Hvilket system til NAS, Hass og Cloud Key?

Netværks  d.  03. januar. 2020, skrevet af rehan09
Vist: 718 gange.

rehan09
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2020 23:38:38
Svar/Indlæg:
1029/82

Hej Hwt 

Jeg skal til at starte et HA setup med home assistant og tænkte straks på RPI 4 sammen med Conbee ii. Men så kom behovet for en mindre NAS til filer og en styring af mit kommende Unifi setup. Hvad er bedst her? 

Mine tanker går på: 
1. RPI4 
2. Intel NUC 
3. Synology NAS 

Hvad har I andre gjort? 

p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2020 09:07:54
Svar/Indlæg:
3100/53

Du kan også bare bygge en lille PC med en unRAID installation? Så har du en rimelig vild platform at udvide på.

 

Jeg har PT en lille hjemmeserver som jeg lige har bygget og kører unraid på. Den fungerer som NAS, plex medieserver, virtual machines og med de forskellige dockere så kan du installere hass og meget andet.

 

Jeg vil anbefale at tjekke spaceinvader one ud på youtube - han har et hav af gode guides til unRAID.



rehan09
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2020 09:26:57
Svar/Indlæg:
1029/82

Ahh ja kører du en NUC eller bare en hvilken som helst anden platform? Jeg skal vel bare bruge en basic license eller skal den fornyes hvert år?



p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2020 09:42:35
Svar/Indlæg:
3100/53

Jeg kører med en 6700K og 32 gb ram, så et ret habilt system. Det kan også gøres LANGT mindre vildt alt efter hvad du skal bruge det til. Mit system skal være i stand til at streame 67mb/s 4K streams, så derfor den heftige CPU (kunne også smide en GPU ind til at køre streams, men skal brug det ene PCI-e slot jeg har nuværende til en sata controller så jeg kan mounte flere diske)

 

Du køber bare en enkelt basis licens, og så holder den for evigt. Der er også en 30 dages fuld trial som har åben for alle funktioner.

 

Min er lidt ghetto lige pt da jeg ikke lige har fundet et kabinet til systemet endnu. 


 

En af fordelene er også at du bare kan starte med noget random hardware du har liggende derhjemme, og så hvis du finder ud af at du skal bruge noget vildere, så tager du bare USB nøglen hvor unRAID ligger på, samt dine diske og smider dem over i et andet system, og så booter den uden problemer, og finder selv dine diske/array.

 

Det overvejer jeg at gøre hvis den her bliver for lille, så bare smide det hele over i mit threadripper system som står og samler støv.



noxon
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2020 19:56:47
Svar/Indlæg:
3321/21

UnRaid kan 100% anbefales, har kørt nogle år med basic licensen og jeg har ikke et behov for flere diske som er den eneste begrænsning. 

 



rehan09
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2020 00:22:29
Svar/Indlæg:
1029/82

Cool, det må jeg tage et kig på. Så er det bare om jeg skal til at samle en PC selv eller skaffe en NUC. Når den skal køre 24/7, så skal strømforbruget og lyden heller ikke være så høj.