Combat flight simulator - findes det mere?

Spil d.  18. december. 2019, skrevet af Burgurne
Vist: 745 gange.

Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2019 21:05:08
Svar/Indlæg:
5874/1287

Hej.

Sønnen har spurgt om der findes en Combat flight simulator, evt fra WWII? Den eneste jeg har er Microsoft's gamle Combat Flight Simulator, baseret på MS Flightsim. Men den er jo tudsegammel, og jeg ved ikke om den i det hele taget kan køre i en nyere windows end Windows ME / Windows 2000.

Hvis ikke WWII, så noget der minder om gode gamle U.S. Navyfighter fra James simulation (Det var et DOS spil SVJH).

sdjensen
 
Superbruger
Tilføjet:
18-12-2019 21:23:35
Svar/Indlæg:
112/0

Battlefield 1 - det er ikke på højde med de gamle flysim men i campaign mode er der er par missioner hvor man flyver. Nogle ala det gamle wings.

Hvis det ikke skal være wwwii så kig efter det gamle falcon 4 som ikke er helt død endnu.



Waskus
 
Superbruger
Tilføjet:
19-12-2019 09:35:20
Svar/Indlæg:
394/3

Ren sim. Så prøv dcs. 



crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2019 10:31:17
Svar/Indlæg:
7765/230


Noltus
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2019 16:34:24
Svar/Indlæg:
2211/331

Tom Clancy's H.A.W.X

nemt at gå til, masse Action.



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2019 16:41:47
Svar/Indlæg:
5874/1287

Tak for info til alle. Dvs WWII combat-flysimmere er en uddød race?



Kadett87
 
Superbruger
Tilføjet:
19-12-2019 16:53:50
Svar/Indlæg:
772/65

IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover Blitz Edition

https://store.steampowered.com...



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Kadett87 d. 19-12-2019 16:54:20.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2019 18:03:06
Svar/Indlæg:
5874/1287

Mange tak #6. Lige sådan noget vi ledte efter 🙂



RedCecil
 
Overclocker
Tilføjet:
19-12-2019 19:49:52
Svar/Indlæg:
17/7

Eventuelt kigge på war thunder, der er noget der hedder simulation. Men dog er det ikke i samme genre som de ældre spil



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
20-12-2019 00:26:35
Svar/Indlæg:
15982/637

Til WW2, så er der stadig liv i IL-2 Sturmovik serien, hvor realismen kan justeres. Det sidste spil fra Microsoft var Combat Flight Simulator 3. Jane's WW2 Fighters er stadig også sjovt at spille og ser stadig ikke helt ringe ud på trods af sin alder.

Ellers er der stadig liv i Microprose European Air War med masser af mods og fan campagins, hvor der nemt kan være 100 fly i luften samtidig. 

Desværre er der ikke nogen spil i samme genre som Jane's US Navy Figters, IAF, USAF, F15 eller F/A18E. Der er kun Microprose Falcon 4.0, som der stadig er liv i, men er ikke just en simulation man bare lige går i gang med. Ellers så er der DCS World med et utal af opgraderings pakker. Har kan realismen justere mere, men det ikke på niveau med Jane's der havde en godt kombination af realisme og underholdning, hvor en start procedure ikke tager 15min før man er i gang.

Det sidste jeg kan komme i tanke om der minder om Jane's i tilgængelighed er LOMAC, Lock-On Modern Air Combat.

Ellers hvis I er til helikoptere også, så er der et nyt Commanche spil på vej, som følger trop fra Novalogics gamle serie.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 20-12-2019 00:29:23.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2019 13:52:00
Svar/Indlæg:
5874/1287

Mange tak #9 for en ret udførlig info om "nutidens" muligheder for at komme ud at flyve (medmindre man er pilot på USS Nimitz!). Vi er helt enige mht Jane's "let at tilgå, men svær at mestre", eksemplet med at lande på hangarskibet efter en mission. Det kunne springes over, der kunne landes på autopilot, eller man kunne udføre en komplet manuel landing (det var ret svært i tåget vejr!)

Commanche, er det noget lign. den heli-sim "Gunship 2000" som var fremme for en del år siden? Den husker jeg også som værende ret god, idet den var til at lære at flyve "forholdsvis" hurtigt.

