For varme VRM med 32 gbyte ram - hva' nu?

Overclocking d.  29. august. 2019, skrevet af Burgurne
Vist: 1681 gange.

Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-08-2019 20:43:37
Svar/Indlæg:
5868/1285

Hej.

Jeg forstår ikke rigtigt hvorfor jeg har dette problem. Jeg har købt 2x8 Gbyte Corsair DDR4 3200Mhz brugt (for 175,-kr og 4 snebajere!!), som er helt magen til de 2x8 Gbyte Corsair ram jeg har i forvejen, pånær en enkelt detalje.

Mine "gamle" ramklodser: 


Mine "nye" ramklodser:


Selv partnummeret er det samme, men de gamle er SK Hynix manuf. og de nye er Samsung manuf. Har det noget at sige?

Efter at have proppet 4x8 Gbyte i, så er det sket med at køre dem 3400Mhz, men 3200Mhz går fint med disse indstillinger;


Den har kørt en nat med mem86 med disse indstillinger og har der ikke meldt fejl, så går ud fra, at alle 4 ramblokke er OK.

Nu til problemet. Efter at have fået mere ram samt ændret Command Rate fra 2 til 1, så har jeg måttet sænke mit OC fra 4,8 GHZ til 4,7 Ghz. Først troede jeg det var CPU'en der løb varm (det har jo været temmelig varmt de sidste dage), men i.flg Afterburner, så er div CPU-corer på omtrent samme temp som de hele tiden har været. Da jeg så prøvede at presse PC'en med åbent sidedæksel, så kunne jeg mærke, at køleren over VRM ikke mere var varm ... den var brandvarm! Jeg har hele tiden haft for varme VRMs, og har fået fortalt (bl.a. her på hwt.dk), at det er ASUS der har sparet lige lovligt meget på dette felt på deres Z370 mobo's, men nu er det da helt galt. Kan det virkelig være pga 32 Gbyte ram, at dette opstår? Eller er det fordi der skal kompenceres for "et eller andet" nu rammene er med 2 forskellige manuf.? Selv med 4,7 Ghz er VRM-køleren mærkbart varmere end før med kun 2x8 Gbyte ram. Jeg synes dog aldrig jeg har hørt, at VRM vil blive endnu varmere pga mere RAM ?😢

 

Jeg venter på et andet mobo, men det er lige pt optaget af testarbejde, så jeg er nødt til at myldre videre med dette et stykke tid endnu

freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
29-08-2019 21:06:33
Svar/Indlæg:
6367/477

Der er virkelig mange aspekter i RAM, og dit bundkort på hardware niveau (og BIOS på software niveau) har alt sammen noget at sige om hvordan det hele vil spille sammen i sidste ende.

 

Svaret på dit spørgsmål er dog nu ganske simpelt: ja det kan godt passe.

 

Vil du have den lange udgave skal jeg lige bruge en halv time på at få det skrevet ordenligt ned, og det bliver nok en mindre roman 🤣



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-08-2019 21:14:06
Svar/Indlæg:
5868/1285

Okay. Er det så fordi der er mere RAM totalt, eller fordi det er 4x4 og ikke 2x8 Gbyte RAM?



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
29-08-2019 21:20:50
Svar/Indlæg:
15982/637

Når du fylder alle dimms slots så bliver der mere arbejde for både vrm og cpu. Du skriver du har ændret command timing fra 2 til 1 ? Det kan også være en faktor og også på dit reducerede OC. 1T command timing på fuldbestykning af alle dimms er temmelig krævende.



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
29-08-2019 21:33:17
Svar/Indlæg:
6367/477

Altså VRM til dine RAM sidder ikke under nogen heatsink, så det er ikke fordi du trækker mere strøm den vej.

