Vand temperatur og blæser styring

Vandkøling d.  29. december. 2019, skrevet af MVJ
Vist: 1572 gange.

MVJ
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
29-12-2019 11:58:48
Svar/Indlæg:
96/4

Ny Hardware giver nogle muligheder.

En pwm styret pumpe

2 * 360mm radiatorer. en i front og en i toppen af kassen.

Og en indgang til en temperaturføler, der kan bruges til styring af blæser hastighed.

Vandpumpen bliver styret af cpu temperaturen, eller kommer til at køre med en konstant hastighed.

Blæserne bliver koblet sammen parvist en front og en top blæser.

Par nr 1 kører konstant med minimums hastighed for at skabe lidt gennemstrømning i kabinettet.

Par nr 2 kobles ind ved 25 grader, igen med minimums hastighed.

Par nr 3 kobles ind ved 30 grader med minimumhastighed.

Stiger temperraturen yderliger så hæves omdrejningerne på alle blæsere

ålet er god køling med minimal støj.

Lyder det fornuftigt.

 

MVH

Morten

ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2019 13:04:37
Svar/Indlæg:
3799/43

Lyder alt for besværligt, tag og køre dit loop med samme hastighed på alle blæser. 

Det giver ikke meget mening i at styre blæserne parvis. 

 

Hvad skal du køle? Det er over kill med 2x360 radiatorer. 



p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2019 13:14:02
Svar/Indlæg:
3100/53

Som skrevet af #1, så overtænker du situationen.

 

Sæt alle blæsere til at starte ved 35c på 400 RPM / 10% (hvad end dit system måler i)

38c: 30%

39c: 50%

40c: 80%

43c: 100%

 

Pumpen kan du sætte til at køre fast 2000-2500 RPM alt efter hvad der kan høres.



loopdk
 
Superbruger
Tilføjet:
29-12-2019 13:57:49
Svar/Indlæg:
1351/206

Mit køre som #2 

 

Har også 2x360 

 

Mit er lydløst ved gaming 



alenkaer
 
Enthusiast
Tilføjet:
29-12-2019 15:55:31
Svar/Indlæg:
346/14

Har også mit loop styret af vand temp, gennem Asus motherboard. Jeg køre også en 360 i top og 360 i front. Min Pumpe køre 100% hvis vandtemperaturen er over 30, Blæsene køre 25% til 29 grader og fra 30grader stiger de 5% per grad til maks 50%

Det giver et ret lydløst system også selv blæserne når 1200rpm ved 34 grader :)



M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
29-12-2019 16:08:04
Svar/Indlæg:
2084/124

Lydløst er umuligt... På samme måde som at 0 kelvin også er umuligt.

Men p0pes forslag er udemærket, har sat mit til lavere temps - men samme koncept.... 420 + 360 til et 1060 og en 8700K



NicklasAPJ
 
Skribent
Tilføjet:
31-12-2019 01:28:56
Svar/Indlæg:
1893/88

Synes du skal lade dine fans og pumpe køre fast lige meget om systemet er under idle eller load.

Jeg køre med 2x Quad rads og 1x tripple. begge mine D5 pumps køre på 50% og alle blæsere køre 650 RPM 24/7.

 

self skal du lige finde ud af hvad dit skal køre afhænging hvor meget støj og grader du vil høre/ se på GPU/CPU.

 

Mit  køler en 3950x @ 4.3ghz og 2080 TI Uden problem med de settings, også Da jeg “kun” havde 1x quad og 1x tripple.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NicklasAPJ d. 31-12-2019 01:29:30.


Zeelock
 
Overclocker
Tilføjet:
31-12-2019 15:36:28
Svar/Indlæg:
233/22

Det er lige før at 2 radi 360 kan køre passiv hvis de kun skal trække din cpu. 

Jeg har en radi 360 til både cpu og grafik, blæserne på radi 3 stk. er styret af lamptron via vand temp føler, de starter ved ca. 300 rpm. og køre max 800 rpm i spil. cpu og grafik når højst en temp på 70 grader.