 

LOMAC har jeg aldrig hørt om, så nu skal der googles og læses. 🙂



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
20-12-2019 14:31:07
Svar/Indlæg:
15982/637

Mange tak #9 for en ret udførlig info om "nutidens" muligheder for at komme ud at flyve (medmindre man er pilot på USS Nimitz!). Vi er helt enige mht Jane's "let at tilgå, men svær at mestre", eksemplet med at lande på hangarskibet efter en mission. Det kunne springes over, der kunne landes på autopilot, eller man kunne udføre en komplet manuel landing (det var ret svært i tåget vejr!)

Commanche, er det noget lign. den heli-sim "Gunship 2000" som var fremme for en del år siden? Den husker jeg også som værende ret god, idet den var til at lære at flyve "forholdsvis" hurtigt.

 

LOMAC har jeg aldrig hørt om, så nu skal der googles og læses. 🙂

Skrev Burgurne d. 20-12-2019 13:52:00

Jeg elskede US Navy Fighters og brugte sindssygt mange timer på at øve carrier landings både om natten og i tåget vejr. Selve kampagnen elskede jeg også, med en god historie og cut scenes, og så spillede Carrie Fisher jo også jagerpilot 😉.

Ja Novalogics RAH66 Comanche tilbage fra midt 90erne, er simulationer med ca 50% arcade og 50% realisme og var forholdsvis nemme at gå til. De benyttede sig af voxel grafik som dengang var sætte og the art. Deres seneste spil var Comanche 4 fra midt 2000. Det er stadig et sjovt og godt spil at gå til med hurtig action.

Hvis mere realisme så var det helt klart Enemy Engaged: Apache vs Havoc og Enemy Engaged:Comanche vs Hokum, fra start 2000 man skal have fat i. Begge er på højde med Jane's gamle Longbow 2. Det fede er at spillene kan installeres oven i hinanden så man kan flyve helikopterne i begge spils missioner.

Er pt hjemme ved mine forældre og fandt lige kassen med mine eneste restrende spil fra før 2000. 

http://imgur.com/a/SJjE1BV

 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 20-12-2019 15:25:09.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2019 16:10:01
Svar/Indlæg:
5874/1287

uhhh, der er mange gode minder der i dit billede. Der "mangler" dog US Navyfighters og Fighters Anthology 😉. F16 Fighting Falcon fra sidst i 90'erne (SVJH) blev også brugt en del timer. 

 

Det var faktisk U.S Navyfighters der fik mig væk fra Amiga og over på PC, da jeg så spillet hos en ven. 

Er det muligt at få dem til at køre i dag, evt via en DOS-emulator? Hvad med joystick osv?

 

Endnu før disse, spillede jeg meget Bird of Prey på Amiga 🙂https://www.youtube.com/watch?...



Anonym202187141154
 
Moderator
Tilføjet:
20-12-2019 16:43:17
Svar/Indlæg:
1767/90
World of Warplanes evt?

https://worldofwarplanes.com/


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Anonym202187141154 d. 20-12-2019 16:43:47.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
20-12-2019 19:03:10
Svar/Indlæg:
15982/637

uhhh, der er mange gode minder der i dit billede. Der "mangler" dog US Navyfighters og Fighters Anthology 😉. F16 Fighting Falcon fra sidst i 90'erne (SVJH) blev også brugt en del timer. 

 

Det var faktisk U.S Navyfighters der fik mig væk fra Amiga og over på PC, da jeg så spillet hos en ven. 

Er det muligt at få dem til at køre i dag, evt via en DOS-emulator? Hvad med joystick osv?

 

Endnu før disse, spillede jeg meget Bird of Prey på Amiga 🙂https://www.youtube.com/watch?...

Skrev Burgurne d. 20-12-2019 16:10:01

Ja USNF 97 og ATF samt Israeli Air Force har jeg desværre ikke mere, dem fik min fætter efter jeg havde brugt mere end 2000timer på dem. Ja jeg skulle haft beholdt dem.

Birds Of Prey til PC fik jeg også rigtig mange timer til at gå ved, med mere end 40 fly at flyve. Spectrum Holobyte's Falcon A.T var det spil, der fik mig igang med flysims i 1992.