Tilgengæld er 4 RAM klodser ikke kun svært for bundkortet men også for CPU'en. På grund af arkitekturen og måden din 8700K er bygget op kræver flere RAM også mere at drive, ikke kun for IMC'en, men generelt for I/O delen af CPU'en. Specielt fordi du nu mixer Hynix med Samsung RAM. Generelt er det altså ganske normalt at din CPU ikke kan løbe så hurtigt længere, og at dine VRM moduler bliver varmere, da en del af chippen som ikke blev brugt så meget før, bliver brugt mere. Hvis du har en watt måler til vægen kan du sikkert måle en forskel i strømforbrug. RAM i sig selv bruger næsten ingen strøm, især DDR4 ved 1.35 volt, her snakker vi maksimum 5W, men du vil sikkert se en forskel på 10 - 15W hvis ikke mere.

 

Du spørger lidt ind til mixing af RAM. Det er ikke unormalt at de forskellige "producenter" køber RAM chips i flæng og tester dem til deres specifikationer. I dette tilfælde 3200MHz, hvilket er noget som mange RAM klodser kan, hvorfor Corsair ender med at sælge Hynix og Samsung RAM under samme modelnr.

Hvis du kører din RAM klodser inden for "spec" får du også samme ydelse uanset om det er Hynix eller Samsung. Forskellen kommer når du mixer eller overclocker. Det er ikke helt ukendt at B-die fra Samsung er de hurtige, men jeg tror nu stadig at du har fået et E-die kit i dine Samsung RAM. B-die kits findes dog også i dårlige udgaver, hvorfor det er muligt du har fået dig et virkelig dårligt binned B-die der ikke kunne bruges til deres f.eks. 3600MHzCL16 kit. Det betyder også at overclocking er forholdsvis begrænset, selv uden at du mixer chips.

Mixing af chips er ikke kun noget Corsair gør, her er alle mærker skyldige. Det er derfor man bør købe sine RAM i et stort kit, istedet for to kits, eller to enkelte klodser, så er man sikker på at det er samme chips man får, da Corsair ikke vil mixe Hynix og Samsung i et kit.

Både Micron, Hynix og Samsung RAM har deres egne karakteristika - en eller flere ting som KUN de er gode til. Når du mixer får du altså det værste fra begge verdener, og kan ende med ikke ret meget af det gode, da alle klodser skal arbejde sammen.

Dertil kommer at dit bundkort, der kører daisy chain, ikke har det godt med 3 eller 4 RAM klodser. Det er ret imponerende for mig at du kan køre XMP profil uden at der kommer memtest fejl.

Generelt hvis du vil have høj ydelse på 4 klodser skal du finde dig et T-topology bundkort, og ikke et daisy chain. Med det sagt kan T-topology bundkort også være ret dårlige, der er selvfølgelig high og low end her også. 

 

Det var lidt af det lange svar. Jeg kan blive ved med jeg har ondt i fingrene 😀



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-08-2019 00:47:55
Svar/Indlæg:
5868/1285

#3 Jeg prøver i morgen at ændre tilbage til T2, bare for at se om det giver nogen mærkbar forskel.

#4 Nu var det kun fordi det ekstra ramsæt var så billigt, og havde samme Part nummer som mit eget, at jeg i det hele taget købte det, for jeg har ellers altid kørt kun med 2 ramstænger (derfor er min erfaring med 4 stænger også så dårlig). 

Du nævner T-topology og daisy chain. Hvad er dette? Og hvordan ved man om et bundkort er/har det ene eller det andet?

 

Jeg kan også se, at jeg har gjort mig skyldig i en anden fejl. Jeg skulle selvfølgelig have afmonteret mit eget ram først, monteret det "nye", for at se om det kan køre med samme settings (3400 Mhz CAS 16), inden jeg bare moslede på med alle 4 klodser. Det er en opgave til i morgen nat, hvor jeg ikke er på job!



Waskus
 
Superbruger
Tilføjet:
30-08-2019 07:15:17
Svar/Indlæg:
394/3

Men ja Asus er kendt for at spare på vrm køling. Du kan jo prøve at stripse en blæser fast, så der blæser luft nedover vrm.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Waskus d. 30-08-2019 07:15:46.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
30-08-2019 09:07:30
Svar/Indlæg:
6367/477

#5

1T er svært at køre, og det kan godt være at du kan få noget mere hastighed på de RAM, men det er ikke sikkert når du i forvejen mixer.

