Støjende blæsere - kan ikke lokalisere det.

Luftkøling d.  12. november. 2019, skrevet af Necka
Vist: 1085 gange.

Necka
 
Bruger
Tilføjet:
12-11-2019 10:44:20
Svar/Indlæg:
11/5

Hej HWT.

 

Min computers blæsere støjer meget (!) 

Der er ingen mislyde eller nogle steder, hvor de støder på. 

Men blæserne 'summer' meget. 

 

Jeg har haft hovedet helt inde i kabinettet, men kan ikke rigtig lokalisere. Om det er en kabinet-blæser (som sidder i fronten), hvilket det ikke lader til, eller om det er CPU-køleren eller om det er blæseren i strømforsyningen. 

Jeg kan jo hverken frakoble CPU-blæseren eller blæseren i strømforsyningen. 

 

Strømforsyningen er en 'ældre' sag, men fungerer upåklageligt. 

 

Jeg har forsøgt at gå til bundkort-settings og skruet ned for kølingen, men uden effekt - det er altså ikke kun når den kører tunge spil, men larmer fra du tænder til du slukker. 

 

Jeg sukker tit når jeg hører en mere eller mindre lydløs stationær.

 

Har I idéer til en mulig metode til at lokalisere problemet? 

 

på forhånd tak.  

bauner
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
12-11-2019 10:58:44
Svar/Indlæg:
853/71

Sæt forsigtigt en finger på kabinetblæseren, så den stopper, og fortsæt så med blæseren på CPU-køleren. Du kan også bare pille dem fra. CPU´en brænder ikke sammen bare fordi blæseren ikke kører. Du skal selvfølgelig ikke arbejde med den, når den er slukket...



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
12-11-2019 11:01:46
Svar/Indlæg:
15982/637

Den summen kan jo meget vel være pga luftgennemstrømningen igennem kabinettets airflow huller ved blæseren. Sådan et "gitter" foran eller bagved kan meget nemt forstyrre luftstrømmen så den larmer.



Necka
 
Bruger
Tilføjet:
12-11-2019 11:10:37
Svar/Indlæg:
11/5

Er det til at tage ud eller skal man volde det lidt? 

 



Monberg75
 
Moderator
Tilføjet:
12-11-2019 14:19:00
Svar/Indlæg:
1194/156

Jeg ville tage alle blæsere fra, som ikke er livsnødvendige.. Så hvis du piller alle kabinet blæsere fra. Så kan du se om lyden forsvinder. 

Gør den det, så har du lokaliseret problemet til en af dem. Gør den ikke, så sæt fingeren på din kølerblæser, og se om det forvinder. Din computer kan sagtens køre uden blæser på køleren de sekunder det tager at finde ud af om det er det der er problemet.

Er det heller ikke den, må det være din strømforsyning.



IgIbUu
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-11-2019 16:41:30
Svar/Indlæg:
639/66

Du kan bare pille strømmen til blæserne fra, det er ikke sådan at din pc over opheder og dør af at den er startet uden blæser i 20 sekunder.

bare heatsinket sidder på så suger det godt med varme til sig



NielsPeter
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2019 09:43:26
Svar/Indlæg:
242/41

Som #1 siger, sæt forsigtigt en finger på blæseren, evt på midten, der kører den langsomt. Det er langt den hurtigste måde at finde ud af det. 

Går ud fra at du har renset alle blæserne 🙂



Necka
 
Bruger
Tilføjet:
14-11-2019 13:42:58
Svar/Indlæg:
11/5

Yes.. det er primært blæseren i fronten, så må se om jeg kan fjerne et gitter el. lign.

 

Men tror også CPU-blæseren er lidt agressiv, men må lige tjekke



Necka
 
Bruger
Tilføjet:
14-11-2019 18:14:07
Svar/Indlæg:
11/5

Tak for svar. Det er kabinet-blæseren der larmer lidt. Men selve CPU-blæseren er den der summer. Kan det hjælpe på summen at tage modulet af og blæse det fri fra støv? 

Tænker at flytte blæseren fra fronten (bunden) til øverst på bagsiden og sætte den til at blæse ud af kabinettet. Giver det god mening? Og i tilfælde af at den stadig larmer, er det så for risikabelt at slå kabinetblæseren helt fra? 



IgIbUu
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2019 22:05:31
Svar/Indlæg:
639/66

tænk på det som en god mulighed for at smide en noctua blæser på 😉



Necka
 
Bruger
Tilføjet:
15-11-2019 09:58:12
Svar/Indlæg:
11/5

Noctua blæser er det til CPU eller kabinet? 



Xoferif
 
Overclocker
Tilføjet:
15-11-2019 14:02:57
Svar/Indlæg:
464/7

#10 begge dele. (:



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2019 16:12:49
Svar/Indlæg:
4112/52

Tak for svar. Det er kabinet-blæseren der larmer lidt. Men selve CPU-blæseren er den der summer. Kan det hjælpe på summen at tage modulet af og blæse det fri fra støv? 

Tænker at flytte blæseren fra fronten (bunden) til øverst på bagsiden og sætte den til at blæse ud af kabinettet. Giver det god mening? Og i tilfælde af at den stadig larmer, er det så for risikabelt at slå kabinetblæseren helt fra? 

Skrev Necka d. 14-11-2019 18:14:07

Det er en ganske fin ide. At have en kabinet blæser bagpå i toppen og/eller udsugning i toppen af kabinettet, til at blæse ud, giver ofte bedre køling af kabinettet, end at have 2-4 blæsere i fronten og/eller bunden til at blæse ind.

Her er en nogenlunde guide der beskriver det hele for dig: https://www.extremetech.com/co...



Necka
 
Bruger
Tilføjet:
15-11-2019 21:25:50
Svar/Indlæg:
11/5

Har nu skiftet frontblæseren ud med en Fractial design og indsat denne i stedet for en Corsair. Ved at lytte til begge udenfor kassen, konstaterede jeg at Fractial-blæseren havde en dybere pitch, og ikke larmede særligt. Jeg havde to af disse liggende, så har installeret den nederest (front, nederst) til indsugning og en i toppen bagpå til udsugning. Det er dog underligt, for da den nederste, til indsugning, i bunden på fronten blev monteret, larmede den væsentligt mere. Jeg har nu renset gitteret på min PC-case for støv, og lagt hånden på forskellige steder inden i computeren for at se om det var rystende dele der gav den øgede lyd, men nej. Det Hjalp da jeg faktisk blokerede indsugningen: Jeg holdt hånden over hulgitteret på ydersiden, inden front panelet blev sat på. Det er som om at det er de små lufthuller, som blæseret er skruet fast på, der skaber den øgede lyd. Når jeg tager frontblæseren fra, er der dejligt stille. Tror I den kan køre blot med blæseren bagerst i toppen (og selvfølgelig CPU-blæser og Grafikkortets  egne blæsere)?