MVJ
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
01-01-2020 10:04:12
Svar/Indlæg:
96/4

Takker for svarene, der er åbenbart en del forskellige meninger om emnet. :)

Er det et overkill med 2* 360 radiatorer.

til at køle en R 3700X, og en RX 5700 XT.

Ja det er det, men der er plads til kølerene, og jeg hader støj fra blæserne.

En 240 mm er i princippet nok, når man kun er på internettet, men bliver til en F 16 når man belaster systemet.

Så derfor ideen om at koble blæserne ind parvist ift. temperatur. Det er ikke så besværlig at sætte op i Bios.

Takker for temperatur, og blæser hastigheds forslagene, men at starte blæserne ved 35 grader.

Det tror jeg ikke mine harddiske bliver glade for.

Konstant hastighed på blæserne 🙄 Det føles bare helt forkert i år 2020

Så jeg må nok prøve mig frem, og sætte blæserne op til alle senariere, og tage den derfra.

 

MVH

Morten 



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
01-01-2020 15:14:39
Svar/Indlæg:
15982/637

"Takker for temperatur, og blæser hastigheds forslagene, men at starte blæserne ved 35 grader.

Det tror jeg ikke mine harddiske bliver glade for."

Jo for du sætter da temperaturen efter CPU temperatur og ikke system temperatur !



#10
MVJ
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
03-01-2020 17:24:32
Svar/Indlæg:
96/4

Ikke riktigt på en vandkølet pc.

Man sætter maks tempen på vandet til en passende maks temperatur på CPU en og grafik kortet.

Og lader vandtemperaturen styre blæserene.

Så slipper man for unødig blæser støj, når temperaturen ændrer sig på cpu, og der ikke er nogen grund til at køle vandet.

Mit nye system kommer vel til at trække maks 550 watt ud af stikkontakten.

Et vildt gæt er at ca. 440 watt bliver afsat i kølesystemet, og det tager noget tid for at vandet bliver varmet op med blot 5 grader.

Så hvis man belaster sine harddiske hårde lige efter start, så er der ikke nogen aktiv køling.

Og en harddisk kan kun tåle at blive 50 grader varm, hvilket ikke er usandsynligt uden en blæser der flytter luft over disken, og så er der lige alle de komponenter der afgiver varme i kabinettet, men ikke er direkte koblet til cpu temperatur, eller vand temperatur.

Så derfor vil jeg have minimum 2 blæsere der altid kører, med minimus hastighed.

 

MVH

Morten

 

 



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
04-01-2020 01:12:11
Svar/Indlæg:
15982/637

Ikke riktigt på en vandkølet pc.

Man sætter maks tempen på vandet til en passende maks temperatur på CPU en og grafik kortet.

Og lader vandtemperaturen styre blæserene.

Så slipper man for unødig blæser støj, når temperaturen ændrer sig på cpu, og der ikke er nogen grund til at køle vandet.

Mit nye system kommer vel til at trække maks 550 watt ud af stikkontakten.

Et vildt gæt er at ca. 440 watt bliver afsat i kølesystemet, og det tager noget tid for at vandet bliver varmet op med blot 5 grader.

Så hvis man belaster sine harddiske hårde lige efter start, så er der ikke nogen aktiv køling.

Og en harddisk kan kun tåle at blive 50 grader varm, hvilket ikke er usandsynligt uden en blæser der flytter luft over disken, og så er der lige alle de komponenter der afgiver varme i kabinettet, men ikke er direkte koblet til cpu temperatur, eller vand temperatur.

Så derfor vil jeg have minimum 2 blæsere der altid kører, med minimus hastighed.

 

MVH

Morten

 

Skrev MVJ d. 03-01-2020 17:24:32

Det kan så også kun lade sig gøre, hvis man har noget der kan måle vandtemperaturen, f.eks hvis det er indbygget i AIO'en, hvilket de færreste det har, de samme gælder for custom loops. Her sætter man oftest blæser hastighed efter CPU temperatur og man laver en custom fan curve i BIOS. Jeg kører også med en AIO på min 3900X, og jeg justerer netop blæserne efter CPU temperatur, da jeg kan sætte blæserne til det max rpm, som jeg finder acceptabelt, og så vil støjniveauet alt være det samme uanset hvad, samtidig med at kølingen altid vil være optimal selv i idle. 

