Ulempen med at have et OLED TV, hvilken monitor skal man så vælge??

Diverse d.  28. december. 2019, skrevet af Burgurne
Vist: 1219 gange.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2019 14:47:43
Svar/Indlæg:
5874/1287

Hej.

Jeg har for nogle måneder siden købt et LG OLED TV, og det er jeg rigtig godt tilfreds med, MEN ....

nu ser billedet på min monitor elendigt ud, sort er mørkegråt, dårlig kontrast.

Da man stadig ikke kan købe en 27" 2560*1440 144hz OLED monitor, hvad gør man så, når nu man er blevet vænnet til det flotte billede fra OLED-TV?? Jeg tænker på noget med VA-panel, men jeg har aldrig selv haft sådan en monitor, så selvom VA paneler har bedst kontrast-tal og "sortest sort", er der så ulemper forbundet med denne paneltype? Hvis VA er for monitorer hvad OLED er for TV, så har jeg flg ønsker:

27", 2560*1440 144 (eller mere) hz, G-sync (eller kompatibel G-sync, hvis andet ikke findes). Justerbar i højden (har en centerhøjttaler liggende under skærmen). 

Gerne med USB 3 switch, men det er ikke et krav.

Buet eller ikke buet ... Hvilken monitor leder jeg efter?

Anonym2021815192642

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2019 15:29:01
Svar/Indlæg:
2418/151

hvad med LGs WQHD 1440p Nano-IPS panel ? 

https://www.elgiganten.dk/prod...

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
28-12-2019 19:28:58
Svar/Indlæg:
4983/48

Tjeck om du har en "HDMI Black Level" indstilning i menuen et sted (ligger under Picture her i min menu)

Min skærm har fuldstændig samme "problem" som du beskriver her, hvis ikke jeg sætter HDMI B-L til Low så ser billedet på skærmen gråligt, grynet og konstrasten er helt i hegnet.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2019 21:56:26
Svar/Indlæg:
5874/1287

#1 Glemte at skrive, at IPS er udelukket her. jeg har haft et par skærme, og jeg vænner mig aldrig til IPS-glow. Og det findes stadig på Nano IPS. Her er et udsnit fra en anmeldelse af LG 27GL850:

We also tested the panel in a dark room by viewing a black background from a wide angle. Like we had seen on the https://www.tftcentral.co.uk/r... previously, the level of "IPS glow" you will see varies a little depending on which side of the screen you are looking from. From the left the glow seemed to be a little less than some alternative IPS screens in this sector. The glow was a little less pale and had a slight pink/orange hue to it rather than being as white. On some of the older 27" high refresh rate IPS screens like the https://www.tftcentral.co.uk/r... and https://www.tftcentral.co.uk/r... (using an AU Optronics IPS panels) the glow was more white and more noticeable than here on the 27GL850 when viewed from that left hand side. However, when viewing the screen from the right hand side the glow was more noticeable, having a more typical pale and white colour to it. Overall this would indicate that the IPS off-angle glow on darker content is probably going to be comparable to other similar IPS screens to be honest, perhaps slightly less. It's using a different panel from LG.Display here, but there's still some IPS glow to contend with on dark content from a wider viewing angle.

This type of glow is common on most modern IPS-type panels and can be distracting to some users. If you view dark content from a normal head-on viewing position, you may see this glow as your eyes look towards the edges of the screen depending on your viewing position. It will also be more noticeable in darker ambient light conditions and if you're viewing a lot of dark content. Some people may find this problematic if they are playing a lot of darker games or watching darker movies. In normal day to day uses you couldn't really notice this unless you were viewing darker content. If you move your viewing position back, which is probably likely for movies and games keep in mind, the effect reduces as you do not have such an extreme angle from your eye position to the screen edges.

(Hele anmeldelsen er her: https://www.tftcentral.co.uk/r...

#2 Min nuværende monitor er 4-5 år gammel, og alt hvad der kan indstilles på den er forsøgt. HDMI er dog ikke en af indstillingerne, da den kun har 1 Display-port indgang og intet andet (ingen VGA, ingen DVI ingen HDMI)

Jeg har ellers altid godt kunnet lide billedet på denne monitor, men efter OLED er kommet ind i mit liv, så .... ja så er standarden åbenbart hævet for mine gamle øjne.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 28-12-2019 22:33:36.

Anonym2021815192642

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2019 08:48:04
Svar/Indlæg:
2418/151

ok ingen IPS, så prøv VA panel, jeg har heller ikke prøvet dem endnu.. 

