Suck or blow...

Luftkøling d.  16. januar. 2020, skrevet af loopdk
Vist: 1355 gange.

loopdk
 
Superbruger
Tilføjet:
16-01-2020 10:11:54
Svar/Indlæg:
1351/206

Jeg har et h440 kabinet som har 2x 360mm radiator til mit vandkøling.

Men da jeg ikke kan finde en vandblock til mit 2070s køre det stadig på luft...

 

Jeg har været nød til pille siden af for at undgå det bliver for varmt...

 

Nu har jeg så indkøbt en Xtra 120mm fan...

 

Skal den suge luft ud eller puste ind ?

 



Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af KleitusIV d. 16-01-2020 16:01:58.
Anomynous
 
Superbruger
Tilføjet:
16-01-2020 10:27:17
Svar/Indlæg:
382/14

Vi er nok nødt til at vide lidt mere om hvordan dit setup er sat op hæ hæ.

Dine radiator, suger de begge luft ind i kabinettet og hvor tænker du at den 120mm skal sidde?



p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2020 11:35:49
Svar/Indlæg:
3100/53

Den her burde passe hvis du har et strix 2070 SUPER:

https://www.corsair.com/eu/en/...

 

men tjek lige med configuratoren: https://www.corsair.com/eu/en/...

 

Jeg kører altid med radiatorer som udsugning, og så fylder jeg alle andre slots til indsugning. Så får man køligt luft ind i kabinettet, og det varme luft fra radiatorene bliver dumpet uden for kabinettet. Selv hvis du fylder front og top med raidatorer, og så bare har en enkelt blæser som indsugning i bagen, så er det stadig en god idé da der er modstand på radiatorene, men den blæser der hiver luft ind ingen modstand har (hvis det giver mening)



loopdk
 
Superbruger
Tilføjet:
16-01-2020 11:44:09
Svar/Indlæg:
1351/206

Mine blæsere sider på udvendig side ad radiatoren...

 

 

Om de blæser eller blæser  ved jeg ikke....

 

Iden er at sætte den nye blæser på bagenden... Den sidste ledig plads



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af loopdk d. 16-01-2020 11:45:42.


Anomynous
 
Superbruger
Tilføjet:
16-01-2020 11:57:10
Svar/Indlæg:
382/14

I så fald så ville jeg sætte den til at blæse ud kontra at suge ind men jeg ville lytte til p0pe hvis jeg var dig. Jeg har sågar selv lige vendt mine blæsere om på AIO til at blæse ud af kabinettet. Døjede med høje CPU temps da min AIO fra grafikkortet blæste varm luft ind i kabinettet og det luft sugede min AIO på CPU'en til sig. Efter jeg har vendt blæserne om vandt jeg en del grader plus de kører nu med mindre RPM's.

Så den største gevinst får du nok ved at få blæserne på din AIO til at suge luft fra kabinet og ud. 

Knap så meget med en ekstra 120'er som exhaust.



KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
16-01-2020 15:53:31
Svar/Indlæg:
4295/306

Den gamle tommelfingerregel er at få front/bund til at trække kold luft ind, og top/bag til at puste ud. Fordi varm luft stiger opad så vil det skabe et flow.

 

Jeg så engang en test af AIO CPU-køler med radiator i front vs top, og her testede man at front sugede luft ind (dvs frisk luft ind i radiator som så gav varmere luft i kabinet) vs top der sugede luft ud (kabinet luft ind i radiator og gennem blæser ud af kabinettet). Der var rigtig stor forskel på temp på CPU fordi radiator blev "kølet" med varm luft fra kabinet vs kold luft udefra. Til gengæld var der ikke synderlig stor forskel på grafikkortet som havde standard 2/3 blæser luftkøler. Selvom CPU AIO radiator sad i front var airflow (med løse blæsere i toppen der sugede varm luft ud) så godt at temp i kabinettet ikke led overlast.

 

I dit tilfælde med 2x 360 radiator skal de sidde i front og top. Jeg ville lade den i front tage luft ind og den i top puste luft ud. Jeg ville lade den varmeste enhed få den i front (så den køles bedst) og den anden den i top. 

