Vandkøling eller luftkøling - en midtvejskrise!

Hyggehjørnet d.  12. november. 2019, skrevet af Vognen
Vist: 1050 gange.

Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
12-11-2019 18:17:52
Svar/Indlæg:
411/38

Ja, jeg vidste sku' ikke lige helt hvad kategori jeg skulle smide det under, så det havnede her...

 

Sagen er den, at jeg siden 2011 har kørt med fuld vandkøling på både GFX og CPU. Jeg har været rigtig glad for det. Det har holdt tingene kolde, og har aldrig larmet ret meget. Jeg har haft alting. Store kabinetter, små kabinetter og sågar et skrivebord med PC'en indbygget. 

Jeg har nu købt mig et Fractal Design Meshify C, fordi jeg godt kunne tænke mig et kabinet med forbedret airflow og et lækkert vindue, og det er her mit problem er opstået.

Der er markant mindre plads end jeg har været vant til, og det vil kræve nogle krumspring at få det hele vandkølet, og det har derfor strejfet mine tanker bare at købe en god luftkøler, noget ala Be Quiet Dark Rock Pro 4 eller det niveau, og sælge al mit vandkøling. 

Hvad siger HWT? Der er fordele og ulemper for begge dele, men jeg kan simpelthen ikke beslutte mig for hvad jeg skal gøre.

Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-11-2019 18:20:39
Svar/Indlæg:
1906/25

Hvilken CPU / GFX har du, der skal vandkøles?



angloamerikansk
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-11-2019 18:26:00
Svar/Indlæg:
978/160

Har lige skiftet fra vand til luft.

Moderne CPU og GPU er slet ikke varme belastede som tidligere og OC'er så lidt mere på vand at det ikke giver mening med pris på vand udstyr og installering og pludselig ny model så skift af kølehoved m.m.

OG, luft i dag er så effektivt og støjsvagt så jeg kan i dag ikke se mening i vand. Se de små watt der skal bruges ved CPU og GPU.

Køb en stor luftkøler til CPU og et par støjsvage blæsere, køb et grafikkort (som jo er standard i dag) med 2-3 blæsere på.

MEN..... som hobby er det stadigvæk sjovt hvis man er til det. Men spar pengene og køb en hurtigere CPU/GPU for alle de penge dit vand ville koste 🙂



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af angloamerikansk d. 12-11-2019 18:27:29.


Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
12-11-2019 18:38:01
Svar/Indlæg:
411/38

#1 Lige pt. har jeg en 4670k delidded ved 1.32v og et Vega 56, som er med blower fan. På sigt skal jeg have mig en Ryzen 3700X og så hvad der end er mellemklasse kongen på det tidspunkt.

 

#2 Det er også lidt der mine tanker kommer ind. Med AMD's nye Ryzen serie, hvor overclocking er stort set forsvundet, og også Intel's Coffee Lake, hvor selv en habil luftkøler fik dem til at ramme 5.1 GHz er det bare svært at retfærdiggøre at have det helt store vandkølingsgrej fremme.

Som du selv siger er der også noget hobby over det, og jeg synes jo egentlig det er sjovt at rode med det 🤣 Jeg er glad for at høre det ikke kun er mig, der har gjort sig de tanker, og også hvad der fik dig til at vælge det ene frem for det andet.



angloamerikansk
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-11-2019 18:45:50
Svar/Indlæg:
978/160

#3 Det er et eller andet sted rigtig ærgerligt.... er maskinarbejder/tekniker og lavede selv mit eget vandkøling setup på maskinværkstedet for...... 20 år siden. Både hoved til CPU, GPU, Chipset (dengang  var der larmende blæsere på dem) og det ydede så man tror det er løgn. Der kunne OC så det var som væsentligt større CPU/GPU så mange penge sparet, og LYDLØST 🙂

Men som sagt, i dag er det billigere blot at købe den lidt større CPU/GPU da de i dag dør på strøm før varme.