Jeg kan godt forstå hvorfor du har købt det RAM sæt. Det giver god mening som forbruger, især når de har samme model nummer, så er det også svært at vide at man kan risikere ikke at få samme chips.

Hvis det nye sæt kan køre 3800+MHz med samme timings vil det ikke gøre en forskel. De er ikke dine RAM der er begrænsningen. Det er kombinationen af bundkort, BIOS, CPU og RAM til sammen. Det er svært at forklare men bare det at du køre 4 RAM stænger på et daisy chain bundkort ender du med en langsom hastighed, og det går kun ned ad bakke derfra.

Det sæt Corsair 3200MHz jeg bruger til at teste bundkort med til HWT løber også forskellige hastigheder på forskellige bundkort. Jeg har kørt dem helt ned til CL12 ved 3600MHz. Nogle bundkort vil så hellere køre 3800MHz CL14 f.eks. Bundkortet i sig selv, og implementeringen af både RAM på hardware niveau og BIOS har meget at sige i disse sammenhænge.

 

Det er meget svært at beskrive forskellen på T-topology og Daisy-chain uden illustrationer. Det er to forskellige måde at "forbinde" dine RAM slots til CPU'en. Daisy chain kæder to RAM slots sammen, hvor T-topology får sit "T" fra at begge RAM slots ikke sidder i en kæde, men har en bane der efterfølgende "deles ud" til dine RAM slots.

Tricket med RAM er at der skal være HELT ens forsinkelse på hver enkelt bane, hvorfor du ser nogle baner i midten af dit RAM slots "zig zagge", det er for at alle baner skal have præcis samme forsinkelse. Hvis ikke man har det kan der opstå problemer, ikke med stabilitet som sådan, men problemer med at køre hurtigere hastigheder. Når du har en daisy-chain har RAM slot 2 og 4 ofte prioritet, og da RAM slot 1 er sat sammen med RAM slot 2 med en kæde, har RAM slot 1 altså betydeligt højere forsinkelse (Betydeligt højere = nanosekunder), med T-topology har alle 4 RAM slots samme forsinkelser men det er svært at holde "signal integrity" på det design, hvorfor daisy-chain generelt kan nå de helt høje hastigheder men kun med to RAM, og T-topology kan have rimelige hastigheder med 4 klodser.

 

Så generelt vil det ikke betyde noget for dig hvis du tager de gamle RAM ud og prøver at OC de nye alene for at finde højeste fællesnævner. Dette vil ikke virke med alle 4 klodser monteret.

Derudover så er 8GB klodser nemmere at få hastighed på, i forhold til 16GB klodser. Det er lidt ligesom CPU kerner. En CPU med mange kerner har en større chance for at bare en af kernerne ikke vil være med, hvilket gør at CPU'en ikke vil længere. Har du mindre kerner er der større chance for at du kan køre højere hastighed - samme princip med RAM.



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-08-2019 13:56:24
Svar/Indlæg:
5868/1285

#7 mange tak for forklaringen omkring T-topology og Daisy-chain, som giver god mening for mig. Findes der en viden om, hvilke fabrikanter, modeller eller chipsæt der har T-topology?

At jeg nu kører CR1 er faktisk en form for "erstatning" for ikke at kunne køre 3400Mhz CR2. Ved at køre CR1 ved 3200 Mhz henter jeg lidt af det tabte tilbage. 

Men det ændrer ikke rigtig ved, at min VRM køler bliver en hel del varmere ved 3200Mhz CR1 4x8 Gbyte end da jeg kørte med 2x8 Gbyte 3400Mhz CR2. Da jeg styrer vCoren med spænding, er det ikke den (tror jeg), men er der andet "strøm/cpu" spænding der evt bør/kan justeres? Der er flere indstillinger i BIOS til dette, men jeg har ingen ide om, hvad disse gør, så de står alle på Auto.

