NAS server, cloud, ekstern harddisk - hvad gør i?

Netværks  d.  26. oktober. 2019, skrevet af Tfalkman
Vist: 1107 gange.

Tfalkman
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-10-2019 09:05:16
Svar/Indlæg:
866/227

Hej Derude
Hjemme hos os begynder jeg efterhånden at have tilpas mange vigtige ting liggende på pcen som hele familien ville blive trætte af forsvandt og det er selvfølgelig heller ikke så nemt at tilgå for andre familiemedlemmer. 
et utal af hjemmevideoer og billeder, samt dokumenter hovedsageligt. 
 

Derfor bliver jeg nysgerrig på hvad i andre med +2tb film, billeder etc. har af løsninger derhjemme?

 

 

Don
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-10-2019 10:53:19
Svar/Indlæg:
644/8

Til hjemmevideoer, billeder, dokumenter foretrækker jeg en cloud løsning. Jeg bruger ondrive og er rigtig glad for det.

Jeg har haft hjemmeservere og NAS igennem mange år, men har skrottet det og brug brugt cloud og hosted løsning i 3-4 år nu og jeg har været rigtig godt tilfreds. Meget mindre vedligehold.



jønner
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-10-2019 22:51:50
Svar/Indlæg:
1082/13
Bruger både NAS og eksterne HDD
bare for at være sikker på ikke at miste noget
havde også en Openmediavault server stående i et andet hus
men den har jeg nedlagt ( i hvert fald i øjeblikket)
men den er nem at udvide efter behov
Mere om Openmediavault
https://www.openmediavault.org...


1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2019 00:08:38
Svar/Indlæg:
5750/124

Jeg har ikke selv det store behov, men, har ifbm. min far er selvstændig, sat noget distribueret backup op, som udnytter jeg i forvejen har en Synology 213+ (dog kun med 1 disk).

 

Der har vi NAS stående på firmaets adresse, en backup kørende ud til mig som så bliver synkroniseret til en NAS stående på mine forældres privatadresse. Vi er sikret mod brand og tyveri i lettere udvidet forstand 🙂 

Ud fra firmaet kører et backup job til min NAS, mens mappen med firmaets ting automatisk synkroniseres mellem min NAS og den hos mine forældre med noget Torrent klient.

Med det vil jeg blot sige, du kan, hvis du har familie eller venner med samme behov, have en privat NAS stående hos dig (og tilsvarende hos en anden), hvor der via Torrent automatisk synkroniseres. På den måde har du distribueret backup af de vigtigste ting.

Ellers som der ovenover foreslås, så kan du også køre cloud løsningen. Der skal du dog sikre dig, hvordan du kan tiltvinge dig adgang til dine data, skulle du få hacket din konto (det er lettere at få adgang til sine filer, når man fysisk har disken). Det er i dag ved at være så billigt at købe pladsen i skyen, at det koster det samme som at investere i hardwaren selv.



ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2019 00:20:51
Svar/Indlæg:
3799/43

Hvis at det er billeder og vigtige dokumenter, så er cloude det bedste. 

Ulempen er at det kræver at du har en god upload hastighed. 

Fordele. Koster ikke meget ifht. Til nas. Hvis at uheldet er ude så er dine data beskyttet mod vand og brand skader. 

 

Nas er perfekt som media server. 

Ulempen er at det er dyrt i hardware (kræver min 2 diske) , og hvis at din harddisk går i stykker så kan det tage langtid at rebuilde dit raid. Ikke beskyttet imod vand og brand skader. 

Fordele. Meget hurtigere end cloude,. 



Monberg75
 
Moderator
Tilføjet:
27-10-2019 16:21:22
Svar/Indlæg:
1194/156

Jeg bruger Google drev.. Det er ganske passende til mit behov, og man kan nemt og ubesværet dele osv.



DanishGuy
 
Superbruger
Tilføjet:
27-10-2019 17:57:40
Svar/Indlæg:
743/80

Google Drive - ubegrænset plads for under 100 kr/md.

Synology NAS - synkroniserer alle filer til Google Drive.

 

Går NAS'en ned, skal den bare downloade alle filerne igen fra Google.

Alt efter behov kan man både alve fildeling direkte i Google eller via Synology funktioner.

Eksempelvis: Synology Drive, som kan være værd at læse mere om :)



martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
28-10-2019 20:13:33
Svar/Indlæg:
2826/100

Nu kan jeg ikke lade være med at notere mig at rigtig mange anser en synkronisering som en backup, det er nu engang altså ikke tilfældet. 

Lad os sige i bliver ramt af ransomware, så er jeres synkroniserede filer også ramt, en backup er et sted hvor der tages et øjebliksbillede og ligges op, og hvor tidligere versioner ikke bliver rørt før X antal dage/uger/måneder efter.

Personligt har jeg en Synology DS216, som står her i huset, på den er der installeret Cloudstation som synkroniserer alle billeder rundt til alle dem i familien som har en pc. 

dvs. der ligger altid en kopi af vores billeder hos alle som har interesse. Den vedligeholder selv på samme måde som hvis du bruger onedrive. (vi har billeder helt tilbage til 1965 som er skannet ind).
Som udgangspunkt er der kun 2 personer som har skriveadgang til den delte mappe, så selv hvis oldefar eller oldemor får trykket på en virus eller ransomware, så er billederne uberørte. 

Derudover køres der en daglig backup til en storage account i Azure, de filer jeg har liggende der er billeder, dokumenter osv, som i alt er 323 GB, det giver jeg 32,- for om måneden lige pt. 

Ovenstående setup kan i bund og grund klares for et forholdsvis lille beløb (alt efter størrelse) for backup, derudover vil en 1 bay NAS og disk i sig selv være nok. 



xkalibur
 
Superbruger
Tilføjet:
29-10-2019 21:49:06
Svar/Indlæg:
739/62

Billeder og dokumenter ligger på min NAS og i skyen, google drive

 

film og serier ligger også på nas, men uden back up



M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
29-10-2019 22:27:07
Svar/Indlæg:
2084/124

Bruger NAS med RAID6 hjemme, og spejling ude i byen (RAID1).

Derudover har jeg billeder og dokumenter på ext. 8TB blot for livrem og seler.

Hvis russerne smider en EMP er jeg f***ed, ellers bør det hele nok gå.