Jeg har faktisk spillet US Navy Fighters 97 på Windows 7 og 8, så det skulle gerne virke på Windows 10. Spillet kan downloades gratis og så brugte jeg bare DAEMON Tools Lite som virtual CD rom til at mounte spillet med. Det virkede fint også med joystik. Jeg spillede det en lille smule på laptop sammen med Lucas Arts TIE Fighter.



sdjensen
 
Superbruger
Tilføjet:
20-12-2019 19:17:35
Svar/Indlæg:
112/0

#14 jeg har spillet utrolig meget birds of prey på Amigaen. Jeg var ikke klar over at den var lavet til pc.

Jeg havde alt hvad der var udgivet fra janes da jeg slugte at hvad de lavede. Min favorit var 688i hunter/killer eller Longbow. Ef2000 (dog ikke fra Janes) var også længe en af mine favoritter specielt i multiplayer/coop.

Jeg håber at nogen får øjnene op for de gamle simulatore igen. Falcon4 er desværre lidt for advanceret og selve motoren er for gammel til nye ting.

 

 



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2019 22:50:48
Svar/Indlæg:
5874/1287

Gripen, ved du hvor man kan downloade oversigten over hvilke taster der gør hvad i USNF? Jeg har fundet selve manualen, men i den er der ikke en oversigt. Som jeg husker det, så var der et større ark man kunne folde ud, hvor alle taster var beskrevet. Det er så længe siden jeg har spillet USNF, at jeg ikke kan huske hvilke taster der gør hvad. "Ready on the cat ...." og så sker der ikke rigtig mere, uanset hvad jeg trykker på 😢

Starter jeg en hjemmelavet mission i luften, så virker piletaster som ror, men derudover ???



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
21-12-2019 00:34:23
Svar/Indlæg:
15982/637

Gripen, ved du hvor man kan downloade oversigten over hvilke taster der gør hvad i USNF? Jeg har fundet selve manualen, men i den er der ikke en oversigt. Som jeg husker det, så var der et større ark man kunne folde ud, hvor alle taster var beskrevet. Det er så længe siden jeg har spillet USNF, at jeg ikke kan huske hvilke taster der gør hvad. "Ready on the cat ...." og så sker der ikke rigtig mere, uanset hvad jeg trykker på 😢

Starter jeg en hjemmelavet mission i luften, så virker piletaster som ror, men derudover ???

Skrev Burgurne d. 20-12-2019 22:50:48

Jeg kan desværre ikke finde et billede af det keyboard oversigt layout der altid var med. Men jeg kan huske for at komme afsted på katapulten skal du have afterburners på - tast 6.

Ellers er oversigten på commands her:
SYSTEM COMMANDS
C Key cycle through time compression rates
Shift + C Key slow motion
Ctrl + P Key pause
Ctrl + H Key sound
Esc Key pause, menu bar
Ctrl + Q Key end mission
Alt + F4 Key exit game
COCKPIT INSTRUMENT COMMANDS
A Key autopilot
Shift + E Key (twice) eject
Backspace show cockpit
Shift + [ or ] Key dim or brighten HUD
N Key change HUD mode
W Key select next waypoint
Shift + W Key select previous waypoint
Shift + D Key display last six messages
D Key display aircraft damage report
INSTRUMENT WINDOW COMMANDS
Shift + 1 Key flight envelope window
Shift + 2 key front view
Shift + 3 Key other view
V Key put current view into other view window
Shift + 4 Key target window
Shift + 5 Key RWR window
Shift + 6 Key NAV window
Shift + 7 Key system status window
Shift + 8 Key weapon status
Shift + 9 Key radar
9 Key radar
< Key increase radar range
> Key decrease radar range
Y Key radar history
AIRCRAFT CONTROL COMMANDS
Move Joystick pitch or roll aircraft
Up Arrow pitch aircraft down
Down Arrow pitch aircraft down
Left Arrow roll left
Right Arrow roll right
NumPad 1 left rudder
NumPad 3 right rudder
F Key flaps
B Key brakes
G Key landing gear
H Key hook
1-8 Keys thrust
SHORT TAKEOFF AND VERTICAL LANDING
Z Key vector thrust back 10 degrees
Shift + Z Key vector thrust fully back
X Key vector thrust down -10 degrees
Shift + X Key vector thrust fully down to 90 degrees
VIEW COMMANDS
F1 Key forward
F2 Key back
F3 Key look-up
F4 Key track target
F5 Key player-incoming missile
F6 Key player-wingman
F7 Key player-target
F8 Key target-player
F9 Key fly-by
F10 Key external
F12 or Ctrl + F7 Key missile-target
Right Shift + Arrow Keys pan
+ Key zoom in
- Key zoom out
Alt + a View command view relative to current target
Ctrl + a View Command view relative to last missile launched
TARGETING COMMANDS
' Key target contact nearest center of screen
Enter Key next contact
Left Mouse Button target object in view
T Key next contact
Shift + T Key previous target
; Key deselect
Ctrl + Z Key display heading of closest enemy aircraft
Ctrl + X Key display heading of closest enemy ground target
Ctrl + A Key display heading of closest friendly aircraft
Shift + A Key display AWACS/GCI information
SENSOR COMMANDS
R Key active radar
< Key increase radar range
> Key decrease radar range
Y Key radar history
I Key IR sensor
M Key HARM seeker
U Key IFF squawk
J Key jamming
WEAPONS COMMANDS
[ Key select previous weapon
] Key select next weapon
Spacebar fire selected weapon
Tab Key fire internal gun
Shift + J Key jettison external fuel tanks
Shift + K Key jettison air-to-ground ordinance
Insert Key release chaff cartridge
Delete Key release flare
WINGMAN COMMANDS
Alt + 1 Key fly straight for 10 seconds
Alt + 2 Key break left 180 degrees
Alt + 3 Key break right 180 degrees
Alt + 4 Key break low 70 degrees
Alt + 5 Key break high 70 degrees
Alt + 6 Key approuch current target from left
Alt + 7 Key approach current target from right
Alt + 8 Key approach current target low
Alt + 9 Key approach current target high
Alt + E Key engage targeted object
Alt + R Key engage targeted object, remain in formation
Alt + W Key engage all objects of same class
Alt + P Key protect me
Alt + D Key disengage
Alt + B Key bug out
Alt + S Key radio silence
Alt + T Key cycle through wing formations
Alt + H Key set horizontal spacing
Alt + V Key set vertical spacing
Alt + C Key set formation control