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
13-11-2019 01:28:52
Svar/Indlæg:
15982/637

Normalt er jeg ikke meget til Linus Tech Tips, men lige i denne video har han ret hvis man tænker AIO løsning. https://youtu.be/23vjWtUpItk

Hvis du går fra et custom H2O setup til ren luft, ja så er fordelen, at der ikke skal vedligeholdes noget andet end at støve af fra tid til anden. Med luft er det også muligt at have en rigtig støjsvagt system selv med flere blæsere og få lavet et godt airflow over vrm's mv. Ulempen med luftkøling i forht. custom H20 er selvfølgelig lavere temperaturer på CPU og GPU. Det kan være nemmere at komme til ram og andre komponenter, end hvis man har en stor tower luft køler.

#2: Det er lidt en sandhed med modifikationer. Ryzen 3000 serien på 7nm, viser allerede at en meget lille DIE størrelse, hvor der ikke er en ret stor overflade til at overføre varme ved, da sker der en meget hurtig opvarmning af CPU'en, og ofte så hurtigt at varmen ikke effektiv nås at absorberes af køleløsningen. Derfor har vi også set mange nye Ryzen ejere kommentere på at deres CPU'er ligger og springer ml. 35 og 50 °c selv i idle situationer simpelthen fordi at den varme der opstår sker så hurtigt og ikke overføres hurtigt nok fra TIM til IHS igennem kølepasta og så til heatsinken. De har også givet anledning til en del blæser støj på Ryzen 3000 systemer, hvor CPU temperaturen oftest er bundet til blæsernens PWM styring, så hvis CPU'en står og svinger ml. 35 og 50°c så svinger blæserhastigheden tilsvarende. Løsningen er dog at lave en custom fan profil som tager højde for det og som f.eks først for alvor sætter blæser hastigheden op ved 65°c, og derved undgår man den blæser støj, der op står når PWM er reguleret til bestemte grads intervaller.
Med Zen undgik AMD dette problem med at lave et indbygget offset i temperatur målingen af CPU'erne, men det gik man væk fra igen ved de fleste Zen+ CPU'er.

 



Waskus
 
Superbruger
Tilføjet:
13-11-2019 08:03:50
Svar/Indlæg:
394/3

#5 ryzen 1700 og 2700x hoppede også op og ned i idle.Man sætter bare et 5 sekunder offset i bios.

Dark rock Pro 4 er udemærket. Sådan en køler pt min 9900k.



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
13-11-2019 08:54:33
Svar/Indlæg:
15982/637

#5 ryzen 1700 og 2700x hoppede også op og ned i idle.Man sætter bare et 5 sekunder offset i bios.

Dark rock Pro 4 er udemærket. Sådan en køler pt min 9900k.

Skrev Waskus d. 13-11-2019 08:03:50

Jeps, men der var offset på dem, så udsvingende var slet ikke så markante som ved Zen2, hvor der ikke er noget offset i CPU'en. Derfor blev støjen ikke så intrusiv. Folk der ikke lige er så PC kyndige kan godt blive overrasket herved.



Waskus
 
Superbruger
Tilføjet:
14-11-2019 08:08:01
Svar/Indlæg:
394/3

#7 de fleste bundkort tillader da at man kan lave et. Feks 5 sekunders forsinkelse på blæseren, så hopper temps op og ned spinner blæseren ikke op og ned som en gal.



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
14-11-2019 09:03:38
Svar/Indlæg:
15982/637

#7 de fleste bundkort tillader da at man kan lave et. Feks 5 sekunders forsinkelse på blæseren, så hopper temps op og ned spinner blæseren ikke op og ned som en gal.

Skrev Waskus d. 14-11-2019 08:08:01

Det er korrekt, problemet med at lave dette offset består blot at, at du kan risikere at din CPU lige pludselig spiker helt vildt i temperatur, før blæseren så går i gang, da offsettet påvirker hele temperaturrækken.
Det bedste er at lave en forholdsvis fast fan curve hvor samme blæser hastighed bliver holdt ved f.eks fra 20 til 65 grader celcius og først når CPUen kommer over den temperatur vil blæseren begynde at køre hurtigere.