Du kan ikke omsætte hvad du trækker ud at stikkontakten til varmeafgivelsen (TDP watt) i din PC. En harddisk med mekaniske plader har bedst af temperaturer under 50c ja, men det samme gælder ikke for en SSD eller m2 SSD, de kan klare mere. Men de temperaturer kommer du heller ikke op på medmindre du laver en hotbox ?. 

Det er rigtig at i et vandkølet system, da bliver vandet opvarmet langsommere, men du skal også forstå at når vandet opnår equilibrium, så er der kun blæserne til at sørge for at vandet bliver kølet ned, og hvis du sætter styring til temperaturen på vandet i stedet for CPU, så kan du opleve thermal throttle på CPU'en da temperaturen internt mellem DIE og IHS hurtigt kan overstige 100 grader celcius, men det vil vandkøleren så ikke reagere på når den sat til at gå efter vandtemperaturen.

 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 04-01-2020 01:18:03.


#12
MVJ
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
06-01-2020 18:49:48
Svar/Indlæg:
96/4

TDP målt i Watt her kan man ligesågodt bruge pærere bananer, eller æbler, da udregningen skifter fra producent til producent, og forskellige generationer.

Hvorfor vand temperatur følere ikke er udbredt.

Det er simpelthen et spørgsmål om tidsforbruget det bruges ift. støj bekæmpelse.

Det kræver at man logger cpu/gpu temperatur ift. vand temperatur, og sætter sine blæsere ift. disse temperaturer.

 

MVH

Morten

 

 



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
07-01-2020 02:35:52
Svar/Indlæg:
15982/637

#12: ??? gav ingen mening jvf #11



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 07-01-2020 02:42:18.


#14
MVJ
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
14-01-2020 20:11:49
Svar/Indlæg:
96/4

Din teori om temperaturen der bliver fanget internt i cpu, og prøver at kompensere for det med en øget blæserhastighed, giver heller ingen mening, da man ikke at nå at køle vandet ned hurtigt nok således at det får en indvirkning.

Og det er netop det jeg vil undgå at blæsere kører op og ned i hastighed, med en hurtig frekvens, da jeg finder det meget irriterende.

Desværre ved jeg kun nok til at forstå principperne, og ikke nok til at kunne forklare de på en forståelig måde.

Men som jeg tænker.

Så er det varme ind, og så en køler der omdanner varme over tid. Energi.

og så varme ud, aka dine blæsere.

Det er mellem manden der tager tid at varme op og køle ned, da den skal flytte energi, og ikke varme.

 

MVH

Morten

 



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
14-01-2020 23:15:42
Svar/Indlæg:
15982/637

#14: "Din teori om temperaturen der bliver fanget internt i cpu, og prøver at kompensere for det med en øget blæserhastighed, giver heller ingen mening, da man ikke at nå at køle vandet ned hurtigt nok således at det får en indvirkning". 

Jo det gør det hvis væsken er mættet af den varme det kan optage, så skal der ikke mange sekunder til før at 2000rpm blæst på radiatoren giver en væsentlig temperatur ændring. Ofte så er det dog ikke problemet, da varmen internt mellem IHS og DIE er så høj hvis kølingen er utilstrækkelig at boost clocken bliver reduceret for at begrænse TDP afgivelsen.
Den varme din CPU overfører til din CPU køler er stadig varme, det bliver ikke til kold energi.

"Og det er netop det jeg vil undgå at blæsere kører op og ned i hastighed, med en hurtig frekvens, da jeg finder det meget irriterende."

Den er også hurtigt klaret. Du sætter en custom fans speed profil baseret på CPU temperaturen. F.eks ml. 0 og 65 grader celcius kan du vælge en fanspeed på f.eks 800rpm og så når CPU'en når 80 grader celcius så kan du sætte fanspeed til 100% (feks. 2000rp). Så har du i intervallet ml. 65 og 80grader celcius en jævn RPM fan curve hvor støjen blot tiltager stille og roligt og ikke går op og ned i hastighed.
Ellers ved normal brug hvor du ikke rammer 65 grader celcius så har du et super stille system.



