Positivt airflow

Luftkøling d.  27. november. 2019, skrevet af ChristianDyhr
Vist: 1107 gange.

ChristianDyhr
 
Overclocker
Tilføjet:
27-11-2019 17:41:49
Svar/Indlæg:
1/1

Hej med jer.

Vil nogen forklare mig om positivt airflow i mit kabinet? 
Jeg har et aerocool midi-tower, og til dette har jeg købt 3 stks. standard fan kølere fra aerocool. 
 

Hvordan skal disse installeres for optimal køling og airflow i mit kabinet? Hvilken vej skal blæserne vende? 

Jeg har læst mig til at de skal trække luft ind foran og i bunden og puste det ud i toppen. Men hvilken vej skal de vende, for at de puster ud og tager luft ind? 🙂

svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
27-11-2019 18:15:14
Svar/Indlæg:
2263/307

Hehe, du er nødt til at sætte strøm til, og mærke hvilken vej, de vender/blæser, inden du monterer dem.



gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
27-11-2019 19:28:35
Svar/Indlæg:
5678/460

kort sagt 

positiv er mere luft ind i kabinettet end du puster ud .. så f.eks 2 blæsere suger luft ind og 1 ud .. så medmindre du har total lokket front hvor du suger luft ind burde du havde positiv air flow



Nesdunk
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-11-2019 19:51:28
Svar/Indlæg:
420/72

På alle de blæsere jeg har haft fingre i igennem tiden sidder der en ”flow-indikator” på... en lille pil på ydersiden der viser hvilken vej den blæser luften



Renissen2
 
Senior Skribent
Tilføjet:
27-11-2019 19:57:57
Svar/Indlæg:
2045/273

Ja som #3 skriver se efter en pil. Alternativt er det som regel den side hvor der sidder en label i midten af blæseren at den blæser ud af og altså suger på den anden side.



M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
27-11-2019 23:18:01
Svar/Indlæg:
2084/124

Ideelt er et meget lille overtryk. 



ChristianDyhr
 
Overclocker
Tilføjet:
28-11-2019 08:00:33
Svar/Indlæg:
1/1

Hej venner. Pisse fedt med alle de svar, tak! 

Jeg har tilsluttet dem til strøm, men synes ikke rigtig jeg kan mærke forskel på om det er luft ind eller ud. Derfor jeg skrev herinde.

Jeg er i hvert fald kommet frem til, at jeg sætter 2 i fronten og en 1 bag på kabinettet, som i skriver.

Jeg har vedhæftet et link af den fan som jeg har købt. Men som jeg læser det i skriver, så er det forsiden af den der puster luft ud og bagsiden der tager luft ind? Udover det så vil jeg lige kigge efter pilen 🙂 

https://www.proshop.dk/Kabinet...



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-11-2019 21:53:12
Svar/Indlæg:
4112/52

Hvis du kigger på blæseren der hvor du har klistermærket med "aero cool" på, får du luften pustet i fjæset.

dvs. klistermærket på blæserne i fronten, skal vende ind imod indersiden af kabinettet (hen mod harddiske/grafikkort), mens den oppe i toppen/bag på skal have klistermærket til at pege ind imod blæser gitteret der er skåret i kabinettet.

Gamle tests har vist, at den første blæser i kabinetet, sat til at suge varm luft ud, giver den største forskel. De efterfølgende blæsere giver marginalt mere køling/lavere temperaturer på CPU og GFX.

Men da din strømforsyning også har en blæser der suger luft ud, så er det i dit tilfælde bedst med 2 i fronten til at blæse ind i kabinettet, og 1 i top/bagpå til at suge varm luft ud (i samarbejde med strømforsyningen)