Hvilket drev til boot?

HDD/SSD/RAM d.  13. oktober. 2019, skrevet af Creed667
Vist: 795 gange.

Creed667
 
Enthusiast
Tilføjet:
13-10-2019 21:53:10
Svar/Indlæg:
4/3

Hej alle
jeg står og skal til at samle min (delvis) nye maskine, og er nu kommet i tvivl om hvilket drev jeg skal/har lyst at bruge som boot drev.
jeg kan rigtig godt lide at have mit boot drev separat for sig selv, da det give mig muligheden, at lave en clean install, når det passer mig, uden at jeg skal til at hente spil og andre store ting ned på ny.

jeg har fra min nuværende pc, en 2,5" 250gb ssd, og en nyindkøbt 500bg m.2 nvme.

min første tanke var at bruge NVME'en til boot (for hastighedens skyld) og den alm. ssd til lager... men samtidig vil jeg jo gerne have så stort et lager som muligt...

Efter at have kigget lidt rundt, har jeg set flere vlogs, hvor boottiden på alm ssd og nvme, er næsten identisk.. Så her vil jeg mægtig gerne have jeres tanker og erfaringer at trække lidt på, da jeg det er den første m.2 nvme jeg har i fingrene.

på forhånd tak for jeres input

Mvh

Christoffer

Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2019 22:38:27
Svar/Indlæg:
5872/1286

Jeg har selv 2 stk 500Gbyte NVMe drev i min PC, og jeg har delt det ene drev i 2 logiske drev, et på ca 100Gbyte og resten til det andet. jeg har så installeret Windows på det lille 100Gbyte drev, og flyttet dokument, email og download mapperne væk fra C-drevet.

Det gør, at jeg til enhver tid kan cleaninstallere en ny windows 10 på det 100Gbyte drev uden at miste spil, dokumenter osv osv. Når den nye windows er oppe og køre, så er det bare at installere Steam, og henvise til Spil-mappen, ændre i windows så download og dokumenter peger på de mapper der er på drev D. Således har jeg både den hurtige hastighed og let ved at geninstallere Windows. Jeg bruger Acronis til backup af hele drev, og det tager mig under 4 minutter at reetablere Windows 10 fra en backup, når jeg har leget for meget med Beta-drivere, og intet af mine personlige data er mistet i tiden fra sidste backup og til reetableringen 🙂

I dit tilfælde kunne du også dele dit NVMe på samme måde, installere Windows 10 på det lille drev, og så have dine spil på resten af NVMe-drevet. Din 250Gbyte SATA SSD kan du så passende bruge til dokumenter, download og emails og andre personlige data. Eller installere windows på din SSD, men så får du jo en mængde spildplads, da windows install slet ikke har brug for 250 Gbyte, og fylder du andet på, så går dette "andet" jo tabt ved en evt nyinstallation eller en reetablering af en tidligere backup.



Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2019 13:13:36
Svar/Indlæg:
3385/80

Du kan sagtens dele din store SSD op i flere partitioner, og kun slette den når du geninstallerer.



Gazivodo
 
Overclocker
Tilføjet:
15-10-2019 04:41:46
Svar/Indlæg:
190/4

..Fordi 500bg* er det store drev? (om nok så megen m.2 nvme hastighed)  

Forhåbentlig = GB? 



Creed667
 
Enthusiast
Tilføjet:
15-10-2019 08:53:13
Svar/Indlæg:
4/3

🤣 Bg = Gb 🤣 



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-10-2019 15:54:47
Svar/Indlæg:
5872/1286

Nej, nej, det er skam målt i Bg. Gb er jo Griminal Bolitiet 😎😕



Creed667
 
Enthusiast
Tilføjet:
15-10-2019 18:39:39
Svar/Indlæg:
4/3

😎 THUGLIFE ;)



sesam
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-10-2019 15:07:45
Svar/Indlæg:
2516/381

Jeg blander mig lige, da jeg er lidt en noob på det område..  Men ikke miste spil.. Når i laver en clean på jeres bootdrev, hvordan får i så spil og andet til at virke igen,  .. jeg har forsøgt mig med dette nogle gange, men har ikke fundet fidusen til at få det hele til at køre igen, når det har ligget på andre diske, da der altid mangler nogle filer



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-10-2019 16:51:00
Svar/Indlæg:
5872/1286

#7 Som regel ligger de filer du nævner i mappen "dokumenter", og den har jeg flyttet væk fra C:, så den bliver ikke overskrevet. Når den nye install er på plads, er det så bare at flytte pegepinden til Dokumenter til den placering på det andet drev, og så er det der igen.

Der kan dog også ligge andre filer i f.eks ProgramData. Dem må man så lige kopiere til et andet drev inden man sletter den gamle install, og så kopiere dem tilbage igen, når den nye er klar.

Hvis alt andet svigter, så kan man jo installere spillet igen på samme sted som det ligger nu (husk at gemme dine savegames et andet sted), og så vil det også virke.



Gazivodo
 
Overclocker
Tilføjet:
16-10-2019 16:59:10
Svar/Indlæg:
190/4

#7 Taler vi STEAM bibliotek og lign. eller oldscool installation fra optisk drev? 



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-10-2019 17:04:41
Svar/Indlæg:
5872/1286

Steam er ikke noget problem heller, blot skal steam fra start af IKKE være installeret på C:

Når jeg har lavet en nyinstall, så starter jeg steam fra mit E:drev, og Steam skriver så at det skal rette installationen pga fejl (ny install), hvilket den får lov til, og efter ganske kort tid er Steam oppe og køre igen incl alle installerede spil.