 

Nuvel, i aften prøver jeg som nævnt det med at sætte CR tilbage til 2, og så ellers sætte mig til tåls med at jeg nu har 32 Gbyte ram 3200Mhz CL16, 4,7Ghz på alle corer og en fornuftig CPU temp (men ikke VRM temp!), og så ellers afvente at "mit" nye bundkort bliver testet færdigt, så det kan afprøves om det skulle være bedre. 

Hmmmm, så mangler jeg bare at finde ud af, hvad jeg skal lave/spille for at have brug for 32 Gbyte ram 😉



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 30-08-2019 13:57:19.


Xqual
 
Superbruger
Tilføjet:
30-08-2019 13:59:18
Svar/Indlæg:
718/15

#8 du render bare noget 8k film i adobe premiere. Så skal de 32gb nok blive brugt ;) 



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
30-08-2019 16:14:09
Svar/Indlæg:
6367/477

#8

Det var så lidt 🙂

Der findes ikke rigtig noget sted hvor man "slår op" for at se hvilke bundkort der har hvilket layout. T-topology findes ofte på workstation bundkort f.eks. her giver det nemlig mening og de fleste ville nok køre med 4 RAM.

Det er ikke kun volt du skal kigge på. Selvfølgelig skaber mere volt mere varme, men grunden hertil er faktisk at strømforbruget i sig selv bliver hævet (amperer). Så selvom at du kører med samme volt som før, så har din CPU nu et større behov for amperer, og det er amperer der gør din VRM varm. Selvfølgelig hæver volt også for varmen, specielt på CPU'en, hvor Mhz næsten ikke hæver varmen, men en smule mere volt nemt kan ses på temperaturen.

Du bør justere din VCCIO og VCCSA manuelt. Disse bør ikke være mere end 1.35V. Jeg mener 1.15V er stock VCCIO og 1.1V er stock VCCSA. Disse hæves af bundkortproducenter når man aktiverer XMP, så er de sikre på at selv den dårligste IMC kan følge med, de vil jo ikke have et rygte kørende om at producenten ikke kan kører 3200MHz.

Sandheden er dog at de fleste (hvis ikke ALLE) IMC'er kan klare 3200MHz faktisk ved stock VCCIO og VCCSA. Du kan også få alle IMC'er til at opføre sig ordenligt ved at zappe dem med 1.5V på begge linjer, men så kører du nok ikke mere end et år, måske mindre. Det kan jeg godt finde på at gøre med LN2 f.eks. Her vil degraderingen også ske noget langsommere hvis chippen er frosset.

 

Når du ændre timings vil din rå "throughput" af dine RAM også ændre sig. Hvis du ændre 2T til 1T f.eks. skal dit bundkort også "træne" dine RAM. Det kan være at tRFC pludselig sætter sig på 600+ hvor du før kørte 525. Derfor bør du teste om 2T rent faktisk giver dig noget i sidste ende, hvis du med 1T får højere subtimings er du lige vidt, samtidig med du kan have et ustabilt system.
Når jeg tester RAM er det med AIDA64, her får du båndbredde med MB/s.

 

RAM er en jungle, og medmindre du vil dedikere rigtig mange timer til at finde ud af hvordan præcist dit system reagerer (alle bundkort træner RAM forskelligt med forskellige algoritmer), er du bedre sat ved at aktiverer XMP og lade dem blive der 😀

Det ville så være sjovt for mig at vide hvor den bedste RAM ydelse ligger for mit system. Det er også derfor jeg endte med at sætte mine 4133MHz RAM til at køre 3733MHz CL14, da jeg fik højere båndbredde end med 3866MHz CL15. Subtimings skulle nemlig i vejret og så endte jeg med marginalt mindre ydelse.