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2019 20:37:40
Svar/Indlæg:
5874/1287

#4 Det er jo det jeg spørger ind til i #0 😉 Altså om nogen har erfaringer med VA paneler, for jeg har aldrig haft det selv.

xystos

Superbruger
Tilføjet:
30-12-2019 01:47:22
Svar/Indlæg:
293/5

Eller gør ligesom mig så du ikke går på kompromi :P. Har et LG OLED C9 55" tv som monitor, og det fungerer glimrende, har endda G-sync. Du kan dog kun køre 60Hz 4k indtil der kommer nye grafikkort med HDMI 2.1. Det skal også siges at du skal have et forholdsvis mørkt rum så du kan skrue ned for belysningen, så du ikke får Burnin. Men personligt er jeg yderst tilfreds med det setup :)

Bizzy

Erfaren rotte
Tilføjet:
30-12-2019 06:05:11
Svar/Indlæg:
60/2

Jeg ville undlade at bruge Oled som pc monitor. Jeg har både et C7 og et C9 fra LG. Mit C7 har efter ca 2 års brug fået burn in fra undertekster (ja det lyder som en dårlig joke, men det er rigtigt)

Hvis et ikke-statiske-element som undertekster kan give burn in, så tør jeg ikke tænke på hvad alle ikonerne på ens pc skrivebord ville gøre med tiden.

xystos

Superbruger
Tilføjet:
30-12-2019 09:39:07
Svar/Indlæg:
293/5

Ja er selv meget obs på det, kører med mørke baggrundsbilleder, og flytter på de få ikoner jeg har på skrivebordet hver dag, men ja man skal være varsom. Jeg har heldigvis 2 skærme og kun 5 ikoner på mit primære og resten ryger på den sekundære skærm. Kører med oled belsyning 50 når jeg bare surfer og er på skrivebordet, og skruer så op på 75 når jeg spiller, men selv ved 50% er lysstyrken fin nok for mig da jeg sidder i et forholdsvis mørkt rum, og tæt på skærmen. hvis jeg får 3-4 år ud af skærmen er jeg tilfreds, alt deruderover er en gave :P 

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2019 10:34:39
Svar/Indlæg:
5874/1287

Jeg skal under ingen omstændigheder have en 55" monitor 😉

27" -> 32" er absolut max, da jeg er nødt til at sidde indenfor 50-80 cm fra skærmen, for at mine briller passer til afstanden. Mit gamerværelse er slet ikke stort nok til at få en 55" på den rette afstand.

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
30-12-2019 13:27:28
Svar/Indlæg:
4295/306

Jeg har en LG 32gk850g - 32" VA 2560x1440 165Hz GSync. 

https://www.tftcentral.co.uk/r...

https://pcmonitors.info/review...

Jeg har også OLED i stuen (Sony) og elsker det TV! Min LG skærm har et rigtig lækkert billede og kan levere lækker sort uden IPS glow. Den lider heller ikke af "black crush" som mange skælder ud på VA paneler over. Alt i alt en rigtig lækker skærm. Det eneste den mangler er dog HDR, men lige nu er der ikke nogle skærme der har 1000 nits HDR, og jeg gider ikke fake HDR på 400/600 nits. Eneste der har det er 35" ultrawide (PG35VQ fra Asus), men de koster over 20K og har problemer med flimmer og andre ting...

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2019 15:34:07
Svar/Indlæg:
5874/1287

#10, ja SÅDAN en ville jeg elske at have. USB3 hub og G-sync. Whats not to like!!!!!

Jeg kaster mig straks over de reviews du linker til, så snart jeg er færdig med at savle. 

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
30-12-2019 18:00:30
Svar/Indlæg:
4295/306

#11 Jeg er i hvert fald rigtig glad for min, og den er i min optik en af de bedste på markedet lige nu. 

Den eneste opgradering er i min optik ikke udgivet endnu, og kommer ikke før HDMI 2.1 og DP 2.0 bliver standard i skærme og grafikkort. Alle skærme med 4K/HDR/144Hz er halve løsninger fordi der ikke er båndbredde nok i nuværende HDMI/DP, så man skal gå på kompromis med farvedybde, HDR eller HZ og man kan ikke have det hele på een gang. Ikke engang LG's TV med OLED+4k+120Hz+HDR+VRR kan bruges fordi de er de første med HDMI 2.1, men grafikkortene har det ikke så man kan kun køre ved 60hz lige nu alligevel eller sætte opløsningen ned.

