Hej!.
Jeg vil gerne give min computer "en generation mere" inden AMD skifter til DDR5 RAM og dermed dømmer AM4 platformen ude.
Men hvor stor er forskellen egenligt på Fx en Ryzen 1700 med 8 kerner/16 tråde. og fx en Ryzen 3600 med 6 kerne /12 tråde? Ville det ikke i virkeligheden være en nedgradering så ?
Satser på at jeg skal have mindst en 3700 så, eller skal jeg gå efter en 3900 nu det er "sidste skud i bøssen" uden at skulle skifte både Mobo og RAM også ?
nu kommer 3950 jo snart, som nok er "sidste skud" i bøssen, hvis man ser sådan på det.
Jeg gik fra en 1700 til en 3700x, og forskellen er meget mærkbar på nærmest alle punkter, så kan bestemt godt anbefale det skifte 🙂
Bare det at gå fra en 1700 til en 2700x kunne jeg mærke forskel på.
Det kommer jo rimeligt meget an på hvad du bruger computeren til. Ville aldrig vælge en med færre kerner, men kører du software som bruger mange kerner så kan du jo overveje 3900x med 12 kerner.
Som de andre skriver kommer det jo helt an på hvad du laver.
Hvis du ikke bruger alle de 8/16 kerner så er det jo ikke der skoen trykker.
6 hurtige kerner kan sagtens være hurtigere end 8 langsomme kerner. På samme måde med Core i7 vs Xeon server CPU'er. Eller Threadripper/Epyc vs Ryzen. 🙂
jeg gik fra 1700 til 3600x pga. den gode increase i gaming performance
og standard uden oc score jeg det samme i cinebench multicore :)