#16
p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2020 15:32:42
Svar/Indlæg:
3100/53

Der bliver kastet rundt med en masse fine ord og teorier her i tråden, så håber følgende kan give lidt klarhed. Siden der bliver snakket om CUSTOM LOOP og ikke AIO kølere, så er nedenstående baseret på det. AIO kølere bør sammenlignes med luftkølere, og kan køre både efter CPU temp, men kan også sagtens kører efter deres interne vandtemperatur, som mange nyere AIO kølere også måler.

 

Først og fremmest, så er det ideelt at køre med ca. den samme temperatur i et custom loop hele tiden.

 

Følgende tests er lavet på et system med en 420+280mm radiator i et corsair 678C kabinet. Blæserne er ML140 RGB. Hardware kører stock clocks. Profilen blæserne kører efter ser således ud, og er ca. lig de profiler der efter lang tids test er blevet kodet ind i corsair's Hydro X Series sektion af iCUE.

  • 20c: 300 RPM
  • 30c: 300 RPM
  • 35c: 400 RPM
  • 38c: 600 RPM
  • 39: 1000 RPM
  • 43: 2000 RPM

 

Min konklusion: Hvis man kan, så er det ALTID bedst at bruge vandtemperaturen i et custom loop til at styre sine blæsere efter. Hvis man har sin GPU med i sit custom loop, så er det næsten påkrævet med mindre man er OK med at have sine blæsere til at køre langt hurtigere RPM end de behøver.

 

Kører man RPM efter væsken så får man det mest behagelige system at sidde ved siden af, siden væsken er så lang tid om at skifte fra f.eks 38 grader til 40 grader.

Finder man ud af at en væsketemperatur på 40 grader er for høj til ens system PGA. evt. overclock eller boost frekvenser der ikke bliver nået, så er det så simpelt som at ændre sin kurve så den rammer f.eks. 1100 RPM ved 35c, i stedet for 40c.

 

Varmekapacitet på væsken

Først lad os lige debunke "hvis væsken er mættet af den varme det kan optage, så skal der ikke mange sekunder til før at 2000rpm blæst på radiatoren giver en væsentlig temperatur ændring"

 

Vand har en absurd høj varmekapacitet, så med alle andre elementer i systemet, så er det ikke her problemet kommer til at ligge.

 



 

Første billede viser temperaturene i det øjeblik blæserne bliver sat fra knap 600 RPM og op til 1100RPM mens systemet er under load. 

Andet billede viser hvordan systemet ser ud efter at have kørt 1100 RPM i 1 minut, stadig under load.

Delta T (forskellen på værdierne) mellem radiator ind og ud er: 

  • Ved 600 RPM: 2,06c
  • Ved 1100 RPM: 3,07c

Forskellen på væsketemperaturen er altså ca. 1 grad i minuttet / 0.016 grad i sekundet.

 

CPU temp måler jeg ikke da den hopper op og ned alt efter hvilket vindue der er valgt, og hvor meget load der er på den i det øjeblik. Det kan dog groft antages at CPU temp og vand temp følges nogenlunde når svingningerne ikke er større. (vand: 40c = CPU: 60c / vand: 45c = CPU:65c)

 

Konklusion: Hvis din CPU spiker til xx grader, så vil det næsten ingen indflydelse have på væsken at blæserne hopper op til fuld hastighed i nogle sekunder.

 

Gaming

Hvor det bliver rigtigt tydeligt at det er smartere at have sine blæsere sat til vand temperaturen er når der bliver startet et spil op.

 



 

Det første billede her viser hvordan systemet opfører sig når PUBG bliver startet op, og det andet viser hvordan systemet ser ud efter en halv times spil. Som det kan ses, så finder systemet selv den RPM værdi på blæserne som holder væsken inden for den givne ramme. Så selv om load på GPU har svunget lidt op og ned, så holder blæserne en (inden for 20 RPM) fast værdi. Når spillet så bliver lukket ned, så falder blæserhastighed og vandtemperatur ganske stille, så man næsten ikke opdager at der sker noget.

