ITX X570 bundkort med socket 115X montering

Apple d.  24. august. 2019, skrevet af Gripen90
Vist: 1239 gange.

Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
24-08-2019 13:49:32
Svar/Indlæg:
15982/637

Valget af ITX bundkort med X570 er ikke lige frem prangende, da jeg står og skal bruge et, og reelt er der kun to at vælge ved danske forhandlere.

Der er ASRock X570 PHANTOM GAMING-ITX og GIGABYTE X570 I Aorus Pro WIFI at vælge imellem og de koster ca det samme.

Umiddelbart ville jeg helst vælge Asrock pga vrm design og køling, men jeg afholdes fra at springe på det af den væsentlig årsag. ASRock har valgt at droppe AM4 montering support på bundkortet og benytter sig i stedet af en Intel socket 115X løsning til køling af AMD cpuen pga deres store vrm overhaul. Det lyder jo fint nok, at man i stedet kan bruge Intels køleløsninger til AMD bundkortet, men jeg bekymre mig ved at selve socket og cpu dimensionerne på Intel og AMD ikke er ens, og det er jo noget cpu køler producenter tager i betragtning når de udvikler køler og monterings rammer. Jeg frygter, at man kan risikere et helt forkert monteringspres, således at cpu og socket evt kan tage skade.

Er det en reel bekymring eller skal det tages med et gran salt ?

Primært pga dette gælder jeg til Gigabytes mere traditionelle 

puma99dk|
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2019 16:36:00
Svar/Indlæg:
501/10

Personligt har jeg ikke hørt el. læst nogle reviews ang. LGA115x køle løsning er noget reviewers har brokke sig over så tror ikke du skal være bekymeret og kender jeg AsRock ret har de sikkeret testet det i mange timer for at se om det ikke virker.



poulsen48
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2019 16:38:55
Svar/Indlæg:
2885/268

Personligt har jeg ikke hørt el. læst nogle reviews ang. LGA115x køle løsning er noget reviewers har brokke sig over så tror ikke du skal være bekymeret og kender jeg AsRock ret har de sikkeret testet det i mange timer for at se om det ikke virker.

Skrev puma99dk| d. 24-08-2019 16:36:00

Tror du har ret i at de har testet det, ellers ville det ikke give mening og sende det på markedet. 🙂 



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
24-08-2019 17:45:12
Svar/Indlæg:
15982/637

Det er gjort før og der har været nogle problemer med det alt efter hvad køler der er anvendt, netop fordi højden på Intel og AMD cpuerne er forskellige.  Bl.a et forkert tryk på cpu hvor benene i socket'en ikke længere havde ordentlig kontakt.

Det kunne være der, var kommet noget bedre dokumentation på disse modifikationer om de forskellige pressure points,  men kan ikke lige finde noget om det . Lige nu er det ret begrænset hvad kølere Asrock boardet understøtter og den Corsair H100X jeg ligger inde med står ikke på.



NicktheGreek
 
Superbruger
Tilføjet:
24-08-2019 20:52:42
Svar/Indlæg:
131/0

Der findes et par artikler på nettet om dette board - årsagen til at der er intel monteringshuller er den simple, at der er et langt større udvalg af kølere til intel itx-boards og det giver jo så køberne flere mulige køleløsninger. Men hvis du finder en køler på Asrocks qvl-liste, er det næppe et problem.



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
25-08-2019 02:28:56
Svar/Indlæg:
15982/637

Der findes et par artikler på nettet om dette board - årsagen til at der er intel monteringshuller er den simple, at der er et langt større udvalg af kølere til intel itx-boards og det giver jo så køberne flere mulige køleløsninger. Men hvis du finder en køler på Asrocks qvl-liste, er det næppe et problem.

Skrev NicktheGreek d. 24-08-2019 20:52:42

Årsagen i dette tilfælde er nu mere at, AM4 beslaget tager PCB plads som Asrock skulle bruge til deres vrm design, så de valgte at bruge Intel socket 115X montering, da det ville give dem mere PCB plads at arbejde på.

Jeg har valgt at gå med Gigabyte boardet (meget mod min vilje), da jeg ikke stoler 100% på at monteringstrykket vil være det rette på en AMD CPU med socket 115X brackets mv.



NicktheGreek
 
Superbruger
Tilføjet:
25-08-2019 07:29:11
Svar/Indlæg:
131/0

Jeg tror nu ikke du skal være utryg ved Gigabyte's specifikke itx-board. Iflg. Buildzoid har netop dette board et exceptionelt godt vrm - du kan checke denne video ud og gå til https://www.youtube.com/watch?... Aorus I Pro WiFi .

 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NicktheGreek d. 25-08-2019 07:30:14.