Win 10 optimeringer

Software d.  11. september. 2019, skrevet af Rafcio
Vist: 943 gange.

Rafcio
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-09-2019 10:38:00
Svar/Indlæg:
445/32
Hey folkens.
Jeg synes at have set for længe siden at der var oprettet en tråd omkring win 10 optimeringer/indstillinger. Den kan jeg så ikke finde så vil je spørge lidt til emnet selv og beklager på forhold hvis der er lidt gentagelser.

Jeg skal have min gamle spand flyttet over i noget andet større kabinet og så kom det med lidt større ssd lager og alt det der, så ku jeg så ligeså godt skifte til win 10, selvom 7eren er nu dejlig nok.
Ind til nu har jeg ikke haft det større at gøre med 10eren derfra forespørgsel.
Hvad er godt at slå til og fra? Hvad skal jeg være opmærksom på, skal jeg installere noget eksternt software for at optimere bruger oplevelse måske? Hvad med reklamer og overvågning fra Ms? Foretager mig ikke ulovligheder eller andet tåbeligt, men ingen grund il at spille maskinens ressourcer til fordel for Ms. Licence regner jeg med at erhverve mig på ebay for øvrigt 🙂
Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
11-09-2019 16:35:43
Svar/Indlæg:
3661/82

#0

vaer opmaerksom paa at de fleste "optimeringer" og "tweaks" er fyldt med fejl og baseret paa misforstalese omkring hvordan windows virker.

 

Nogle som du boer holde dig vaek fra

  • Disabling af page file
  • Ram cleaners
  • Rapid mode for Samsung drev
  • Saette stroemstyring til "high performance"

 

Ting der rent faktisk hjaelper

  • Splitte din pagefile over flere diske (minimalt og umaalbart)
  • Disabling af Coreparking (isaer hvis du roder med affinity)
  • Affinity styre dine process til at undgaa SMT og CCX bagdele

 

Extern Software der hjaelper paa bruger oplevelsen

  • Project Mercury (gratis og let) selvfoelgelig

 

Privatlivs freds

  • daf i service og find telemtry servive ofr intel pg nvida og disable dem ) scvar at sige hilekn eferom der er Krans systme information
  • I services can du ogsaa disable  windows telemtry services
    • Diagnostics Tracking Service / Connected User Experiences and Telemetry
  • DAf i task scheduler og fjern/DISABLE  windows teletery  stuff her
    • \Microsoft\Windows\Application Experience\Microsoft Compatibility Appraiser
    • \Microsoft\Windows\Autochk\Proxy
    • \Microsoft\Windows\Customer Experience Improvement Program\Consolidator
    • \Microsoft\Windows\Customer Experience Improvement Program\UsbCeip
    • \Microsoft\Windows\DiskDiagnostic\Microsoft-Windows-DiskDiagnosticResolver
    • \Microsoft\Windows\Windows Error Reporting\QueueReporting
  • Spybot Anti Beacon can ogsaa anbefales https://www.safer-networking.o...

     

     

     

     



    Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 11-09-2019 16:36:42.


PCDania
 
Superbruger
Tilføjet:
11-09-2019 19:17:53
Svar/Indlæg:
598/0

Med hensyn til Privatlivets Fred så er OOSU10 det bedste valg da større opdateringer fra MS resetter indstillinger i registreringsdatabasen. OOSU10 giver også mulighed for at kontrollere andre indstillinger. Programmet er gratis og Stand Alone (kører direkte fra folderen den udpakkes til). OOSU10 kan bruges til at tage backup af registreringsdatabasen ligesom programmet også selv vil kræve at der tages backup afhængig af hvilke indstillinger der ændres.

Bruger selv programmet og har brugt det i flere år.

Jeg har ingen forbindelse med producenten af programmet.



puma99dk|
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-09-2019 20:11:20
Svar/Indlæg:
501/10

@Sven Bent jeg har oplevet mange privat livs settings som ikke skulle på virke bla. Photo appen i Windows 10 får funktionen frem og tilbage til at gå istykke i appen på min Windows 10 det gjorde den i version 1803 og kunne ikke fix det uanset hvad jeg gøre så opdaterede jeg til version 1903 og så virker den igen.

 

Før jeg kunne skiftede frem og tilbage i billederne skulle jeg lave en CTRL+A i mappen med billeder og højreklik og åben i Microsoft Photo app før frem og tilbage funktionen i hver side virkede.



jst
 
Superbruger
Tilføjet:
11-09-2019 21:36:31
Svar/Indlæg:
143/18

Mht Privatlivets fred, så kan jeg kun anbefale Pi-Hole !



Rafcio
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-09-2019 21:53:38
Svar/Indlæg:
445/32

Fedt!!! Fedt!!! Fedt!!! Tak, det er lige den slags råd og forslag jeg efterlyste. Noget er det virker måske lettere komplekst, jeg skal ikke bekrige hele nettet og være on the dark side dog. Jeg søger bare lidt grundliggende råd til hvad der er godt at slå til og fra, så jeg ikke drukner i forbrugerorienteret reklamer og lign 😀 og samtidig ikke behøver at bidrage i samtlige statistikker hos microsoft 😲 Men kom med alt stort og småt, så kan jeg altid forholde mig til det efter installationen.



Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
12-09-2019 01:48:56
Svar/Indlæg:
3661/82

#2

Jeg kan huske oosu10.

jeg kan ikke huske hvorfor jeg valgte Spybot anti beacone over det :(

 

#3

Det ovenstaaende er noget jeg har gjort paa alle mine maskiner og har haft nada problemmer

men windows 10 calc og photo aps er kendt for at fucke op maerkeligtg 

hvorfor jeg stadigvaek bruger en god stabilt windows 7 i hjemmet