Ny disk i nas fra synology

Netværks  d.  12. september. 2019, skrevet af sesam
Vist: 1095 gange.

sesam
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2019 20:44:14
Svar/Indlæg:
2516/381

Hej.

 

Jeg har en synology 211+, med 2x2gb red diske. hvor den ene er brudt sammen.

Den køre spejl. den skriver at jeg skal tage backuop af alle mine data, og sætte ny disk i, og geninstallere.

Jeg har købt ny disk, men havde en ide om, hvis den ene disk stod af, at men så bare erstatede den med en mangen til, og så lage den selv filerne over på den nye disk. Men jeg er helt forkert på den eller???

 

Skal jeg til at kopiere det hele over på en helt anden disk?

KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
12-09-2019 20:50:46
Svar/Indlæg:
4295/306

Jeg oplevede det samme på en 411 med 4x2Gb diske. Der røg en af dem med bad sectors.

 

Det er selvfølgelig altid en god idé at tage backup af vigtige data så længe du kan få fat i dem.

 

Det var super let. Jeg slukkede for den. Skiftede den ødelagte disk. Tændte. Og så gik Synology selv i gang med at genetablere raid.

Hvad var endnu smukkere var at jeg skiftede til 4 større diske, så jeg gentog blot ovenstående med alle 4 diske (skifte en disk, lade Synology genetablere raid, skifte næste disk, osv), og da alle 4 diske var skiftet fik jeg den ekstra plads på mit drev. 

🙂



sesam
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2019 20:55:34
Svar/Indlæg:
2516/381

Mit problem, er lidt, at jeg ikke har andre diske med så meget plads,.

Men vil prøve at skifte disk et, som den siger, er brudt sammen, for din oplevelse, er som jeg regnede med det ville virke



Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2019 21:08:41
Svar/Indlæg:
1881/22

Det viser bare det gamle mantra om RAID aldrig bør erstatte backup.

Der er altid en risiko for a f.eks. en controller kan ryge, og så kan det altså være bøvlet at få hentet data ud igen, (er nu ikke et problem med RAID1).

 

Har iøvrigt samme oplevelse som #1 efter at en disk i et RAID5 på min Synology stod af.
Smed også bare en ny i, og så tyggede NAS'en på det et par dage, og så kørte den videre.