CDCRenegade
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
30-08-2019 16:55:04
Svar/Indlæg:
1919/73

Ramfabrikanterne siger at man bør købe sin ram i kits hvis man skal klokke det - så skal man have 32Gb bør det være et sæt - det er lidt af et lotteri specielt hos Corsair

Der er forskel på subtiming på SK Hynix IC og Samsung IC (og MicronIC) 

En klog mand fortalte mig en gang at man kunne forsøge at forøge VCCIO -- men jeg gad ikke rode med det selv - jeg er typen der handler i Kits - så er jeg sikker selv om det koster

 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af CDCRenegade d. 30-08-2019 16:55:53.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
30-08-2019 17:37:13
Svar/Indlæg:
4981/47

#10

Stock volts på SA/IO er faktisk et hak lavere, 1,05/0,95v 🙂 Måtte slå det op her da jeg købte mit 1660Ti og tændte for Pci-E 3.0 controlleren igen.

https://www.tweaktown.com/guid...

Jeg køre vist med 1,12/0,98v nu her, dvs hhv 2 og 1 hak hver. Som jeg vistnok fortalte dig, er mit board lidt vildt i den forstand, og sætter gerne 1,35v+ på Auto @DDR3000 XMP xD

Det er faktisk fuldstændigt åndsvagt, jeg er på vand og kan nemt se forskellen på temps med Auto vs manuelle settings, så jeg tænker lidt som dig at det netop må være ganske degraderende, men jeg tænker også arme folk med luftkølere, de vil jo have det endnu værre med sådan Auto settings, måske ligefrem også varme degradation så ? Hmm... 



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
30-08-2019 20:39:50
Svar/Indlæg:
6367/477

#11

Subtimings er bestemt af bundkortet der skal drive RAM kittet. Der er ikke nok plads i SPD chippen til at have disse informationer så bundkortet kan sætte alle timings, derfor skal det "træne" for at finde ud af hvad de forskellige timings kan være. Det er derfor det tager lang tid at starte op første gang man aktiverer XMP.
Men det er skam stadig korrekt at der er forskel på den måde de clocker. Samsung er rigtig god til hastighed, mens nogle Hynix kan få meget lave timings.
VCCIO og VCCSA kan du hæve ja. Det kan hjælpe med at få IMC'en til at makke ret. Selvom du handler i kits og får samme chips på alle dine RAM, så kan VCCIO og VCCSA stadig hjælpe dig til at nå endnu højere frekvenser.

 

#12

Ja det er da vidst korrekt! Jeg ved hvad maksimum er og hvad jeg selv bruger. Hvem kører dog stock 🤡

Jeg kan godt huske da vi snakkede om VCCIO og VCCSA. Nogle boards er bare helt hul i hovedet og kan direkte dræbe CPU'er fordi det skal være så voldsomt 😲

VCCIO og VCCSA er ofte VRM der ikke sidder under heatsink, men er ofte ekstrem overkill. Jeg tror ikke at det er VCCIO og VCCSA der trækker strøm i #0's tilfælde, da disse ikke varmer hans heatsink.

Jeg tror at du skal køre en chip på 85+ grader før du ser egentlig degration. Jeg har kørt min 7700K hårdt, især fordi IMC på Kaby Lake suger ret hårdt, så den får godt med juice, samme med vcore. For at rende 5GHz skal den have 1.55 volt, så med mit 2x120mm+1x Monsta (triple tykkelse)120mm radiator ligger jeg på 80 grader (flydende metal delid), mine grafikkort kommer aldrig over 55.

Nu har jeg kørt sådan siden chippen udkom (over 2 år) og jeg har endnu ikke oplevet nogen degration. VCCIO og VCCSA kører 1.35V og jeg vil ikke over, selvom det måske kan hente få mig op til 4000MHz RAM vil jeg hellere lade være. Generelt har jeg respekt for volt, ikke så meget for temperatur 😀



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-08-2019 23:15:10
Svar/Indlæg:
5868/1285

#11 Det gør jeg jo også, dog har jeg nu 2 sæt denne gang (se #0 hvorfor det er sådan 😉).

Her er mit Aida64 resultat med 3200Mhz CR1


Og her det samme 3200Mhz, men med CR 2


 

Så det giver altså lidt at skifte til CR1.

