Solcelle lamper , to paneler til en lampe

Diverse d.  19. september. 2019, skrevet af @ngler
Vist: 706 gange.

@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
19-09-2019 05:42:12
Svar/Indlæg:
4033/364

Tænker der er en elektronik kyndig i blandt os :)

 

Jeg har en solcelle lampe som skal lyse hele natten, men det kniber nu da det bliver tidligere mørkt. Jeg har opgraderet fra et 1000mAmp til et 2600 batteri, men uden den ønsket Virkning. Da jeg har en del solcelle lamper liggende , tænkte jeg om man kunne koble en mere til.

 

Derfor hvordan kan jeg koble endnu et solcelle panel med batteri til lampe nr et?

 

Jeg tænker at klippe ledningen fra en solcelle lampe (også med et batteri) og lodde den fast til den anden lampe , men jeg kan ikke finde ud af om det skal være til

  1. Ledningen fra solcellen til printet (så når fotocelle åbner for strømme  om aften begynder den at lade batteriet i lampen) 
  2. Direkte på batteriet i lampen i parallel
  3. Direkte fra batteri fra Panel til batteri i lampen.

Jeg har også paneler som ikke har tænd sluk når det bliver nat.

freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
19-09-2019 08:57:54
Svar/Indlæg:
6368/477

Jeg forstod ikke helt den sidste, men de skal blot sidde paralelt, om det så er batteriet du smider på det andet batteri, og solcellen sidder til nr. 2 batteri er ligemeget, så længe det sidder i paralel 🙂



Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
19-09-2019 10:53:28
Svar/Indlæg:
4981/47

Du skal sådan set "bare" kører batterier og ladeforbindelserne parallelt. 

Dvs + forbindelserne samles i en, og det samme med - forbindelserne på batteri/lade/lampens indgangsstrøm.



svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
19-09-2019 12:43:20
Svar/Indlæg:
2263/307

Parallel =  alle plusser til plus. Alle minuser til minus.



Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
19-09-2019 16:17:35
Svar/Indlæg:
3661/82

parallel = ledninger forbindes parallelt

 

parallel parking = naar du parkere I en serie af biler😉



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 19-09-2019 16:17:47.


@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
21-09-2019 02:53:20
Svar/Indlæg:
4033/364

#1 

Jeg ville bare undgå overladning af batterierne. 

 

Lampen = solcelle + batteri + pærerne

Panel = solcelle + batteri , men uden pærerene - dvs. den ekstra. 

 

Så løsning 1 - der bruges lampens ladecontroller til at lade batteriet i lampen med strøm fra panelet. Så når det bliver mørkt vil Panelet tænde for strømmen og sende det til lampen der hvor solcellen er loddet til printet .. Dette kan give problemer , da solcellen sikkert giver 9-12 volt og derfor er det ikke sikkert at det er super optimalt at sende 1,2 volt afsted. Samtidig så er det ikke sikkert at ladehastighed er den samme som strømforbruget.. så hvis det lader langsommere end den bruger er det en skidt løsning. 

 

Løsning 2 - Måske den bedste løsning - da hver solcelle både i panel og lampe styrer opladningen til batteriet.. og "forbindelsen" mellem de to batteriet bliver først åbnet når det bliver mørkt.. Kræver omvendt tænd sluk..  tænker på at lodde det til der lampens batteri er sat til printet

 

Løsning 3 - Denne løsning er skidt, da hver ladecontroller teknisk set vil være forbundet til begge batterier (minder om løsning 2 - men det var så uden automatisk tænd sluk). 

 

 

har styr på parallel og serie forbindelser :) 



Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2019 14:51:49
Svar/Indlæg:
3385/80

Der er flere ting du ikke har helt styr på, men vi skal nok hjælpe dig i mål :)

"Panelet" tænder ikke for strømmen, det gør en en LDR eller lign. Solcellen giver helt sikkert ikke 9-12V, men nærmere 2-3V. Solcellerne kan uden problemer forbindes parallelt, også 50 stk, uden at du skader ladekredsløb eller lign., som følge af måden solceller virker på (google MPPT).

 

Så helt simpelt: Forbind nr. 2 solcelle parallelt til det eksisterende. Projekt færdigt.



@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
21-09-2019 17:35:57
Svar/Indlæg:
4033/364

Der er flere ting du ikke har helt styr på, men vi skal nok hjælpe dig i mål :)

"Panelet" tænder ikke for strømmen, det gør en en LDR eller lign. Solcellen giver helt sikkert ikke 9-12V, men nærmere 2-3V. Solcellerne kan uden problemer forbindes parallelt, også 50 stk, uden at du skader ladekredsløb eller lign., som følge af måden solceller virker på (google MPPT).

 

Så helt simpelt: Forbind nr. 2 solcelle parallelt til det eksisterende. Projekt færdigt.

Skrev Die_Happy d. 21-09-2019 14:51:49

Takker, med panelet mente jeg en solcelle lampe uden diode, så der hvor dioden var ville jeg lodde en ledning på. Ved godt det ikke er solpanelet der gør det ;)

Den solcelle jeg har løst giver ca 7v.

 

Men jeg vil gerne øge batterikapaciten, men jeg har ikke lige målt om den eksisterende lampe overhovedet kan lade de 2600mamp .