#14 jeg har spillet utrolig meget birds of prey på Amigaen. Jeg var ikke klar over at den var lavet til pc.

Jeg havde alt hvad der var udgivet fra janes da jeg slugte at hvad de lavede. Min favorit var 688i hunter/killer eller Longbow. Ef2000 (dog ikke fra Janes) var også længe en af mine favoritter specielt i multiplayer/coop.

Jeg håber at nogen får øjnene op for de gamle simulatore igen. Falcon4 er desværre lidt for advanceret og selve motoren er for gammel til nye ting.

 

 

Skrev sdjensen d. 20-12-2019 19:17:35

Falcon 4.0 Allied Force har af fans fået en grafisk overhaling der også virker på Falcon 4.0, så det er mere up to date.

Men ja Birds Of Prey kom også i en Gold pakke udgave til PC. https://en.wikipedia.org/wiki/... (video_game)

Lidt fra PC udgaven https://www.youtube.com/watch?...

 

Hvis i kan huske Virgins F16 Aggressor, så er det også abandonware nu og fås gratis her. https://www.myabandonware.com/...



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 21-12-2019 00:42:07.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2019 00:37:50
Svar/Indlæg:
5874/1287

Mange tak, Gripen. Jeg må se at lære de vigtigste udenad igen og så se om jeg kan få mit gamle Microsoft Sidewinder FF joystick til at virke i Windows 10 😀. Jeg har prøvet lidt med min XBOX controller, men den er lige livlig nok med de små joysticks. Men OK, den virker må jeg indrømme!

 

Jeg er imponeret over, at du kan huske alle de kommando'er til USNF!! Eller har du dem skrevet ned? 😉



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 21-12-2019 01:02:10.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
21-12-2019 22:54:03
Svar/Indlæg:
15982/637

Mange tak, Gripen. Jeg må se at lære de vigtigste udenad igen og så se om jeg kan få mit gamle Microsoft Sidewinder FF joystick til at virke i Windows 10 😀. Jeg har prøvet lidt med min XBOX controller, men den er lige livlig nok med de små joysticks. Men OK, den virker må jeg indrømme!

 

Jeg er imponeret over, at du kan huske alle de kommando'er til USNF!! Eller har du dem skrevet ned? 😉

Skrev Burgurne d. 21-12-2019 00:37:50

Jeg fandt oversigten skrevet ned for er par år siden på simhq.com, så jeg kopierede dem til et Word dokument 😉