det er bare dårlige monitors. Det er derfor nvidia har valgt at åbne op for at understøtte standarden mod at de så selv vil teste og godkende de gode monitors. Der er masser af fantastisk gode VRR monitors derude. At LG har valgt at droppe ensporet på nvidia er min bog kun et plus.

 

Hvis vi skal fortsætte argumenterne, så er G-Sync låst fast til kun at virke med Displayport, mens VRR nu er blevet gjort tilgængeligt på HDMI porten. Med HDMI 2.1 betyder det bla. at vi kommer til at få VRR sammen med ægte 144hz 4K HDR 10 bit billede. Displayport 1.4 er begrænset og de 4K skærme der kører 144hz er nødt til at gå på kompromis med bit-raten og subsampling eller have 2 kabler i på samme tid, fordi båndbredden er for lille. Men eftersom G-Sync ikke fungerer over HDMI har den åbne VRR overhalet G-Sync (eller kommer til at gøre det inden for det næste år når HDMI 2.1 bliver udbredt).



Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af KleitusIV d. 12-08-2019 21:58:49.


pansertjald
 
Superbruger
Tilføjet:
13-08-2019 19:39:29
Svar/Indlæg:
1119/58

#13 Jo der er noget det hedder software G-Sync og det er det en G-sync kompatibel skærm køre. da den ikke har et indbygget G-Sync modul i skærmen kære det G-Sync via software fra Nvidia GFX driver.

 

 



KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
14-08-2019 20:44:16
Svar/Indlæg:
4295/306

#14 Tror du misforstå og forveksler det med lige som når man har hardware vs software dekodning af video osv. (i hvilket tilfælde CPU er nødt til at tage over og software emulere). I det her tilfælde ligger det altså begge i hardwaren. Der er intet software emulering eller ekstra CPU kraft der skal køre for at understøtte VRR/Freesync. Det er hardware og standard i Displayport og HDMI specifikationen. Tidligere har nvidia bare valgt ikke at understøtte det, men det gør de så nu.



KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
14-08-2019 20:50:49
Svar/Indlæg:
4295/306

https://www.tftcentral.co.uk/a...

 

GSync "gives NVIDIA a level of control over the quality of the screens produced under their G-sync banner"

 

FreeSync focuses on the link interface standards. It has integrated the DisplayPort Adaptive-Sync industry standard, which allows real-time adjustment of refresh rates through the DisplayPort 1.2a (and above) interface. The newest HDMI interface specification also supports FreeSync. Although FreeSync synchronization technology does not require adding extra chips to the monitors, it must be matched with DisplayPort or HDMI compatible monitors and Radeon graphics cards in order to function. This is one advantage of FreeSync over G-sync, as it can be supported over HDMI if you need as well as DisplayPort.

Virker så også med nvidia nu.

 

Den største forskel er at der er crap Freesync monitors, men det er kvaliteten på monitor og ikke kvaliteten på teknologien. Der er også tonsvis af suveræne Freesync monitors.



pansertjald
 
Superbruger
Tilføjet:
15-08-2019 09:41:48
Svar/Indlæg:
1119/58

#16 "You can technically enable it on any FreeSync screen by downloading Nvidia’s latest driver update, but because everything’s being done at a software level, the variable refresh rate experience you end up getting is highly dependant on the monitor in question"

https://www.rockpapershotgun.c...



KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
15-08-2019 15:32:41
Svar/Indlæg:
4295/306

Jamen så lad os kalde en monitor et stykke software. Jeg har bare sjældent fundet monitors under software i webshops...

 

Det er stadig monitor (=hardware) der tilpasser sig den frekvens grafikkortet sender billeder afsted med. 



pansertjald
 
Superbruger
Tilføjet:
15-08-2019 19:10:22
Svar/Indlæg:
1119/58

#18 Free Sync monitors har jo ikke noget G-Sync modul installeret, så derfor styres det over software via Nvidias drivers. Hvorfor er det så svært for dig at forstå?

 

En ægte G-Sync monitor har et G-Sync modul installeret og køre derfor G-Sync via det indbygget hardware G-Sync modul og det kan du ikke på en Free-Sync monitor. Hvorfor tror du at en Free Sync monitor er så meget billiger?...... Yup det er rigtig, den har IKKE noget G-Sync modul indbygget og derved kan de holde prisen i et helt andet prisleje. Hvade Free Sync monitors indbygget G-Sync modul, så ville de jo koste det samme.

 

Så ENDNU EN GANG. G-Sync på en Free Sync monitor styres via software fra Nvidias driver. Uden de nye drivers fra Nvidia, så kan du ikke køre G-Sync på en Free Sync monitor, da der ikke er noget hardware G-Sync modul i monitoren



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af pansertjald d. 15-08-2019 19:10:55.


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
15-08-2019 21:41:51
Svar/Indlæg:
4295/306

Hvorfor er det svært at forstå at "Freesync" blot er en indbygget standard i Displayport og HDMI ledning/stik hardware konfigurationen? Det har intet med software at gøre.

 

At nvidia har nægtet at følge den åbne standard i kabel/stik definitionen og har gennemtvunget deres egen lille hardware-dims, betyder ikke at den åbne standard er mindre hardware af den grund. Det er stadig en del af definitionen af Displayport-standarden og nu HDMI standarden. AMD har bare valgt at kalde det "Freesync", men det er helt almindelig hardware variable refresh rate.

 

I øvrigt skal der jo også en driver til for at G-Sync modulet fungerer - så må det jo også være software?

 

Den største forskel har været at nvidia skulle godkende og kontrollere dem der havde G-Sync modulet i skærmen (hvilket er hovedårsagen til de gjorde det - ud over $$$ selvfølgelig), hvorimod alle og enhver kunne få skærmen til at skifte HZ efter FPS gennem "Freesync" blot ved at bruge standarden i Displayport stikket, og det kom der så en flok ret dårlige skærme ud af.

 

Men lad den ligge her det bliver vi åbenbart ikke enige om. Kald du det bare software, og følg nvidias marketing propaganda med at rangere det som om den åbne standard er så dårlig.



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af KleitusIV d. 16-08-2019 07:26:50.