 

For god ordens skyld, så er her samme test med 3400 Mhz CR 2


 

Findes der et prg der kan vise mig, hvad VCCIO og VCCSA er i realtime? Da alt (undtagen vCore) står på Auto aner jeg ikke den faktiske værdi! Tak for linket #12, det vil jeg gennemgå senere, der kan jeg sikkert også samle lidt guldkorn op!



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-08-2019 00:02:42
Svar/Indlæg:
5868/1285

Nu lidt senere ... er der nogen af disse ting der bør ændres yderligere:



 

Gripens forslag med at sænke CR fra 1 til 2 virker efter hensigten! I hvert fald kører jeg igen 4,8 Ghz på alle kerner uden crash (men stadig med temmelig varm køler over VRM, men det får være, indtil det andet bundkort er klar til mig) Tak for ideen Gripen, og tak for forklaringen til, HVORFOR det hjælper Freak_master!

Nu lidt gaming, og derefter kaster jeg mig over linket i #12! 😎



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
31-08-2019 00:57:05
Svar/Indlæg:
6367/477

Du bør manuelt sætte VCCIO til 1.25 og system agent til 1.2. Det burde du kunne køre. Bundkortet måler værdier der er inde for de sikre, men men du har et stabilt system ved lavere volt er du mindre hård ved din IMC. Måske din VRM heatsink bliver lidt mindre varm?

PLL volt har jeg aldrig haft held med at fungerer for mig, oftest har det hjulpet med cold bug men ellers ikke på frekvenser.

Der er godt nok ret stor ændring fra 2T til 1T, det er mere end jeg havde regnet med, det er jo dejligt! Tallene er faktisk ret interessante at sammenligne, men generelt har du jo ganske fint båndbredde på dine RAM.

Hvad køre du på uncore/cache? Jeg kender ikke cache hastigheden i hovedet, så jeg er ret interesseret i om du kører stock eller om du har fået den hævet? Det giver dig også ydelse i det spil du spiller lige nu 😀



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-08-2019 01:04:51
Svar/Indlæg:
5868/1285

Cache indstillingen stod til AUTO (dvs 4,4Ghz). Den er nu hævet til 4,7Ghz, så det passer sammen med resten af CPU'en. Så alt kører stabilt og relativt køling igen. Jeg kan nok ikke mærke de 0,1Ghz Cpu'en er faldet og de 200 Mhz rammen er sat ned. 

Så 4,7 Ghz og 32 Gbyte ram ved 3200Mhz CAS16. Det er helt fint på dette mobo. Når jeg engang modtager det andet, så prøver jeg med 4,8Ghz igen.

 

Btw ... tallet for Vccio blev pink i BIOS, da jeg satte den til 1.25v, men det gør vel ikke noget? Volten er jo sat NED, så belastiningen vil vel alt andet lige være mindre end før?



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 31-08-2019 01:41:43.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
31-08-2019 02:25:04
Svar/Indlæg:
4981/47

#14

Jeg kan ihvertfald se mine med HWinfo




Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-08-2019 12:51:33
Svar/Indlæg:
5868/1285

Ja, det er da også rigtigt! Der kan jeg også se mine 😉



Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
02-09-2019 05:01:44
Svar/Indlæg:
3661/82

#11 Og #13

Hvilke subtimmings taenker vi paa her?

SPD har plads til flere hastighed entries og  har palds til en del forskellige timmings i hvert entry

cas

ras to cas

ras precharge

tras

trc

 

Er alle i SPD

 

CMD rate er ikke eftersom CMD rate ikke er en ram timming ( aka 1t eller 2t)

 

 



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
02-09-2019 08:37:18
Svar/Indlæg:
6367/477

#20

RAS TO RAS
REF Cycle time
Refresh interval
WRITE recovery time
Read to PRE
FOUR ACT WIN time
WRITE TO READ
CKE Minimum pulse width

TRRDR
TRRDD
TWWDR
TWWDD
TRWDR
TRWDD
TWRDX
TWRDD
TRWSR
TCCD
TCCDWR

 

Og mange, mange flere.