Valg af MESH system

Netværks  d.  30. oktober. 2019, skrevet af xkalibur
Vist: 914 gange.

xkalibur
 
Superbruger
Tilføjet:
30-10-2019 12:06:34
Svar/Indlæg:
739/62

Nu har jeg siddet og surfet nettet tyndt... og er endnu mere forvirret end til at starte med....

skal bruge wifi på 4 etager adskilt af stål, så det skal være noget med fornuftigt signal.derudover skal 5-10 stykker kunne streame film/serie over det samtidig (fra NAS), så det skal have båndbredde nok.

google skulle være det simpleste, men "kun" AC 1200 kontra FX Asys Lyra AC 2200,  omvendt faldt jeg over recorderes "test" af lyra, og den måtte de opgive.

 

og så skal det være nemt at bruge, som i nemt for dummies at bruge...

 

hvad skal man vælge?

P.S. wallmount will være super sprødt, men ikke et krav

tocool
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2019 15:12:20
Svar/Indlæg:
244/73

Ville nok kigge efter noget tri-band. Så har du et 2,4 og 5  GHz net til at hente data fra. MESH enhederne har så deres eget net til at kommunikere med hinanden på. Hvis du kun vælger dual band, så skal deres interne snak og din trafik deles om den samme båndbredde



xkalibur
 
Superbruger
Tilføjet:
30-10-2019 15:28:18
Svar/Indlæg:
739/62

det er en væsentlig pointe, Tri band er et must! 



yupper
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2019 19:25:37
Svar/Indlæg:
1346/11

4 etager kan jo være stort, nu skriver du ikke om det er i privat eller firma regi, men der er sket rigtig meget de sidste år indenfor Wi-Fi.

hvor mange kvadratmeter dækker hver etage? Jeg ville umiddelbart gå efter et eller flere AP'er pr. etage fødet via. POE, da der så kun er et netværkskabel pr. AP. 



xkalibur
 
Superbruger
Tilføjet:
31-10-2019 22:45:22
Svar/Indlæg:
739/62

jamen budgettet er kende begrænset så tænker ikke POE er indenfor budgettet.

det er i privat regi, omboard i et skib. 

min plan var også 4 routere/mesh ting en på hver etage hvor folk sover. 2 af dem bliver nok med kabel, den på H dækket, og den G dækket da der er 2 tomme dæk imellem. og så på de 2 andre dæk med wifi.

i den perfekte verden var der kabel til alle, men det er et helvede uden lige at trække kabler gennem 7-8 brandsikre etage adskillelser. 
normalt kan et fornuftigt WIFI AP godt dække 2 dæk, så længe branddørene er åbne (de lukker automatisk ved brand)