De nye 43" skærme er også for store i min optik. Hvis de kunne lave en 38" 4K skærm ville det være perfekt synes jeg, men den slags paneler findes desværre ikke. Selv 40" er udfaset så det kun er 43" nu. Jeg har prøvet med et 43" TV for at checke størrelsen, men det bliver simpelthen for stort på skrivebordet synes jeg.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at prøve HDR på min computerskærm. Desværre er de fleste HDR skærme i dag er også kun halve løsninger fordi det kun er HDR400 eller HDR600 og det er simpelthen ikke godt nok. Man skal minimum op i HDR1000 for at få den fulde effekt.

Denne ASUS skærm ser rigtig fed ud, men ved ikke hvornår den kommer på markedet eller om den har den nødvendige HDMI 2.1/DP 2.0 (32", 4K, 120Hz, Dolby Vision, HDR1400, VRR):

https://www.asus.com/Monitors/...

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2019 20:20:29
Svar/Indlæg:
5874/1287

Jeg har så noget lavere standarder.

Jeg vil være tilfreds med en 27-32" 2560*1440p og en kontrast som på et OLED TV. Bare som en god tv-kanal ser ud (f.eks NRD eller ZDF). HDR osv vil da være dejligt, men det er ikke med på standard-ønskesedlen. 

Bliver skærmen større end 32", så skal den dels være buet og dels i 4k, og så skal der et noget kraftigere grafikkort til end jeg har nu, så det er en for dyr løsning for mig. Det jeg savner allermest i forhold til den skærm jeg har nu (8 bit TN) er meget bedre kontrast, sort skal være sort, detaljer i mørke områder skal kunne adskilles, ikke bare være mørkegrå plamager. Inden jeg købte det OLED TV, synes jeg ellers godt om billedet på min monitor, men jeg er nu blevet forvænt.

Jeg har nu læst de review du linkede til, og tftcentral savnede, at den er buet. Gør du også det, eller ?? Jeg kan selvfølgelig godt se, at når jeg sidder så tæt på skærmen som jeg gør, så er der procentvis en temmelig stor forskel på afstanden til skærmen når jeg ser på hhv center og hjørnerne.

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
30-12-2019 21:46:41
Svar/Indlæg:
4295/306

Jeg savner slet ikke den er buet. Jeg har et 60cm skrivebord og har den hængt på vægen med wallmount.

Eneste negative ting ved den er at går man helt tæt på skærmen bliver siderne lidt sjove fordi billedet bliver forvrænget af front-glasset. PC Monitors taler også om det. Men det er intet problem ved normal afstand.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2019 23:18:24
Svar/Indlæg:
5874/1287

Okay, mange tak for info. Så skal konen "bare" bearbejdes, så der falder en 4000 kroners seddel af til mig 🙂

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
31-12-2019 11:27:58
Svar/Indlæg:
4295/306

Grunden til jeg nævner HDR er også at det er der hvor jeg virkelig føler mit OLED TV springer ud fra væggen når der vises Dolby Vision indhold fra Netflix eller HDR materiale. Og den følelse gad jeg godt have på min computerskærm også. 🙂

Hvis du kommer forbi København en dag er du velkommen til at kigge forbi og se min LG skærm inden du beslutter dig. 🙂

Biostud

Elitebruger
Tilføjet:
01-01-2020 07:25:48
Svar/Indlæg:
2897/83

Samsung har nogle VA skærme der understøtter hdr1000. 

Biostud

Elitebruger
Tilføjet:
01-01-2020 18:44:10
Svar/Indlæg:
2897/83

Ups ikke hdr1000 men hdr 600 

Anzelz

Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2020 18:05:56
Svar/Indlæg:
2343/272

Jeg er i samme problem, bare med en super god matebook x pro med glossy ips skærm. Markedet er helt dødt for glossy skærme og dermed døde farver. 

Der er en del der har prøvet at fjerne anti glare filmen fra deres skærme med fremragende resultater, jeg overvejer det samme.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Anzelz d. 02-01-2020 18:59:58.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2020 22:49:08
Svar/Indlæg:
5874/1287

Tak #16. Men det blev ikke til nogen ny monitor i denne omgang. Vi kom til at købe en bil i dag, og så er pengene jo ligesom brugt .... 

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
04-01-2020 20:09:38
Svar/Indlæg:
4295/306

#20 Det er i sådan en situation den garvede sørger for at få "medfinansieret" noget hardware ind i lånet på hus og bil. Haha 😀

Du kan bare give lyd hvis du fortryder. Min skærm bliver ikke skiftet før vi har HDMI 2.1 og DP 2.0 og så er det både skærm og grafikkort der skal skiftes. 🙂