 

Hvis du lader begge radiatorer puste luft ud får du undertryk i kabinettet (der er ikke andre blæsere der sørger for frisk luft ved at suge ind) og så får du støv og skidt ind af alle tænkelige sprækker. Det er IMO altid bedst at have overtryk i et kabinet (flere blæsere der suger ind, end der er blæsere der puster ud).

 

Du har ikke muliged for at installere en blæser i bunden til at suge luft ind i kabinettet?



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
16-01-2020 15:54:24
Svar/Indlæg:
6367/477

Han har 2 360 radiatorer så vidt jeg husker. En i front og en i top, det er ikke AIO men EK åbent vand. Blæserne i fronten trækker luft ind, og sidder inderst, derefter radiator og kabinet front. I toppen blæser alle blæsere ud, altså opad, og de sidder også inderst, altså først blæsere, radiator og så toppen af kabinettet.

Hvis det var mig havde jeg blot sat den nye blæser i bagenden til at blæse indad, om du skal vende de blæsere du har i fronten må jeg lade p0Pe om at anbefale om.



KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
16-01-2020 16:04:36
Svar/Indlæg:
4295/306

#6 Ja jeg nævnte også bare AIO testen fordi det var ret interessant så stor forskel der var på CPU temp.

 

Hvad med at sætte både front og top til at suge frisk luft ind? Så bliver både CPU og GPU kølet med frisk kold luft. Luften i kabinet vil selvfølgelig blive varmere af den varme luft fra begge radiatorer, men det kan bag-blæseren så suge ud (og der vil være overtryk i kabinet så luft vil også blive trykket ud af sprækker og revner).



Zeelock
 
Overclocker
Tilføjet:
16-01-2020 17:11:32
Svar/Indlæg:
233/22

ærgerligt du ikke kan få vand blok på grafik kortet. Der opstår sjældent et problemer med temp på de elementer som er vand kølet, derfor ville jeg vende alle blæser på dine 2 radi sådan at de trækker luft ud af kabinettet og så måske en blæser bag kabinettet der blæser ind. På den måde har du den laveste indvendig temp i kabinettet og dit grafik kort.



Anonym2021815192642
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2020 17:29:45
Svar/Indlæg:
2418/151


#10
p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2020 17:42:36
Svar/Indlæg:
3100/53

#8

Hvis han har det der står i hans profil, så er der massere af blokke der passer til. Blandt andet det jeg linker til.

 

#9

Den test gælder ikke rigtigt her, da de bare har en enkelt radiator tilsluttet en AIO. OP har to radiatorer som afgiver varme.

 

Kører man med 2 radiatorer, så er det bedst at de begge kan få frisk luft. Hvis du har den ene radiator som intake, og den anden som outlet, så får radiator 2 det varme luft fra radiator 1. På hvilken side blæserne sidder er næsten ligemeget for performance, men kan have stor indflydelse på hvor nemt det er at rengøre / hvor godt det ser ud.

 

Min holdning til de bedste måder og sætte det op på er:

  1. Begge radiatorer som ud = bedste overall performance, dog kan der blive problemer med støv. Blæserne skal nok selv sørge for at der kommer luft ind i kabinettet gennem bagport og andre sprækker. Jeg vil dog anbefale at smide en blæser i bag der suger ind.
  2. Begge radiatorer som ind = laveste væske temperatur, højeste interne temperatur i kabinettet (højere temperatur på bundkort, m.2 diske, hdd, alt der er i kabinettet (har set op til 15 grader i forskel på denne løsning og løsning 1)
  3. Front radiator ind, top ud = dårligste løsning da radiator i top bare genveksler det varme luft fra radiator 2, og mister meget af effekten, hvis ikke det hele.


Waskus
 
Superbruger
Tilføjet:
17-01-2020 07:10:22
Svar/Indlæg:
394/3

1 360mm i fronten til at suge ind burde være rigeligt til at køle 1 cpu og 1 gpu. Så et par blæsere i toppen til at hive luften ud. Den bag i kan man så lege med om den skal suge ud eller blæse ind og køle vrm.



loopdk
 
Superbruger
Tilføjet:
17-01-2020 09:05:05
Svar/Indlæg:
1351/206

Om 1 eller 2 er bedre er vel lige meget når jeg nu har 2...

Jeg har gjort som pope siger og  har fået siden på igen og har fine temperature :D


Tak:D