 


 

På dette billede er systemet dog sat til at køre fast lav blæserhastighed (400RPM fordi vi gerne vil have det til at være stille) indtil CPU rammer 66 grader. Fra 65 grader til 80 grader stiger RPM så op til 1100. Dette er lidt lig den profil der bliver foreslået i  #15, men sat lidt ned da jeg har så meget kølekapacitet i mit system at 800 RPM ville gøre at blæserne aldrig steg i omdrejninger. Jeg har derudover ingen intentioner om at sidde ved siden af et system der brøler derudaf med 800 RPM ved idle (ja, jeg er støjsart, og det burde i også være hvis der ikke vindes noget ved at høre på støjen).

 

Som det kan ses af billedet går der ikke mere end 5 minutter før væsketemperaturen løber godt løbsk. Havde jeg kørt videre med testen, så ville væsken have ramt over 50-55 grader før blæserne satte ind, fordi de kun kigger på CPU temperatur, og muligvis endnu højere fordi det er hvor de STARTER med at rampe op.

Dette kan fikses ved at ændre kurven så blæserne slår til før (ved f.eks CPU = 55c), men så har vi bare et system der tromler derudaf med blæsere på 1100RPM når chrome bliver åbnet fordi CPU spiker til 50%, hvilket giver de trælse "wroooooms" fra ens PC engang i mellem, og meget ujævne hastigheder på blæserne.

 

Der er flere billeder med flere tal på her, skulle nogle finde det interessant. Jeg har også lavet tests med 100% CPU load i vand temp vs package temp profiler, men ud over at RPM svinger voldsomt på CPU temp profilen (som det også er nævnt før), så er de ikke lige så interessante at kigge på.

https://imgur.com/a/guTVvus



NicklasAPJ
 
Skribent
Tilføjet:
16-01-2020 12:21:45
Svar/Indlæg:
1893/88

#16 Rigtig godt svar.

 

Offtpoic: Nu ved jeg ikke hvilken salgs køling du har i dit system, men er dit grafik kort ikke rimeligt varmt hvis det er med i et custom loop? 



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
16-01-2020 15:20:22
Svar/Indlæg:
15982/637

"Konklusion: Hvis din CPU spiker til xx grader, så vil det næsten ingen indflydelse have på væsken at blæserne hopper op til fuld hastighed i nogle sekunder."

 

Uenig. Sådan opfører min 240mm AIO sig ikke på min 3900X, der er resultater prompte under AIDA64 CPU/FPU/Cache stress test. Det kan måske skyldes din mindre rad størrelse, men den opfører sig lagt med som en lufkøler og afregningen også sker prompte.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 16-01-2020 15:26:49.


#19
p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2020 17:31:24
Svar/Indlæg:
3100/53

#17

 

Mange tak. Der gik lidt testnørd i den. Jeg kører med fuld Hydro X Series køling i systemet. Du kan se et (vildt dårligt) billede af systemet herunder:


Jeg vil nu sige at en delta t på 14.5c mellem vand og GPU er ganske OK. Du skal tage med at mit system er bygget op efter at være stille, ikke at have laveste temperaturer. Hvis jeg satte pumpen op til 4800 RPM, og væskekurven til at slå ind 5 grader tidligere, så vil tallene se helt anderledes ud. 

Det er dog ikke noget der vil have den mindste indflydelse på nogle af delenes performance, så derfor ser jeg ingen grund til at gøre det. Om min GPU er 55, eller 70 grader under load betyder intet for mig, men det gør støjen fra mine blæsere til gengæld.

 

I idle ligger delta T på halvanden grad mellem vand og GPU block :D

 

#18 Der er ikke rigtigt noget at være uenig i. Det er ikke min "mening" men et konkret eksempel fra et system som ligger sig tæt op af OP's.

Som du selv kan læse af tallene ovenfor, så vil din løsning absolut intet gavne OP. Han kører med ca. samme radiator areal som mig. Faktisk så vil det være direkte skadeligt for hans loop at følge dine råd hvis han har en nogenlunde kraftig GPU i loopet også, da du kun tager CPU i betragtning. 

Hvis han kun har CPU i loopet så kan han godt bruge CPU temperatur, men det vil stadig give den bedste oplevelse at bruge vandtemperaturen jf. testen i #16.

