Redde data fra synology nas

Netværks  d.  16. oktober. 2019, skrevet af sesam
Vist: 794 gange.

sesam
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-10-2019 20:58:45
Svar/Indlæg:
2516/381

hej.

Jeg har en synology 211+.

Den ene disk stod af, og den anden virkede fin, og kunne stadig tilgå data.

Det var ens diske der sad i, wd black 2tb, jeg købte så en ny wd red 2tb, slukkede nas, skiftede den dårlige disk ud, og startede op igen, men den bippede stadig med fejl, men kunne stadig tilgå data.

Slukkede den igen, og tog den nye disk ud, da den ikke lyste grøn, og tænkte det kunne hjælpe at formatere den, så da jeg satte den igen, lyste den grøn, som den anden disk, men har fra det tidspunkt, ikke længere kunnet tilgå mine data, eller se min nas med synology assistent.

 

Nu er jeg i tvivl om hvad jeg skal gøre, har lige haft den gode disk i mine dock station, og kan fint se partion og det, men computer vil have at jeg formatere den før jeg kan åbne disk, men det vil jeg jo ikke..

 

Men hvordan får jeg fat i mine data, og får dem flyttet, så jeg kan starte min nas op fra ny??

 

PLease help

martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
16-10-2019 21:44:39
Svar/Indlæg:
2826/100

Hvilked raid type kører du på den? SHR eller Raid1?

Hvis det kun er én disk der er stået af, så skal din NAS stadig virke, og du skal stadig kunne se data.

Proceduren normalt er følgende:

  1. Sluk din NAS (ikke nødvendigt hvis NAS og diske understøtter at blive skiftet mens de er online)
  2. Pil den dårlige disk ud
  3. monter den nye disk
  4. Start din NAS - Den vil bippe og være sur under opstarten fordi dit RAID er broken
  5. Log på, gå ind under "storage manager", den vil være gul eller rød og advare om noget er galt.
  6. gå ind under "storage pool" i venstre side, find knappen "action" i toppen og vælg repair, du bør nu kunne vælge din nye disk - Du skal ikke formatere den inden, det skal den selv håndtere.
  7. Den vil nu stå og initialisere den nye disk, og herefter kopiere data.

Herefter bør den være glad igen.

OBS: Der kan være små variationer i forhold til proceduren, det er noget tid siden jeg sidst har haft behov for det, men ovenstående beskriver det i store træk hvordan du skal gøre.

Dit Raid skal være en eller anden type mirroring for at det virker, hvis du har valgt raid0 er dine data gone, der fordeler den data ud på begge diske tilfældigt, fordelen er det giver dobbelt så meget plads, og pladsen er hurtigere at tilgå/læse, til gengæld mister du sikkerheden



sesam
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-10-2019 22:04:29
Svar/Indlæg:
2516/381

Hmm. prøver lige at pille den nye disk ud igen.

Den skulle køre SHR

Nye disk ude, så kun en disk.

Disk bliver grøn, lan blikker, som det arbejder meget.

status blikker orange, og den bipper, og kunne ikke tilgå den et stykke tid.. kunne efter noget tid 20min måske, igen se den gode disk med assistent, og kom på den, og slukkede det tralse bib.

Prøvede at sætte den nye disk i, mens den var tændt, og har nu gjort som du skrev.

Og status brev nu grøn, og begge diske står nu og arbejder..

 

Hvis jeg kunne så fik du et kæmpe kram..  🙂

 

Tusinde tak, det enste jeg lige skulle var at oversætte dine ord, action, var handling osv, da det er på dansk



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af sesam d. 16-10-2019 22:05:45.


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
16-10-2019 22:13:47
Svar/Indlæg:
2826/100

Perfekt :) Godt du fik den til at køre igen. 

Man får lige en klump i halsen første gang det sker, når frygten for at ens data er væk rammer 😀

Omkring sproget, så kører jeg altid mit udstyr på engelsk ;) tror det er en arbejdsskade.

Bare lige så du er OBS på det, rebuild af dit raid kan godt tage forholdsvis lang tid, kan ikke huske hvor hurtige de var til det i 2011 hvor din er fra, men du skal ikke blive overasket over hvis det tager mange timer. I den tid den rebuilder vil den være presset på ressourcer, så alt det du plejer at lave på den vil være noget langsommere end ellers, det gælder også fil overførsler.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af martinta d. 16-10-2019 22:14:19.