Semidød PC.

Diverse d.  17. december. 2019, skrevet af fuerzzz
Vist: 537 gange.

fuerzzz
 
Bruger
Tilføjet:
17-12-2019 15:51:22
Svar/Indlæg:
219/60

Hvad tror i der gik galt for min PC?. 

Sad for leden blot og chattede da den ganske enkelt frøs. Kunne kun slukke på den onde måde. 

Her efter kommer der intet signal til skærmen. Blæsere kører dog rundt. 

Jeg har testet det jeg kan i en gammel spand jeg kunne flække sammen som reserve til jeg finder fejlen/får nye stumper. 

Grafikkort og skærm er således testet ok. Prøver lige ram i den anden imorgen. 

Ellers er der vel kun Bundkort/CPU eller PSU tilbage at forsøge at skifte ?

Har også haft CMOS batteriet uden, det gav inden forskel, uden diske på, ingen forskel. Onboard grafik ingen forskel.

Især lidt surt når jeg får en Ryzen 3600 CPU til  jul ;)

Maskinen består ellers af:

Asus Prime X370 Bundkort.

Ryzen 1700

16 Gb Corasir Vengance 3200 mhz RAM

EVGA 1060 3 gb.

Nogen  der har et bud? Ville jo være surt at købe nyt bundkort hvis det viser sig ikke at være det der er galt. 

freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
17-12-2019 16:30:29
Svar/Indlæg:
6368/477

Præcis det samme skete for mig for flere år tilbage med en AMD Phenom, det viste sig at være bundkortet der gik. Har aldrig hørt om en CPU der bare dør midt i at den kører.



Waskus
 
Superbruger
Tilføjet:
17-12-2019 16:43:02
Svar/Indlæg:
394/3

Har du en anden psu du kan teste med? Evt pil alt fra hinanden og start småt op: Bundkort, cpu+køler, gfxkort og ram. Ingen harddiske eller m2er i.



da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
17-12-2019 17:17:04
Svar/Indlæg:
4437/91

Det lyder som strømforsyning. Prøv som #2 er inde på at start op med kun det absolut nødvendige og så tilføj stumper efterhånden. Givet at den vil boote i første omgang med en anden PSU.
Det kan både være mobo, RAM og GFX. Men jeg det lyder som strømforsyningen - hvad har du i maskinen nu?



fuerzzz
 
Bruger
Tilføjet:
18-12-2019 19:29:15
Svar/Indlæg:
219/60

Vi må lige runde jul ingen jeg kan komme videre med Ryzen maskinen - da jeg jo ikke kan pakke min nye CPU ud før der. 

Men jeg kom til at tænke på om der egenligt ikke kunne blive en rimelig habil PC, ud af min gamle reserve? Må indrømme det er flere mdr siden jeg købte den, da jeg fik den for blot 250 kr. Det er dog uden SSD og grafikkort, men det har jeg sådan set selv liggende rigeligt af ;)

Det jeg især tænker på er Bundkortet er et MSI B-150 Tomahawk stå der på det. Den har allerede 8 GB DDR4 ram (med i prisen). 

Med CPUen, halter nok en del. Det en en Pentium G4400, som vist nok er ca den dårligste til B-150 bundkort overhovedet. 

Det bekræftes da jeg midlertidigt har sat mit 1060 GFX hen i den, men selv i 10 år gamle spil hakker den. Er sefølig fin nok til kontormaskine. 

Men jeg tænkte at hvis jeg peppede den lidt op med en ny (brugt) CPU så kunne der måske alligevel komme lidt fart i den ?

Men i så fald hvilken serie CPUer er det jeg kan vælge? I5, I7, 3 - 4 - 6000-serie ?

HAr ikke fulgt så meget med i Intel i mange år ;)