Under alle omstændigheder vil dog mene at du bør være forsigtig ved at give råd omkring hvordan man skal sætte sine blæsere på et custom loop baseret på hvordan din 240mm AIO køler opfører sig. Specielt når han nu har udstyret til at styre det på en smartere måde.



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
16-01-2020 18:54:19
Svar/Indlæg:
15982/637

#18 Der er ikke rigtigt noget at være uenig i. Det er ikke min "mening" men et konkret eksempel fra et system som ligger sig tæt op af OP's.

Som du selv kan læse af tallene ovenfor, så vil din løsning absolut intet gavne OP. Han kører med ca. samme radiator areal som mig. Faktisk så vil det være direkte skadeligt for hans loop at følge dine råd hvis han har en nogenlunde kraftig GPU i loopet også, da du kun tager CPU i betragtning. 

Hvis han kun har CPU i loopet så kan han godt bruge CPU temperatur, men det vil stadig give den bedste oplevelse at bruge vandtemperaturen jf. testen i #16.

Under alle omstændigheder vil dog mene at du bør være forsigtig ved at give råd omkring hvordan man skal sætte sine blæsere på et custom loop baseret på hvordan din 240mm AIO køler opfører sig. Specielt når han nu har udstyret til at styre det på en smartere måde.

Skrev p0Pe d. 16-01-2020 17:31:24

Hvis du har en GPU med i loopet, så vil det også påvirke temperaturen på væsken, og den vil være varmere og CPU temperaturen vil  dermed også være varmere. Det hele bliver jo uanset sat efter en custom profil om du tager udgangspunkt i væske temperatur eller CPU temperatur vil ikke have den store indvirkning på grafikkortets køling Det handler om at sætte en fan profil der ikke er aggressiv, om som kan holde temperaturen nede selv ved lav rpm. Jeg foretrækker at lade CPU temp styre RPM hastigheden, uanset om det er AIO eller custom loop, da jeg synes jeg får det bedste forhold mellem støj og køling.



#21
p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2020 19:15:04
Svar/Indlæg:
3100/53

#20

Og det er helt OK at du syntes det. Jeg mener dog at jeg ret tydeligt har vist fordelen i at køre via væske temperaturen i #16.

Hvis du har en idé til en CPU baseret profil du mener vil være bedre, så skal jeg gerne prøve den af, og vise hvorfor en væskebaseret profil er bedre (selvom jeg allerede har gjort dette i #16). 

Mine blæsere kan køre mellem 300 og 1200 RPM, så det eneste jeg skal bruge er et par niveauer for RPM.

F.eks:

XXc = 400 RPM

XXc = 700 RPM

XXc = 1000 RPM

XXc = 1200 RPM



noxon
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2020 19:31:01
Svar/Indlæg:
3321/21

#20

 

Ikke nødvendigvis, lad os belaste GPU 100% -det sker i de fleste spil. 

CPU'en belastes i samme scenarie 10-20%, hvilket ikke giver anledning til en synderlig høj CPU temp. 

Hvis blæserne er styret af CPU temp kan vand temp altså stige markant før xx temp trigger en højere blæser hastighed. 

Det kan medfører at GPU temp bliver for høj og at boost clocks mm. sættes ned, eller at det ender i et crash. 

 

Vand temperaturen er altså fælles for alle komponenterne, så hvis A's max temp opnås når vand er 45C og B's max temp opnås ved vand temp på 55C, skal vi altså holde vandet under 45C for at alle komponenterne er kølet korrekt. 



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
16-01-2020 19:48:08
Svar/Indlæg:
15982/637

#22: Hvis det er på samme loop så når GPU temperaturen stiger, så stiger CPU temperaturen vel tilsvarende og vice versa. Så hvis GPU'en arbejder 100% og bliver lad os sige 60grader, og cpu'en arbejder 20% så er den måske 50 grader pga varme afgivelsen fra GPUen i loopet. Såfremt det er parameteren, så gælder det vel om at have en fan profil der ved f.eks en CPU temp på 60grader, er mere aggressiv da GPU'en så rammer 70grader. Max temp på CPU og GPU i dag ligger jo mere eller mindre ens omkring  95c. så derfor tager jeg udgangspunktet i CPU temperaturen og ikke vandet, da begge stykker hardware har lignende termiske grænser. Var den meget forskellig ml. GPU og CPU, ja se kan jeg godt se, at man skal gå efter h2o/væske temperaturen fra GPU siden, hvis den skal holdes koldere end CPU'en pga termiske limitationer..



