Nyt system boot fejl

Diverse d.  05. december. 2019, skrevet af Matrix_1
Vist: 681 gange.

Matrix_1
 
Overclocker
Tilføjet:
05-12-2019 16:41:58
Svar/Indlæg:
49/9

Hej alle. 

Har et problem med mit nye setup. 

Siden jeg har samlet den har den været underlig når den booter. Altså når jeg trykker på power knappen så gik der mange sekunder inden mit skærm fik signal. Nogen gange var der sort skærm i lang tid inden boot.

Tænkte det måske var Win10 og de gamler drivere der drillede. Så har formateret og lavet en frisk installation af Win10. 

Har stadig de samme problemer og der er yderligere kommet dette skærm et par gange : https://imgur.com/a/cTWIgJ3

Synes den er ret ustabil ved boot. Nogle gange er der bare sort skærm og jeg må bare vente og vente uden held. Det kræver at jeg resetter inden den gider boote.

Er der nogle gode bud på hvad i alverden det her kan være? Bestemte ting jeg skal være obs. på?

Bundkort ,cpu, ram er ikke mere end 4 dage gammelt. 

Bundkort Msi b450 tomahawk max

Cpu : Ryzen 5 3600x

Ram : G.Skills Trident Z Neo  cl16 3600Mhz

Zeelock
 
Overclocker
Tilføjet:
05-12-2019 17:54:12
Svar/Indlæg:
233/22

Mit bud er artifacts, prøv med et andet grafik kort. Er din psu af god kvalitet ?

 



afrom1
 
Overclocker
Tilføjet:
05-12-2019 18:03:36
Svar/Indlæg:
120/1

dit problem er nok dit bundkor trainer ram hver gange du starter og nogen gange klare den de på førets forsøg og andre gange skal den prøve nogen gange før det virker. du kan måske få den til at gøre det hurtigere ved at slå fast boot til gør vist nok at den ikke trainee ved opstart men kan variere, ellers kan du prøve at hæve  de volt der er forbundet til memorer som v-mem og vist nok soc men har ikke styr på hvad de hedder på amd



Aston
 
Overclocker
Tilføjet:
05-12-2019 18:37:32
Svar/Indlæg:
16/1

Lyder som ramtest ved opstart



Matrix_1
 
Overclocker
Tilføjet:
05-12-2019 18:57:21
Svar/Indlæg:
49/9

#1 Jeg ved ikke hvad Artifacts er? Er det min grafikkort der så kan være problemer med? Jeg har en Coolermaster GM650M psu som burde være nok.

#2 Vil du være sød at uddybe det mere for en noob? Betyder det at der er fejl på mit bundkort?

Mht. boot så har jeg valgt mit ssd hvor win10 er installeret til at være 1. Boot disk hvis det er det du mener :)

#3 Ja, men det er vel ikke helt normalt at et sådan et nyt system skal starte så langsomt op. Selv mit gamle setup har aldrig gjort sådan noget.

 

Ved ikke om det har noget med det at gøre men har sat mine ram til at kører 3600mhz inde i bios. Andet har jeg ikke gjort. XMP osv. har jeg ikke rørt.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Matrix_1 d. 05-12-2019 18:58:06.


PCDania
 
Superbruger
Tilføjet:
05-12-2019 19:31:03
Svar/Indlæg:
598/0

Hvordan kører PCen hvis du resetter BIOS og lader være med at ændre indstillingerne i BIOS efterfølgende?

For reset af BIOS, se manualen.



Matrix_1
 
Overclocker
Tilføjet:
05-12-2019 19:39:00
Svar/Indlæg:
49/9

Nu når jeg har kigget kan jeg se at der er kommet ny bios update hvor der skulle være rettet på lige præcis boot up time.

Det hvad der står inde på msi.com.

- Improved system boot up time
- Improved PCI-E device compatibility.

 

Så tror jeg lige starter med at opdatere BIOS og se hvad den siger. Håber det hjælper. Vender tilbage her 



afrom1
 
Overclocker
Tilføjet:
05-12-2019 19:43:03
Svar/Indlæg:
120/1

#4 xmp er højest sandsynligt dit problem hvis ikke du har sat det, du har sat 3600mhz ram men ikke  de ting som xmp sætter som det har brug for, for at det køre ordenligt som memory volt (1,35v) og timings, men eventuelt også opdater din bios til den nyeste kan se at de sidste 2 bios burde have hjælpe på "Improved system boot up time".og hvis ikke det hjælper betyder det ikke at der er et problem med dine dele, det betyder bare ikke at de funger sammen, måske er det bundkortet ikke så godt til hurtigt ram eller din processor har en mindre god ram controller eller svært ved højt flck



Zeelock
 
Overclocker
Tilføjet:
05-12-2019 21:54:45
Svar/Indlæg:
233/22

Artifacts er bare et ord for grafik fejl, som tit ses i forbindelse med OC eller hvis der er fejl på grafik kortet.

 



Matrix_1
 
Overclocker
Tilføjet:
05-12-2019 22:03:46
Svar/Indlæg:
49/9

#7 Problemet er så at jeg prøvede at slå xmp til i bios men det sørgede så for at mine ram slet ikke kørte de 1800mhz men omkring 1000mhz eller noget i den stil kan ikke lige helt huske tallene men det var noget mindre end 1800mhz.

Jeg har ingen profile jeg kan vælge når jeg slår xmp til.

 

#8 Ok så lærte man da noget nyt :) Starter med at opdatere bios på bundkoret også må jeg se hvad den siger.

 

 



Matrix_1
 
Overclocker
Tilføjet:
06-12-2019 07:41:13
Svar/Indlæg:
49/9

Så er bundkortet opdateret til det nyeste BIOS version og ser ud til at problemet er løst. Indtil videre har jeg ikke haft nogen problemer og XMP virker også nu og mine ram kører 1800mhz. :) Så det er bare klasse.

Tak for jeres hjælp. 😀