OLED TV som PC skærm?

Diverse d.  08. januar. 2020, skrevet af Aliaz
Vist: 999 gange.

Aliaz

Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2020 17:24:02
Svar/Indlæg:
1015/333

Der er sket meget forbedring på fladskærms TV-markedet. I dag kan man vel godt anvende et OLED TV som PC skærm - med et godt resultat eller er der stadig ulemper? Jeg gamer ikke.

Fx dette TV: LG OLED55B9. Måske er det for stort til surfing mv. Dog kommer der en 48" senere i år.

Er der nogen af jer der anvender et OLED TV i dag som pc skærm? Jeg er kun interesseret i at høre om erfaringer med OLED TV.

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2020 19:03:36
Svar/Indlæg:
3799/43

Det største minus er at du risikerer pixel burn-in, så dit billede brænder fast, hvis at du ikke sætter pause skærm på eller, sørger for at strømstyring slukker for signalet. 

Du skal nok også regne med at du vil opleve input lag. 

https://www.rtings.com/tv/revi...

Aliaz

Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2020 19:27:05
Svar/Indlæg:
1015/333

Tak. input lag er det ved fx ALT+TAB billedeskifte... hvor det så sløver lidt med skiftet? Det magter jeg ikke i så fald.

En pauseskærm eller sluk af TV ville være okay.

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2020 19:47:15
Svar/Indlæg:
3799/43

Input lag, er responstiden fra du bevæger din mus, til at den reagere på det på dit tv. 

De fleste pro gamer, fortrækker en lav responstid, da de kan reagere hurtigere, linus lavede en test med det. 

https://youtu.be/OX31kZbAXsA

noxon

Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2020 19:59:31
Svar/Indlæg:
3321/21

Linus tester input lag på LGs C9 her

https://www.youtube.com/watch?...

Jeg har et LG C9 stående i stuen, men magter hverken at flytte det eller min PC for at teste input lag for dig :D 

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
08-01-2020 20:41:54
Svar/Indlæg:
4295/306

De nye LG OLED er rigtig gode som PC skærm. De har lavt input lag, og de understøtter også freesync og er certificeret GSync kompatible, og så har de HDMI 2.1 så når der kommer graffikkort med det kan de køre 4K@120Hz. Det eneste folk er nervøse for er burn-in, men der er varierende oplevelser hvor nogle fortæller de har brugt OLED i årevis uden burn-in.

Check den Linus video. Desværre findes der ikke noget med HDMI 2.1 så han kan ikke teste det ordentligt endnu. Håber snart nvidia kommer med 30 serien og at de understøtter HDMI 2.1 🙂

Næste udfordring er størrelsen, men de nye 48" virker ret spændende. Jeg kunne dog godt tænke mig de lavede en 40" udgave - så slog jeg til med det samme. 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af KleitusIV d. 08-01-2020 20:43:24.

gandalf18

Ny Skribent
Tilføjet:
08-01-2020 23:32:31
Svar/Indlæg:
5678/460

5# hvorfor så små skærme .. du skal da mindst have 65" ..og op af :) .. 

eftersm standard pc skærm jo nærmere sig 32"+ :) .. så skulle tv jo helst være .. noget størrere :) .. 

og det er SLET ikke fordi jeg sidder med 2x 32" og et tv på 65" jeg siger det .. jeg er total upartisk ;) Hehe eller noget 

xystos

Superbruger
Tilføjet:
09-01-2020 02:07:32
Svar/Indlæg:
293/5

Jeg har selv et LG OLED C9 55" som gamerskærm og er yderst tilfreds!

Det er rigtigt hvad nogle siger at den største ulempe ved OLED er burnin hvis du ikke passer på.
Personligt sidder jeg i et relativt mørkt rum og har min skærm på ca. 50 OLED Lysstyrke og det er mere end rigeligt til mig. Ser/spiller du mørke scener kan man skrue op, men til generel gaming passer det mig fint. 

Jeg bruger mørke skiftende baggrundsbilleder, skjuler min processlinje og flytter på mine ikoner(har 2 skærme så har bare rykket de fleste ikoner over på min sekundære IPS Monitor. 

Mht input lag har jeg intet mærket til det i hverken i FPS spil eller generel gaming. så du får ikke lag når du skifter mellem vinduer eller andet som du bruger din pc til, hvilket også er hvad Linus som er linket til tidligere konkluderer.

Hvis du er varsom med din skærm og kan leve med de restriktioner så får du ikke et bedre billede på nogen anden skærm. hvis du har et meget lyst rum og er nødt til at skrue op for OLED belysningen til omkring de 90 skal du være meget varsom og kan nok ikke regne med at få mere end 2-4 år ud af skærmen vil mit gæt være. 

Jeg kan linke til et site hvor de har testet burnin på OLED Skærme ved forskellige lysstyrker og statiske elementer som kanal logos etc. men husk dette er skærme der har stået tændt med det samme spil/Kanal i meget lang tid så resultatet er lidt overdrevet ifht. hvad du ville se ved mere almindelig brug.

https://www.rtings.com/tv/lear...

Klar anbefaling for OLED herfra hvis du gerne vil have en stor skærm, og et fantastisk billede med meget lille input lag. Som Bonus er tv'et også væsentlig billigere end BFGM's(Big Format Gaming Monitor) ca 1/3 af prisen med bedre billedekvalitet. Vil du have 120 Hz i 4K skal du dog vente på den næste generation grafikkort da de nuværende ikke understøtter HDMI 2.1 og dermed ikke har båndbredden til at køre denne konfiguration. Det lyder dog ikke til at være vigtigt for dig idet du ikke gamer. 

Håber det gav en ide om forlemper og ulemper ved at anvende OLED som Monitor. 

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
09-01-2020 08:37:14
Svar/Indlæg:
4295/306

5# hvorfor så små skærme .. du skal da mindst have 65" ..og op af :) .. 

eftersm standard pc skærm jo nærmere sig 32"+ :) .. så skulle tv jo helst være .. noget størrere :) .. 

og det er SLET ikke fordi jeg sidder med 2x 32" og et tv på 65" jeg siger det .. jeg er total upartisk ;) Hehe eller noget 

Skrev gandalf18 d. 08-01-2020 23:32:31

Hehe ja har selv 65" i stuen og 32" ved PC'en, men det er netop til PC'en jeg gerne ser en 40" skærm - ikke som TV i stuen. Jeg har prøvet med en 43" og den er altså liiige stor nok til skrivebordet. 48" vil stikke helt af synes jeg. Så hvis LG udgav et 40" OLED ville jeg nok slå til med det samme til skrivebordet. 🙂

gandalf18

Ny Skribent
Tilføjet:
09-01-2020 12:44:57
Svar/Indlæg:
5678/460

8# jeg går i planer om at rykke mit setup ind i stuen og så have tv'et monteret over computer skærmene .. så jeg kan hoppe hen i sofaen og se en film eller spille på 65" :) hehe

Aliaz

Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2020 18:20:11
Svar/Indlæg:
1015/333

Jeg har en 27" Eizo EV2736W pc skærm i dag - stadig en fin skærm - tror jeg. Det lyder som om en C9 eller B9 55" - eller kommende modeller er oplagt når der skal skiftes. Tak for jeres input.