#24
p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2020 20:11:07
Svar/Indlæg:
3100/53

#23

Det er sådan set lige præcist det som det sidste billede i #16 viser er en dårlig ide.



afrom1
 
Overclocker
Tilføjet:
16-01-2020 20:15:58
Svar/Indlæg:
120/1

#23 nej delta t mellem vand og gpu og vand og cpu er ikke det samme. på et grafikkort ved idel kan den være så lav som 1c og ved load 10-20c hvor i mod med cpu kan vi se delt t ved load på 60c+ ved oc. så hvis vi ikke har vand temp, er #22 løsning er den bedste ved både at haven en blæser profil for cpu og gpu er vi sikker på at væske tempraturen ikke stikker af.



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
16-01-2020 20:17:18
Svar/Indlæg:
15982/637

#23

Det er sådan set lige præcist det som det sidste billede i #16 viser er en dårlig ide.

Skrev p0Pe d. 16-01-2020 20:11:07

Men blæserne kører heller ikke samme rpm ?

 

#25 forstod jeg desværre ikke.

 

For mig at se består forskellen i 1) At sætte blæser hastigheden efter en given CPU temperatur feks. 100% fan speed ved 80c. 2) Eller at sætte blæser hastigheden efter væske temperatur ved f.eks 100% fan speed ved 45grader. Fra mit perspektiv, da har jeg blot ingen anelse om hvad CPU temperaturen kan være ud fra styring nr. 2 ?  vil den ligge under eller over 80c. Derfor føler jeg mig mere sikker ved at tage udgangspunkt i den faktiske CPU temperatur som styrende måling for at være sikker på, den f.eks ikke bliver for varm.



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Gripen90 d. 16-01-2020 20:31:38.


#27
p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2020 21:26:28
Svar/Indlæg:
3100/53

#26

Præcis! Blæserne kører forskellige RPM, og det gør de fordi systemet tror at det hele er fint, fordi CPU er under 60 grader, da den kun er på 30% load, mens GPU er på 100% load og pumper varme ind i systemet.

Du går enormt meget op i kun at måle på CPU, og du glemmer helt væsken, og grafikkortet.

Det er ret konstant hvad forskellen på vand temperatur og CPU temperatur er, så derfor kører man blæserne efter vand temperaturen. Har man én gang fundet ud af at sin CPU bliver ca. 70 grader ved 40 graders vand, så vil det forblive sådan. Det er også derfor jeg skriver at hvis man ikke rammer sine boost clocks, eller har for høje temps jf. overclock, så bør man køre en mere aggressiv kurve end den jeg har skrevet.

 

Som du ser af billedet, så bliver væsken ret hurtigt 45 grader. Hvis systemet fik lov at køre efter din kurve (fans ved 100% når CPU bliver 80 grader) så når væsken potentielt at blive 60-70 grader før systemet tænker "hov, nu er CPU'en da ved at være for varm" hvilket er ALT for meget da det kan skade de forskellige komponenter.

 

Som nævnt tidligere så skal jeg gerne køre testen med en kurve efter dit valg i mit system så du kan få et helt specifikt eksempel på hvor det klarer sig dårligt.



NicklasAPJ
 
Skribent
Tilføjet:
18-01-2020 13:23:35
Svar/Indlæg:
1893/88

#19 Det er 2x Rad system du bruger ikke? "Kan ikke lige se om det er quad eller tripple i front"

 

Det var mere fordi jeg har selv både 3950x og 2080 TI i sammen loop, og kørte med 1x Tripple Rad og 1x Quad rad. "køre nu med 1 Quad mere i systemet" og hader også støj. Mine fans køre 650 RPM 24/7 lige gyldig hvordan temps er. Og så en max 47c på GPUen. Tilgenglæd køre mine pumper max. "Kan ikke høres"

Køre ren EK blokke og Aplhacool Rads. 2x 45mm+60MM.

 

OBS, dit system ser rigtig godt ud ! :) 

 

 

 



#29
p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2020 10:01:17
Svar/Indlæg:
3100/53

#28

Med så meget køling i systemet så kan du sagtens sætte en effektiv kurve op som kan halvere din RPM på blæserne det meste af tiden. Jeg syntes 650 RPM kan høres, så det ville jeg være ked af at mit system kørte med hele tiden. Som du kan se af billederne ovenfor, så ligger mine og tuller ved en 3-400 RPM ved normalt brug.

 

Jeg har en 420'er i top, og en 280'er i front.



pansertjald
 
Superbruger
Tilføjet:
21-01-2020 23:34:51
Svar/Indlæg:
1119/58

Er der den store forskel på om man sætter en sensor ved in-let eller out-let?

Jeg kommer til at køre med en Bitspower q-adapter ved out-let og her tænker jeg så på at sætte en xspc g1/4 plug with 10k sensor på i stedet for en almendelig bundprop, da jeg kun skal bruge 2 af udgangene?



NicklasAPJ
 
Skribent
Tilføjet:
21-01-2020 23:53:14
Svar/Indlæg:
1893/88

#29 Jeg kunne nok let sætte mine fans til 400 RPM også, GPUen blev max 43c i spil.. "ikke stress" test. Så der er massere af headroom, men synes ikke jeg sådan kan høre det, men synes mere det er de 140 ML Pro RGB som larmer mere end de 120 ML pro RGB fans. 



#32
MVJ
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
22-01-2020 06:36:26
Svar/Indlæg:
96/4

#30 Jeg tror ikke det giver den store forskel, da man relaterer en vandtemperatur til en cpu/Gpu temperatur.

Som jeg ser det så giver temp. før et system der reagerer hurtigere på temp. udsving, 

Efter giver et mere støjsvagt system hvor blæserne hurtigere går ned i hastighed, men det er nok flue knepperi.

 

MVH

Morten



noxon
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2020 07:23:04
Svar/Indlæg:
3321/21

#30

Der er nok større sandsynlighed for at forskellen du vil måle er den unøjagtighed sensorerne har 😄

 

*Edit*

250-300W forbrug målt fra væggen, vandkølet uden blæsere tændt, altså helt passivt.

Vand temp er målt på outlet.

https://docs.google.com/spread... ;

 

Altså stiger vandtemp med 13 grader over 33 minutter, eller 0.007 grader pr sekund hvis jeg kan regne :) 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af noxon d. 22-01-2020 08:13:54.


#34
p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2020 09:40:29
Svar/Indlæg:
3100/53

#30

 

Der kan du sagtens sætte en temp sensor.

 

Det kan du læse i min post i #16. Der står både temperaturer på radiator inlet, og radiator outlet.

Jo lavere dit flow er, jo højere vil denne forskel være (vandet får mere tid til at optage/afgive varme i blokke/radiatorer). 

Som du kan se af billederne, så kører min D5 ca. 2200 RPM, og der er forskellen et par grader. Sætter du pumpen ned til f.eks. 1200 RPM, så kan denne godt stige til en 5-10 grader.

 

Så for at svare på dit spørgsmål, så ja, det kan godt have en indflydelse. Jeg ville sætte din temp måler ved inlet af radiatoren, så måler du altid efter det varmeste vand. Hvis det ikke passer ind i dit loop, så kan du også sagtens sætte den ved udgangen af radiatoren, da forskellen ikke er så stor igen.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af p0Pe d. 22-01-2020 09:41:41.


noxon
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2020 11:53:56
Svar/Indlæg:
3321/21

#34

Hvor hurtigt stiger din vand temperatur ved 1200RPM på pumpen hvis du kører det passivt?

For en delta på 5-10 grader ved in- og outlet lyder godt nok højt?



pansertjald
 
Superbruger
Tilføjet:
22-01-2020 21:40:57
Svar/Indlæg:
1119/58

Tror jeg køber sådan en her også. Så har jeg lidt at vælge i mellem. Aqua Computer Temperatur sensor - G1/4 - Han/Hun